Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom eten we geen hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Waarom eten we geen hond?

Ongelezen bericht door christina »

http://llink.nl/startpagina/nieuwsreactie.php?id=6624#

Ik ben zelf vegetariër maar wat is jullie mening?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Waarom eten we geen hond?

Ongelezen bericht door Machie »

Omdat het bij wet verboden is :P

Nee, ik heb geen idee waarom we wel paarden, konijnen en koeien eten maar geen hond. Blijkbaar hebben honden in onze maatschappij een te grote status om ze te eten.
Net als paarden, ook lang niet iedereen eet paard terwijl die mensen niet moeilijk doen over een koe of varken..
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Vlees van carnivoren is voor een mens niet smakelijk.
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Panna »

Marie-Josée schreef:Vlees van carnivoren is voor een mens niet smakelijk.
Daar denken ze in sommige landen anders over :W:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Inge O schreef:alleen al deze bewering slaat natuurlijk kant noch wal :

'Volgens Foer, zelf overigens vegetariër, is het taboe op het eten van hond onhoudbaar. “Als we honden hun gang laten gaan en zich ongehinderd laten voortplanten, zouden we een blijvende, plaatselijke vleesproductie die weinig energie kost kunnen hebben waar zelfs de meest efficiënte veehouderij bij verbleekt.” Aldus de schrijver in NRC. '

weinig energie kost? een vleeseter?

hij heeft zich echt wel verdiept in de materie voor hij wijsheden begon rond te spuien :19: .
Tja, hij is Amerikaan en daar willen nog wel eens zwerfhonden rondlopen die zich navenant reproduceren (als er niks aan gedaan wordt). Het is natuurlijk vrij goedkoop (lees geen dierhouderij=energie) om zwerfhonden te vangen voor de vleesproductie. Zo vertaal ik zijn idee hierbij.
Als je idd honden wilt gaan houden voor vleesproductie is het nmm alles behalve economisch cq energiearm(er).

Maar goed, net zo goed als ik idd geen paardenvlees eet omdat die dieren mij te na staan, zal ik ook geen honden- of kattenvlees eten. Dat anderen dat wél doen vind ik niet vreemd, het is gewoon mijn gevoel erbij.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik denk, dat hondenvlees eigenlijk "nood eten"was. De Native Americans aten hond als ze geen eten konden vinden. Zover ik weet is het eten van hondenvlees alleen in sommige gebieden van Azië een delikatesse geworden.
Carnivorenvlees wordt in Europa helemaal niet gegeten. Ik zie me ook geen vosje oppeuzelen.
Joden en Moslins hebben al een eetverbod op omniforen. Dit zal ongetwijfeld een reden hebben! Ik denk aan bv aan ziektes die omniforen makkelijkr overdragen op de mens. Maar misschien zijn er andere redenen.....
Marie-Josée
Erelid

In Rusland had iemand mensenvlees aan een kebabtent verkocht.Als je er maar genoeg kruiden opgooit zul je het niet proeven maar het vlees van carni-en omnivoren schijnt echt een doordringende smaak te hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Alles wat een dier eet proef je in zijn product.
Als ik mijn kippen visresten voer, krijg je heel akelig smakende eieren met een vislucht.
En als je varkens alles laat vreten proef je dat ook, want wild zwijn smaakt niet voor niks anders dan varkens uit een mesterij.

Dus misschien smaken vegetarisch etende mensen wel veel beter dan de omnivoor etende lieden? :mrgreen:
In Rusland kunnen ze het wellicht vertellen ;)

