Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond-hond agressie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Re: Hond-hond agressie

Ongelezen bericht door nana »

Nanna schreef:
nana schreef:
Denk dat er inderdaad honden zijn die alle voorstadia van waarschuwingen overslaan of zo snel doen dat wij het in ieder geval niet zien. Ik heb zelf nog nooit zoiets gezien.
Hier loopt er maar eentje. Een mechelse herderreu. Maar die woont bij een ouder echtpaar waarvan de man invalide is geworden en die vrouw hem nu moet uitlaten, en dat in een rondje van 5 minuten want ze haat dat beest. Ze heeft geen káás gegeten van die hond en ik denk dat hij zo geworden is, wellicht uit frustratie.
Soms heb ik medelijden met dat beest...
Bij mijn ouders in de buurt liep ook een ouder echtpaar met een grote hond die naar alles uit viel. De twee oudjes hadden hem altijd met 2 lijnen vast. Totdat de man overleed. Een paar weken later zag mijn zusje de vrouw weer lopen, mijn zusje stak automatisch de straat over (met haar yorkje) maar tot haar verbazing loodste de vrouw de hond met wat brokjes en een halti er gewoon langsheen.
Het bleek later dat ze een GT had bezocht omdat ze anders niet meer de hond alleen kon uitlaten. :19: :D
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
nana
Zeer actief

@frenk,

Dit soort dingen is precies wat ik bedoel en wat ik me voorstel bij hond hond agressie.
Ik ken zelf geen honden die gelijk voor de kill gaan dus neem dan mijn eigen situatie en ervaringen als voorbeeld.

Moet wel zeggen dat ik het wel lastig vind om in dit soort situatie's voor mijn hond op te komen of om hem uit zo een situatie te halen. Soms laten honden zich niet wegsturen en wil je ook niet dat de andere eigenaar denkt dat je een rothond hebt dus laat je het net te ver gaan voor je eigen hond :oeps:
Ook omdat ik een grote hond heb wil ik niet dat er teveel over zijn grens wordt gegaan en probeer ik het emmertje ook zoveel mogelijk leeg te houden.
Laatst gewijzigd door nana op 16 nov 2009 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

lydia
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

nana schreef:Dit soort dingen is precies wat ik bedoel en wat ik me voorstel bij hond hond agressie.
Ik ken zelf geen honden die gelijk voor de kill gaan.
Nou en daarom dus die definities, want als je dit topic doorleest zie je dat veel mensen dat geen hond-hond agressie vinden :wink:
Moet wel zeggen dat ik het wel lastig vind om in dit soort situatie's voor mijn hond op te komen of om hem uit zo een situatie te halen.
Ook omdat ik een grote hond heb wil ik niet dat er teveel over zijn grens wordt gegaan.
Ik vind het ook wel eens lastig, vooral omdat ik bang ben dat mijn ingrijpen een situatie kan laten escaleren... Maar ik doe het toch als ik het nodig vind. Soms bijvoorbeeld door Frenk met mijn voet opzij te zetten, waardoor er ruimte komt en ik hem de andere kant op kan loodsen of aan z'n halsband kan pakken. Het klinkt misschien heel gek, maar mijn voet voelt minder 'ingrijpend' dan dat ik me helemaal voorover moet buigen over twee honden heen :19:
Ik wil dus ook niet dat er over Frenk's grenzen wordt gegaan en ik wil ook niet dat hij iets duidelijk moet gaan maken op een te boze/agressieve manier. Dan los ik liever de situatie op, voor dat te zeer ontbrand....
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

nana schreef:@frenk,

Dit soort dingen is precies wat ik bedoel en wat ik me voorstel bij hond hond agressie.
Ik ken zelf geen honden die gelijk voor de kill gaan dus neem dan mijn eigen situatie en ervaringen als voorbeeld.

Moet wel zeggen dat ik het wel lastig vind om in dit soort situatie's voor mijn hond op te komen of om hem uit zo een situatie te halen. Soms laten honden zich niet wegsturen en wil je ook niet dat de andere eigenaar denkt dat je een rothond hebt dus laat je het net te ver gaan voor je eigen hond :oeps:
Ook omdat ik een grote hond heb wil ik niet dat er teveel over zijn grens wordt gegaan en probeer ik het emmertje ook zoveel mogelijk leeg te houden.
Ik zorg dat Baco zijn emmertje leeg blijft :mrgreen:

Ik heb het met Freek zo vaak gehad , beukende labs en jij maar je best doen om ze weg te houden, laat je hem het een keer oplossen op een hondse eerlijke manier, dan heb je een agressieve kuthond, nou het zij zo :engel:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hoeveel echt hond agresieve honden lopen er nu rond, hoevaak maak je mee dat er zonder interactie een andere hond op de jouwe klapt? Ik denk zelden. Dat wij als mens die interactie niet zien wil niet zeggen dat die er ook niet is. Er zal een enkeling tussen zitten die vanuit het niets op een andere hond duikt en door gaat maar die is zeldzaam denk ik.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

chrico schreef:Hoeveel echt hond agresieve honden lopen er nu rond, hoevaak maak je mee dat er zonder interactie een andere hond op de jouwe klapt? Ik denk zelden. Dat wij als mens die interactie niet zien wil niet zeggen dat die er ook niet is. Er zal een enkeling tussen zitten die vanuit het niets op een andere hond duikt en door gaat maar die is zeldzaam denk ik.
Nou...

Allebei mijn honden hebben 1 keer meegemaakt dat ze compleet zonder reden (ze zagen de hond simpelweg niet aankomen en hadden nul voorafgaande interactie met die hond) tegen de grond werden gebeukt en gillend op hun rug lagen terwijl er in geknauwd of gehapt werd. Lilo had alleen schrammetjes van de zwarte labmixteef in kwestie, Jack had gaatjes van de desbetreffende DH-reu.

Ik weet nog steeds niet waarom die honden zo nodig op die van mij moesten springen, maar ik vind het wel kut. Want juist door dat onvoorspelbare heb ik nog steeds een Jack die niet dol is op DH's. Zachtjes uitgedrukt. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Nanna schreef:
sky schreef: Overgens is op het trainingsveld geen een (jonge)hond stil hoor voordat ie mag bijten en deze bijten toch echt wel.
Maar dat is geen bijten vanuit werkelijke agressie. Dat is bijten omdat die mouw hun prooidrift opwekt (hebbehebbe) en het verder gewoon een aangeleerd kunstje is.
Ik denk dat heel veel van die honden buiten het veld niet een mens zouden aanvallen (gelukkig niet!)
late reactie wegens storing:

Er komt geen mouw kijken bij knpv en deze honden word niet aangeleerd te bijten dat kunnen/doen ze al zodra er dreiging is, ze worden juist geleerd NIET te bijten als dat niet nodig is.
Tot nu toe heb ik nog maar een hond meegemaakt die niet heeft gebeten tijdens het burgerbijten en twijfelde, terwijl er dan dus niet op getraint is en geen pak (of mouw te zien is).
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Hanneke2 schreef:
chrico schreef:Hoeveel echt hond agresieve honden lopen er nu rond, hoevaak maak je mee dat er zonder interactie een andere hond op de jouwe klapt? Ik denk zelden. Dat wij als mens die interactie niet zien wil niet zeggen dat die er ook niet is. Er zal een enkeling tussen zitten die vanuit het niets op een andere hond duikt en door gaat maar die is zeldzaam denk ik.
Nou...

Allebei mijn honden hebben 1 keer meegemaakt dat ze compleet zonder reden (ze zagen de hond simpelweg niet aankomen en hadden nul voorafgaande interactie met die hond) tegen de grond werden gebeukt en gillend op hun rug lagen terwijl er in geknauwd of gehapt werd. Lilo had alleen schrammetjes van de zwarte labmixteef in kwestie, Jack had gaatjes van de desbetreffende DH-reu.

Ik weet nog steeds niet waarom die honden zo nodig op die van mij moesten springen, maar ik vind het wel kut. Want juist door dat onvoorspelbare heb ik nog steeds een Jack die niet dol is op DH's. Zachtjes uitgedrukt. :roll:
Ik heb dus zon hond, die ziet een hond en zonder aanleiding dook ze erbovenop eerst bijten en dan pas keek ze of die een bedrijging was.
Gelukkig heb ik haar nu zover dat ze ook los andere honden nergeerd en ze loopt zelfs mee met de uitlaatservice, vreemde honden vindt ze nog steeds niet leuk maar zelfs als ze snuffelen snauwd ze ze weg en loopt snel door.
Alleen met dominante teven moet ik nog goed uitkijken.
nana
Zeer actief

billy schreef:
nana schreef:@frenk,

Ik zorg dat Baco zijn emmertje leeg blijft :mrgreen:

Ik heb het met Freek zo vaak gehad , beukende labs en jij maar je best doen om ze weg te houden, laat je hem het een keer oplossen op een hondse eerlijke manier, dan heb je een agressieve kuthond, nou het zij zo :engel:
De ironie :denken:
We proberen allemaal het emmertje leeg te houden, de mensen met een hond die niet lomp is maar gewoon komt buurten willen ook voorkomen dat hun hond een nare ervaring opdoet, maar ook de mensen met honden die lomp zijn willen hun hond beschermen.
Als iedereen nou ook elkaar eens hielp om het emmertje leeg te houden dan werd het een stuk makkelijker.
:W:

lydia
chrico
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Nou...

Het is een heel vervelende ervaring maar dan nog hebben we het niet over de honden die hier bedoeld worden want die zijn gewoon zeldzamer dan men doet lijken.
Als je nou verteld had van Lilo lag kantje boord en Jack lag helemaal uit elkaar en heeft het maar net gered dan heb je het over honden die voor de kill gaan alhoewel het verhaal mooier en smeuiger zou zijn als ze het beide niet hadden overleefd.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Frenk schreef: Ik vind een hond die ergens snuffelt of loopt of anderszins met zichzelf of z'n baasje bezig is en die onderuit geschoffeld wordt door een grommende hond die er boven op duikt heel merkwaardig en ik vind de beukende hond op z'n zachtst gezegd behoorlijk apart. En als het verder gaat dan schoffelen en grommen en zo'n hond gaat uit het niets voor de kill, dan vind ik het helemaal :piew: gedrag.
Tsja, mijn idee .. Mijn hond is altijd met mij bezig allerlei dingen aan het doen (hondse dingen wel te verstaan), en dan 9 van de 10x komt er een opdringere hond(je) om de hoek kijken die het lollig vindt om het speeltje van dat moment bij m'n hond weg te grissen, of anderzinds lelijk te doen ...

En tsja, dat zijn nou nét de dingen die mijn hond niet pikt ;)

Laat staan het dominante gedrag wat sommige honden ten toon willen spreiden, dat is hier al helemaal niet gewenst, en wordt daarom ook weg gesnauwt (zonder al te ernstige gevolgen overigens). Blijft over de hond die het weg snauwen niet begrijpt, of niet wil begrijpen .. Tsja, die kan dan zomaar op de tafel bij de DA belanden :)

En moet zeggen, meestal vinden de eigenaren van zulke honden de aanloop en het hele verhaal ervoor allemaal prachtig en mischien zelfs wel leuk (werkelijk ze slaan altijd de waarschuwingen in de wind, van in de trand dat het zo'n vaart niet zal lopen e.d.)

En wat ik al helemaal niet kan begrijpen, dat eigenaren met een klein hondje die rustig tussen grote honden gaan plaatsen, omdat het zo schattig is als hun maltezer leeuwtje een grotere hond af kan snauwen ofzo ..
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Felix schreef: En moet zeggen, meestal vinden de eigenaren van zulke honden de aanloop en het hele verhaal ervoor allemaal prachtig en mischien zelfs wel leuk (werkelijk ze slaan altijd de waarschuwingen in de wind, van in de trand dat het zo'n vaart niet zal lopen e.d.)
Dat vind ik ook lastig, eigenaren die waarschuwingen in de wind slaan. Laatst kwam er een grote ongecastreerde Staff x Am. bull reu op mijn hond afgerend. En die baas maar roepen, "Hij doet niets hoor! Je hoeft niet bang te zijn hoor, hij wil alleen maar spelen!" De hond kwam met hoge poten en borstel onze kant op gesjeesd. Ik riep dat mijn hond dit niet leuk vond. Toen die baas nog een keer riep "Hij doet echt niets!" riep ik "Maar de mijne wel!" En nog riep hij zijn hond niet. Dus ik liep gewoon snel door, Rhodin liep mee en er gebeurde niets, maar ik vind het vervelend dat mensen hun hond dan niet terug roepen. Ik sta niet voor niets te schreeuwen. (Tegenwoordig gaat het bijna altijd goed, maar het blijft vervelend als mensen niet luisteren naar je.)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief

Trouwens, een hond die ik ken, een gecastreerde Rhodesian Ridgeback x lab reu, heeft de neiging om als hij los loopt op bepaalde honden af te stormen en ze te bijten. Lang niet bij alle honden, het is me onduidelijk waar hij ze op selecteert. Maar zodra hij ze in het vizier krijgt, zonder enige interactie van te voren duikt hij er grauwend op. Hij heeft één keer een Stafford reu gebeten, die had 3 hechtingen nodig, nu komt hij bij zijn eigenaren nooit meer los, het is dus niet meer voorgevallen. Het lijkt er op dat hij het doet als hij op een bepaalde manier het gevoel heeft dat er een hond of kind bij is die hij moet beschermen. Ik vind het toch wel bizar gedrag. :denken: Hij gaat geloof ik niet echt voor de kill (ik ken geen enkele hond die dat doet overigens) maar toch, op deze manier honden grijpen terwijl hij ze vaak niet eens kent vind ik erg raar. Mocht hij een klein hondje grijpen, dan kan dat wel fataal aflopen.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
-Gaby- schreef: maar ik vind het vervelend dat mensen hun hond dan niet terug roepen. Ik sta niet voor niets te schreeuwen. (Tegenwoordig gaat het bijna altijd goed, maar het blijft vervelend als mensen niet luisteren naar je.)
die mensen luisteren niet naar je omdat hun hond niet luistert naar hén en ze niet willen afgaan als een gieter :wink: .
Haha, dat is ook zo. Die hond luistert nooit en heb ik al vaak de weg over zien rennen, kon hem tot nu toe altijd ontwijken. Die kerel begon zelfs nog tegen me aan te kletsen (Wat is dat voor een hond :blah: ) terwijl de spanning te snijden was en ik zo snel als ik kon door wilde wandelden... :N: :roll:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

-Gaby- schreef:Trouwens, een hond die ik ken, een gecastreerde Rhodesian Ridgeback x lab reu, heeft de neiging om als hij los loopt op bepaalde honden af te stormen en ze te bijten. Lang niet bij alle honden, het is me onduidelijk waar hij ze op selecteert. Maar zodra hij ze in het vizier krijgt, zonder enige interactie van te voren duikt hij er grauwend op. Hij heeft één keer een Stafford reu gebeten, die had 3 hechtingen nodig, nu komt hij bij zijn eigenaren nooit meer los, het is dus niet meer voorgevallen. Het lijkt er op dat hij het doet als hij op een bepaalde manier het gevoel heeft dat er een hond of kind bij is die hij moet beschermen. Ik vind het toch wel bizar gedrag. :denken: Hij gaat geloof ik niet echt voor de kill (ik ken geen enkele hond die dat doet overigens) maar toch, op deze manier honden grijpen terwijl hij ze vaak niet eens kent vind ik erg raar. Mocht hij een klein hondje grijpen, dan kan dat wel fataal aflopen.
Ik vind dat (erop duiken zonder interactie of aanleiding) dus ook bizar gedrag. En om mijn definitie nog wat scherper te maken voor mezelf... Ook dit vind ik wel hondagressie. Natuurlijk niet zo zwaar hondagressief als voor de kill gaan of elke andere hond grijpen, maar toch wel een vorm van hondagressie. :scratch: Omdat er dus geen interactie vooraf gaat aan het besluit om erop te duiken..
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Frenk schreef:
-Gaby- schreef:Trouwens, een hond die ik ken, een gecastreerde Rhodesian Ridgeback x lab reu, heeft de neiging om als hij los loopt op bepaalde honden af te stormen en ze te bijten. Lang niet bij alle honden, het is me onduidelijk waar hij ze op selecteert. Maar zodra hij ze in het vizier krijgt, zonder enige interactie van te voren duikt hij er grauwend op. Hij heeft één keer een Stafford reu gebeten, die had 3 hechtingen nodig, nu komt hij bij zijn eigenaren nooit meer los, het is dus niet meer voorgevallen. Het lijkt er op dat hij het doet als hij op een bepaalde manier het gevoel heeft dat er een hond of kind bij is die hij moet beschermen. Ik vind het toch wel bizar gedrag. :denken: Hij gaat geloof ik niet echt voor de kill (ik ken geen enkele hond die dat doet overigens) maar toch, op deze manier honden grijpen terwijl hij ze vaak niet eens kent vind ik erg raar. Mocht hij een klein hondje grijpen, dan kan dat wel fataal aflopen.
Ik vind dat (erop duiken zonder interactie of aanleiding) dus ook bizar gedrag. En om mijn definitie nog wat scherper te maken voor mezelf... Ook dit vind ik wel hondagressie. Natuurlijk niet zo zwaar hondagressief als voor de kill gaan of elke andere hond grijpen, maar toch wel een vorm van hondagressie. :scratch: Omdat er dus geen interactie vooraf gaat aan het besluit om erop te duiken..
Ja precies, zoals ik al zei, hij gaat niet voor de kill, maar dit valt voor mij wel onder ernstige hond-hond agressie en ik vind dit bizar gedrag. Er komt een hond de hoek om en hij duikt er op. Ook als het ver weg is. Er is geen aanleiding geweest voor het gedrag en de hond heeft wel het eerste half jaar van zijn leven een cursus gevolgd en was altijd een sociaal beest, totdat er kinderen werden geboren, maar dat was op dezelfde leeftijd dat hij volwassen werd, dus dat kan het ook zijn. Hij kan zijn energie goed kwijt en luistert verder ook prima. Bij mij loopt hij wel los, maar ik kan hem ook goed terug roepen en loop op overzichtelijke plekken en anders ga ik gewoon het eerste de bocht om enzovoort. Als hij een hond als vriend beschouwt, kan deze hond alles bij hem maken. Echt alles. Ik snap het niet hoor met die hond. :denken: Ik geloofde mijn zus (het is hun hond) in eerste instantie ook niet echt. Totdat ik het zelf mee maakte, toen we de eerste keer samen met hem en mijn hond wandelden, toen bleek hij ineens zeer agressief naar soortgenoten. Gelukkig was er toen niets gebeurt, maar ik schrok me een hoedje, kon hem wel meteen weer bij me roepen toen hij de aanval in wilde zetten. Hij zal wel een goede bijtrem hebben o.i.d. als dat niet zo was dan kan ik me echt voorstellen dat hij de andere hond in stukjes scheurt, het is echt een rode waas die hij dan voor zijn ogen krijgt lijkt het. Hij weegt ook 45 kg en is één bonk spieren.

Edit: De hond is overigens gecastreerd toen hij een jaar was, omdat hij één bal had die niet ingedaald was. De agressie kwam later pas.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Als de hond zo zwaar agressief is vraag ik mij af waarom hij geen muilkorf draagt?
Daarbij ben ik benieuwd naar het aantal dierenartsrekeningen die hij op zijn naam heeft staan en het letsel.
Dat het gedrag vreemd is, tja, vreemder vind ik de kansen die hij krijgt. Maar om te zeggen dat er in alle gevallen geen interactie is geweest zet ik mijn vraagtekens bij. Dat wij als mens dit niet zien wil niet zeggen dat het er niet is.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-Gaby-
Zeer actief

chrico schreef:Als de hond zo zwaar agressief is vraag ik mij af waarom hij geen muilkorf draagt?
Daarbij ben ik benieuwd naar het aantal dierenartsrekeningen die hij op zijn naam heeft staan en het letsel.
Dat het gedrag vreemd is, tja, vreemder vind ik de kansen die hij krijgt. Maar om te zeggen dat er in alle gevallen geen interactie is geweest zet ik mijn vraagtekens bij. Dat wij als mens dit niet zien wil niet zeggen dat het er niet is.
Hij loopt nu altijd aangelijnd en hij heeft maar één keer een hond schade toegebracht. Dus één dierenartsrekening, die hond had drie hechtingen nodig, hij had een snee op de rug. Mijn zwager liet hem toen al niet meer los doordat hij dat al wel eens had gedaan (zonder schade), maar omdat hij zo leuk speelde met een andere hond drong het baasje van de speelkameraad er op aan hem even los te laten lopen op een groot veld. Op dat moment kwam er een hond om de hoek en daar ging hij. Mijn zwager voelde zich hier ontzettend rot over. Dat is geloof ik al meer dan een jaar geleden, het is sowieso niet vaak voorgekomen en het zal ook niet meer voorkomen als ze zo doorgaan als nu. Ze lopen op rare tijden en ook op overzichtelijke stukken en hij loopt altijd aan de flex en als mijn zus met hem loopt, heeft hij een Gentle leader. Het is ook dat de hond zelf er vandoor sprint en dan aanvalt, als een andere hond hem benadert is er nog nooit wat gebeurt. De ernstigheid van het hele gebeuren vind ik de manier waarop, de onvoorspelbaarheid. Misschien was er een interactie, ik heb het niet gezien (heb het ook maar één keer gezien) en mijn zus en zwager kunnen het ook niet ontdekken.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

-Gaby- schreef:Het is ook dat de hond zelf er vandoor sprint en dan aanvalt, als een andere hond hem benadert is er nog nooit wat gebeurt. De ernstigheid van het hele gebeuren vind ik de manier waarop, de onvoorspelbaarheid. Misschien was er een interactie, ik heb het niet gezien (heb het ook maar één keer gezien) en mijn zus en zwager kunnen het ook niet ontdekken.
Het klinkt in ieder geval niet als interactie waarbij je deze reactie als baas ziet aankomen (cq. het vollopende emmertje) :19:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Frenk schreef:
-Gaby- schreef:Het is ook dat de hond zelf er vandoor sprint en dan aanvalt, als een andere hond hem benadert is er nog nooit wat gebeurt. De ernstigheid van het hele gebeuren vind ik de manier waarop, de onvoorspelbaarheid. Misschien was er een interactie, ik heb het niet gezien (heb het ook maar één keer gezien) en mijn zus en zwager kunnen het ook niet ontdekken.
Het klinkt in ieder geval niet als interactie waarbij je deze reactie als baas ziet aankomen (cq. het vollopende emmertje) :19:
Inderdaad. Rhodin kan ook niet met ongecastreerde reuen, maar daar zie je de spannig oplopen en kun je ingrijpen. Hier gebeurde dat niet en wat ik hoorde, had de andere hond ook geen idee wat hem overkwam. Maar goed, het is dus ook vrij weinig voorgekomen en er wordt goed op ingespeeld.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

