Er is ook geen noodzaak Marc.MARC_S schreef:Dat bedoel ik dus. Ik begrijp totaal niet wat de noodzaak van schreeuwen tegen zulke gevoelige honden is. En ik begrijp dat berispen door de kop vast te houden en dan in het gezicht te praten al helemaal niet. Jeetje, die honden zijn zo zacht als boter en lijken mij soms gewoon een beetje dom en iets te vrolijk om zo serieus met steeds weer die taak om te gaan. Niet iets om kwaad om te worden. Neem dan een snoeiharde hond als een draadhaar-reu uit jagerslijnen en ga daar ruw en streng mee doen nadat je hem uit hebt laten razen en hij de spelletjes echt kent. Die kan het beter hebben dan een goldenteefje dat alleen maar lief wil doen en die op zondag even buiten jachttraining mag doen
net zoals er ook geen noodzaak is om te schreeuwen bij andere trainingen.
Als ik naar de beginperiode van mijn G&G trainingen kijk, dan waren er ontzettend veel geleiders die hun commando schreeuwden.
De aderen op hun voorhoofd en in de nek gezwollen van het forceren..........
En nog steeds kom je ze wel tegen.
Een hele goede trainer (zit zelf in bewaking) heb ik nog niet anders gehoord dan fluisterend

En anderen brullen de hele boel bij elkaar.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is zullen we maar zeggen.

Die Draadhaar kan er waarschijnlijk beter tegen.
Maar dat geldt ook weer niet voor alle Draadharen.
En ik vraag mij echt serieus af of het bij die "harde" honden nodig is.
Als je zo'n hond vanaf het begin anders traint............... zou het dan nog steeds moeten?
Er zat 8 jaar geleden een Draadhaar in dezelfde groep als waar ik trainde.
Die was het eerste half jaar getraind met hulp van een trainer die vond dat Draadharen hardhandig getraind moesten worden.
(want dat hoorde zo bij Draadharen

De arme hond durfde geen apport meer op te opakken en vluchtte het bos in als zij een opdracht kreeg.
Het heeft twee jaar gekost voor de hond er echt plezier in kreeg.
Op de training dan.
Als de baas alleen met haar trainde (met beloning en positief stimuleren) werkte ze prima