Dan ben ik zo'n dom persoon.. ik heb dan wel geen honden uit het asiel gehaald.. maar Finn was twee maanden bij zijn eerste baas weg.. was geplaatst ergens, maar kwam terug bij een grote kennel/handelaar.. en toen ben ik hem samen met de oude baas gaan halen ergens op een clubmatch.. op een zondag.. Finn was katten wel wat gewend, mijn katten niet aan honden.. het moge duidelijk zijn dat Finn wat uit zijn doen was.. na twee maanden zijn baas weer zien.. die hem vervolgens naar een voor hem onbekend huis bracht met katten die hem niet echt leuk vonden..Suzanne123 schreef:Hoelang stel je je voor dat dat wel moet dan?smoekie schreef:Ik kan heel veel reacties wel begrijpen hoor, maar zoals men het soms weet te brengen zou niemand die werkt een hond kunnen of mogen aanschaffen.
Tuurlijk moet je zorgen dat je de hond de tijd kan geven om te wennen net zoals dat met een pup het geval is, maar je hoeft daar echt geen weken voor uit te trekken hoor. Je hebt binnenkort "genoeg" tijd om te wennen aan de hond en vice versa. Wat ik gewend ben van honden is dat ze snel genoeg aan een nieuwe situatie wennen. Je wil de basislessen gaan volgen, je weet al wat voor soort hond je wilt. Je weet wanneer je tijd hebt, en wanneer de hond het "alleen" moet zien te rooien. Zoals ik het lees ben je niet iemand van over 1 nacht ijs gaan omdat je graag een "hondje" wilt. Dus komt vast wel goed hoor.
Kijk naar mensen die honden opvangen en daarbij ook nog gewoon een full time baan hebben. Denk je nou echt dat die mensen weken vrij gaan nemen om de hond te laten wennener zullen er ongetwijfeld bij zijn, maar de rest gooit de honden gewoon in het "diepe" en de honden moeten zich maar aanpassen. Zo gaat het 9 van de 10x.
Niet te veel beren op de weg zien hoor. Komt allemaal vast wel goed.Enne uiteraard goed navragen of de betreffende honden (indien bekend) met katten overweg kan he![]()
Succes met het zoeken naar de juiste hond
Een vergelijk met "honden opvangen" gaat mank... als je een hond opvangt is waarschijnlijk minder van belang.. maar TS moet natuurlijk wel samenleven met de hond... dan moet je regels stellen en zeker ook met de katten.. je kunt niet zomaar op maandag een hond gaan halen en op dinsdag gewoon gaan werken... dat kan echt niet in mijn beleving. Ik zou dat zelfs ronduit dom vinden!
Suzanne
Ik kon Finn wel al een beetje.. maar het was echt wennen.. zijn bak voer stond klaar toen hij binnen kwam, en daarna zijn we gaan wandelen en hebben we elkaar wat afgetast.. de dag erna ben ik wel gaan werken, katten konden niet bij de hond en visa versa.. dat heb ik een week zo gehouden tot ik "zeker" was dat ze elkaar niets deden..
Mijn visie was een beetje dat de hond beter maar direct wist wat de nieuwe situatie zou zijn.. en dat was voor hem qua tijd alleen niet anders dan hij gewend was.. alleen zat hij bij de vorige baas in een buitenkennel en had hij bij mij het hele huis ter beschikking.. hij was vrij snel aan zijn nieuwe leven gewend moet ik zeggen.. anders dan dat ik in boeken had gelezen dat het veel tijd kostte..
Toen Bluf erbij kwam, ook een volwassen hond, kwam ze op een vrijdag dat ik vrij was.. ik moest zelf erg wennen met omgaan met 2 honden omdat ik niet wist in hoeverre Finn haar zou accepteren, of hoe hij zou doen met samen eten etc.. ik had een weekend om te wennen.. de honden konden elkaar overigens ook al wel.. dat scheelde... maar ook met Bluf heb ik maar twee dagen de hele dag doorgebracht, en toen ging ik ook maandag weer aan de slag..
In de ogen van sommigen heel slecht.. maar ik zie een stel vrolijke honden die voldoende beweging krijgen en ja zich snel aanpasten aan de gang van zaken in huis.. en ook mijn katten overigens accepteerden de nieuwe situaties redelijk snel..
Voor de TS wil ik wel zeggen dat je niet omdat nu iemand zegt dat je een type voor een hond bent, en je nu tijd hebt snel een hond aanschaffen.. zoals Marc zegt.. je moet bewust wat met een hond hebben..
In mijn eigen hoofd wilde ik altijd al een hond.. maar deed het nooit omdat ik dacht met een fulltime baan hoor je geen hond te hebben.. toen Finn op mijn pad kwam heb ik ook goed nagedacht, een week lang wikken en wegen... maar ik was al dol op hem toen hij gewoon bij zijn eerste baas zat... ook met Bluf had ik dat toen ik haar voor het eerst zag...en ook daar heb ik over na moeten denken.. een tweede hond erbij..
Ik zou niet zomaar een hond in huis nemen.. zeker geen oudere als ik niet een bepaald gevoel bij de hond zou hebben... in ieder geval niet met de insteek dat als het met twee weken niet gaat... dan gaan ze weer terug..
Heb wel een proeftermijn gehad hoor... twee maanden... in mijn ogen is de hond dan pas echt een beetje gewend en gaan ze hun karaktertje tonen.. en ook de huisdieren moeten aan elkaar kunnen wennen.. bij Bluf hebben de katten soms nog zoiets van pffff... heb je haar weer... zij is wat enthousiaster naar ze toe dan Finn dat is/was.. twee weken proef vind ik erg kort..