-Gaby- schreef:
Frenk schreef:Het klinkt in ieder geval niet als interactie waarbij je deze reactie als baas ziet aankomen (cq. het vollopende emmertje) :19:
Inderdaad. Rhodin kan ook niet met ongecastreerde reuen, maar daar zie je de spannig oplopen en kun je ingrijpen. Hier gebeurde dat niet en wat ik hoorde, had de andere hond ook geen idee wat hem overkwam.
Dat type verhalen heb ik hier op het forum wel vaker gelezen. Hondjes die gewoon nietsvermoedend met hun baas aan de wandel zijn en opeens grof onderuit worden geschoffeld of opgejaagd worden door een of andere :piew: Zelfs als er uiteindelijk geen gaatjes bij vallen blijft het echt bizar gedrag :19:
Overigens vind ik contact/interactie geen vrijbrief voor nemport welk gedrag.. Alsof het feit dat je besnuffeld wordt je het recht geeft om de kop van de ander er pardoes af te bijten.. :N: Dan heb ik toch graag dat Frenk eerst duidelijk maakt dat hij er niet van gediend is enzovoorts enzoverder :mrgreen: Kijk, met een hond die geen polonaise aan z'n lijf wil en een flinke persoonlijke zone heeft, dat ook uitstraalt en duidelijk maakt: "kom niet in mijn buurt"... Dan vind ik het niet raar als die eens flink van zich af grauwt en snauwt als een hond die signalen negeert. Maar dan nog hoef je die lompe hond niet helemaal binnenstebuiten te (laten) trekken..

Wat ik zelf heel irritant vind is honden die onderdanig en opdringerig tegelijkertijd zijn. Zoals wat ik van Frenk omschreef ergens hierboven.. Zo'n hond die een hele onderdanige houding aanneemt, maar ondertussen wel Frenk loopt te blocken en contact afdwingt waar Frenk niet op zit te wachten. Je kunt bijna niet boos worden, want ze lijken oh zo onderdanig, maar ondertussen hebben ze het flink achter de ellebogen.... :N:
:S: :engel:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

-Gaby- schreef:
chrico schreef:Als de hond zo zwaar agressief is vraag ik mij af waarom hij geen muilkorf draagt?
Hij loopt nu altijd aangelijnd en hij heeft maar één keer een hond schade toegebracht. Dus één dierenartsrekening, die hond had drie hechtingen nodig, hij had een snee op de rug. Mijn zwager liet hem toen al niet meer los doordat hij dat al wel eens had gedaan (zonder schade), maar omdat hij zo leuk speelde met een andere hond drong het baasje van de speelkameraad er op aan hem even los te laten lopen op een groot veld. Op dat moment kwam er een hond om de hoek en daar ging hij. Mijn zwager voelde zich hier ontzettend rot over. Dat is geloof ik al meer dan een jaar geleden, het is sowieso niet vaak voorgekomen en het zal ook niet meer voorkomen als ze zo doorgaan als nu. Ze lopen op rare tijden en ook op overzichtelijke stukken en hij loopt altijd aan de flex en als mijn zus met hem loopt, heeft hij een Gentle leader. Het is ook dat de hond zelf er vandoor sprint en dan aanvalt, als een andere hond hem benadert is er nog nooit wat gebeurt. De ernstigheid van het hele gebeuren vind ik de manier waarop, de onvoorspelbaarheid. Misschien was er een interactie, ik heb het niet gezien (heb het ook maar één keer gezien) en mijn zus en zwager kunnen het ook niet ontdekken.
Ik bedoel het niet degenererend maar wat is nou drie hechtingen aan schade voor een hond die agressief is, eigenlijk weinig bijzonders. Kan ook een hoektand die is blijven hangen zijn terwijl de ander doorliep. Ik vind het gewoon een vieze smaak hebben het woord hondagressief want veelal word het gebruikt door mensen die al misselijk worden als hun hond afgesnauwd word.
Jouw voorbeeld op het veld, de hond was er al, eerst aangelijnd, toen na aandringen los. Het veld is van hem vind hij en een ander die het veld opkomt moet maken dat hij weg komt als de hond niet bevalt. Het feit alleen al dat hij niet elke willekeurige hond onderuit haald en schade toe wil brengen zegt toch al meer dan genoeg lijkt mij.
Vaak is gedrag niet onvoorspelbaar alleen zien wij het niet. Het kan een omgeving zijn, neem bijv je straat. Een beetje dominante hond vind dat de straat van hem is.
Of dit nu terecht of onterecht is is niet van toepassing. Ik geef dit voorbeeld om aan te geven dat het heel voorspelbaar is als die hond naar buiten komt en er loopt net een hond langs dat het fout kan gaan en met diezelfde hond kan er op een ander terrein gespeeld worden.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
nana
Zeer actief

