Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door Hutsje »

fungus schreef:
Hutsje schreef:
fungus schreef: Vandaag ben ik terug geweest en een kruising dwergpinscher trok mijn aandacht. Er was een soort klik. Het is een getraumatiseerd, bang hondje dat echter na een half uur al meer op zijn gemak bij mij was en al wat interesse vertoonde. Een heuse opdracht allicht, maar ergens heeft het wel voordelen ook. Ik zie haar bijvoorbeeld weinig problemen met de katten maken. En eens je haar vertrouwen hebt gewonnen lijkt het me een ongelofelijke lieveling te zijn. De komende 3 dagen ga ik hoedanook terug naar het asiel om te zien of er evolutie in zit. We zullen zien.
bedenk dat dit ook een reeel kandidaatje voor verlatings angst heeft. dat moet je dus echt met minuten opbouwen en daar ben je niet met 2 weken mee klaar, als het je al lukt. en een hondje met verlatingsangst kan dus niet alleen blijven, nog geen halve dag, nog geen uur.
Amai, ik heb hier al rampscenario's gelezen hoor. Als ik ooit een hond wil, zou ik beter stoppen met werken. Jammer dat ik dan het beest zijn eten niet meer zou kunnen betalen... Ik begrijp dat jullie niet willen dat ik een lichtzinnige beslissing neem, maar de negativiteit straalt er hier dermate van af, dat ik het ook neit echt serieus vind. Tis alsof ik een of ander snood plan aan het smeden ben.
halloooooooo!!!! ik had er nog wat achteraan geschreven. en ik spreek uit ervaring, ik HEB hier een hond in huis gehaald met verlatingsangst. moest plotseling naar de dierenarts en heb hem op moeten sluiten in de keuken, hij was TOTAAL in paniek en sprong tot 2 meter hoor tegen de muren op (dat zagen we door het raam toen we terugkwamen). de volgende dag was ik alleen maar even uit zicht en toen heeft hij een stuk uit mijn bank gegeten. het heeft een hele tijd gekost omdat eruit te krijgen en na 3 jaar is hij hier thuis wel redelijk op zijn gemak. als ik bij mijn moeder ben en hij is mee moet de buitendeur op slot want ik heb hem een keer van de de grote weg moeten plukken omdat hij mij in de auto achterna was gerend. over een hekje gesprongen van 1.5 meter. ook is hij bij een vriendin van mij dwars door het keukenraam gesprongen, zo over het aanrecht heen waar zij op dat moment groente aan het snijden was, omdat ik iets uit de auto moet halen. en dat heeft hij dus nog steeds, dat gaat er nooit meer uit. tenminste, dat wordt niet minder en we hebben hem nu 3 jaar. en zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden geven.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 27 okt 2009 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hutsje schreef: halloooooooo!!!! ik had er nog wat achteraan geschreven. en ik spreek uit ervaring, ik HEB hier een hond in huis gehaald met verlatingsangst. moest plotseling naar de dierenarts en heb hem op moeten sluiten in de keuken, hij was TOTAAL in paniek en sprong tot 2 meter hoor tegen de muren op (dat zagen we door het raam toen we terugkwamen). de volgende dag was ik alleen maar even uit zicht en toen heeft hij een stuk uit mijn bank gegeten. het heeft een hele tijd gekost omdat eruit te krijgen en na 3 jaar is hij hier thuis wel redelijk op zijn gemak. als ik bij mijn moeder ben en hij is mee moet de buitendeur op slot want ik heb hem een keer van de de grote weg moeten plukken omdat hij mij in de auto achterna was gerend. over een hekje gesprongen van 1.5 meter. ook is hij bij een vriendin van mij dwars door het keukenraam gesprongen, zo over het aanrecht heen waar zij op dat moment groente aan het snijden was, omdat ik iets uit de auto moet halen. en dat heeft hij dus nog steeds, dat gaat er nooit meer uit. tenminste, dat wordt niet minder en we hebben hem nu 3 jaar. en zo kan er nog wel veel meer voorbeelden geven.
Ik wou dat je dit in grote letters had geschreven Huts.
Zit hier met gekromde tenen als een gek te duimen dat dat trauma hondje niet doorgaat.....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hutsje
Zeer actief

ik zal je nog 1 voorbeeld geven dan: ALLE deuren hier zijn kapot omdat hij alles openspringt. zo ook bij mijn moeder. het heeft geen zin het te maken en te schilderen want dit doet hij nog steeds. als ik een vliegenmepper pak vlucht hij het huis uit en gaat door roeien en ruiten. hij heeft geluk dat wij hem niet terug konden brengen omdat we het zo zielig voor hem vonden maar ik ken weinig mensen bij wie een hond het huis op deze manier mag verbouwen hoor. we hebben een dubbel traphek moeten plaatsen omdat hij over een enkel traphek heen sprong, met het risico dat hij zijn poten brak.
Afbeelding
fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door fungus »

