Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is een muilkorf zielig?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Is een muilkorf zielig?

Ongelezen bericht door Floortje »

Vandaag zijn we lekker naar het strand geweest met de honden. Mijn reu is af en toe wat lastig, hij is zeker geen killer en 9 van de 10 keer gaat het goed met andere honden, maar ja, de 10e keer dus niet. Daarom krijgt hij voor de zekerheid een muilkorf om.
Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft, kijk zonder is natuurlijk prettiger, dan kan hij ook nog eens een balletje apporteren. Maar er loopt nog steeds een blij hondje.
Hij trekt andere honden niet uit elkaar, maar hij is een bull terrier dus hij hapt en blijft dan vasthouden. En een bull terrier bek krijg je gewoon wat lastiger open dan die van een dwergteckel.

Vandaag bijv. had hij tot 2x toe een aanvarinkje met een Duitse herder reu. Die speelde met mijn teef en zij vond hem ietwat opdringerig en snauwde hem weg, dan komt mijn reu zich er dus mee bemoeien. Die Duitse herder schreeuwde moord en brand, maar die van mij had een muilkorf om, dus het was duidelijk dat het aanstellerij was van die herder. Ik heb het idee dat als hij geen muilkorf droeg ik gelijk ruzie zou hebben in de trant van "jouw hond heeft de mijne gebeten". Nu hebben we na de 2e keer gewoon ieder onze eigen hond gepakt en zijn we een andere kant opgelopen. Even goede vrienden. Later kwamen we elkaar nog eens tegen en hebben de honden zelfs nog even rustig aan elkaar gesnuffeld.

Maar aan de andere kant hoor ik dus regelmatig opmerkingen als "oohh kijk wat zielig!" "wat gemeen!" "dat kun je toch niet maken".
Altijd wordt het geroepen in het voorbijgaan, of mensen zeggen het tegen elkaar net hard genoeg zodat ik het kan horen. Slechts 1x heb ik meegemaakt dat iemand het mij gewoon op de man (vrouw) af vroeg waarom hij een muilkorf droeg.

Aan de ene kant vind ik dit een prima oplossing en laat ik negatieve opmerkingen van me afglijden, maar toch twijfel ik af en toe wel eens. Dus ik vroeg mij af:

Vinden jullie een muilkorf zielig? en wat denk je als je een hond met een muilkorf om tegenkomt?
chrico
Zeer actief

Re: Is een muilkorf zielig?

Ongelezen bericht door chrico »

Floortje schreef:
Vinden jullie een muilkorf zielig? en wat denk je als je een hond met een muilkorf om tegenkomt?
Nee ik vind een met zorg uitgekozen goed passende muilkorf niet zielig. In principe kunnen ze er alles mee behalve hun tanden ergens in zetten.
Wat ik denk als ik een hond met een muilkorf tegenkom? Eigenlijk niet meer dan dat die hond hem niet voor niets om heeft :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Zielig vind ik het zeker, maar ja als het echt nodig is dan is het niet anders. De hond zal er denk ik niet "iets" aan over houden :wink: Je laat als eigenaar wel op een dusdanige manier zien dat je verantwoordelijk met de hond om gaat en andere zien natuurlijk ook direct dat de hond niet "voor de poes" is :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Nee ik vind het niet zielig, ik vind het heel goed dat je er zo bewust mee bezig
bent, en als ik een hond tegen kom met een muilkorf denk ik net als mijn voorganger
gewoon dat dat niet voor niets zal zijn.

Wat ik wél zielig vind dat zijn die mensen die 'achter je rug' over je praten, maar dan wel
op zo'n volume dat je het kan horen. Heel triest vind ik dat.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

smoekie schreef:Zielig vind ik het zeker, maar ja als het echt nodig is dan is het niet anders. De hond zal er denk ik niet "iets" aan over houden :wink: Je laat als eigenaar wel op een dusdanige manier zien dat je verantwoordelijk met de hond om gaat en andere zien natuurlijk ook direct dat de hond niet "voor de poes" is :ok:
Ehm sommige honden hebben ook een muilkorf om tegen straatvreten :wink:
Waarom vind je het zielig? Wat heeft het met verantwoordelijkheid van doen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Lin&Noa
Zeer actief
Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.

Ongelezen bericht door Lin&Noa »

Hoe zit het in de zomer dan? Kan z'n bek wijd genoeg open en tong een beetje eruit? Dat is namelijk om de eigen temperatuur te regelen. :M:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nee ik vind het niet zielig, als jou hond daardoor lekker los kan lopen zonder ellende waarom zou je het niet doen... niks zieligs aan, mijn jack russel heeft een periode gehad gehad dat hij echt gericht beet naar benen en dan vooral die van kinderen.. als ik langs een speelplaats liep met hem kreeg hij ook een korfje om.

Een goed passend korfje geeft geen hinder, kan de hond gewoon mee ademen en drinken en je kan er zelfs lekkertjes tussen door doen... geen enkel probleem, de snuitjes die belemmeren de hond enigzins.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee hoor, beslist niet zielig. Laat ze maar lullen (maar ik weet, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan; want ook ik kan negatieve kritiek heel moeilijk van me afschuiven als het over mijn honden gaat :mrgreen: )
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Lin&Noa schreef:Hoe zit het in de zomer dan? Kan z'n bek wijd genoeg open en tong een beetje eruit? Dat is namelijk om de eigen temperatuur te regelen. :M:
Als je een goede korf hebt, is dat geen enkel probleem.

Nee ik vind het ook niet zielig. Als het nodig mocht zijn, zal ik mijn hond(en) ook muilkorfen.
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Nee ik vind het niet zielig als je hond dan lekker los kan lopen.
Een goede muilkorf die ook ruimte geeft om te kunnen hijgen als het warm is.
Ik weet wel dat er anders naar je hond gekeken word dat had ik al toen mijn hond tijdelijk een gentle leader aanhad.Ze vroegen of ze vals was omdat ze dat aanhad.

Groetejs Rian,ijuba,Fynn en Asani
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nee ik vind het ook niet zielig, en als jij het prettiger vind dan moet je het gewoon doen.
Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen, bij mijn hond
maar dat heeft te maken met de karakter trekken van mijn hond
en het feit dat ik dan een hond heb die nog meer frustratie opbouwt :ugh:
Maar jou hond is gewoon nog zijn eigen blije zelf, dus waarom niet
smoekie
Zeer actief

chrico schreef:
Waarom vind je het zielig?
Daarom. Gewoon gevoelsmatig.
chrico schreef:
Wat heeft het met verantwoordelijkheid van doen?
Dat je als eigenaar verantwoordelijk genoeg bent om andere mensen de veiligheid van hun hond te kunnen waarborgen door een (eventuele) "bijter" te muilkorven zodat ze zich niet aan andere honden kunnen "vergrijpen".
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marion.

smoekie schreef:
chrico schreef:
Daarom.
Jezus. Dat zei ik vroeger toen ik een weerbarstige peuter/kleuter/puber was ook altijd als mijn moeder me vroeg waarom ik iets vond :ugh: [/quote]
smoekie
Zeer actief

Marion. schreef:
smoekie schreef:
chrico schreef:
Daarom.
Jezus. Dat zei ik vroeger toen ik een weerbarstige peuter/kleuter/puber was ook altijd als mijn moeder me vroeg waarom ik iets vond :ugh:

Nee ik zei
smoekie schreef:Daarom. Gewoon gevoelsmatig.
Edit: En daarbij. Waarom zei je vroeger altijd alleen maar "daarom" als je iets gevraagd werd?

Ik als ik geen zin had om uitleg te geven of zin had om ergens verder op in/door te gaan. Niet zo moeilijk toch. :19:
Laatst gewijzigd door smoekie op 08 nov 2009 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

smoekie schreef:Nee ik zei
Precies. Whera vroeg waarom je het zielig vond, en jij zei "Daarom." (punt)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zielig vind ik het niet, maar gebruiken doe ik het niet meer, omdat Ben net zolang doorgaat tot zijn neus open ligt, en dat gaat me dan een beetje te ver.
smoekie
Zeer actief

Marion. schreef:
smoekie schreef:Nee ik zei
Precies. Whera vroeg waarom je het zielig vond, en jij zei "Daarom." (punt)

Gevolgd door "gewoon gevoelsmatig"

Jezus Marion. Jij bent ook een echte zeikerd af en toe hoor :piew: Verwijt jij Frenk aub niks meer, want jij bent af en toe nog veel erger dan zij kan zijn. :S:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Waarom zou het zielig zijn? Als een hond er geen last van heeft en eraan gewent is zie ik het probleem niet zo. Het is nou eenmaal niet zo "gewoon" als een hond zonder, maar we vinden het toch ook niet zielig als een hond aan de lijn loopt? (ik weet trouwens niet welke van die 2 zieliger is).
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Aimee schreef:Zielig vind ik het niet, maar gebruiken doe ik het niet meer, omdat Ben net zolang doorgaat tot zijn neus open ligt, en dat gaat me dan een beetje te ver.
En dat is dan mijn inziens "zielig" als een hond er zo "gek" van wordt en zolang doorgaat tot bloedens toe. Het voelt gewoon niet goed.

Toen Nell niet lekker was en ik met haar naar de DA ging was de DA die ons normaal gesproken helpt er toevallig niet en werd ze door een andere DA geholpen en toen moest ze voor het eerst een muilkorfje om omdat de DA bang was dat ze door haar pijn en angst haar zou bijten. Ik kreeg er zelf gewoon een heel naar gevoel van toen ik zag hoe ongelukkig ze zich voelde met dat ding om haar muil. :19:

Maar goed, dat neemt niet weg dat het voor sommige honden gewoon nodig is willen zij zelf nog vrij rond kunnen rennen en andere honden niet aan te kunnen vallen.

Edit:
sjaak-k schreef:Waarom zou het zielig zijn? Als een hond er geen last van heeft en eraan gewent is zie ik het probleem niet zo. Het is nou eenmaal niet zo "gewoon" als een hond zonder, maar we vinden het toch ook niet zielig als een hond aan de lijn loopt? (ik weet trouwens niet welke van die 2 zieliger is).

o.a. om de reden die ik hierboven al aangaf Sjaak. Niks bijzonders dus maar wel mijn "gevoel" daarover.
Marion.

smoekie schreef:Jezus Marion. Jij bent ook een echte zeikerd af en toe hoor :piew: Verwijt jij Frenk aub niks meer, want jij bent af en toe nog veel erger dan zij kan zijn. :S:
Wat ik met Frenk heb heb jij je niet mee te bemoeien, en je "aub" gaat nergens over en luister ik zéker niet naar. Ik reageer nu op jouw puberale antwoord.
Marion.

sjaak-k schreef:(ik weet trouwens niet welke van die 2 zieliger is).
Ik denk dat je hierin ook gelijk hebt hoor. Ik denk dat de hond aan de lijn zieliger is.
smoekie
Zeer actief

Marion. schreef:
smoekie schreef:Jezus Marion. Jij bent ook een echte zeikerd af en toe hoor :piew: Verwijt jij Frenk aub niks meer, want jij bent af en toe nog veel erger dan zij kan zijn. :S:
Wat ik met Frenk heb heb jij je niet mee te bemoeien, en je "aub" gaat nergens over en luister ik zéker niet naar. Ik reageer nu op jouw puberale antwoord.
Daar bemoei ik me verder ook niet mee hoor, dat zoeken jullie 2 maar lekker gezellig gezamelijk uit. De pot verwijt de ketel is bij jou in ieder geval ook van toepassing en dat was wat mij opviel aan jouw "zeikerig" antwoord. Dus ga lekker tegen een ander aan zitten zeiken als je je zit te vervelen.
Afbeelding
Marion.

smoekie schreef:
Marion. schreef:
Daar bemoei ik me verder ook niet mee hoor, dat zoeken jullie 2 maar lekker gezellig gezamelijk uit. De pot verwijt de ketel is bij jou in ieder geval ook van toepassing en dat was wat mij opviel aan jouw "zeikerig" antwoord. Dus ga lekker tegen een ander aan zitten zeiken als je je zit te vervelen.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

smoekie schreef:
Aimee schreef:Zielig vind ik het niet, maar gebruiken doe ik het niet meer, omdat Ben net zolang doorgaat tot zijn neus open ligt, en dat gaat me dan een beetje te ver.
En dat is dan mijn inziens "zielig" als een hond er zo "gek" van wordt en zolang doorgaat tot bloedens toe. Het voelt gewoon niet goed.

Toen Nell niet lekker was en ik met haar naar de DA ging was de DA die ons normaal gesproken helpt er toevallig niet en werd ze door een andere DA geholpen en toen moest ze voor het eerst een muilkorfje om omdat de DA bang was dat ze door haar pijn en angst haar zou bijten. Ik kreeg er zelf gewoon een heel naar gevoel van toen ik zag hoe ongelukkig ze zich voelde met dat ding om haar muil. :19:

Maar goed, dat neemt niet weg dat het voor sommige honden gewoon nodig is willen zij zelf nog vrij rond kunnen rennen en andere honden niet aan te kunnen vallen.

Edit:
sjaak-k schreef:Waarom zou het zielig zijn? Als een hond er geen last van heeft en eraan gewent is zie ik het probleem niet zo. Het is nou eenmaal niet zo "gewoon" als een hond zonder, maar we vinden het toch ook niet zielig als een hond aan de lijn loopt? (ik weet trouwens niet welke van die 2 zieliger is).

o.a. om de reden die ik hierboven al aangaf Sjaak. Niks bijzonders dus maar wel mijn "gevoel" daarover.
Als een hond er goed aan gewend is, is het probleem natuurlijk niet erg en zou ik het gebruiken als mijn hond daardoor los kan lopen. Maar met Ben is het gewoon nooit een feest geweest. Hij heeft een tijd met een plastieken muilkorf gelopen, daardoor kon je hem niet belonen. Aan de lijn ging het als hij zijn aandacht even ergens anders op gericht had, maar dat gebeurde niet zo vaak, en dan was het continu krabben, overal langs schuren. En ook met het contact met andere honden veel gefrustreerder. De stoffen muilkorf vertrouw ik voor geen meter meer sinds hij er eentje gesloopt heeft op het strand.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Bedoelt Smoekie niet gewoon iets van 'Ja, ik vind het zielig want het is natuurlijk veel fijner voor een hond zonder zo'n ding. Neemt niet weg dat als het nodig dat ding dus om gaat, maar ik voel me er toch onprettig bij.'?

Dat kan ik me namelijk best wel voorstellen. Als Hades om wat voor reden dan ook buiten met een muilkorf zou moeten lopen vinden vind ik dat niet fijn voor hem. Maakt verder niet uit, want hij krijgt dat ding tóch om dan. Blijkbaar is het nodig, dus zielig of niet het gebeurt toch. Maar waarom mag je het dan desondanks niet zielig/sneu/jammer vinden? Als de praktische uitkomst hetzelfde is en je het ook gewoon eens bent met mensen die er één gebruiken?

Ik zou het trouwens voor Hades ook fijner vinden als hij niet aan de lijn hoefde te lopen, maar het is nu eenmaal een noodzakelijk 'kwaad'. Want het is meestal veel te gevaarlijk voor hem, behalve in losloopgebieden dan, dus die lijn hangt eraan. En daar kan ik dus prima mee leven omdat er een hele goede reden voor is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
smoekie
Zeer actief

Aimee schreef:Als een hond er goed aan gewend is, is het probleem natuurlijk niet erg en zou ik het gebruiken als mijn hond daardoor los kan lopen. Maar met Ben is het gewoon nooit een feest geweest. Hij heeft een tijd met een plastieken muilkorf gelopen, daardoor kon je hem niet belonen. Aan de lijn ging het als hij zijn aandacht even ergens anders op gericht had, maar dat gebeurde niet zo vaak, en dan was het continu krabben, overal langs schuren. En ook met het contact met andere honden veel gefrustreerder. De stoffen muilkorf vertrouw ik voor geen meter meer sinds hij er eentje gesloopt heeft op het strand.
Er zullen ongetwijfeld honden zijn die het totaal niet boeit of wat dan ook. Maar een groot aantal honden wel. Tis een "mooie" uitvinden om een hond lekker vrij rond te kunnen laten lopen en er mede daarom er voor te kunnen zorgen dat je hond andere niet kan aanvallen.Maar voor mij persoonlijk "voelt" het gewoon niet goed zeg maar. Jammer dat er dan ook weer mensen zijn die daar weer over vallen. :ugh:

