Inge O schreef:Marjoleine schreef:
Het heeft niets te maken met shows, en alles met onwetendheid en onkunde van mensen, zowel fokkers als dierenartsen.
en dat kan je volledig los hiervan zien?
Nanna schreef: Néé hoor, haar hond had het niet en hij heeft bovendien maar heel weinig pups verwekt[/i]. Haar hond heeft het dus bewezen wèl (en dat wist ze!) en heeft 34 nesten de wereld opgeschopt. :N:
verder ben ik het helemaal met casey eens : ontkennen dat er een verband is tussen problemen (en syringomelia in het bijzonder) en extreme schedelvormen vind ik persoonlijk zelfs onbegrijpelijk, echt letterlijk zelfs.
Dat zeg ik toch niet? En ik ontken het ook niet.
Ik zeg ook niet dat er geen verband is tussen schedelvorm en problemen.
Ik zeg alleen maar dat het veel te simpel wordt voorgesteld.
Want zoals ik dus al zei: lijders zijn niet altijd klinische lijders.
Hoe het vererft is niet bekend.
Mensen die testen (zowel fokkers als testers) weten niet exact hoe de uitkomsten moeten worden geïnterpreteerd. Dat helpt niet, hoor.
Maar terugkomend op het onderwerp:
Het probleem, nogmaals, ligt in de onwetendheid en onkunde van mensen. Niet in de shows.
Want hoe mensen met shows omgaan heeft daar namelijk direct mee te maken.
Het probleem zit niet in de shows, het zit in de mensen.
Het zijn namelijk mensen die zieke honden zo behandelen dat ze ze toch uit kunnen brengen.
Het zijn mensen die honden met afwijkingen toch plaatsen.
Het zijn mensen die zieke dieren toch in de fokkerij inzetten.
Competitieverband zit in mensen. Dat kun je uit willen roeien, maar dat lukt je niet.
Het enige dat je aan dit soort dingen kunt doen is voorlichten, zorgen dat er anders gekeurd wordt, zorgen dat fokkers niet wegkomen met zulke dingen, zorgen dat mensen genoeg verstand hebben om niet bij zulke fokkers te kopen.
De problemen zitten niet in de shows, sterker, die zouden juist veel kunnen doen op dit gebied.
Als de insteek van mensen, en dan met name keurmeesters, zou veranderen op zo'n manier dat dat kon.
En daarvoor moeten regels veranderen en inzichten.
Want een keurmeester mág geen diagnose stellen, dus als die iets wil aanpakken zal hij het anders moeten doen.
En eventueel zullen de regels zo moeten worden dat dingen in een keuring meegenomen mogen en kunnen worden die nu niet kunnen worden meegenomen.