Ik zeg niet dat jullie totaal geen punt hebben hoor, maar vind het wel erg straf dat jullie weten wat er precies met die dwergpinscher scheelde als jullie ze zelf niet gezien hebben. Het beestje was volgens de vriendin-dierenartse en de mensen van het asiel erg bang, maar geen van beiden hebben mij gezegd dat het absoluut niet kan. Die vriendin kent onze thuissituatie en aan de mensen van het asiel heb ik het uitgelegd.
Vandaar dat ik ook de komende dagen terug naar het asiel ga: om te zien of er evolutie in haar gedrag zit.
Elke situatie is toch anders veronderstel ik?
Daaraan toevoegend: moest nu blijken dat de hond niet klikt met de katten, of niet aan ons ritme kan wennen zou ik er geen probleem mee hebben om ze binnen de proeftijd terug te brengen. Ik zou het veeeeeel zieliger vinden om een hond te blijven houden tegen beter weten in.
Hutsje
Zeer actief

fungus schreef:Ik zeg niet dat jullie totaal geen punt hebben hoor, maar vind het wel erg straf dat jullie weten wat er precies met die dwergpinscher scheelde als jullie ze zelf niet gezien hebben. Het beestje was volgens de vriendin-dierenartse en de mensen van het asiel erg bang, maar geen van beiden hebben mij gezegd dat het absoluut niet kan. Die vriendin kent onze thuissituatie en aan de mensen van het asiel heb ik het uitgelegd.
Vandaar dat ik ook de komende dagen terug naar het asiel ga: om te zien of er evolutie in haar gedrag zit.
Daaraan toevoegend: moest nu blijken dat de hond niet klikt met de katten, of niet aan ons ritme kan wennen zou ik er geen probleem mee hebben om ze binnen de proeftijd terug te brengen. Ik zou het veeeeeel zieliger vinden om een hond te blijven houden tegen beter weten in.
ik zeg helemaal niet precies te weten wat er met de pinscher aan de hand is :19: . ms moet je wat beter lezen.
en ja, leuk, hondje eerst weer lekker laten wennen aan een huiselijke omgeving met warmte en aandacht, en dan als het niet klikt mag het weer fijn zijn hok in. daarna weer hop naar het volgende adres, en dan maar hopen dat het wel klikt, want anders worsdt het ook zo'n gesol he? maar gelukkig maar dat je ze te allen tijde terug mag brengen :roll: .
en NEE, ik zeg niet dat je dan tegen beter weten in dat hondje beter kan houden maar je zegt me net wel iets te gemakkelijk dat het gewoon weer terug kan als het niet gaat.
Afbeelding
fungus
Zeer actief

Shibby schreef: Even om hierop te reageren:
Ik ben ruim een half jaar lang iedere lunchpauze naar huis gefietst om met Shib te lopen en ik heb daar altijd vreselijk van genoten. Ik vond het heerlijk om er even tussenuit te knijpen op m'n werk en even lekker met het verstand op nul te wandelen.

Verder zou ik in jullie situatie niet het risico durven nemen om nu voor een herplaatser te gaan. Het kan uiteraard hartstikke goed gaan, maar de kans dat hondlief niet gelijk super met de kat om kan gaan en/of direct enkele uren alleen thuis te blijven is en blijft wel altijd aanwezig. En wat als dat gebeurd? Zal de hond dan weer herplaatst worden of zullen jullie alles op alles zetten om de hond de gelegenheid te geven zich aan jullie situatie aan te passen?
Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik om die redenen een hond weg zou moeten doen.

Maarja aan de andere kant, stel je komt je droomhondje tegen, met een logeerpartijtje van bijvoorbeeld vrijdagmiddag t/m dinsdagavond kun je al wel wat zinnigs zeggen wat betreft het alleen blijven en het kattenverhaal.
De reden dat we voor een herplaatser zouden kiezen is omdat ik een zwak heb voor kansarme dieren, dat het geen puppy meer is en dat je een proeftijd van twee weken hebt om te zien of het klikt met de katten. Stel dat ik een puppy koop en die blijkt niet samen te gaan met de katten, dan sta ik daar wel schoon te blinken he...
Laatst gewijzigd door fungus op 27 okt 2009 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

