Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv/barf

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

kvv/barf

Ongelezen bericht door kitty »

Ik lees geregeld dat mensen bijvoorbeeld een deel smuldier voeren en dit aanvullen met vers.

Hoe doen jullie dit? Gebruik je dan de compleet of de aanvullend?
En in welke verhouding? Meer smuldier of meer vers?
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 1

Re: kvv/barf

Ongelezen bericht door Joepie »

Die van mij krijgt 8 ons Carnibest per dag.(hij is 60 kilo)
Hij krijgt een konijnenrug of eendenrug of wat ik in huis heb als tussendoortje.
Je moet wel de smuldier compleet geven anders krijgt hij tekort.
Mijn moeder barft helemaal met haar hond en die meet alles uit!

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik geef half-half ongeveer.
En de barf-helft is dan pens, spiervlees, kippen/eenden/konijnenrug, kippennek, vis, dat soort dingen.
Ongeveer 1-2 keer per week pens, en de rest dus die andere dingen en dat dus met ook dagelijks een portie kvv compleet.

:denken:
Volg je het nog? :mann:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hier krijgt hij ook wel eens een diepvries kip, of haan, of wat is het (ontdooid natuurlijk :wink: ) met orgaantjes, in plaats van z'n kvv 's avonds, 's ochtens krijgt hij brokken. Of als de smuldier op is wat zakjes van de kat (geplette kipvleugeltjes of nekken, tartaar en een maagje o.i.d.). Hij krijgt verder gewoon complete versies voer, met af en toe pens tussendoor, dus om die percentages maak ik me niet héél druk. Vleesbot, wat minder vlees en nog wat minder orgaan, ik weeg 't niet tot op de gram nauwkeurig af. Als ik nou helemaal zelf zou samenstellen zou ik een stuk nauwkeuriger zijn, maar nu is 80/90% van z'n voer sowieso al compleet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

mijn honden krijgen net zo uitgebalanceerd te eten als ik zelf......
vooral dus wat ze lekker vinden en meestal ook wel gezond.
Maar al dat precies afwegen en voedingstoffen meten. :neenee:
Als ik kijk naar het eetpatroon van de gemiddelde nederlander
dan weet ik zeker dat mijn honden gezonder eten.
Ze eten voornamelijk vers en soms smuldier (al gaat dat er ws ook uit),
niks complete maaltijden want als ik wil dat ze wat anders dan vlees eten
geef ik ze dat graag zelf zodat ik dan ook precies weet wat ik er in stop.
Maar hier dus 's-morgens rauw vlees (rund/gevogelte/lam/schaap/zalm/konijn/hert).
's-Avonds dogloversgold brokken omdat die samenstelling mij aanstaat,
mijn honden het lekker vinden en ik vang veel honden op die herplaatst moeten worden
waarvan een groot deel bij de nieuwe baas brokken krijgen
dus handig als ze dat al gewend zijn.
Tussendoor snoepen ze yoghurt, af en toe een ei, fruit en groenten
uit eigen tuin (voor wie dat lust) en kauwen op bullepezen en gedroogde pens enzovoorts.
Ben ik nog iets vergeten?
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door antheman »

Ik ga savonds smuldier. 1 a 2 maal per week een eitje, kippenek of kippevleugel, hart of pens.

Omdat ik ook bang ben voor tekorten, geef ik nog steeds in de ochtend brokken ( Carocroc).
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

antheman schreef:Ik ga savonds smuldier. 1 a 2 maal per week een eitje, kippenek of kippevleugel, hart of pens.

Omdat ik ook bang ben voor tekorten, geef ik nog steeds in de ochtend brokken ( Carocroc).
Als je compleet KVV geeft krijgen ze geen tekorten hoor! :wink:
Afbeelding
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

Ik voer volledig BARF... eerst helemaal uitgerekend, nu meer en meer op het oog... Zo kan het zijn dat ze de ene dag iets meer bot krijgen en de volgende dag iets meer spier of orgaan, maar over 2 weken gerekend krijgen ze alles wat ze nodig hebben... Pip (5,5 maand) krijgt zo nu en dan als extra nog kvv, gewoon omdat ze nog in de groei is...
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik geef half-half ongeveer.
En de barf-helft is dan pens, spiervlees, kippen/eenden/konijnenrug, kippennek, vis, dat soort dingen.
Ongeveer 1-2 keer per week pens, en de rest dus die andere dingen en dat dus met ook dagelijks een portie kvv compleet.

Ik volg het nog ongeveer ja :mrgreen:

En volgens mij is dit ook ongeveer wat ik bedoel. Ik wil ze éénmaal daags kvv blijven geven (smuldier, energique, duck, rodi, runner op dit moment) maar daarnaast wil ik ook minimaal 5 keer per week barf gaan geven.

Helemaal barf zie ik nog niet zitten omdat ik geen zin heb in al dat gereken :N: en omdat ik bang ben voor tekorten. Maar ik wel ze wel wat meer barf geven dan op dit moment (ongeveer 1 maal per week en dan nog meestal kip)

Als ik ze dagelijks kvv geef kan ik dan zonder al te veel rekenen gewoon wat barf bijgeven? Zijn er dan nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden?
Een van mijn honden schrokt erg en braakt geregeld haar kippenvleugels uit met nog hele brokken bot erin, voor haar zou ik dan beter lappenvlees kunnen nemen denk ik?
Maar mijn jongste twee honden kauwen prima en vinden het ook heel leuk. Voor hun zou ik dan bijv. kip of eendkarkas kunnen bestellen?

Brokken eten de dames al lang bijna niet meer. Hoogstens eens een keer als snack als ik het makkelijk wil doen.
Cootje1963

Ongelezen bericht door Cootje1963 »

Job schreef: niks complete maaltijden want als ik wil dat ze wat anders dan vlees eten
-----------------------------------------------------------------'s-Avonds dogloversgold brokken omdat die samenstelling mij aanstaat,
Is dit niet een beetje tegenstrijdig?Je wilt geen complete maaltijden maar voert wel brokken? :denken:

Sorry voor de wat vreemde manier van quoten. :ugh:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,

Allereerst even een tip: lees je goed in als je vers (dus niet kvv) gaat geven, ook als je dat maar "parttime" doet; er zijn nou eenmaal dingen die niet goed zijn en de hond moet er ook langzaam aan wennen. Let ook, afhankelijk van hoeveel vers (dus barf/nrv) je bijgeeft op de percentages van wat je geeft.

De diverse kvv's bestaan voor een aanzienlijk deel uit orgaan, dus geef "vers" (barf/nrv) zo min mogelijk orgaan bij. Bouw het met "botwerk" langzaam op.
Geef je bijv. 1 x per week (dus 1 maaltijd) wat barfsig erbij dan is het niet zo spannend wat en hoeveel je geeft, al is het natuurlijk altijd fijn om af te wisselen!

Ik geef ca 75% kvv en 25% barf op het moment, het wisselt een beetje.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

kitty schreef:

En volgens mij is dit ook ongeveer wat ik bedoel. Ik wil ze éénmaal daags kvv blijven geven (smuldier, energique, duck, rodi, runner op dit moment) maar daarnaast wil ik ook minimaal 5 keer per week barf gaan geven.

Helemaal barf zie ik nog niet zitten omdat ik geen zin heb in al dat gereken :N: en omdat ik bang ben voor tekorten. Maar ik wel ze wel wat meer barf geven dan op dit moment (ongeveer 1 maal per week en dan nog meestal kip)

Als ik ze dagelijks kvv geef kan ik dan zonder al te veel rekenen gewoon wat barf bijgeven? Zijn er dan nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden?

Brokken eten de dames al lang bijna niet meer. Hoogstens eens een keer als snack als ik het makkelijk wil doen.
Hoi,
als je ongeveer 50% barf/nrv gaat geven is een beetje rekenen wel al belangrijk vind ik! Juist om te voorkomen dat ze tekorten gaan krijgen.

Meldt je evt aan op specifieke rauwvoer forums en laat je voorlichten!

Rauw is geweldig, maar je moet WEL weten wat je doet juist om problemen te voorkomen.

Suzanne
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Hoi,

Allereerst even een tip: lees je goed in als je vers (dus niet kvv) gaat geven, ook als je dat maar "parttime" doet; er zijn nou eenmaal dingen die niet goed zijn en de hond moet er ook langzaam aan wennen. Let ook, afhankelijk van hoeveel vers (dus barf/nrv) je bijgeeft op de percentages van wat je geeft.

