Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hinken
Moderator: moderatorteam
- Cedhil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Hinken
Drako hinkt sinds vanochtend. Het ene moment is het erger dan het andere moment. Zijn naar de dierenarts geweest en die merkte dat hij pijn had als bij het strekken van zijn linkerpoot (bij de elleboog). Nu kan het dus een verstuiking zijn, en daar hopen we ook op. Maar aangezien de herders al een verhoogd risico hebben op HD/ED moeten we het een week aankijken, als het dan nog niet goed is wordt er een foto gemaakt (de dierenarts was zelf al niet zo heel positief jammergenoeg). Dat wordt dus veel rust voor meneer, en Loki en Drako zo veel mogelijk bij elkaar weghouden, aangezien ze veel te ruig spelen.
Hij krijgt geen pijnstillers mee, omdat hij al aan de medicijnen zit voor een "buikgriep". De pijnstillers zouden dat anders alleen maar erger maken.
Help alsjeblieft meeduimen dat het maar een verstuiking is...
Hij krijgt geen pijnstillers mee, omdat hij al aan de medicijnen zit voor een "buikgriep". De pijnstillers zouden dat anders alleen maar erger maken.
Help alsjeblieft meeduimen dat het maar een verstuiking is...

-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Re: Hinken
Oei vervelend! Loop maar niet op de zaken vooruit, het kan ook idd gewoon een verstuiking zijn of misschien wel een groeipijn??
Ik zal voor je duimen dat het niks ergs is....(Nou moet ik zeggen dat ik wel een ZWH met ED maar er niks van merk, gelukkig)
Succes met je puppekinders!
Ik zal voor je duimen dat het niks ergs is....(Nou moet ik zeggen dat ik wel een ZWH met ED maar er niks van merk, gelukkig)
Succes met je puppekinders!
Groetjes Lianne
- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Hoe oud is je puppie? 3, 4 mnd? Dat is wel erg jong om de eerste tekenen van ED te hebben. Meestal laat zich dit vanaf 5-7 mnd zien. Ik zou niet meteen al te erg paniekeren.
- Cedhil
- Zeer actief
Bijna 4 maanden inderdaad. Ik ben ook niet echt in paniek, maar de dierenarts begon er al zeer snel over. Het is gewoon altijd even uitkijken, en er liever op tijd bij zijn dan het te laat merken(laten we het erop houden dat ik altijd huiverig ben voor dit soort dingen). Maar goed, ik hoop op het beste 

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Oei ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Ik duim mee dat het gewoon een verstuiking is en dat het dus snel beter gaat
Ik duim mee dat het gewoon een verstuiking is en dat het dus snel beter gaat
- Cedhil
- Zeer actief
Nog iets wat ik me afvroeg toen we bij de dierenarts waren vandaag, nadat ze gewogen waren:
Loki is van 11 kilo naar 19 kilo gegaan, Drako van 9.2 kilo naar 16.2 kilo in een tijdsbesef van 4 weken. Natuurlijk geweldig dat ze zo groeien, maar is het niet te snel (vraag ik me af na de opmerking van lianne05 ivm groeipijnen)?
Ik vond het al zo vreemd dat ik Loki bijna niet meer kon tillen...
Ze krijgen voornamelijk kvv, maar 1 of 2 keer in de week verse kipkarkassen/slachtafval van de kip. Nu heb ik begrepen dat er in kip veel eiwitten zitten, die juist voor een snelle groei (en dus eerder groeipijnen veroorzaken) zorgen. Toch hebben we ivm Drako zijn "buikgriep" het advies gekregen, van de dierenarts, om 5 keer per dag kleefrijst met gekookte kipfilet te voeren. Is dit wel verstandig met het oog op de eventuele groeipijnen die hij misschien kan hebben waardoor hij zo hinkt?
Loki is van 11 kilo naar 19 kilo gegaan, Drako van 9.2 kilo naar 16.2 kilo in een tijdsbesef van 4 weken. Natuurlijk geweldig dat ze zo groeien, maar is het niet te snel (vraag ik me af na de opmerking van lianne05 ivm groeipijnen)?
Ik vond het al zo vreemd dat ik Loki bijna niet meer kon tillen...
Ze krijgen voornamelijk kvv, maar 1 of 2 keer in de week verse kipkarkassen/slachtafval van de kip. Nu heb ik begrepen dat er in kip veel eiwitten zitten, die juist voor een snelle groei (en dus eerder groeipijnen veroorzaken) zorgen. Toch hebben we ivm Drako zijn "buikgriep" het advies gekregen, van de dierenarts, om 5 keer per dag kleefrijst met gekookte kipfilet te voeren. Is dit wel verstandig met het oog op de eventuele groeipijnen die hij misschien kan hebben waardoor hij zo hinkt?