fungus schreef:Ik zeg niet dat jullie totaal geen punt hebben hoor, maar vind het wel erg straf dat jullie weten wat er precies met die dwergpinscher scheelde als jullie ze zelf niet gezien hebben. Het beestje was volgens de vriendin-dierenartse en de mensen van het asiel erg bang, maar geen van beiden hebben mij gezegd dat het absoluut niet kan. Die vriendin kent onze thuissituatie en aan de mensen van het asiel heb ik het uitgelegd.
als je al een hond in een niet optimale situatie gaat brengen is het toch vrij logisch dat je dan niet een getraumatiseerd hondje uitkiest.
dat is verdorie toch geen hogere wiskunde?
Je hebt niet de tijd om problemen met dat hondje aan te pakken, want je bent er niet.
Zo'n hondje is goed af in een omgeving waar voortdurend iemand is die in kan spelen op de problemen en het hondje weer zelfvertrouwen kan geven.
Dat kunnen jullie niet, niet omdat je daar niet capabel toe bent maar omdat je niet thuis bent.
En terugbrengen omdat hetniet lukt? Wie is dan weer de dupe?
Juist dat hondje dat toch al niet goed in zn vel steekt. Dat kun je al moeilijk maken bij een door en door gezonde hond maar toch zeker niet bij een hondje dat al met allerlei problemen kampt?
Hoe moeilijk is dat nou toch?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:
fungus schreef:[Stel dat ik een puppy koop en die blijkt niet samen te gaan met de katten, dan sta ik daar wel schoon te blinken he...
jij moet helemaal geen pup kopen want daar heb je helemaal geen tijd voor. maar bovendien, als je een pup bij een goede fokker koopt kan je die te allen tijde weer terug brengen hoor, hoef je niet schoon te blinken.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

fungus schreef:
Shibby schreef: Even om hierop te reageren:
Ik ben ruim een half jaar lang iedere lunchpauze naar huis gefietst om met Shib te lopen en ik heb daar altijd vreselijk van genoten. Ik vond het heerlijk om er even tussenuit te knijpen op m'n werk en even lekker met het verstand op nul te wandelen.

Verder zou ik in jullie situatie niet het risico durven nemen om nu voor een herplaatser te gaan. Het kan uiteraard hartstikke goed gaan, maar de kans dat hondlief niet gelijk super met de kat om kan gaan en/of direct enkele uren alleen thuis te blijven is en blijft wel altijd aanwezig. En wat als dat gebeurd? Zal de hond dan weer herplaatst worden of zullen jullie alles op alles zetten om de hond de gelegenheid te geven zich aan jullie situatie aan te passen?
Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik om die redenen een hond weg zou moeten doen.

Maarja aan de andere kant, stel je komt je droomhondje tegen, met een logeerpartijtje van bijvoorbeeld vrijdagmiddag t/m dinsdagavond kun je al wel wat zinnigs zeggen wat betreft het alleen blijven en het kattenverhaal.
De reden dat we voor een herplaatser zouden kiezen is omdat ik een zwak heb voor kansarme dieren, dat het geen puppy meer is en dat je een proeftijd van twee weken hebt om te zien of het klikt met de katten. Stel dat ik een puppy koop en die blijkt niet samen te gaan met de katten, dan sta ik daar wel schoon te blinken he...
Daarom.

En dat is ook wat Hutsje volgens mij probeert duidelijk te maken. In jullie situatie kunnen jullie het je gewoonweg niet veroorloven om een potentieel probleem hondje in huis te halen.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Welkom op het HF zou ik zeggen. :wink:

Mensen vertellen hun ervaringen en soms zijn die positief tegenover negatief. Als je hier een topic had geplaatst wat je had moeten doen,of een pup of een herplaatser, hadden ze je allemaal voordelen van de herplaatser tegenover de pup gegeven e.d. zodat jij zou hebben besloten om idd voor de herplaatser te gaan.

Nu je al aangegeven hebt om voor de herplaatser te gaan blijft er niet zo veel negatiefs over om te schrijven "zou je denken" maar geloof me. dat zal je niet mee maken. Altijd weet men wel wat negatiefs te schrijven of jou het gevoel je te doen geven dat je :piew:

Ik zou zeggen, jij bent bij dat "trauma" hondje geweest. Jij hebt gezien wat het voor hondje is, zo te lezen is dit "de beste tijd" wat betreft "vrije tijd" om een hond in huis te nemen en die te laten wennen. Enne het moge duidelijk zijn dat je daar echt geen weken voor uit de kast hoeft te trekken hoor, ja volgens sommige liefst 6 mnd tot een jaar, of nog beter helemaal stoppen met werken, maar dat gaat niet lukken, en is ook totaal overbodig.