De diverse kvv's bestaan voor een aanzienlijk deel uit orgaan, dus geef "vers" (barf/nrv) zo min mogelijk orgaan bij. Bouw het met "botwerk" langzaam op.
Geef je bijv. 1 x per week (dus 1 maaltijd) wat barfsig erbij dan is het niet zo spannend wat en hoeveel je geeft, al is het natuurlijk altijd fijn om af te wisselen!

Suzanne
Naast de kvv eten ze al af en toe barf. Maar dit wil ik graag wat uitbreiden. 2 van mijn honden eten prima bot, de andere twee moet ik wat me oppassen. Juist om wat minder orgaan te geven wil ik inderdaad wat barf erbij. Eén van mijn honden heeft snel diarree dus voor haar wil ik wat minder orgaan.
Ik wil best ietsje rekenen maar niet al te veel.
~Suzanne~
Zeer actief

kitty schreef:
Suzanne123 schreef:Hoi,

Suzanne
Naast de kvv eten ze al af en toe barf. Maar dit wil ik graag wat uitbreiden. 2 van mijn honden eten prima bot, de andere twee moet ik wat me oppassen. Juist om wat minder orgaan te geven wil ik inderdaad wat barf erbij. Eén van mijn honden heeft snel diarree dus voor haar wil ik wat minder orgaan.
Ik wil best ietsje rekenen maar niet al te veel.

Hm....
Maar bij een 50/50 verhouding MOET je rekenen. Dat is echter geen probleem, als je je maar INLEEST in wat je moet doen. Het klinkt echt veel ingewikkelder dan het is!
Lees veel, ga dan langzaam over op (part-time) barf. Maar echt, lees je in (ja, ik leg daar nadruk op ;-)
juist om te voorkomen dat je uit verhouding gaat voeren.

Op de diverse rauwvoerforums krijg je best een rekenhulp als je daarom vraagt of kun je voorbeelden vinden.

Echt, zo moeilijk is het niet!

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:

Een van mijn honden schrokt erg en braakt geregeld haar kippenvleugels uit met nog hele brokken bot erin, voor haar zou ik dan beter lappenvlees kunnen nemen denk ik?
Maar mijn jongste twee honden kauwen prima en vinden het ook heel leuk. Voor hun zou ik dan bijv. kip of eendkarkas kunnen bestellen?

Ik doe dat wel, ja.

Hier krijgen ze wel eens per week alleen maar pens, maar verder half KVV, half barf.
En ik doe dat op het gevoel, het heilig oog, hoe je het noemen wilt ;)
Ik koop vaak grotere hoeveelheden die ik zelf afweeg. Krijg ik dus bv een vuilniszak met kippenruggen :mrgreen:
Dus ik ontdooi voor een dag bv:
1,5 pond hart, 1,5 pond kippenruggen, KVV.
1,5 pond kippennekken, 1,5 pond vis, KVV.
1,5 pond pens, 1,5 pond eendenrug, KVV.
1,5 pond runderspiervlees, 1,5 pond kippennekken, KVV.

Enzovoorts.
Ik vind dat zelf afwegen en invriezen makkelijk omdat ik het dan aan kan passen aan de honden.
Ik zorg er wel voor dat het min of meer in verhouding is, en tussendoor krijgen ze eitjes, karnemelk en dat soort dingen. Wat ze lusten ook, ik heb appeleters, tomateneters, net wat de voorkeur heeft.

Dus eigenlijk doen ik maar wat, en toch weer niet ;)

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Suzanne123 schreef:

Hm....
Maar bij een 50/50 verhouding MOET je rekenen. Dat is echter geen probleem, als je je maar INLEEST in wat je moet doen. Het klinkt echt veel ingewikkelder dan het is!
Lees veel, ga dan langzaam over op (part-time) barf. Maar echt, lees je in (ja, ik leg daar nadruk op ;-)

Op de diverse rauwvoerforums krijg je best een rekenhulp als je daarom vraagt of kun je voorbeelden vinden.