Je eigen mening wordt hier al vaak genoeg bekritiseerd omdat die niet hetzelfde is als van een ander. Moet je eigen "gevoel" nu ook nog bekritiseerd worden? :ugh: (niet door jou hoor dus voel je niet aangesproken)

Als mensen zo''n ding willen gebruiken mij best. Voor mij (in ieder geval voor Nell) is het niks. Ik veroordeel andere daar niet mee. Er werd gevraagd of het zielig is of niet. En ja ik vind het zielig. Niks meer, niks minder.

Edit:
Frederiek schreef:Bedoelt Smoekie niet gewoon iets van 'Ja, ik vind het zielig want het is natuurlijk veel fijner voor een hond zonder zo'n ding. Neemt niet weg dat als het nodig dat ding dus om gaat, maar ik voel me er toch onprettig bij.'?

Dat kan ik me namelijk best wel voorstellen.
:ok: Psies

Vandaar dat ik ook direct al zei dat het een "gevoelsmatig" iets was. Niets ten nadele van hen die het wel gebruiken. Ik vind het gewoon zielig. Klaar.

Maar ja, tis zondagavond he :wink: Dan slaat de verveling soms weer toe :smile:
Laatst gewijzigd door smoekie op 08 nov 2009 19:12, 3 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Denk dat je ervan uit moet gaan dat het helemaal van de hond afhangt of het zielug is ja of te nee :roos:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik ben dus toch geen dierenmishandelaar :mrgreen:
Marion. schreef:
sjaak-k schreef:(ik weet trouwens niet welke van die 2 zieliger is).
Ik denk dat je hierin ook gelijk hebt hoor. Ik denk dat de hond aan de lijn zieliger is.
Dit is dus precies de reden dat ik de stap naar een muilkorf gezet heb. Ik heb er best wel lang over lopen dubben.
Is het niet stigmatiserend voor het ras? Denken mensen dat ik "stoer" wil doen? Waren bijv. vragen die in mij opkwamen.
Mijn hond heeft artrose en dan wordt altijd aan de lijn lopen geadviseerd, maar gek genoeg merkte ik dat hij daar juist slechter van ging lopen. Los kan hij toch meer zijn eigen tempo aanhouden en heeft hij geen weerstand van de lijn.

Hij draagt trouwens een metalen korf, dus hij kan wel hijgen. Het heeft wel wat moeite gekost om een goed passende te vinden, bull terriers hebben nou niet echt een ideale vorm kop voor een muilkorf. Die ik nu heb is maatje dalmatiër en mijn vriend heeft hem met een tang net zo lang uitgerekt en ingedeukt tot hij passend was. Ik heb hier thuis een hele stapel nooit gebruikte miskopen liggen (die zal ik binnenkort maar eens hier in de rommelmarkt zetten, wie weet heeft iemand er nog wat aan)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zou hier dus nooit voor kiezen, dan maar op tijden en plekken lopen die EN overzichtelijk zijn EN waar bijna niemand komt...

de hond van een vriendin is doodgebeten omdat hij gemuilkorfd was (en die was eigenlijk om dezelfde redenen gemuilkorfd als jouw hond), hij kon zich nl niet verweren en het was heel snel met hem gebeurd (en dat betrof geen klein type hondje, am staff/am bull type, reu)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nee het is niet zielig.
Zoals jullie inmiddels wel weten , loopt mijn Elena ook gemuilkorft.

Ze is nog steeds haarzelf , ze heeft er dus ook geen last van.
Nja behalve als ze gras wil eten want dat kan dan weer niet

Ik had er in t begin ook moeite mee, vond het zielig.
Maar toen ik eenmaal zag dat zij er geen problemen mee heeft was dat zo over.

Afbeelding

Afbeelding
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”