Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
heupbot van een rund (gekookt)
Moderator: moderatorteam
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
heupbot van een rund (gekookt)
Hoi,
een clubgenoot kreeg van de DA het advies om een heupbot van een rund te kopen, deze uit te koken en dan aan de hond te geven.
Dit tegen de tandplak van de hond.
ik dacht dat uitkoken van botten niet goed was?
Goed plan of niet zo? Vraag het maar hier omdat ik niet meer precies weet hoe het zat dus....
een clubgenoot kreeg van de DA het advies om een heupbot van een rund te kopen, deze uit te koken en dan aan de hond te geven.
Dit tegen de tandplak van de hond.
ik dacht dat uitkoken van botten niet goed was?
Goed plan of niet zo? Vraag het maar hier omdat ik niet meer precies weet hoe het zat dus....
-
cadeboualmere
- Actief
- Mijn ras(sen): ca de bou
- Contacteer:
Re: heupbot van een rund (gekookt)
Gekookt bot kan splinteren en is daarom dodelijk.
Gewoon rauw geven met het vlees er nog aan
cadebou oldpride
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
cadeboualmere schreef:Gekookt bot kan splinteren en is daarom dodelijk.
mits de hond wel rauw gewend is, anders kan het voor een flinke verstopping oid zorgen....
Sonnie, lees het bottendocument hier maar eens door, daar kan je het antwoord hierop uit halen en nog veel meer....
- Sonnie1983
- Zeer actief
De hond krijgt geloof ik 1x per week kippennekjes verder brokken.
kan ze wel bijv. elke dag een uurtje dat heupbot dan nog geven?
collega van haar neemt nl. maandag zo'n heupbot mee.
Bottendocument ga ik zo doorlezen.
Eerst even douchen, net terug van oefendag en heb me flink gezweet door dat het best warm was met een dikke jas aan.
kan ze wel bijv. elke dag een uurtje dat heupbot dan nog geven?
collega van haar neemt nl. maandag zo'n heupbot mee.
Bottendocument ga ik zo doorlezen.
Eerst even douchen, net terug van oefendag en heb me flink gezweet door dat het best warm was met een dikke jas aan.
-
Job
- Zeer actief
wat ik begrepen heb is dat zo'n bot veels te hard is en de tanden daar alleen maar snel van slijten.
Waarom geen rauw bot om te tanden schoon te krijgen?
Dan geen dragend bot geven hoor, dat is zowiezo te hard.
Lekker borstbeentje van het rund kan goed.
Waarom geen rauw bot om te tanden schoon te krijgen?
Dan geen dragend bot geven hoor, dat is zowiezo te hard.
Lekker borstbeentje van het rund kan goed.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
- Erwina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Een heupbot is inderdaad niet zo'n goed plan. Gekookt is het gevaarlijk, omdat het kan gaan splinteren. Om het rauw te voeren is het veel te hard. Een lap pens is dan een veel betere tandenborstel!
Welkom Ollie!

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
-
bea leyba
- Zeer actief
Ikzou het niet doen, botten van runderen zijn veels te hard.
De hond kan haar/zijn tanden op breken, denk niet dat ze dat bedoelen met een bot voor de tanden.
Gekookt is gevaarlijk.
Geef maar een lap pens is veel beter tegen de tandplak.
De hond kan haar/zijn tanden op breken, denk niet dat ze dat bedoelen met een bot voor de tanden.
Gekookt is gevaarlijk.
Geef maar een lap pens is veel beter tegen de tandplak.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Niet geven.
Onze vorige hond heeft zijn kies volledig afgebroken op een runderbot. Hier krijgen ze dat dus niet meer.
Wij hoorden KNAK! en daarna zat hij wat te likken, weg kies en daarna ook nog een dure operatie om de wortel er nog uit te krijgen :N:
-
Muk
Wij voeren volledig rauw, maar heupbotten van runderen (of runderrib) komt er hier niet in, veel te hard is dat bot.
Een penslap is een veel betere tandenborstel.
Een penslap is een veel betere tandenborstel.
- Sonnie1983
- Zeer actief
Ik geef het door, bedankt zover alvast!
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,
vers voeren is geweldig, vind ik
Maar, het is WEL zaak dat men zich (eerst, dus vooraf) goed informeert over wat wel en niet kan.