succes :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
fungus
Zeer actief

Hutsje schreef:
ik zeg helemaal niet precies te weten wat er met de pinscher aan de hand is :19: . ms moet je wat beter lezen.
en ja, leuk, hondje eerst weer lekker laten wennen aan een huiselijke omgeving met warmte en aandacht, en dan als het niet klikt mag het weer fijn zijn hok in. daarna weer hop naar het volgende adres, en dan maar hopen dat het wel klikt, want anders worsdt het ook zo'n gesol he? maar gelukkig maar dat je ze te allen tijde terug mag brengen :roll: .
en NEE, ik zeg niet dat je dan tegen beter weten in dat hondje beter kan houden maar je zegt me net wel iets te gemakkelijk dat het gewoon weer terug kan als het niet gaat.
Euhm, ik lees verlatingsagst in jullie posts... Ofwel kan ik inderdaad niet lezen...
Verder vind ik het zeer ongepast hoe je nu reageert: ik heb in mijn jong leven al vier katten, een heleboel vissen, 2 leguanen, 2 konijnen en 4 waterschildpadden geadopteerd. Allemaal hebben ze specifieke aandachtspunten en zorg nodig en nog nooit ben ik over een nacht ijs gegaan. Al mijn dieren krijgen de perfecte verzorging en aandacht die ze nodig hebben. Ik lees me altijd heel sterk in voor ik er aan begin.
Ik heb nog NOOIT met beesten gesolt, maar als de leefsituatie noch voor de hond, noch voor de katten lukt, is er geen andere oplossing. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het me geen moeite mag kosten. Zonder overdrijven: ik ken niemandin mijn omgeving die zo ver gaat voor zijn dieren als ik. Vandaar ook dat bovenstaande opmerking heel persoonlijk is en hard aankomt.
Hutsje
Zeer actief

smoekie schreef:

Mensen vertellen hun ervaringen en soms zijn die positief tegenover negatief. Als je hier een topic had geplaatst wat je had moeten doen,of een pup of een herplaatser, hadden ze je allemaal voordelen van de herplaatser tegenover de pup gegeven e.d. zodat jij zou hebben besloten om idd voor de herplaatser te gaan.

Nu je al aangegeven hebt om voor de herplaatser te gaan blijft er niet zo veel negatiefs over om te schrijven "zou je denken" maar geloof me. dat zal je niet mee maken. Altijd weet men wel wat negatiefs te schrijven of jou het gevoel je te doen geven dat je :piew:

Ik zou zeggen, jij bent bij dat "trauma" hondje geweest. Jij hebt gezien wat het voor hondje is, zo te lezen is dit "de beste tijd" wat betreft "vrije tijd" om een hond in huis te nemen en die te laten wennen. Enne het moge duidelijk zijn dat je daar echt geen weken voor uit de kast hoeft te trekken hoor, ja volgens sommige liefst 6 mnd tot een jaar, of nog beter helemaal stoppen met werken, maar dat gaat niet lukken, en is ook totaal overbodig.

schreef je omdat je zo ontzettend veel ervaring hebt met herplaatsprobleemhonden?

ik vind het niet handig als hij een getraumatiseerd hondje neemt, de meesten verkijken zich daar enorm op. en JUIST getraumatiseerde hondjes raken nog getraumatiseerder als ze wéér moeten verkassen. daarom denk ik dat een wat ouder hondej dat al goed alleen kan zijn geen probleem op moet leveren. maar goed smoek weet het allemaal beter met al haar ervaring :ok:
Afbeelding
fungus
Zeer actief

Hutsje schreef:
Nanna schreef:
fungus schreef:[Stel dat ik een puppy koop en die blijkt niet samen te gaan met de katten, dan sta ik daar wel schoon te blinken he...
jij moet helemaal geen pup kopen want daar heb je helemaal geen tijd voor. maar bovendien, als je een pup bij een goede fokker koopt kan je die te allen tijde weer terug brengen hoor, hoef je niet schoon te blinken.
Een puppy wil ik niet.
Hutsje
Zeer actief

fungus schreef:
Hutsje schreef:
Euhm, ik lees verlatingsagst in jullie posts... Ofwel kan ik inderdaad niet lezen...
Verder vind ik het zeer ongepast hoe je nu reageert: ik heb in mijn jong leven al vier katten, een heleboel vissen, 2 leguanen, 2 konijnen en 4 waterschildpadden geadopteerd. Allemaal hebben ze specifieke aandachtspunten en zorg nodig en nog nooit ben ik over een nacht ijs gegaan. Al mijn dieren krijgen de perfecte verzorging en aandacht die ze nodig hebben. Ik lees me altijd heel sterk in voor ik er aan begin.
Ik heb nog NOOIT met beesten gesolt, maar als de leefsituatie noch voor de hond, noch voor de katten lukt, is er geen andere oplossing. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het me geen moeite mag kosten. Zonder overdrijven: ik ken niemandin mijn omgeving die zo ver gaat voor zijn dieren als ik. Vandaar ook dat bovenstaande opmerking heel persoonlijk is en hard aankomt.
dat kan best zijn, maar dit is hoe het op mij over komt. voor alle duideljkheid, ik heb het idd over een hond met verlatingsangst, maar deze hond (fritz) was ook behoorlijk getraumatiseerd (had je kunnen lezen in mijn verhaal).
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Hutsje schreef:
smoekie schreef:

schreef je omdat je zo ontzettend veel ervaring hebt met herplaatsprobleemhonden?