Hoe dan ook, waarom we geen hond eten weet ik niet maar wat deze Amerikaan zegt geeft blijk van weinig diepgaand onderzoek vooraf.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik omdat ik ook geen kat of konijn eet het idee alleen al gruwel ik van
maar ja zo gruwelen ze in andere landen weer van rouwe haring of varkens eten
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik durf te wedden dat als mensen zelf hun eigen dieren zouden moeten slachten dat er heel wat minder vlees gegeten werd sowieso :19:
ik vind vlees heel lekker ,maar als ik het zelf zou moeten doden en slachten dan hield ik het toch wel bij groentes enzo :19:
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Volgens mij is het zuiver een cultureel gegeven. Het hangt er, denk ik, maar net van af in welk werelddeel/land je bent geboren en met welke maatschappelijke normen en waarden je bent opgegroeid.
Koeien bijvoorbeeld worden hier puur gefokt en 'gebruikt' voor de consumptie. In India vertegenwoordigen diezelfde koeien iets helemaal anders. Daar struinen ze zo vrij over de straten of het strand en iedereen gaat vlot opzij om ze door te laten. Wij eten smakelijk een worst met varkensvlees, waar dat voor andere culturen/religies als onrein wordt gezien. En er zijn ook zat landen waar honden geen huisdieren zijn, maar lekkere stukjes vlees. Vietnam bijvoorbeeld. Daar hangen de hondenkadavers zo aan de kraampjes. Vriendlief was daar vorig jaar en die foto's staan hier nog ergens op pc. Maar ik ga ze niet bekijken en al helemaal niet plaatsen hier :kotz:
Het vlees van een carnivoor zal zeker anders smaken. En het al dan niet lekker vinden wordt cultureel bepaald denk ik.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Wij eten geen hond, omdat wij dat niet gewend zijn vanuit vroeger. Heb trouwens wel eens samen met mijn oom kippen en konijnen geslacht. ;)
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Mijn probleem met is dat in de landen waar ze honden en katten eten de dieren voor de slacht flink gemarteld worden omdat dan het vlees malser is door de adrenaline. Ik zou er minder moeite mee hebben als de dieren gelijk geslacht werden maar heb wel eens gezien dat ze honden eerst knuppelen en dan daarna levend villen, bij katten precies hetzelfde :kotz:
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Gertje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gertje »

Even op dat laatste reageren. Denk je dat de slacht in nederland van koeien en varkens beter is.
Sinds ze verzonnen hebben dat afschieten zielig is worden ze nu geelectrocuteerd waar ze niet eens dood aan gaan. Vervolgens worden varkens aan hun achter poten opgehanden en in de lengte door gesneden en mogen ze dood bloeden. Dus wij zijn ook niet zo aardig voor onze dieren.
Heb ik nu meer vegatarieers gecreeerd?

En de dieren in de bont industrie worden net zo gevild als de honden en katten zoals jij beschreef Nana.

ik heb nog meer horor verhalen maar dat zal ik jullie niet aandoen.

Ik eet geen hond omdat ik dat niet over me hart kan verkrijgen verder eet ik wel koe, varken, kip, paard, kangaroe en struifvogel.. Dat is wel lekker..
nana
Zeer actief

Gertje schreef:Even op dat laatste reageren. Denk je dat de slacht in nederland van koeien en varkens beter is.
Sinds ze verzonnen hebben dat afschieten zielig is worden ze nu geelectrocuteerd waar ze niet eens dood aan gaan. Vervolgens worden varkens aan hun achter poten opgehanden en in de lengte door gesneden en mogen ze dood bloeden. Dus wij zijn ook niet zo aardig voor onze dieren.
Heb ik nu meer vegatarieers gecreeerd?

En de dieren in de bont industrie worden net zo gevild als de honden en katten zoals jij beschreef Nana.

ik heb nog meer horor verhalen maar dat zal ik jullie niet aandoen.

Ik eet geen hond omdat ik dat niet over me hart kan verkrijgen verder eet ik wel koe, varken, kip, paard, kangaroe en struifvogel.. Dat is wel lekker..

Ik denk dat de slacht in nederland ook veel beter kan, maar vindt dit niet vergelijkbaar zoals het gaat met honden en katten in korea bijvoorbeeld. De dieren in de bontindustrie in nederland worden eerst vergast en daarna gevild ( ik ben ook tegen bont compleet onnodig product)
maar in korea en china worden de honden en katten levend van hun jasje ontdaan.

lydia
Gertje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik moet jullie toch even uit de droom helpen dat ze in nerderland zo goed zijn. In de bont industrie blijven de dieren ook gewoon leven terwijl ze gevilt worden.
En is het niet zielig dat de dieren alleen verdoofd worden als ze geslacht worden?

