Als eerste wil ik zeggen dat ik blij ben dat de topic niet verkeerd gevallen is en dat het niet mijn bedoeling is om net te doen alsof een herder beter in alles zou zijn. Daar ben ik blij om.
Wat er hier precies gebeurd is het volgende. Honden worden vrij hard gecorrigeerd in veel trainingen en ik zie nooit spel of beloning. De honden worden veel gerukt aan hun riemen en er wordt heel veel geschreeuwd in de gezichten van de honden. RUK RUK RUK, Nou is het genoeg. Ik waarschuw je nog 1 keer en meer blabla. Flatcoats die dus echt met de staart tussen de benen en een hand om hun strot berispt worden. Dan doen ze wat er gevraagd wordt en dan is het meer van, zooo, hehe, hij kan het, LOS! EN NU ZITTEN!
Het is al een paar keer zo erg geweest dat ik er iets van gezegd heb. Een keer moest ik Martijn tegenhouden want toen werd er een flatcoat aan zijn nekvel opgetild, heen en weer geschud en tegen de grond gegooid omdat hij niet mooi naast ging zitten
Op een dag kwam er een golden op Eva af gerend. Honderd meter van zijn baas af. Fluiten als een debiel (dus Eva werd opgefokt van dat gefluit, die raakt altijd opgefokt als mensen opgefokt tegen hun honden doen, vraag me niet waarom....) en sprong grauwend op die hond. Was een hele lieve blije hond. Hond rent weg, Eva er nog even achteraan, echt een bitch dan, en uiteindelijk krijgt die hond dan bij terugkomst ook nog even op zijn falie.
Er lopen hier meerdere trainingen en nogmaals, ik weet niet welke scholen zo doen en welke beter zijn.
Maar ik vind het dus vrij zorgelijk dat rasgroep gebonden trainen zo weinig in die honden los maakt. Mijn eigen nichtje heeft met haar flatcoat ook die training gedaan. Toen hij het apport liet vallen heeft de trainer hem een klap gegeven, apport in de bek gedaan en zo hard gedrukt dat zijn lippen gingen bloeden door zijn eigen tanden. Natuurlijk is mijn nichtje weggelopen om nooit meer terug te komen. Haar hond heeft 2 jaar nodig gehad om weer iets te durven apporteren. Als dat nog steeds zo gaat begrijp ik waarom die honden voor hun baas met apport met de staart tussen de benen de laatste stukjes kruipend afleggen soms.
En natuurlijk zie ik ook honden die blaffend op hun beurt wachten en die niet snel genoeg kunnen rennen om te werken. Maar eerlijk gezegd zouden Dapper en Eva dat dus ook makkelijk kunnen. Eva kan ook opstoten, fazanten zoeken, revieren etc etc. Jachtinstinct is zeker niet voorbehouden aan jachthonden. Juist Belgische herders hebben erg veel jachtlust. Ook wuilus was dol op waterapporten en jagen. Zij was wel 25% labrador wat een rol kan spelen. Hoewel de DH van mijn tante ook dol is op konijnenjacht op Terschelling :N: