Inge O schreef:Liesbeth schreef:Inge O schreef:
Tja, bij Kevin was er in afkrabsels ook niets te zien (3 verschillende DA'en), pas toen er diverse biopten genomen waren was het duidelijk. Het heeft dan ook lange tijd geduurd, voordat er een diagnose werd gesteld. Inmiddels was hij er heel erg slecht aan toe (je kon hem alleen nog bovenop zijn kop aaien zonder bloed en wondvocht aan je handen te krijgen

). Hij was overigens 3 jaar toen hij ziek werd en bijna 5 toen hij weer helemaal beter was.
We zijn toen begonnen met Ivomec-injecties. Was toen eigenlijk verboden, maar hij was er zo slecht aan toe dat we (DA en wij) het niet aandurfden om meteen met Ectodex te gaan wassen. Die injecties hielpen wel, maar op een gegeven moment zat er bijna geen vooruitgang meer in en zijn we de Ectodex behandeling gestart. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad, maar hij is er helemaal bovenop gekomen.
Wel voor de rest van zijn leven aan de Thyroxine, maar dat was alles qua "restverschijnsel".
Edit: ik herken demodex nu ook (bijna altijd) zonder afkrabsels

.
het is natuurlijk niet omdat het bij kevin zo gelopen is dat meteen maar alle schurftonderzoek moet gestaakt worden

. ik denk wel dat het vaak gebeurt dat een afkrabsel niet diep genoeg wordt genomen dus ja, bij twijfel zou ik dan zeker een biopt nemen.
gelukkig is kevin er weer bovenop geraakt

.
was zijn slechte schildklier overigens niet eerder een oorzaak dan een gevolg?
Tuurlijk moet dat onderzoek er zijn. In de meeste gevallen zijn de mijten heel makkelijk in afkrabsels te vinden en zo weet je idd zeker dat die de oorzaak van de huidproblemen zijn. Zelf zou ik ook niet gaan behandelen als de oorzaak niet vast zou staan, daavoor vind ik het middel gewoonweg te zwaar.
Waarom er de eerste keren geen mijten in afkrabsels zijn gevonden weet ik niet, volgens mij zijn ze echt diep genoeg genomen. Voordat de biopten genomen zijn heeft de DA in Eersel ook diepe krabsels genomen, maar zag daar ook niets in. In de biopten dus wel.
Overigens is de schurft nog een keer terug gekomen en toen zijn er ook weer afkrabsels genomen en die keer waren de mijten dus wél te zien.
Demodexschurft en een traagwerkende schildklier komen regelmatig samen voor (schijnt). Het is een beetje het kip en ei verhaal, het is niet duidelijk wat er het eerst is. Ik kan me zo voorstellen dat de schildklier de oorzaak is, maar net zo goed kan ik me dat andersom voorstellen.
Ik weet alleen dat het vaak tegelijkertijd voorkomt en dat het in het belang van de behandeling van de schurft belangrijk is om dat ook te onderzoeken en (indien nodig) te behandelen.
Kevin's schurft is waarschijnlijk ontstaan doordat hij een geniepig bijtwondje van een hoektand had, wat was gaan ontsteken, een maand later de cocktailenting kreeg en niet lang daarna weer zo'n ontsteking. Maar wie weet werkte zijn schildklier toen ook al niet goed meer

. Hij had dus géén (aangeboren) immuunprobleem voor die ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018