En kreeften in NL dan? die worden ook gewoon in een kokend hete pan gegooit terwijl ze nog leven.
Mensen zijn nu eenmaal beesten en daar kunnen we toch niks aan veranderen.
Dat maakt de mishandeling niet beter maar goed.
Ook zo iets waarom worden er per mens in nl 5 koeien, 2 varkens, 20 kippen en tig andere dieren vermoord in een jaar. Je gaat me niet zeggen dat 1 mens dit allemaal eten. Is helemaal nergens voor nodig.
En waar ik een hekel aan heb zijn van die nep vegatariers die wel vis eten. Een vis is ook een dier, en die hebben niet altijd een beter leven gehad, deze worden ook gekweekt in bakken of afgezette stukken rivier.
Ik heb 5 werkstukken op school over dit soort onderwerpen gemaakt en je komt echt verschrikkelijke dingen tegen. Zulke vreselijke dingen gebeuren niet alleen in het buitenland mensen, hier in nl zijn we net zo erg!
Gertje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef:
Gertje schreef:Ik moet jullie toch even uit de droom helpen dat ze in nerderland zo goed zijn. In de bont industrie blijven de dieren ook gewoon leven terwijl ze gevilt worden.
kan je dan ook even beschrijven hoe dat in zijn werk gaat?
En is het niet zielig dat de dieren alleen verdoofd worden als ze geslacht worden?
wat zouden ze moeten doen dan? ze doodmaken voor ze geslacht worden :denken: ?
Wil je weten hoe ze dieren villen? Nou ze pakken een dier bv een wasbeer bij z'n staart of achter poten. Dan slaan ze het dier een paar keer heel hard op de grond zodat die verdooft is. Dan hangen ze hem op aan z'n achter poten en snijden de onderkant open. Dus van poot tot poot en trekken dan de huid er af. Dan gooien ze het dier terug in z'n kooi waar die langzaam mag sterven. Er is een filmpje op internet waar je het kan zien.. kan hem wel opzoeken als je wilt? En eerst dacht ik ook dat dit alleen in het buiteland zo is maar in NL zijn ze net zo erg.

En ik vind toch wel dat een dier dood moet zijn voor ze het vlees van zijn lijf gaan snijden. Zoals ik al zei word een varken aan z'n achterpoten opgehagen en in de lengte open gesneden zodat hij dood bloed. Ja dood ze maar eerst.
nana
Zeer actief

Waarom is een vegetarier een nepper als hij vis eet.
Ik eet weinig vlees en alleen biologisch en af en toe vis en hoop zo bij te dragen aan minder leed en een beter milieu, je kunt toch beter iets doen dan niets?

De dieren die in nederland voor het vlees geslacht worden en verdoofd zijn toch niet te vergelijken met de honden en katten die ze levend villen? Als ze die eerst zouden verdoven dan had ik er minder problemen mee (maar dan zou ik ze nog niet eten trouwens).

lydia
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Nou ik eet geen hond,konijn en paard omdat het dieren zijn waar je een soort band mee hebt. Honden en konijnen hebben we zelf en ik heb 10 jaar paardgereden. Maar net als een frikadel of zo ( je hoort niet wat erin zit) eet ik wel. Maar ik eet nooit geen paarden rookvlees op mijn boterham maar wel runderrookvlees bijvoorbeeld. Is bij mij gewoon een gevoelsding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Mwja, lastig. Maar het is een gevoelskwestie denk ik. Ik kan geen hond eten, ik vind ze te leuk. Maar konijn, paard e.d. dat gaat allemaal best. Alleen hond niet. Ik heb net een filmpje in Hond en Leed geplaatst, daar komt het onderwerp hondenvlees ook uitgebreid aan bod. Erg naar vind ik het, maar vooral door de manier waarop. Die mensen moeten hun gezinnen ook voeden en daar is het normaal, dus ik snap best waarom ze het doen.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Gertje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge, ben je wel eens naar een slachthuis geweest? Ik wel namelijk dus heb het zien gebeuren..
En er zit een verschil in hersendood zijn of versuft door de schok. Want de voltage is niet hoog genoeg om ze echt te doden of bewusteloos te maken. Dus die worden echt wel levend geslacht.
Nee het filmpje dat ik heb weet ik niet waar het gemaakt is.. Dus kan net zo goed in het buitenland zijn dat weet ik niet.
nana
Zeer actief

stel dat de dieren alleen versuft zijn en niet verdoofd door de schok.
Doodbloeden doordat je aders worden door gesneden is binnen een minuut gedaan.
Maar levend gevild worden nadat je eerst flink geslagen en gewurgd bent lijkt me toch wat erger.

lydia
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Hmm .. Ga hier toch maar eens wat kritischer na het vlees wat je bij de Chinees voor geschoteld kijken ;)
Marie-Josée
Erelid

Felix schreef:Hmm .. Ga hier toch maar eens wat kritischer na het vlees wat je bij de Chinees voor geschoteld kijken ;)
Hoe doe je dat? Ik kan nog zo kritisch naar mijn bord Chinees eten staren, ik kan er evengoed niet aan zien wat hond is, of kat, of wat dan ook.... :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gertje schreef:Inge, ben je wel eens naar een slachthuis geweest? Ik wel namelijk dus heb het zien gebeuren..
ja. En ja zoals Inge verteld zo gaat het inderdaad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik ga toch eens navragen bij vrienden van me
die hebben een nertsenfokkerij
of die echt levend gevild worden
want ik weet niet beter of ze worden daar eerst vergast
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

pammetje schreef:ik ga toch eens navragen bij vrienden van me
die hebben een nertsenfokkerij
of die echt levend gevild worden
want ik weet niet beter of ze worden daar eerst vergast
Je hebt vrienden met een nertsenfokkerij. Okee.