-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee op hoeveel kilo ze moeten zitten rond die leeftijd, ik kan wel thuis ff in mn boekje kijken wat laika toen woog.
Heeft de DA niet zo'n richtlijn? daar staat op op hoeveel kg een pup van bijv. 4 maanden zou moeten zitten (als richtlijn)
Mij lijkt het wel wat veel 8 kg in 4 weken.,....
Heeft de DA niet zo'n richtlijn? daar staat op op hoeveel kg een pup van bijv. 4 maanden zou moeten zitten (als richtlijn)
Mij lijkt het wel wat veel 8 kg in 4 weken.,....
Groetjes Lianne
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als ik het goed heb, hebben eiwitten niet zo veel invloed op de snelle groei en dus groeipijn, als wel de calcium.
Ik zou zelf gezien de leeftijd van je pup en de snelle groei eerder aan groeipijn denken dan aan ED.
Wat je zowiezo kunt doen, is de pup minder gaan voeren.
Ik vind dat beide honden in 4 weken tijd wel érg in gewicht zijn toegenomen.
Ik zou zelf gezien de leeftijd van je pup en de snelle groei eerder aan groeipijn denken dan aan ED.
Wat je zowiezo kunt doen, is de pup minder gaan voeren.
Ik vind dat beide honden in 4 weken tijd wel érg in gewicht zijn toegenomen.
- Cedhil
- Zeer actief
Ze krijgen nu rond de 600gram per dag. Ik merk wel dat dat voor Loki genoeg is, maar ik vind Drako toch vrij dun (zie je vooral als hij nat is, aangezien hij vrij veel vacht heeft). Zal ik toch proberen minder te geven, kijken hoe dat gaat?

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat zou ik zowiezo doen.
Tapas heeft een poosje terug groeipijn gehad en is nog steeds een wandelende stelt om te zien, haar moet ik van de dierenarts ook heel schraal houden om problemen te voorkomen. En dan was mijn schraal (ribben zeer goed voelbaar, ruggengraat voelbaar, heupbotten met een dun speklaagje ook voelbaar) nog niet schraal genoeg. Inmiddels is ze nog wat schraler geworden en hoop ik dat het zo goed genoeg is.
Tapas heeft een poosje terug groeipijn gehad en is nog steeds een wandelende stelt om te zien, haar moet ik van de dierenarts ook heel schraal houden om problemen te voorkomen. En dan was mijn schraal (ribben zeer goed voelbaar, ruggengraat voelbaar, heupbotten met een dun speklaagje ook voelbaar) nog niet schraal genoeg. Inmiddels is ze nog wat schraler geworden en hoop ik dat het zo goed genoeg is.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ojee
Ik heb helaas alles een jaar geleden meegemaakt en mijne had dus wel aan beide poten ED, hij was toen net 5 maanden en ook op KVV en ook met extra kip. Ook dit werd mij later door de orthopeed afgeraden.
Ik ga voor jullie duimen dat er niks ernstigs is
Ik heb helaas alles een jaar geleden meegemaakt en mijne had dus wel aan beide poten ED, hij was toen net 5 maanden en ook op KVV en ook met extra kip. Ook dit werd mij later door de orthopeed afgeraden.
Ik ga voor jullie duimen dat er niks ernstigs is

- Cedhil
- Zeer actief
Ze krijgen heel veel verschillende soorten kvv, van de merken Rodi en Smuldier(dus pens/vlees, rund/groente, pens/hart, enz). Ze krijgen dus alleen geen kipversie aangezien ze 1 a 2 keer in de week kipkarkassen krijgen.
Drako liep vandaag al weer stukken beter. Maar we gaan proberen de 2 heren zo rustig mogelijk te houden tegenover elkaar. Ook apart van elkaar uitlaten, Drako aan de riem.
Drako liep vandaag al weer stukken beter. Maar we gaan proberen de 2 heren zo rustig mogelijk te houden tegenover elkaar. Ook apart van elkaar uitlaten, Drako aan de riem.