Basisregels voor volwassen honden:
- geen botten van dragende delen van dieren (dus geen poten van grotere dieren)
- gevogelte kan wel, ook dragende delen
- langzaam opbouwen in "hardheid"
- alles altijd 100% rauw, niets voorbewerkt op welke wijze dan ook
- slagers weten niet wat goed is voor honden, ga niet af op hun oordeel
- dierenspciaalzaken weten niet wat goed is voor honden (in dit verband) ga niet af op hun oordeel
(soms zal er best 1 tussenzitten die het wel weet, maar doorgaans is het advies niet kloppend)
- de "gerookte dinobotten" uit de dierenspeciaalzaak zijn niet geschikt (nooit, voor geen enkele hond)
En dat is dus de basis.
Er is veel informatie beschikbaar, ook als je maar soms wat vers wilt geven. Ook dan zijn er regels.
Suzanne
vers voeren is geweldig, vind ik
Maar, het is WEL zaak dat men zich (eerst, dus vooraf) goed informeert over wat wel en niet kan.
Basisregels voor volwassen honden:
- geen botten van dragende delen van dieren (dus geen poten van grotere dieren)
- gevogelte kan wel, ook dragende delen
- langzaam opbouwen in "hardheid"
- alles altijd 100% rauw, niets voorbewerkt op welke wijze dan ook
- slagers weten niet wat goed is voor honden, ga niet af op hun oordeel
- dierenspciaalzaken weten niet wat goed is voor honden (in dit verband) ga niet af op hun oordeel
(soms zal er best 1 tussenzitten die het wel weet, maar doorgaans is het advies niet kloppend)
- de "gerookte dinobotten" uit de dierenspeciaalzaak zijn niet geschikt (nooit, voor geen enkele hond)
En dat is dus de basis.
Er is veel informatie beschikbaar, ook als je maar soms wat vers wilt geven. Ook dan zijn er regels.
Suzanne
-
Job
- Zeer actief
grappig dat meerdere pens aanraden.
Werkt absoluut, wat ik hoor van mensen die het niet willen geven is dat ze vinden dat het stinkt.
Voor die groep vind ik een runderstrot (=strottehoofd)
of runderborstbeentje dus een prima alternatief.
Werkt absoluut, wat ik hoor van mensen die het niet willen geven is dat ze vinden dat het stinkt.
Voor die groep vind ik een runderstrot (=strottehoofd)
of runderborstbeentje dus een prima alternatief.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
en ik altijd maar denken, dat vogelbotten scherp zijn en niet aan honden gevoerd mogen worden...(Dragende bot dan wel teverstaan)
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Sonny, wat bedoel je precies met heupbot? Bedoel je heupbeen of heupgewricht?
Ik geef vaak bevleesde heupgewrichten, die de slager in stukken heeft gezaagd. De binnenkant van het bot is zacht en wordt helemaal gegeten en de honden laten het harde kapje aan de buitenkant liggen.
Als je het vleesbot kookt, trekt wat van de mineralen in het vlees (er vervliegen er ook veel) – er zitten dan meer mineralen in dan in rauw vlees.
Als je het wilt gebruikten om tanden schoon te maken, kun je het beter rauw geven. Dan schuurt het vlees langs de tanden en werkt het als een tandenborstel.
Als ik jou was, zou ik aan de collega vragen om het in stukken te brengen.
Dan kun je elke dag, of wanneer je wil, een vers stukje rauw vleesbot geven. En omdat de hond het bot en het vlees beide kan eten, kun je het qua voeding meenemen in het percentage botten met vlees.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Ik geef vaak bevleesde heupgewrichten, die de slager in stukken heeft gezaagd. De binnenkant van het bot is zacht en wordt helemaal gegeten en de honden laten het harde kapje aan de buitenkant liggen.
Als je het vleesbot kookt, trekt wat van de mineralen in het vlees (er vervliegen er ook veel) – er zitten dan meer mineralen in dan in rauw vlees.
Als je het wilt gebruikten om tanden schoon te maken, kun je het beter rauw geven. Dan schuurt het vlees langs de tanden en werkt het als een tandenborstel.
Als ik jou was, zou ik aan de collega vragen om het in stukken te brengen.
Dan kun je elke dag, of wanneer je wil, een vers stukje rauw vleesbot geven. En omdat de hond het bot en het vlees beide kan eten, kun je het qua voeding meenemen in het percentage botten met vlees.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Da's een misverstand...nyckle schreef:en ik altijd maar denken, dat vogelbotten scherp zijn en niet aan honden gevoerd mogen worden...(Dragende bot dan wel teverstaan)
In die zin: rauw is het prima!
Indien gekookt, gebakken, gebraden wordt 't vlijmscherp en gaat het splinteren en is het dus levensgevaarlijk.