Ik probeer me daar uit alle macht iets bij voor te stellen, maar het lukt me niet. De enige beelden die mijn hersens kunnen verzinnen bij die twee woorden 'vrienden' en 'nertsenfokkerij' zijn beelden van mensen met bivakmutsen die hokken openmaken. Met dat soort mensen zou ik wel vrienden willen zijn.

Het kan natuurlijk dat je eerst vrienden werd en gezellig tijdens een avondje eten en bijkletsen pas hoorde van die fokkerij. En dan blokkeren mijn hersens weer, want dan lijkt mij de enige mogelijk optie om zwijgend naar de deur te wijzen, en die mensen nooit meer een stap in mijn huis te laten doen.

Ik ben kritisch wat de vleesindustrie betreft, maar de mensheid moet eten, dus daar heb ik nog wel wat begrip en tolerantie. Wat betreft de bontindustrie heb ik geen begrip, behalve voor groeperingen die al dan niet extreme acties uitvoeren.

*pakt alvast de popcorn*
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

S@ndr@ schreef:Ik durf te wedden dat als mensen zelf hun eigen dieren zouden moeten slachten dat er heel wat minder vlees gegeten werd sowieso :19:
ik vind vlees heel lekker ,maar als ik het zelf zou moeten doden en slachten dan hield ik het toch wel bij groentes enzo :19:
Ik heb daar best wel over nagedacht, omdat het inderdaad heel hypocriet is om wel vlees te eten maar niet als je het zelf dood moet maken. Maar als het zou moeten denk ik dat ik niet echt slapeloze nachten zou hebben van een eend of kip de nek omdraaien, en al helemaal niet als ik hongerende kindjes en dieren zou hebben. Een varken of rund of ander volwassen dier slachten... moeilijk, maar ik kan me daar nog wel 'iets' bij voorstellen.

Maar wat ik niet zou kunnen is een gezond jong dier dood maken. Wel als het gaat om vreselijk lijden te eindigen, maar niet zomaar omdat het van dat lekkere malse vlees is. Ik eet dan ook echt geen kalf of lam. (En geen konijn of haas, en geen paard, en geen kreeft of krab en geen ganzelever, om verschillende redenen.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Maar wat ik niet zou kunnen is een gezond jong dier dood maken. Wel als het gaat om vreselijk lijden te eindigen, maar niet zomaar omdat het van dat lekkere malse vlees is. Ik eet dan ook echt geen kalf of lam. (En geen konijn of haas, en geen paard, en geen kreeft of krab en geen ganzelever, om verschillende redenen.)
Dat kippetje, weet je wel hoe oud dat is? Nooit meer kip. Het diertje is pas 6 weken!
Een maal per jaar broed ik met de broedmachine 20 eieren uit.Ga er maar vanuit dat 50% haan is. Ik heb dus 10 hanen Waarvan ik 1 over kan houden. De hanen lopen in de wei. En worden na 8 maanden door mij geslacht.
(H)eerlijk vlees. Niet te vergelijken met die plofkippen uit de winkel. Wij eten hier dus een x in de 2 maanden kip.

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik vind vlees net zo goed een luxe als bont. Ik ben jaaaaren vegetarisch geweest, en dit levert geen enkel probleem op what so ever. Vlees is dus imo net zo goed een luxe als bont. Ik heb vrienden die kippen opfokken voor de slacht, en ik zie dus ook niet in waarom ik per definitie geen vrienden zou kunnen zijn met iemand die nertsen fokt. De allerbelangrijkste voorwaarde voor een consumptie dier is dat er aan bepaalde basisbehoeften wordt voldaan, voor wat betreft leefomgeving en eten. Ik denk dat menige nertsenfokker hier beter aan voldoet dan de gemiddelde varkensboer.
Overigens is er niets zo inefficient als het eten van een carnivoor; de energie die noodzakelijk is voor de voeding komt van voedseldieren, die zelf ook gevoerd moeten worden. Dit kan dus nooit efficient zijn. Zwerfdieren zijn imo echt een luxeprobleem; ze leven van de resten van de consumptiemaatschappij. Minder afval: Minder zwerfdieren.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”