AMEN!nana schreef:We hebben te veel tijd en mogelijkheden om tot in het extreme de kabouters te beschermen en de wereld risicovrij te maken.
Jammer dat hier de nadruk op ligt ipv het opvoeden en je kind klaar maken voor de wereld en zelf leren omgaan en inschatten van gevaarlijke situatie's.
De nadruk van veiligheid no matter what is doorgeslagen en wordt als excuus gebruikt om niet op te hoeven voeden.
En waarom zou je opvoeden als je huis al zo veilig is dat niets kan gebeuren dan hoef je ook niet op te letten want alles is toch uitgesloten. Maar het ergst vindt ik de tendens van ouders tegenwoordig dat ze ook buiten hun veilige huis van de buitenwereld ook eisen dat die compleet kindveilig wordt. Want ja dan hoef je ook zelf niet op te letten en op te voeden want het is veilig en anderen moeten ook waken over de veiligheid van je kind.
En jij bent een zachte heelmeester die stinkende wonden maakt.fenneke schreef:manonnetje86 schreef:
Idd ik heb ook vaak zoiets van willen ze niet luisteren dan maar voelen (om het maar zo te zeggen) Ik heb een nichtje van anderhalf jaar die hier kind aan huis is. Wij hebben een houtkachel (die heb ik nooit aan wanneer de gastkinderen hier zijn alleen s avonds of in het weekend) Mijn nichtje slaapt hier ook veel dus ik heb haar al een paar keer gewaarschuwd dat ze er niet aan mag komen. En dan kun je zeggen ze is anderhalf maar ze is echt een pienter wijs meisje en weet wat Nee en Ja betekent. Op het laatst heb ik haar laten gaan en na 1x te hebben gevoeld dat het heet is doet ze het niet weer. Je kunt ze niet overal voor behoeden![]()
![]()
![]()
![]()
zoekt pleister op de mond smilie
fijne tante ben jij
We komen allemaal wel eens in aanraking met hitte en daar geven we niets om. Heel even kort voelen hoe heet het water uit de kraan is, of aan de kachel. Dat durven we gemakkelijk want daar bezeren we ons niet mee. Maar het geeft ons wel de informatie die we willen. Dit geldt ook voor kinderen.
Kinderen nemen niet alles klakkeloos aan van wat hun ouders ze vertellen. Je kunt 1000x zeggen dat ze bij die kachel uit de buurt moeten blijven, maar ze doen er niets op uit. Veiliger is even laten ondervinden, heel kort handje er tegen houden dat ze denken "oei, oppassen dus". Meer niet. Dat doet geen zeer. Ja, wel als je het te lang doet natuurlijk.