ik vind het niet handig als hij een getraumatiseerd hondje neemt, de meesten verkijken zich daar enorm op. en JUIST getraumatiseerde hondjes raken nog getraumatiseerder als ze wéér moeten verkassen. daarom denk ik dat een wat ouder hondej dat al goed alleen kan zijn geen probleem op moet leveren. maar goed smoek weet het allemaal beter met al haar ervaring :ok:
Ik niet hoor, maar mijn ouders hebben er talloze gehad, en zo ook vele in mijn direct omgeving. Dat jij er pech mee hebt gehad is jammer en zo zijn er ongetwijfeld nog meer die er "pech" mee hebben. Daarom al die honden de kans op een beter leven maar ontzeggen omdat het misschien "niet" zou kunnen lukken. Er bij voorbaat al vanuit gaan? :scratch:

Tis maar goed dan dat jij niet in het asiel werkt, anders zouden ze er heden ten dage tientallen tekort komen met dat overschot aan asielhondjes :sst:

Edit: oh ja, en 1 van die herplaatsers is idd weer vertokken omdat dat op zijn zachts gezegd niet "ging" maar om dat dan maar als leidraad te nemen alszijnde dat dat meer "regel" dan uitzondering is. :ugh:
Laatst gewijzigd door smoekie op 27 okt 2009 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
fungus
Zeer actief

Shibby schreef:
En dat is ook wat Hutsje volgens mij probeert duidelijk te maken. In jullie situatie kunnen jullie het je gewoonweg niet veroorloven om een potentieel probleem hondje in huis te halen.
Daar kan ik voor een stuk inkomen. Het is ook een heel onderdanig hondje. Naar de inschatting van de mensen van het asiel en die vriendin-dierenartse, maakt zo'n type hondje wel kans om goed met katten op te schieten.
Hutsje
Zeer actief

smoekie schreef:Ik niet hoor, maar mijn ouders hebben er talloze gehad, en zo ook vele in mijn direct omgeving. Dat jij er pech mee hebt gehad is jammer en zo zijn er ongetwijfeld nog meer die er "pech" mee hebben. Daarom al die honden de kans op een beter leven maar ontzeggen omdat het misschien "niet" zou kunnen lukken. Er bij voorbaat al vanuit gaan? :scratch:

Tis maar goed dan dat jij niet in het asiel werkt, anders zouden ze er heden ten dage tientallen tekort komen met dat overschot aan asielhondjes :sst:

Edit: oh ja, en 1 van die herplaatsers is idd weer vertokken omdat dat op zijn zachts gezegd niet "ging" maar om dat dan maar als leidraad te nemen alszijnde dat dat meer "regel" dan uitzondering is. :ugh:
aldus smoek, drijvende op de ervaring van een ander :ok:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

smoekie schreef:Dat jij er pech mee hebt gehad is jammer en zo zijn er ongetwijfeld nog meer die er "pech" mee hebben.
pech? waar lees jij dat ik er pech mee heb????????????????? :scratch:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Hutsje schreef:
smoekie schreef:Ik niet hoor, maar mijn ouders hebben er talloze gehad, en zo ook vele in mijn direct omgeving. Dat jij er pech mee hebt gehad is jammer en zo zijn er ongetwijfeld nog meer die er "pech" mee hebben. Daarom al die honden de kans op een beter leven maar ontzeggen omdat het misschien "niet" zou kunnen lukken. Er bij voorbaat al vanuit gaan? :scratch:

aldus smoek, drijvende op de ervaring van een ander :ok:

Als je het niet erg vindt reken ik de ervaring van de herplaatsers bij mijn ouders thuis alszijnde ook "mijn" ervaring aangezien ik destijds nog gezellig onder moeders pappot vertoefde.

En voor wat betreft de ervaringen van andere vraag ik aan jou wat daar mis mee is of heb jij tientallen herplaatsers gehad dan waardoor je hem een herplaatser afraad?