Suzanne
ach welnee. als je eenmaal een goed menu hebt kun je in dat menu naar hartelust afwisselen. zo heb ik dus 1 orgaandag, 2 pensdagen, 1 vasten/vloeibaardag en de rest vleesbot dag (dat kunnen stukken geit zijn, spiervlees met kipkarkas, of een hele kip, wat ik maar heb), mooi volgens 15/15/70 model. ik reken al jaren niets meer uit en ze doen het er prima op. heb overigens ook in de natuurr nog nooit een hond/dingo/wolf iets uit zien rekenen dus het valt best mee allemaal, zo secuur komt het niet. je moet wel weten waar je mee bezig bent en inlezen is een heel goed idee.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:als je eenmaal een goed menu hebt kun je in dat menu naar hartelust afwisselen. zo heb ik dus 1 orgaandag, 2 pensdagen, 1 vasten/vloeibaardag en de rest vleesbot dag (dat kunnen stukken geit zijn, spiervlees met kipkarkas, of een hele kip, wat ik maar heb), mooi volgens 15/15/70 model.
Wat geef jij op orgaandagen?
Dit in verband met een paar pietluttige types hier :mrgreen:

Afbeelding

Job
Zeer actief

Cootje1963 schreef:
Job schreef: niks complete maaltijden want als ik wil dat ze wat anders dan vlees eten
-----------------------------------------------------------------'s-Avonds dogloversgold brokken omdat die samenstelling mij aanstaat,
Is dit niet een beetje tegenstrijdig?Je wilt geen complete maaltijden maar voert wel brokken? :denken:

Sorry voor de wat vreemde manier van quoten. :ugh:
Ik snap de vraag dus dat vreemde quoten is vergeven.
Maar nee dat is mijn inziens niet tegenstrijdig,
ten eerst staat er bij dogloversgold heel duidelijk wat er precies in zit,
dat zie ik toch een stuk vager bij bv compete maatijden van smuldier.
Bovendien bevallen de ingrediënten me beter,
zie: http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/ingredienten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast als je verder leest schrijf ik dat ik het
ook (ws vooral) geef voor de opvangers
en als ze alleen maar rauw krijgen dan is dat vaak een ramp als ze verhuizen.
Ik vind het prettig dat ook mijn eigen honden brok lusten voor als
we (ze) ergens logeren waar dat alleen voor handen is en deze brok is mijn inziens een verantwoorde brok.
Hutsje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hutsje schreef:als je eenmaal een goed menu hebt kun je in dat menu naar hartelust afwisselen. zo heb ik dus 1 orgaandag, 2 pensdagen, 1 vasten/vloeibaardag en de rest vleesbot dag (dat kunnen stukken geit zijn, spiervlees met kipkarkas, of een hele kip, wat ik maar heb), mooi volgens 15/15/70 model.
Wat geef jij op orgaandagen?
Dit in verband met een paar pietluttige types hier :mrgreen:
runder of paardenlever (runder vinden ze lekkerder) 50 gr. per kilo lichaamsgewicht
runder of paardennier en dat 10 gram per 10 kilo lichaamsgewicht

verder geef ik daar hart of spiervlees bij en kipkarkas zodat de ontlasting niet te dun wordt (orgaan kan nogal laxerend werken)
Afbeelding
Job
Zeer actief

hart is toch ook orgaan?
ik geef dat in ieder geval als orgaanvlees,
vind dat het meest veilige orgaan.
Klopt het dat er in long bijna geen voedingswaarden zitten?
Dat geef ik alleen als het door vleesmixen zit.
Hutsje
Zeer actief

Job schreef:hart is toch ook orgaan?
ik geef dat in ieder geval als orgaanvlees,
vind dat het meest veilige orgaan.
Klopt het dat er in long bijna geen voedingswaarden zitten?
Dat geef ik alleen als het door vleesmixen zit.
ik schaar het net zo goed onder spiervlees. het is tenslotte een grote spier. long geef ik niet, daar zit weinig tot geen voedingswaarde aan idd en ze vinden het niet lekker. milt zelfde verhaal.
Afbeelding
Job
Zeer actief

ja ik dacht ook altijd hart is een grote spier dus spiervlees,
maar ik werd steeds op mijn vingers getikt
dus ben maar gaan geloven dat het orgaan is.
Zo kom ik tenminste ook aan de dosis orgaanvlees voor mijn schatjes.
Ik geef ook geen long hoor,
al moet ik zeggen dat mijn honden gedroogde long wel lekker vinden.
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

Mijn honden eten 2 maaltijden per dag. Kvv van smuldier, de compleetversies.
Daarnaast krijgen ze gemiddeld zo'n 4 a 5 maal per week 1 maaltijd barf dingen (de andere maaltijd van die dag is dan dus kvv compleet). Ik reken helemaal niet, let alleen op de hoeveelheid die ze krijgen en dat ik afwissel. Verder probeer ik de barf dingen wel als aanvulling te geven (dus geen pens als ze ook al een pens compleet kvv krijgen)...
:ok:
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
kitty
Zeer actief
Contacteer:

*kelly* schreef:Mijn honden eten 2 maaltijden per dag. Kvv van smuldier, de compleetversies.
Daarnaast krijgen ze gemiddeld zo'n 4 a 5 maal per week 1 maaltijd barf dingen (de andere maaltijd van die dag is dan dus kvv compleet). Ik reken helemaal niet, let alleen op de hoeveelheid die ze krijgen en dat ik afwissel. Verder probeer ik de barf dingen wel als aanvulling te geven (dus geen pens als ze ook al een pens compleet kvv krijgen)...
:ok:
Wat geef je dan bijvoorbeeld als barfmaaltijd?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Suzanne123 schreef: Hm....

Suzanne
ik moet helemaal niets :U:
ik heb dus nog nooit gerekend of een menu samengesteld. en toch meteen een nest pups op nrv afgespeend.
Wat ik wel gedaan heb, was vragen. kan dit, mag dit nu al, etc... maar procenten gaan berekenen, of gewichten... nope, daar ben ik veel te slordig voor. voor mezelf doe ik dat ook niet. Variatie vind ik véél belangrijker, zoniet het belangrijkste.

maar een beetje voorkennis vind ik wel een vereiste, omdat je toch een beetje een 'basis idee' moet hebben. Daarvoor zijn de rauwe fora idd handig, omdat je zo op verschillende meningen/visies/wijzes stuit en je daaruit ook zelf wel wat conclusies kan trekken.

Nu nog steeds heb ik geen menu, of krijgt hij afgewogen porties. hij kan vb de ene dag één kilo krijgen, de dag erop 2 kilo, dan eens een dag vloeibaar, of niets...

en tis toch best wel een knappe hond, vind ik :lol1:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:runder of paardenlever (runder vinden ze lekkerder) 50 gr. per kilo lichaamsgewicht
runder of paardennier en dat 10 gram per 10 kilo lichaamsgewicht

verder geef ik daar hart of spiervlees bij en kipkarkas zodat de ontlasting niet te dun wordt (orgaan kan nogal laxerend werken)
Lever lust een pietlut hier alleen als het even door de hete olie is gegaan :roll:
Even gekookte mag ook.
Ik vind dat zo'n gedoe!

Nier heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.
Daar ben je kariger mee, waarom dan?

Hart is voor mij spiervlees, hart IS een spier!

Long geef ik soms, (pietlut lust het niet), gewoon als opvulling af en toe.
Ik haal af en toe bij een zelfslachtende slager, die geeft het voor niks erbij.
Ik moet eens een droogmachine kopen, gedroogd vinden ze het heerlijk! (zelfs pietlut ;) )

Afbeelding

Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Ik geef hier sindskort 4 dagen smuldier compleet 's ochtends en 's avonds bevleesde botten. Dit kan kip of geit zijn.
2 dagen in de week krijgen ze verse pens en 1 dag in de week krijgen ze alle 3 een zalmkop.

Hiervoor heb ik volledig gebarft, maar vind vooral de orgaanmix maken erg vies werk
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Jane Doe schreef:Ik geef hier sindskort 4 dagen smuldier compleet 's ochtends en 's avonds bevleesde botten. Dit kan kip of geit zijn.
2 dagen in de week krijgen ze verse pens en 1 dag in de week krijgen ze alle 3 een zalmkop.

Hiervoor heb ik volledig gebarft, maar vind vooral de orgaanmix maken erg vies werk

Zoiets lijkt me wel wat ja. Ik lees dus overal dat pens een volledige maaltijd is? Ik ben net bij de slager een lamspens gehaald, die kan ik dus als volledig geven?

Wat moet ik me precies voorstellen bij bevleesd bot? Hoeveel vlees zit daar dan nog aan? Hoe kom je daaraan?
Ik kan wel gewoon een kipkarbonade gaan halen bij de slager maar dat gaat dan nog aardig in de papieren lopen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Via Barfplaats kun je vaak wel leuke adresjes scoren.
Waar woon je?
Ik weet er wel een paar ;)

Bevleesd is gewoon bot met veel vlees eraan. Geen complete drumstick, maar wel flink vlees en niet afgeschraapt dus.

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Ik woon in Noordwijkerhout, Zuid Holland.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”