@Gaby

Kan het zijn dat bij deze hond het probleem is ineens andere honden tegenkomen?
Je schrijft dat als hij honden eenmaal kent dat het dan heel goed gaat...maar het gaat mis met onverwachtse ontmoetingen.

lydia
-Gaby-
Zeer actief

chrico schreef:
-Gaby- schreef:
Ik bedoel het niet degenererend maar wat is nou drie hechtingen aan schade voor een hond die agressief is, eigenlijk weinig bijzonders. Kan ook een hoektand die is blijven hangen zijn terwijl de ander doorliep. Ik vind het gewoon een vieze smaak hebben het woord hondagressief want veelal word het gebruikt door mensen die al misselijk worden als hun hond afgesnauwd word.
Jouw voorbeeld op het veld, de hond was er al, eerst aangelijnd, toen na aandringen los. Het veld is van hem vind hij en een ander die het veld opkomt moet maken dat hij weg komt als de hond niet bevalt. Het feit alleen al dat hij niet elke willekeurige hond onderuit haald en schade toe wil brengen zegt toch al meer dan genoeg lijkt mij.
Vaak is gedrag niet onvoorspelbaar alleen zien wij het niet. Het kan een omgeving zijn, neem bijv je straat. Een beetje dominante hond vind dat de straat van hem is.
Of dit nu terecht of onterecht is is niet van toepassing. Ik geef dit voorbeeld om aan te geven dat het heel voorspelbaar is als die hond naar buiten komt en er loopt net een hond langs dat het fout kan gaan en met diezelfde hond kan er op een ander terrein gespeeld worden.
In de eerste plaats, van wat gesnauw of een vechtpartijtje lig ik niet wakker, maar je hebt gelijk, de wonden zijn niet erg. ;) Maar zo'n hond die zomaar andere honden onderuit schoffelt vind ik niet leuk. Die honden duikelen wel omver en worden tegen de grond aan gepint. En ook al gebeurt er niet daadwerkelijk iets, ik vind het wel een soort van hond-hond agressiviteit. Ik zou ook behoorlijk pissig zijn als zo'n beest mijn hond plotseling onderuit schoffelt. Wat betreft dat veld, dat was inderdaad vlak bij huis en op zich logisch qua territoriumdrift. Maar het is dus een paar keer vaker voorgekomen en niet alleen in de eigen straat. Ook gewoon met willekeurige honden om het even waar, die keer dat ik het zag, liepen we een heel eind verderop in een bos en wilde hij een Flatcoated grijpen. En verder is het dus helemaal geen dominante hond, Rhodin was hem als puber al praktisch de baas en hij is erg gevoelig en zachtaardig. Hij heeft ook gewoon wel eens een vechtpartijtje gehad, maar dat vind ik niet noemenswaardig, dat was wat wederzijds gebrul.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

nana schreef:@Gaby

Je schrijft dat als hij honden eenmaal kent dat het dan heel goed gaat...maar het gaat mis met onverwachtse ontmoetingen.
Tsja, ik weet het niet eigenlijk. Het zijn wel elke keer onverwachtse ontmoetingen, maar ik weet niet wat dan de trigger is. Meestal loopt hij er kwispelend naar toe, maar soms ontploft hij zo lijkt het. Ik neem aan dat het merendeel reuen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Die ene keer dat ik het zag was het geloof ik een teefje. Als hij ze kent is hij inderdaad de grootste loebas ooit, reuen, teven, dat maakt niet uit. Hij is ook erg speels, zo'n type waarvan je denkt dat hij in elke hond een fijn speelkameraadje zou zien, maar dat is dus niet zo...
Afbeelding
nana
Zeer actief

-Gaby- schreef:

Tsja, ik weet het niet eigenlijk. Het zijn wel elke keer onverwachtse ontmoetingen, maar ik weet niet wat dan de trigger is. Meestal loopt hij er kwispelend naar toe, maar soms ontploft hij zo lijkt het. Ik neem aan dat het merendeel reuen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Die ene keer dat ik het zag was het geloof ik een teefje. Als hij ze kent is hij inderdaad de grootste loebas ooit, reuen, teven, dat maakt niet uit. Hij is ook erg speels, zo'n type waarvan je denkt dat hij in elke hond een fijn speelkameraadje zou zien, maar dat is dus niet zo...
Heb wel vaker gezien dat ineens opduiken een hond kan triggeren maar als ze de kans krijgen in een ruimtelijke omgeving elkaar rustig te zien en te benaderen dan staat alles niet zo op scherp. Ik zou denk ik met hem zoveel mogelijk de ruimte opzoeken zodat hij honden op tijd ziet aan komen. Ik sprak ook laatst iemand met een hond met soortgelijk gedrag wat kwam doordat de hond niet goed zag en in zijn optie honden er ineens stonden.

lydia
Frenk
Zeer actief

nana schreef:Heb wel vaker gezien dat ineens opduiken een hond kan triggeren maar als ze de kans krijgen in een ruimtelijke omgeving elkaar rustig te zien en te benaderen dan staat alles niet zo op scherp. Ik zou denk ik met hem zoveel mogelijk de ruimte opzoeken zodat hij honden op tijd ziet aan komen. Ik sprak ook laatst iemand met een hond met soortgelijk gedrag wat kwam doordat de hond niet goed zag en in zijn optie honden er ineens stonden.
Bedoel je dat op een open vlakte (bij wijze van op het strand) die hond niet zo zou moeten reageren?
Afbeelding
nana
Zeer actief

Frenk schreef:
nana schreef:Heb wel vaker gezien dat ineens opduiken een hond kan triggeren maar als ze de kans krijgen in een ruimtelijke omgeving elkaar rustig te zien en te benaderen dan staat alles niet zo op scherp. Ik zou denk ik met hem zoveel mogelijk de ruimte opzoeken zodat hij honden op tijd ziet aan komen. Ik sprak ook laatst iemand met een hond met soortgelijk gedrag wat kwam doordat de hond niet goed zag en in zijn optie honden er ineens stonden.
Bedoel je dat op een open vlakte (bij wijze van op het strand) die hond niet zo zou moeten reageren?
Ja precies, als er meer ruimte is en meer afstand tussen de honden onderling en tijd om elkaar rustig te zien kunnen de honden zich als het ware voorbereiden en elkaar al inschatten op afstand. Hetzelfde als je zelf iemand tegenkomt die snel op je afkomt in een smalle steeg dat is anders en kan spannender zijn dan op een groot plein.

lydia
-Gaby-
Zeer actief

nana schreef:
-Gaby- schreef:

Heb wel vaker gezien dat ineens opduiken een hond kan triggeren maar als ze de kans krijgen in een ruimtelijke omgeving elkaar rustig te zien en te benaderen dan staat alles niet zo op scherp. Ik zou denk ik met hem zoveel mogelijk de ruimte opzoeken zodat hij honden op tijd ziet aan komen. Ik sprak ook laatst iemand met een hond met soortgelijk gedrag wat kwam doordat de hond niet goed zag en in zijn optie honden er ineens stonden.
Hmm, dat zou best kunnen, dat hij in een ruimtelijke omgeving beter is. Ik heb alleen niet het idee dat hij slecht ziet, zijn ogen zijn helder en hij ziet ballen en stokken wel bijvoorbeeld. Ik vind het lastig, want het is mijn hond niet, maar ik zal in elk geval de tip doorgeven! Ga donderdag weer die kant op, ik zal het eens bespreken.

@ Frenk en Nana, helaas hebben we geen strand in de buurt, maar ik denk dat mijn zwager en zus dat ook niet aandurven met hem. Ga binnenkort wel even met hem in de weilanden lopen, maar het punt is daar weer dat je nooit iemand tegen komt...
Afbeelding
nana
Zeer actief

Met slecht zien hoeft niet altijd te zien dat ze niet scherp zien, honden kunnen een dode hoek hebben als het ware.
Vorige weekend tijdens een seminar een vb gehoord van een bordercollie die ook bepaalde hoeken niet kon zien, de eigenaar had niets in de gaten omdat het de hond lukte om het te camoufleren met gehoor en hij zag wel iets bewegen.

Ik zou ook niet het strand doen maar ergens waar hij niet verrast wordt maar de hond al op een afstand van een meter of 20 ziet en dan niet een smal pad of zo waar je elkaar moet passeren.

misschien kunnen ze eens naar dit filmpje kijken daar kun je het zien.
" onclick="window.open(this.href);return false;

lydia
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”