Wist niet dat je zoveel herplaatsers had gehad eerlijk gezegd, maar blijkbaar heb ik me daarin vergist :N:
fungus
Zeer actief

Hutsje schreef:dat kan best zijn, maar dit is hoe het op mij over komt. voor alle duideljkheid, ik heb het idd over een hond met verlatingsangst, maar deze hond (fritz) was ook behoorlijk getraumatiseerd (had je kunnen lezen in mijn verhaal).
Sorry, maar ik vind je aannames echt totaal ongepast. Je doet me een verhaal uit de doeken waarom ik geen "moeilijk" geval moet nemen vanuit de invalshoek verlatingsangst. We zegt dat er verlatingsangst in het spel zit bij de dwergpinscher?
hoe het op u overkomt: sorry he, maar je kent me niet en gaat me hier al eventjes catalogeren als een van die consumptiebeesten die een dier ziet als zijn bezit en als het niet klopt even dumpt: wel ik ben daar echt niet goed van. Vind het totaal, maar dan ook totaal onterecht.
renee-uk
Zeer actief

het hondje is bang zeg je

hoe denk je dat hondje minder bang te maken als je er alleen maar 's avonds bent?
Hoe denk je dat dat hondje, dat toch al bang en getraumatiseerd is, zich voelt in een leeg onbekend huis?
Denk je werkelijk dat het goed is voor een bang hondje om 's avonds fijn bij de familie te horen en dan de volgende dag weer alleen te moeten zitten? Hoe lang denk je dat zo'n dag duurt voor een bang getraumatiseed hondje?
Hoezo zou dat hondje dan opeens niet meer bang zijn als er niemand is om zich aan op te trekken of het gerust te stellen?

Misschien dat je daar dan even over wil nadenken?
Afbeelding

fungus
Zeer actief

Nanna schreef:
fungus schreef: Daar kan ik voor een stuk inkomen. Het is ook een heel onderdanig hondje. Naar de inschatting van de mensen van het asiel en die vriendin-dierenartse, maakt zo'n type hondje wel kans om goed met katten op te schieten.
Vergis je daar niet in ;-)
Mijn Topsi is ook onderdanig en kan met geloken ogen zó kijken dat je haar blind vertrouwt :mrgreen: Toch is het de grootste kattenmoordenaar op het westelijk halfrond als je haar de kans geeft. :N:
Denk ook niet dat kleine hondjes katten niet kunnen killen, dat kunnen ze wel. Menig teckeltje heeft een kat aan zijn spies geregen.
Je weet pas of een hondje met katten kan als je dat daadwerkelijk hebt uitgetest.
Zitten er in het asiel geen katten waar een ervaren iemand eens voorzichtig mee probeert of dat gaat met dat hondje?
Dat lijkt me inderdaad nog een goed idee. Ik ga het daar morgen eens vragen. Maar mij lijkt dat ze niet veel zal doen. Je weet het natuurlijk nooit, maar ik vermoed dat ze er gewoon bang van zal zijn. Verder denk ik niet dat zo'n dwergpincher onze katten echt zou kunnen vermoorden. Ze is amper groter en veel tengerder dan onze katten.
Hutsje
Zeer actief

smoekie schreef:
Als je het niet erg vindt reken ik de ervaring van de herplaatsers bij mijn ouders thuis alszijnde ook "mijn" ervaring aangezien ik destijds nog gezellig onder moeders pappot vertoefde.

En voor wat betreft de ervaringen van andere vraag ik aan jou wat daar mis mee is of heb jij tientallen herplaatsers gehad dan waardoor je hem een herplaatser afraad?

Wist niet dat je zoveel herplaatsers had gehad eerlijk gezegd, maar blijkbaar heb ik me daarin vergist :N:
daar heb je je inderdaad goed in vergist.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Hutsje schreef:
smoekie schreef:Dat jij er pech mee hebt gehad is jammer en zo zijn er ongetwijfeld nog meer die er "pech" mee hebben.
Nou ja, ik zou me niet gelukkig prijzen een herplaatser in huis te hebben gehaald die dermate last heeft van verlatingsangst dat die totaal in paniek is als je naar de DA moet en tegen de muren aanspringt omdat ie helemaal doordraait, en hele stukken uit je bank vreet en eindelijk pas na 3 jaar redelijk op zijn gemak is. En zelfs dan nog de deuren af te moeten sluiten uit angst dat hij door de ramen heen springt omdat jij toevallig ergens heen loopt of ergens iets moet pakken. Kan aan mij liggen, maar hoe lief de hond verder ook kan zijn, ik zou dan niet zeggen dat ik daar “geluk” mee heb. Ik zou het persoonlijk toch liever anders zien. Maar goed. Daarin verschillen wij dus van mening. Jij vindt dat je geluk hebt gehad met je herplaatser, ik zie dat anders. Ik zou zeggen dat ik er pech mee heb dat de hond is zoals ie is. Niet dat ik daarom minder van de hond zou houden hoor. Verre van zelfs.

