Ben bij pag 5 maar afgehaakt aangezien er alleen maar herhaald werd.
Ik ben zelf moeder van 3 kinderen. Als ik mijn kind of kinderen bij een oppas zou brengen die een hond of meerdere honden heeft ga ik ten eerste uit van het verstand van de oppasmoeder in kwestie dat zij er ten eerste voor zorgt dat beide elkaar geen pijn kunnen doen. Dus dat zij er voor zorgt dat mijn kind de hond niets kan doen, waardoor de hond misschien eventueel als reactie zou kunnen uitvallen.
Daarbij ga ik er zeker van uit dat je een hond nooit alleen laat met een kind. Al helemaal geen kind die zo te lezen geen honden gewent is en tot dan waarschijnlijk gewent is met zijn knuffelberen-honden weet ik veel wat aan de poten rond te lopen.
Ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt als je terug komt en je ziet dat kind zo met de hond lopen. Maar je had van mij goed op je sodemieter gehad als ik mijn kind bij jou had opgehaald en je had mij verteld dat mijn kind "een beste straf" heeft gehad. Ik denk daarbij dan toch echt niet aan het op de gang zetten van het kind hoor. Daarbij zie ik toch eerder voor me dat je mijn kind een tik op zijn reet of handen zou hebben gegeven.
Kom zeg. En jij bent gastouder

Dan zou je sowieso al moeten weten dat je een kind niet direct ergens voor straft. Je gaat een kind van die leeftijd eerst proberen uit te leggen wat het gedaan heeft, wat er kan gebeuren etc etc.en daarbij uitleggen dat als het kind het nog een keer doet het voor straf op de gang gaat.
Maar toch niet direct bij de 1e keer al straffen?

Je hebt het over een
kind van 3 bijna 4 jaar. Je zegt dat die kleine de bench zelf heeft open gemaakt, ja duh, dat doet die van mij van bijna 2 ook al ik weet niet hoelang, dat calculeer je toch in. Als jij niet wilt dat die kleine de bench openmaakt moet je van te voren (en niet nu als mosterd na de maaltijd) zorgen dat de bench niet open gemaakt
kan worden
Ik heb als Nell in de bench zit en ik wil niet dat ze eruit gehaald/gelaten wordt een dichtbinder van een vuilniszak eromheen om dat te voorkomen.
Ik snap werkelijkwaar niet dat jij je verantwoordelijkheid hierin totaal niet lijkt te zien en alles bij het kind van nog geen 4 pleurt. Je schrijft dat je wel degelijk papieren of wat dan ook moet hebben voor je gastouder mag zijn, nou waar jij die gehaald hebt weet ik niet, welk "pedagogisch" boek jij gelezen heb evenmin maarre kzie zo vaak mensen op de weg rijden die hun rijbewijs bij een pakkie boter hebben gehaald en dat lijkt mij zo bij jou precies hetzelfde.
jij moet er als gastouder voor zorgen dat ze niet alleen achter blijven, en van wat ik lees gebeurt dat vaak genoeg. In jouw ogen maar heel korte tijd, maar in korte tijd kan er veel gebeuren hoor. Als ik naar de tv loop om deze aan te zetten is die kleine van mij zo watersnel dat ze al bijna bovenaan de trap is als de deur toevallig net niet geheel in het slot gevallen is

Zou het mezelf nooit vergeven als zij in dat eventje (pakweg 20 sec.) van de trap af zou pleuren. Deurklinken zitten hier al sinds jaar en dag omhoog zodat de kinderen de deuren zolang ze klein zijn niet zelf kunnen openen. Misschien ook voor jou een tip de deurklinken omhoog te gooien

Waarmee ik dus maar wil aangeven in welk tijdsbestek er al wat dramatisch kan gebeuren.
Nu liet de pup het toe dat het kind zo met hem rond kon wandelen, nu is er niks gebeurt zowel niet bij het kind (ja door jou) als bij de pup, maar dat kan in de toekomst wel anders zijn. De hond kan mede door dit soort dingen een afkeer voor kinderen ontwikkelen denk dat je je dat hoop ik ook wel beseft.
Als je dergelijke dingen niet kunt voorkomen zou je misschien moeten overwegen ander "thuiswerk" te gaan doen

Ik weet van mezelf mede door mijn eigen ervaring dat mocht ik gastouder zijn ik toch echt wel zou zorgen dat ik hond en kind nimmer alleen laat. Als ik naar de keuken ga neem ik de kleine mee en sluit de deur zodat ze niet terug kan de kamer in waarde hond is. Ga ik naar het toilet idem dito. Doe ik de deur open idem dito etc etc etc.
Dat blijft hetzelfde als er andere kinderen zouden zijn. Een ongeluk zit namelijk in een klein heel klein hoekje