Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slechtziende honden, algemene vraag.
Moderator: moderatorteam
-
*Ellen*
Slechtziende honden, algemene vraag.
Heel veel mensen zijn slechtziend en hebben een bril.
Het lijkt me dat er ook dieren zijn die het niet (meer) zo scherp zien.
Op internet kan ik er niks zinnigs over vinden.
Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Ik heb namelijk het idee dat ons reutje Bloem het allemaal niet meer zo scherp ziet.
Hij kijkt graag TV.
Programma's met zwarte dieren moet je wel gelijk wegzappen, want dan springt hij woest blaffend van de bank richting TV, ook als het geluid uit staat. Dat heeft hij al van pup af aan.
Maar hij gaat nu al piepen ( voorstadium van blaffen bij hem) als er een donker getint mens op TV is.
Nu, in de Sinterklaastijd valt het me helemaal op. Doe een Zwarte Piet op TV en hij springt van de bank en gaat voor de TV zitten piepen.
Snel zappen dan.
Mensen met een bos zwart haar op TV ? Zappen maar weer.
Ik heb het idee dat hij het niet goed meer ziet allemaal.
Iemand info hierover ? dan hoor ik het graag !
Het lijkt me dat er ook dieren zijn die het niet (meer) zo scherp zien.
Op internet kan ik er niks zinnigs over vinden.
Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Ik heb namelijk het idee dat ons reutje Bloem het allemaal niet meer zo scherp ziet.
Hij kijkt graag TV.
Programma's met zwarte dieren moet je wel gelijk wegzappen, want dan springt hij woest blaffend van de bank richting TV, ook als het geluid uit staat. Dat heeft hij al van pup af aan.
Maar hij gaat nu al piepen ( voorstadium van blaffen bij hem) als er een donker getint mens op TV is.
Nu, in de Sinterklaastijd valt het me helemaal op. Doe een Zwarte Piet op TV en hij springt van de bank en gaat voor de TV zitten piepen.
Snel zappen dan.
Mensen met een bos zwart haar op TV ? Zappen maar weer.
Ik heb het idee dat hij het niet goed meer ziet allemaal.
Iemand info hierover ? dan hoor ik het graag !
-
*Ellen*
Re: Slechtziende honden, algemene vraag.
Niemand ? Verbaast me niet, gelukkig.
Ik zet em weer even bovenaan, zo ben ik ook wel weer.
Ik zet em weer even bovenaan, zo ben ik ook wel weer.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
En hij heeft nooit eerder op donkere mannen gereageerd? Ik kom hier niet zoveel donkere mensen tegen, maar kwam er met mijn vorige hond ook pas op latere leeftijd achter.
Wij hebben meerdere oude honden gehad waarvan het zicht verslechterde, maar nooit in zo'n geval als bij jou. Wel als ze losliepen ze soms ineens achter iemand anders aanliepen omdat ze dachten dat ik het was en niet opmerkte dat het iemand anders was. Of iemand heel enthousiast begroeten terwijl ze die helemaal niet kende, maar ze die blijkbaar voor iemand anders aanzagen.
Wij hebben meerdere oude honden gehad waarvan het zicht verslechterde, maar nooit in zo'n geval als bij jou. Wel als ze losliepen ze soms ineens achter iemand anders aanliepen omdat ze dachten dat ik het was en niet opmerkte dat het iemand anders was. Of iemand heel enthousiast begroeten terwijl ze die helemaal niet kende, maar ze die blijkbaar voor iemand anders aanzagen.

-
Marion.
Ik herken het niet. Ik heb het idee dat zowel Saar als Miep zéér scherp zien. Stukken scherper dan ikzelf mèt lenzen in elk geval.
-
*Ellen*
Bij ons wonen geen donker getinte mensen, in de wijde omgeving niet.
Hij is er dus ook niet mee bekend.
Eerst blafte hij alleen tegen donkere dieren op TV, en nu blaft hij ook tegen donkere mensen op TV.