Edit: daarbij zeg je zelf dat als jullie het niet zo "zielig" zouden hebben gevonden jullie de hond allang al terug hadden gebracht, en dat dat ook hetgeen zou zijn geweest wat de meeste mensen zouden hebben gedaan in jullie situatie.
Laatst gewijzigd door smoekie op 27 okt 2009 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
smoekie
Zeer actief

Hutsje schreef:
smoekie schreef:

Mag ik dan zo vrij zijn om te vragen met hoeveel herplaatsers jij de eer hebt gehad?
renee-uk
Zeer actief

Hutsje schreef:
smoekie schreef:

Hutsje raadt hem geen herplaatser af, ze raadt hem juist een herplaatser aan
alleen geen bange getraumatiseerde herplaatser
:lees:
Afbeelding

smoekie
Zeer actief

renee-uk schreef:
Hutsje schreef:
smoekie schreef:

Hutsje raadt hem geen herplaatser af, ze raadt hem juist een herplaatser aan
alleen geen bange getraumatiseerde herplaatser
:lees:
yeh right :oohja: dat brengt ze dan ook heel duidelijk over moet ik zeggen :lees:
fungus
Zeer actief

renee-uk schreef:het hondje is bang zeg je

hoe denk je dat hondje minder bang te maken als je er alleen maar 's avonds bent?
Hoe denk je dat dat hondje, dat toch al bang en getraumatiseerd is, zich voelt in een leeg onbekend huis?
Denk je werkelijk dat het goed is voor een bang hondje om 's avonds fijn bij de familie te horen en dan de volgende dag weer alleen te moeten zitten? Hoe lang denk je dat zo'n dag duurt voor een bang getraumatiseed hondje?
Hoezo zou dat hondje dan opeens niet meer bang zijn als er niemand is om zich aan op te trekken of het gerust te stellen?

Misschien dat je daar dan even over wil nadenken?
STOP STOP. Wat een toon dat hier toch op dit forum is... Moest ik er niet over willen nadenken zou ik hier niet zo intensief aan het forummen zijn en zou ik zeker niet de moeite getroosten om de komende 3 dagen verder te kjiken of die dwergpinscher meer vertrouwen in me kan stellen. Kan dat neit ben ik de eerste om het hopeloze van de situatie in te zien.

Maar ik blijf er bij: alle dingen die je hierboven schrijft zijn vanuit een menselijke invalshoek van medelijden geschreven. Ik beweer niet dat het niet eeuwig en een dag kan duren voor zo'n beestje aangepast zou zijn, maar als ik de komende dagen geen evolutie zie is het hoedanook njet. Als ik wel evolutie zie, vind ik het het proberen waard.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

fungus schreef:
Ragyo schreef:Ik heb Kiba ook op donderdag gehaald en ben op vrijdag gelijk een halve dag gaan werken. Ik had hem in het weekend willen halen, dan was ik 4 dagen aaneen vrij, maar dat ging niet. De week daarop heb ik ook 2 dagen gewerkt, wel minder lang achter elkaar dan normaal, en vanaf dan 3 dagen per week, vaak ook hele dagen.
Ik heb inderdaad specifiek nagevraagd of de hond alleen kon zijn, en dat kon hij - met Ragyo samen dan, ik had al een hond. Dat is wel iets om ook na te vragen; er is een verschil tussen alleen kunnen zijn met andere honden erbij of echt helemaal alleen kunnen zijn. Kiba kan dat laatste dus niet, dan gaat mijn hele huis eraan.
Ik was me er wel bewust van dat het een gok was, heb hem de eerste dagen ook in de keuken gehad tot ik wist dat ie niet gelijk alles zou slopen. Alles ook zo veel mogelijk weggehaald wat sloopbaar was. De kat heeft de eerste week alleen boven geleefd, de honden beneden.
Ik denk dat het wel kan, als je je er maar terdege van bewust bent dat het fout kan gaan, ook als er gezegd wordt dat de hond dit of dat kan of gewend is - een hond in een vreemde situatie kan vreemd reageren. Ik zou dus in ieder geval katten en hond gescheiden houden als je weg bent, totdat je 100% zeker weet dat het goed gaat. Kiba kon ook met katten zeiden ze, maar nam wel als eerste reactie een speelse hap uit de kat haar vacht... heeft ie overigens nooit meer gedaan want ben zo boos geworden dat ie het verder uit zijn hoofd liet, maar goed je weet het dus niet.
Verder: alle spullen waar je aan gehecht bent buiten bereik opruimen, rekening houden met de mogelijkheid dat je meubilair verbouwd blijkt te zijn als je thuiskomt of dat er geplast en gepoept is binnen. Als je daar niet tegen kan, bedenk je dan nog 3x... want het is een reele mogelijkheid.
En als je buren hebt die evt inlichten dat er een hondje komt en vragen of ze je willen vertellen als hij blaft als je weg bent... anders denk je misschien dat alles goed gaat maar komen ze na een paar weken klagen dat ie alles bij elkaar jankt.
Bedankt voor de interessante reflectie. De buren inlichten stond ook op de agenda. Qua inboedel maak ik me geen zorgen. De katten hebben zich ondertussen ook al goed laten gaan in de zetels die in de benedenverdiepîng staan. Hecht daar neit echt belang aan.
Vloerbedekking, gordijnen, deurposten, snoeren e.d. kunnen ook nog, en ik ben ook wel mp3 speler, boeken e.d. kwijtgeraakt :wink: Ik hecht ook niet zo aan spullen maar heb desondanks toch wel regelmatig met de handen in het haar gezeten. Wat mij betreft is het je voorstellen van een "worst case scenario" en kijken of je daar mee zou kunnen leven.