Dus, het verhaal klopt wel, maar dan voor de gegaarde producten!
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Het spijt me, maar onderstaand verhaal is niet waar, echt niet!
De harde buitenkant is levensgevaarlijk; het merg mag je geven (rauw) maar dat haal je er dan uit.
Alsjeblieft, geef geen keiharde runderbotten en al helemaal niet gekookt of anderszins bereid (ook niet als "tafelrestje"!)
Suzanne
De harde buitenkant is levensgevaarlijk; het merg mag je geven (rauw) maar dat haal je er dan uit.
Alsjeblieft, geef geen keiharde runderbotten en al helemaal niet gekookt of anderszins bereid (ook niet als "tafelrestje"!)
Suzanne
ignit schreef:Sonny, wat bedoel je precies met heupbot? Bedoel je heupbeen of heupgewricht?![]()
Als je het wilt gebruikten om tanden schoon te maken, kun je het beter rauw geven. Dan schuurt het vlees langs de tanden en werkt het als een tandenborstel.![]()
Als ik jou was, zou ik aan de collega vragen om het in stukken te brengen.![]()
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Suzanne, wat klopt er niet aan mijn verhaal? Hebben wij het misschien over twee verschillende dingen?
Jij schrijft over mergpijp eruit halen - maar er zit helemaal geen mergpijp in het heupgewricht, ook niet in het heupbeen trouwens. Wel in het dijbeen.
Ik heb het over het heupgewricht en dat is echt niet gevaarlijk. Ik heb de afgelopen 12-13 jaar meer dan 40.000 gezaagde heupgewrichten uitgedeeld - aan logeerhonden en mijn eigen honden. Nooit problemen gehad...
Met mergpijpjes heb ik ook nooit problemen gehad - en daarvan zijn er denk ik wel net zo veel uitgedeeld. De mergpijpen worden door de slager in kleine stukken gezaagd, zodat de hond het merg er gemakkelijk uit kan halen met zijn tong.
Volgens mijn ervaringen is geen enkele hond zo gek om zijn tanden te gebruiken bij een mergpijpje, als hij gemakkelijk bij het merg kan.
Af en toe komt er wel eentje logeren, die thuis geen rauwe vleesbotten krijgt (als aanvulling op de brokjes), maar die krijgt van mij geen mergpijpje als eerste kennismaking - ivm met spuitpoep
)
Ik heb hier nog nooit meegemaakt, dat harde botten met een zachte binnenkant enig gevaar opleveren - maar dat komt misschien ook, omdat ik voorzichtig ben en eerst kijk wat voor hond het is en hoe hij eet enz, voor hij een rauw vleesbotje (kippenribbetjes) krijgt.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Jij schrijft over mergpijp eruit halen - maar er zit helemaal geen mergpijp in het heupgewricht, ook niet in het heupbeen trouwens. Wel in het dijbeen.
Ik heb het over het heupgewricht en dat is echt niet gevaarlijk. Ik heb de afgelopen 12-13 jaar meer dan 40.000 gezaagde heupgewrichten uitgedeeld - aan logeerhonden en mijn eigen honden. Nooit problemen gehad...
Met mergpijpjes heb ik ook nooit problemen gehad - en daarvan zijn er denk ik wel net zo veel uitgedeeld. De mergpijpen worden door de slager in kleine stukken gezaagd, zodat de hond het merg er gemakkelijk uit kan halen met zijn tong.
Volgens mijn ervaringen is geen enkele hond zo gek om zijn tanden te gebruiken bij een mergpijpje, als hij gemakkelijk bij het merg kan.
Af en toe komt er wel eentje logeren, die thuis geen rauwe vleesbotten krijgt (als aanvulling op de brokjes), maar die krijgt van mij geen mergpijpje als eerste kennismaking - ivm met spuitpoep
Ik heb hier nog nooit meegemaakt, dat harde botten met een zachte binnenkant enig gevaar opleveren - maar dat komt misschien ook, omdat ik voorzichtig ben en eerst kijk wat voor hond het is en hoe hij eet enz, voor hij een rauw vleesbotje (kippenribbetjes) krijgt.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Botwerk van een rund geef ik sowieso niet, ondanks dat de honden al zo'n 2.5 jaar op rauw staan nu.
Die botten(incl ribben/staart) zijn mij veel te hard.
Die botten(incl ribben/staart) zijn mij veel te hard.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Sonnie1983
- Zeer actief
Heb jullie antwoorden zojuist allemaal door gemaild naar mijn clubgenoot.
Bedankt allemaal!
Bedankt allemaal!