Sterker nog : hij blaft zelfs als er een donker bankstel op TV is in een woonprogramma.
Volgens mij ziet hij het verschil niet meer
Hij loopt ook wel eens met zijn kop tegen een boom aan die er al lang staat.
Trudy rent er strak langs heen en hij knalt er in volle galop op
Is dit te onderzoeken ? En in hoeverre is er iets bekend over slechtziendheid bij honden ?
Hij heeft overigens geen blauwe waas op zijn ogen, dus staar lijkt het me niet te zijn.
Eerst blafte hij alleen tegen donkere dieren op TV, en nu blaft hij ook tegen donkere mensen op TV.
Sterker nog : hij blaft zelfs als er een donker bankstel op TV is in een woonprogramma.
Volgens mij ziet hij het verschil niet meer
Trudy rent er strak langs heen en hij knalt er in volle galop op
Is dit te onderzoeken ? En in hoeverre is er iets bekend over slechtziendheid bij honden ?
Hij heeft overigens geen blauwe waas op zijn ogen, dus staar lijkt het me niet te zijn.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Het tv gebeuren herkende ik totaal niet maar het vetgedrukte hierboven wel, dat had mijn poedel van toen 13 jaar ook en die zag inderdaad haast niks meer.*Ellen* schreef:Bij ons wonen geen donker getinte mensen, in de wijde omgeving niet.
Volgens mij ziet hij het verschil niet meer![]()
Trudy rent er strak langs heen en hij knalt er in volle galop op![]()
Botste tegen paaltjes op die in het midden van een fietspad stonden, liep met de verkeerde mensen mee en raakte zodra ze dat merkte totaal in paniek omdat ze mij niet meer kon vinden, terwijl ik vlak achter haar stond.
Het is al weer jaren geleden en ik heb eigenlijk geen idee meer hoe dat vastgesteld is. Er staat me iets van bij dat de DA in haar ogen gekeken heeft, maar dat kan ik me ook wel verkeerd herinneren.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er zijn natuurlijk allerlei oogafwijkingen die een hond kan hebben, waardoor het zicht minder wordt.
Ik ken ze niet allemaal, maar in elk geval is niet alles herkenbaar door die beroemde blauwe waas.
Of een hond slechtziend kan zijn heb ik me ook wel afgevraagd.
Technisch gezien zou dat moeten kunnen, lijkt me, maar ik weet niet of er ooit onderzoek naar is gedaan.
Inge O. weet dat misschien wel?
Ik ken ze niet allemaal, maar in elk geval is niet alles herkenbaar door die beroemde blauwe waas.
Of een hond slechtziend kan zijn heb ik me ook wel afgevraagd.
Technisch gezien zou dat moeten kunnen, lijkt me, maar ik weet niet of er ooit onderzoek naar is gedaan.
Inge O. weet dat misschien wel?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
De Engelse Bull van mijn broer ziet ook slecht maar reageert anders dan Bloem. In huis valt het allemaal wel mee maar buiten is hij schrikkerig voor voorwerpen, struiken, takken e.d. Loopt hij los mee (hij logeert hier geregeld) dan zorgt hij er angstvallig voor dat hij zo'n beetje op je hielen loopt.

- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
- Aantal honden: 3
Aan Griffins ogen zag je ook niets zo op het eerste gezicht,maar zijn pupillen werden niet meer groter of kleiner
Griffin zag alleen nog maar van dichtbij.
Terwijl hij goed zag als "jonge"hond de DA had toen al gezegd dat hij op "latere"leeftijd blind zou worden
Rond zijn 9de levensjaar zag hij dus al bijna niets meer.......
Griffin zag alleen nog maar van dichtbij.
Terwijl hij goed zag als "jonge"hond de DA had toen al gezegd dat hij op "latere"leeftijd blind zou worden
Rond zijn 9de levensjaar zag hij dus al bijna niets meer.......