Ik heb trouwens wel met name gereageerd op principe van een hond nemen zonder er weken voor vrij te nemen, hoe veel uur per week een hond verantwoord alleen kan zijn daar denkt iedereen anders over... 5 dagen alleen gedurende een lange periode zou ik persoonlijk ook niet doen, als je vriendin parttime werkt is het wat anders. Ik werk zelf 3 1/2 dag waarvan minimaal 1/2 dag thuis. Ik merk aan Kiba wel als ik 2 lange dagen achtereen weggeweest ben dat-ie alle kanten op stuitert (ook al loop ik dan nog 1 1/2 uur met hem op zo'n dag), hij heeft dan de volgende dag echt een flinke boswandeling nodig. Ragyo heeft dat minder maar dat ligt er dus nogal aan hoe actief je hond is. Ragyo maakte dan wel weer de indruk niet gelukkig te zijn als ik van huis ging, dat is 1 van de redenen dat ik een hond erbij genomen heb. Nu heeft hij er veel minder moeite mee, is gewoon ontspannen als ik vertrek.

Met een erg bang/onzeker hondje heb je denk ik wel meer kans dat ie niet goed alleen kan zijn.. nu ja de risico's worden hier al breed uitgemeten, je zal het zelf moeten afwegen. Ik heb zelf gekozen voor een hond die mij aansprak ondanks zijn trauma's, maar ik heb er wel een hele kluif aan gehad en nog steeds wel (grommen - bijten - huis afbreken - uitvallen naar honden op straat- in het begin niet zindelijk etc.) Reken erop bij een bang, getraumatiseerd hondje dat ie mogelijk nooit helemaal "normaal" wordt. Zelfs gewoon zonder angst over straat lopen of op visite kunnen kan jaren duren. Alles wat wel lukt, is mooi meegenomen. Vind je dat leuk, heb je veel geduld en kan je daar je tijd en energie in steken, dan kan het wat voor je zijn.

Misschien zijn er qua alleen zijn ook nog wel andere opties, zoals iemand in je buurt vinden die bepaalde dagen op de hond wil passen?
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Hutsje
Zeer actief

smoekie schreef:
Hutsje schreef:
Nou ja, ik zou me niet gelukkig prijzen een herplaatser in huis te hebben gehaald die dermate last heeft van verlatingsangst dat die totaal in paniek is als je naar de DA moet en tegen de muren aanspringt omdat ie helemaal doordraait, en hele stukken uit je bank vreet en eindelijk pas na 3 jaar redelijk op zijn gemak is. En zelfs dan nog de deuren af te moeten sluiten uit angst dat hij door de ramen heen springt omdat jij toevallig ergens heen loopt of ergens iets moet pakken. Kan aan mij liggen, maar hoe lief de hond verder ook kan zijn, ik zou dan niet zeggen dat ik daar “geluk” mee heb. Ik zou het persoonlijk toch liever anders zien. Maar goed. Daarin verschillen wij dus van mening. Jij vindt dat je geluk hebt gehad met je herplaatser, ik zie dat anders. Ik zou zeggen dat ik er pech mee heb dat de hond is zoals ie is. Niet dat ik daarom minder van de hond zou houden hoor. Verre van zelfs.
tja, ik wist het toch van te voren? en ook wij hadden een proeftijd hoor, en wat mij betreft mocht hij ook weer terug (niet dat ik dat ooit gedaan had hoor) maar alleen omdat het mijn type hond niet is, hij is mij te hyper. maar hij speelde zo leuk met huts en hij werd meteen al heel goed opgenomen in de roedel hier. en het gaat allemaal wel hoor. ja, in het begin heb ik er heel veel tijd ingestoken, dat moest ook. nu is hij heel makkelijk. vinden wij dan, een ander krabt zich nog wel eens achter de oren met een opmerking als "is hij altijd zo? :scratch: " :mrgreen: . maar het is een prima werkhond en hij doet alles voor je. en het is een handvol, nog steeds. maar zo is hij nou eenmaal.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”