- Joera
- Zeer actief
De orthopeed adviseerde mij dus wel te stoppen met zoveel kip op jonge leeftijd, dus misschien kan je dat minderen. Maar misschien heeft hij zich alleen misstapt. Dat dachten ze helaas ook van mijn hond. Of de "simpele" groeipijnen, maar helaas. Maar laat ik nou niet gaan doemdenken, ik ga gewoon duimen en hoop echt dat het gauw goedkomt met je witte duiveltje 

- Cedhil
- Zeer actief
Bedankt voor het duimen 
Ik zal me nog eens verdiepen over kip voeren..
Ik zal me nog eens verdiepen over kip voeren..
Drako is ook altijd de kleinste en dunste van het nest geweest. Ik denk ook dat het een beetje zijn bouw is. Gekke is, dat de dierenarts het niet over groeipijnen heeft gehad. Het is door dit forum dat ik er nu over nadenk, aangezien ze ook zoveel zijn aangekomen.LongFields schreef:Dat zou ik zowiezo doen.

- Joera
- Zeer actief
Grote honden rassen schraal laten opgroeien lijkt me sowieso niet verkeerd. Overgewicht kan pas echt kwaad voor je opgroeiende pup. Opzich "klinkt" het alsof je honden best zwaar zijn nu.
Mijn herder was met zijn 12wkn enting 15kg en dat was echt een flinke hond, en naar wat ik kan schatten een stuk zwaarder en grover gebouwd dan jouw honden. Of een DH altijd grover en zwaarder is dan jou ZWH durf ik niet te zeggen, dat weet ik eigenlijk niet.
Edit:
Ik heb mijn topic nog eens opgezocht, daar vraag ik dus ook naar KVV en staat ook heel veel informatie.
misschien heb je er wat aan:
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... 47806.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn herder was met zijn 12wkn enting 15kg en dat was echt een flinke hond, en naar wat ik kan schatten een stuk zwaarder en grover gebouwd dan jouw honden. Of een DH altijd grover en zwaarder is dan jou ZWH durf ik niet te zeggen, dat weet ik eigenlijk niet.
Edit:
Ik heb mijn topic nog eens opgezocht, daar vraag ik dus ook naar KVV en staat ook heel veel informatie.
misschien heb je er wat aan:
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... 47806.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- Anne&Taar
- Zeer actief
LongFields schreef:Als ik het goed heb, hebben eiwitten niet zo veel invloed op de snelle groei en dus groeipijn, als wel de calcium.
.
Helemaal mee eens. Groeipijn ontstaat bij een verkeerde calcium/fosfor/vit D verhouding. Groeipijn is te merken door pijnreactie bij druk op de lange beenderen, dus niet door buigen of strekken van de ellebogen. Zo kan je klinisch zelfs zonder rontgenfoto al wat onderscheid maken.
Een hond eet ook naar energiebehoefte, niet naar eiwitniveau. Als ik bv naar brokken kijk: Vroeg te stoppen met puppenvoer (onder het jaar) om de hond in de groei te remmen, is dus ook een fabeltje. Een pup zal dan gewoon meer volwassen voer moeten eten om aan die energiebehoefte te voldoen. En krijgt dan onbedoeld ook meer (en vaak te veel) calcium binnen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Wat jij nu opschrijft is exact wat mijn dierenarts erover heeft gezegd.Anne&Taar schreef:LongFields schreef:Als ik het goed heb, hebben eiwitten niet zo veel invloed op de snelle groei en dus groeipijn, als wel de calcium.
.
Helemaal mee eens. Groeipijn ontstaat bij een verkeerde calcium/fosfor/vit D verhouding. Groeipijn is te merken door pijnreactie bij druk op de lange beenderen, dus niet door buigen of strekken van de ellebogen. Zo kan je klinisch zelfs zonder rontgenfoto al wat onderscheid maken.
Een hond eet ook naar energiebehoefte, niet naar eiwitniveau. Als ik bv naar brokken kijk: Vroeg te stoppen met puppenvoer (onder het jaar) om de hond in de groei te remmen, is dus ook een fabeltje. Een pup zal dan gewoon meer volwassen voer moeten eten om aan die energiebehoefte te voldoen. En krijgt dan onbedoeld ook meer (en vaak te veel) calcium binnen.
Bij Tapas is ook door middel van druk op de lange beenderen vastgesteld dat zij groeipijn had.
