Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aspirine
Moderator: moderatorteam
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Aspirine
Vandaag vroeg iemand mij of je een hond aspirine (Bayer) mag geven. Eerlijk gezegd doe ik dat nooit, als mijn hond ziek is ga ik naar de dierenarts. Hoe doen jullie dat? Geven jullie weleens aspirine aan je hond?
- Linx
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever - Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Aspirine
Ik heb geen idee of het MAG, maar ik zou het zelf nooit doen.
Aspirine is ontwikkeld voor mensen, niet voor honden. (Zo denk ik dan tenminste)
Als het echt ernstig gesteld is met één van mijn dieren dan ga ik naar een dierenarts,
anders geef ik het de kans om zelf te genezen.
Aspirine is ontwikkeld voor mensen, niet voor honden. (Zo denk ik dan tenminste)
Als het echt ernstig gesteld is met één van mijn dieren dan ga ik naar een dierenarts,
anders geef ik het de kans om zelf te genezen.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Ik geef wel eens een paracetamol aan mijn honden als ze ergens een beetje last van hebben. Dat kan zijn, buikpijn, wat verkrampte spieren van het sporten of wat dan ook. De dierenarts vind dit prima. bij meer klachten kijk ik het veelal even aan en als het niet overgaat of vermindert of vermeerderd ga ik naar de dierenarts.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
nee nooit
ik heb metacam en previcox in huis voor noodgevallen en bij buikpijn gebruik ik eerst okugest en als dat niet helpt finidiar forte.
Verder ben ik zo iemand die bij twijfel al erg snel naar de DA gaat.
Voor mezelf vind ik experimenteren niet zo erg, bij mijn hondjes doe ik dat niet
ik heb metacam en previcox in huis voor noodgevallen en bij buikpijn gebruik ik eerst okugest en als dat niet helpt finidiar forte.
Verder ben ik zo iemand die bij twijfel al erg snel naar de DA gaat.
Voor mezelf vind ik experimenteren niet zo erg, bij mijn hondjes doe ik dat niet

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Nee ik geef dat niet. Schijnt erg slecht te zijn.
Bij de kat en de hond wordt paracetamol omgezet in een giftige stof. Deze stof is giftig voor de lever en zorgt dat in het bloed het rode hemoglobine omgezet wordt in methemoglobine. Dit geeft het bloed een chocolade bruine kleur.
Ziekteverschijnselen bij de kat:
Twee uur na opname treden de volgende verschijnselen op: sloomheid, braken, door vocht opgezette kop, benauwdheid, blauw gekleurde slijmvliezen (zoals de tong) en koud aanvoelen.
Als een kat de beginfase overleeft, is de prognose beter dan bij de hond, want er zal geen ernstige leverbeschadiging optreden.
Paracetamol is voor katten echter giftiger dan voor honden.
Ziekteverschijnselen bij de hond:
Beginnen met slap op de poten staan, sloom en rode urine. Een paar dagen later treden de leverbeschadigingen op.
Wat kan wel in plaats van de paracetamol?
Acetylsalicylzuur oftewel Aspirine®.
De dosering voor een kat is
1 maal daags 10 à 25 mg per kg kat.
Oppassen bij herhalen van de doses, want dan kan acetylsalicylzuur bij de kat leiden tot leverbeschadiging.
De dosering voor een hond is
2 à 3 maal daags 10 à 25 mg per kg hond per keer.
De Aspirine® nooit op een lege maag geven, want dan kan de maagwand beschadigd raken.
http://www.dierenartsabc.nl/paracetamol ... _frame.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de kat en de hond wordt paracetamol omgezet in een giftige stof. Deze stof is giftig voor de lever en zorgt dat in het bloed het rode hemoglobine omgezet wordt in methemoglobine. Dit geeft het bloed een chocolade bruine kleur.
Ziekteverschijnselen bij de kat:
Twee uur na opname treden de volgende verschijnselen op: sloomheid, braken, door vocht opgezette kop, benauwdheid, blauw gekleurde slijmvliezen (zoals de tong) en koud aanvoelen.
Als een kat de beginfase overleeft, is de prognose beter dan bij de hond, want er zal geen ernstige leverbeschadiging optreden.
Paracetamol is voor katten echter giftiger dan voor honden.
Ziekteverschijnselen bij de hond:
Beginnen met slap op de poten staan, sloom en rode urine. Een paar dagen later treden de leverbeschadigingen op.
Wat kan wel in plaats van de paracetamol?
Acetylsalicylzuur oftewel Aspirine®.
De dosering voor een kat is
1 maal daags 10 à 25 mg per kg kat.
Oppassen bij herhalen van de doses, want dan kan acetylsalicylzuur bij de kat leiden tot leverbeschadiging.
De dosering voor een hond is
2 à 3 maal daags 10 à 25 mg per kg hond per keer.
De Aspirine® nooit op een lege maag geven, want dan kan de maagwand beschadigd raken.
http://www.dierenartsabc.nl/paracetamol ... _frame.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Aspirine mag toch dan?
Paracetamol is geen aspirine.
Ik geef het niet trouwens.
Paracetamol is geen aspirine.
Ik geef het niet trouwens.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Menselijke geneesmiddelen
Veel vrij verkrijgbare geneesmiddelen voor mensen zijn zeer gevaarlijk voor de hond. Ibuprofen (pijnstiller voor hoofdpijn e.d.) kan leiden tot schade aan de nieren en maagzweren veroorzaken bij honden. Aspirine heeft vergelijkbare effecten. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Zorg er dus voor dat uw hond deze middelen niet per ongeluk binnen kan krijgen.
http://www.kc-delft.nl/artikel/vergif.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel vrij verkrijgbare geneesmiddelen voor mensen zijn zeer gevaarlijk voor de hond. Ibuprofen (pijnstiller voor hoofdpijn e.d.) kan leiden tot schade aan de nieren en maagzweren veroorzaken bij honden. Aspirine heeft vergelijkbare effecten. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Zorg er dus voor dat uw hond deze middelen niet per ongeluk binnen kan krijgen.
http://www.kc-delft.nl/artikel/vergif.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-
Muk
Ik heb standaard Metacam in huis (vanwege de artrose van Jaymz). Ik geef het gelukkig niet vaak, maar ben wel blij dat ik het in huis heb.
Aspirine of andere menselijke pijnstillers zou ik niet eens durven geven, vanwege de bijwerkingen. Ik wil niet bewerken dat Metacam (of andere hondenpijnstillers) geen schadelijke bijwerkingen hebben, maar deze bijwerkingen zijn denk ik minder dan van de menselijke pijnstillers.
Aspirine of andere menselijke pijnstillers zou ik niet eens durven geven, vanwege de bijwerkingen. Ik wil niet bewerken dat Metacam (of andere hondenpijnstillers) geen schadelijke bijwerkingen hebben, maar deze bijwerkingen zijn denk ik minder dan van de menselijke pijnstillers.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt. Ik meende mij al te herinneren dat het niet goed was, maar wist niet meer het hoe en wat.
Ik ga zelf altijd naar de dierenarts als ik denk dat er iets niet in orde is met mijn dieren. Net als Renee-uk zal ik nooit experimenteren met mijn honden. Voor mezelf ben ik iets minder voorzichtig
Ik ga zelf altijd naar de dierenarts als ik denk dat er iets niet in orde is met mijn dieren. Net als Renee-uk zal ik nooit experimenteren met mijn honden. Voor mezelf ben ik iets minder voorzichtig
- Youp
- Zeer actief
Ik heb Rymadil in huis. Zahra heeft met dit weer wat sneller last van haar artrose en dan krijgt ze af en toe een tabletje.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Ik geef dat niet aan mijn hond,
heb gelezen dat paracetamol heel slecht is voor honden er zit voor honden een soort vergif in.
Volgens mij is paracetamol wel degelijk asperine,
je hoofdpijn en dergelijke gaan er toch ook van over.
Ik heb altijd de paracetamol van Roter.
heb gelezen dat paracetamol heel slecht is voor honden er zit voor honden een soort vergif in.
Volgens mij is paracetamol wel degelijk asperine,
je hoofdpijn en dergelijke gaan er toch ook van over.
Ik heb altijd de paracetamol van Roter.

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit heb ik gevonden: http://www.dierenkliniekvossegat.nl/act ... an-u-denkt" onclick="window.open(this.href);return false;
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb voor Max standaard Carprodyl in huis,dus nee,ik geef het niet.Vroeger (zo'n 12-15 jaar geleden) heb ik weleens een paracetamol gegeven(op aanraden van mijn toenmalige dierenarts!) maar nu dus niet meer.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik persoonlijk geef het ook niet. Ik durf het niet aan, ondanks dat ik toch behoorlijk bekend ben met veel medicijnen. Veel medicijnen die voor mensen geschikt zijn, komen ook in het kastje van de dierenarts voor (na uitgebreid testen).
Paracetamol is niet te vergelijken met aspirine en ibobrufen. Deze laatste 2 behoren namelijk wel tot de zelfde groep waar paracetamol niet toe behoord. (NSAID)
De bijwerkingen die ik lees zijn vooral overdoseringen of bij regelmatig gebruik, want dit zijn dezelfde bijwerkingen als bij mensen (daar krijgt mijn dan vaak ook pantasol mee, een maagbeschermer). Veelvuldig slikken of veel slikken van ibobrufen is ook schadelijk voor de maag en geeft ook bij de mens maagbloedingen(wat doordat het bloed verdund is dus ernstig kan zijn, omdat bloeden niet stopt). Ook metacam behoord tot de NSAID en heeft overigens ook deze bijwerkingen. Nu is van Metacam de dosering voor honden en katten beter bekend, maar heeft dus dezelfde nare bijwerkingen.
Paracetamol is niet te vergelijken met aspirine en ibobrufen. Deze laatste 2 behoren namelijk wel tot de zelfde groep waar paracetamol niet toe behoord. (NSAID)
De bijwerkingen die ik lees zijn vooral overdoseringen of bij regelmatig gebruik, want dit zijn dezelfde bijwerkingen als bij mensen (daar krijgt mijn dan vaak ook pantasol mee, een maagbeschermer). Veelvuldig slikken of veel slikken van ibobrufen is ook schadelijk voor de maag en geeft ook bij de mens maagbloedingen(wat doordat het bloed verdund is dus ernstig kan zijn, omdat bloeden niet stopt). Ook metacam behoord tot de NSAID en heeft overigens ook deze bijwerkingen. Nu is van Metacam de dosering voor honden en katten beter bekend, maar heeft dus dezelfde nare bijwerkingen.