Iedereen moet het ook voor zichzelf weten en ik heb liever dat mensen het niet gebruiken dan wel, zeker als je er niet achter staat moet je het nooit gebruiken. Daarnaast moet het echt in goede begeleiding, je moet heel goed weten wat te doen als een hond niet reageert zoals jij dacht dat hij zou reageren.MARC_S schreef:Ik begrijp best dat jij Fenella een TT gebruikt. Je kijkt er anders naar en mensen waarmee jij traint kennen en gebruiken de TT. Dan ben je er zelf nog eens bij om je hond te beschermen dus ik begrijp het echt heel goed. Ik keur het ook niet af van jou, ik keur het voor mezelf af en ik keur het principe ook af. Daarbij geef ik wel onmiddelijk toe dat ik het zelf ook nooit geprobeerd heb. Nu heb ik denk ik hele gevoelige honden want Eva heeft 1 keer in de schrikdraad gezeten en ik dacht dat ze stierfGillend rondjes rennen en in haar eigen achterkant happen waar de stroom kwam. Ik denk dat die met een TT in zichzelf zal happen of het veld af vliegt in de blinde paniek.
Hier hebben ze allemaal weleens het stroomdraad aangeraakt met speuren bijv., Ze schrokken wel, sprongen aan de kant of gromden naar het gras om zich vervolgens uit te schudden en verder te gaan waar ze mee bezig waren. Maar stroomdraad is echt niet te vergelijken met de correctie die ze met de TT krijgen... Stroomdraad is veel en veel zwaarder.
dat laatste snap ik helemaal, daarom loopt Xantos ook echt niet met een prikker om hoor...Voor mij zit de uitdaging dus vooral in niet corrigeren. Wel corrigeren maar niet echt corrigeren met een pijnprikkel. Jij kiest ervoor je hond te straffen als hij iets fout doet. Ik probeer een ander principe te hanteren. Voor mij ook natuurlijker want ik kan en wel mijn honden niet corrigeren. Nu reageren mijn honden ook heel erg slecht op correcties. Cleo wordt autistisch dus daar kan je niks meer mee. Kijkt je niet meer aan en weigert verder elke medewerking door op haar rug te gaan liggen "sterven". Totaal zinloos om die hond te straffen. Eva haat pijn. Als je Eva pijn doet heb je kans dat ze het nooit meer zal doen. Dus als je die 1 keer een tik geeft is de kans groot dat de situatie beladen blijft en ze er nooit meer lol aan kan hebben. Dus het zou haar juist slechter maken in behendigheid. Van een prikker weet ik vrijwel zeker dat ze Xantos wordt dus dat zal ik al helemaal nooit gebruiken zoals je wel begrijpt denk ik.![]()

En natuurlijk moet je naar de hond kijken, wat ik al zei Xena heeft het nog nooit nodig gehad een TT dus waarom zou ik het dan bij haar gebruiken op het veld? Maar panisch worden ze er geen van allen van, ze zijn nog net zo vrolijk als zonder TT als ze lopen... de filmpjes staan op mijn site... Maar ze worden dan ook niet tot gillends toe gecorrigeerd (lage stand) en ze weten waarvoor een correctie is, dus duidelijkheid.
ja dat weet ik en dat keur ik ook absoluut niet goed... want wat schiet je daar mee op? Dat is trainen hoe er vroeger getraint werd...Ik zal tegen jou ook niet zeiken over een TT omdat ik vind dat ik niet mag denken dat ik meer weet van jouw honden in combinatie met de training die jij vol passie en al jaren doet. Voor mij wel een reden om geen IPO te gaan doen zoals je weet. Ik kon er niet tegen. Bij die club werden zoals jij ook weet honden wel degelijk tot plassende gillende hoopjes geschokt. Letterlijk en daar werd ik zwaar agressief van naar de eigenaars