Bij het fokkerscongres van Royal Canin werd ook in een lezing over de groei van de jonge hond aangegeven dat groeipijn ontstaat door de verkeerde verhouding tussen calcium, fosfor en vitamine D in het voer. Ook werd daar gezegd dat te veel vitamine D schadelijk kan zijn, het lichaam breekt dat niet af namelijk, en daardoor kunnen ook weer problemen door ontstaan.
- Joera
- Zeer actief
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ben ik niet helemaal met je eens...
Een pup zal zekers eten wat je voorschoteld; ik ben dus ook een tegenstander van ad lib voeren (van de meeste rassen dan...
) maar een pup zal bij een voedsel dat laag in energie is een grotere hoeveelheid naar binnen moeten werken om op hetzelfde gewicht te komen dan een voedsel dat hoog aan energie is. Als beide voeders dan eenzelfde percentage mineralen zit, is het makkelijk na te gaan welk voedsel het hoogste gehalte aan mineralen oplevert. En een teveel aan minderalen geeft (onder andere) groeipijn of bepaalde vormen van ED bij sommige honden. De erfelijke aanleg is uiteraard ook nodig. Maar dat zit wel snor bij de Golden in iedergeval.
Het minderen van mineralen kost een voerfabrikant een hoop centen; fabrikanten zijn er niet toe geneigd dit bij voedel voor oudere honden te doen omdat een overdaad aan bv Ca voor de volwassen hond geen probleem is. In tegenstelling tot pups.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik heb Jan ook al heel rap op volwassen voer gezet en gevoerd 'met de ogen', ik heb het ook niet zo op puppenvoer.Inge O schreef:wat je zegt klopt helemaal, maar gezien ik de doorsnee puppenvoeders echt te calorierijk vind moet ik dus kiezen tussen twee kwaden en kies ik voor het volwassen voer.
gezien de porties die qua puppenvoer worden aangeraden een stuk hoger liggen dan wat ik bereid ben te voeren (van die calorierijke puppenvoeding) denk ik dat ik qua totaal-mineralendosis niet hoger uitkom met mijn volwassen voer, alleen voer ik er dan minder vet en eiwitten bij.
Ik had een lekker schraal hondje dat nooit groeipijn gehad heeft.
Trouwens groeipijn is toch ook te zien op een rontgenfoto, of vergis ik me nou zo?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Cedhil
- Zeer actief
Het gaat erg goed met Drako. We hebben hem veel rust gegeven en merken dat hij er op dit moment totaal geen last meer van heeft. Hij krijgt nu i.p.v. 600 gram kvv, 500 gram, nog steeds veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid. Het is trouwens ook gelijk duidelijk te zien, even aankijken of hij er niet teveel door afvalt.
Ze zaten eerst naast de kvv aan de Orijen brok. Omdat deze moeilijk verkrijgbaar was had ik een andere brok(puppybrok) aangeschaft, maar dat was werkelijkwaar een ramp. Omdat ze toen nog totaal niet zindelijk waren vonden we 's ochtends 8(!!!) dunne drap hoopjes. Hebben het een tijdje geprobeerd maar was het niet voor ons. Sindsdien staan ze alleen op kvv met 1 a 2 keer in de week verse kip. Ze doen het er erg goed op, maar heb toch een beetje de kriebels gekregen toen Drako begon te hinken, vandaar dat ik alles beter wil uitzoeken.
Ik hoop dat het minder voeren gaat helpen en hij er geen last meer van krijgt.
Ze zaten eerst naast de kvv aan de Orijen brok. Omdat deze moeilijk verkrijgbaar was had ik een andere brok(puppybrok) aangeschaft, maar dat was werkelijkwaar een ramp. Omdat ze toen nog totaal niet zindelijk waren vonden we 's ochtends 8(!!!) dunne drap hoopjes. Hebben het een tijdje geprobeerd maar was het niet voor ons. Sindsdien staan ze alleen op kvv met 1 a 2 keer in de week verse kip. Ze doen het er erg goed op, maar heb toch een beetje de kriebels gekregen toen Drako begon te hinken, vandaar dat ik alles beter wil uitzoeken.
Ik hoop dat het minder voeren gaat helpen en hij er geen last meer van krijgt.

- Joera
- Zeer actief