Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Hond houden of niet

Ongelezen bericht door fungus »

Beste forummers, het is al een aantal jaar dat ik graag een hond zou willen hebben. Maar de laatste tijd (o.m. nadat iemand die me zeer dierbaar is, gezegd heeft dat een hond echt iets voor mij zou zijn) wordt die wens echt wel concreter.

Ik ben de laatste weken ook bijna alle dagen naar het asiel geweest om te kijken welke soort hond me zou liggen. Ik wil immers geen puppie. Ik zou graag een asielhond de kans geven om terug een mooi leven op te bouwen.

Mijn vriendin was in eerste instantie tegen, wegens onderstaande redenen, maar is ondertussen bijgedraaid.

Een aantal dingen zitten echter een beetje in de weg:
1. wij hebben geen grote tuin
2. tot april werken we beiden fulltime. Daarna valt mijn vriendin normaal terug op een halftime, maar dat is nog niet 100% zeker. Ik kan wel elke middag terug naar huis om de hond een half uur uit te laten en heb eigenlijk wel goede uren (8 tot 16.30). Mijn vriendin werkt de vrijdag meestal niet.
3. We hebben drie katten
4. Ik heb nog maar weinig ervaring met honden

Ik ben er bewust van dat een hond enorm veel tijd van je vraagt, maar dat is net wat ik zoek. Ik heb behoorlijk wat vrije tijd en naar de toekomst toe zie ik geen reden dat dit zou veranderen. Uiteraard gaat de hond in kwestie alleen moeten kunnen zijn voor een 2 keer een 4-tal uur, maar daarna ben ik bereid om het grootste deel van mijn vrije tijd erin te investeren.

Wat denken jullie: is het aan te raden om een hond te overwegen, of zien jullie onoverkomenlijke problemen?
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

hij zou dus 4 dagen in de week 8 u alleen zijn

als je een hond vind die goed alleen kan zijn is dat natuurlijk niet erg..
als je er maar goed mee wandelt en er lekker veel tijd in steekt

mss uitlaat service als ie alleen is???
of in de tuin
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou nog een paar maandjes wachten tot je vriendin part time werkt. :wink:
Dan heb je er ook meer tijd voor, kan je hem/haar beter laten wennen aan jullie levensritme.

Over die tuin zou ik mij niet zo druk maken, mits de hond tussentijds natuurlijk voldoende uitgelaten word.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou in de tijd dat jullie beiden zomervakantie hebben een hond nemen. Dan heb je de meeste keuze ivm de vakantieperiode, je kan de hond laten wennen zodat hij niet meteen zoveel alleen zit en je hebt dan samen de tijd om die hond te leren kennen en er samen mee om te leren gaan. Stel jullie hebben 3 weken waarvan 2 overlap. Ga niet op vakantie, kijk uit naar een leuke hond al voor die tijd en neem hem in huis als je vrij bent. Ga meteen de volgende dag een half uurtje weg en kijk wat er gebeurd. Dan zorg je dat hij in de 3 weken vakantie minimaal goed 3 uur alleen kan zijn en dan kan het dagelijks leven weer beginnen. Alleen al om de katten en het feit dat je hond het huis en jullie niet kent zal je hond anders zijn. Stel je laat hem alleen en het werkt niet met de katten (die kennen immers geen hond als dat andersom al wel zo is)? Wat dan? Dus zorg dat je niet weg hoeft perse zodat je het op het tempo van de hond kan doen. Paar maanden extra voorpret is alleen maar heel erg leuk. Verder werkt je vriendin dan in ieder geval zeker part-time of zeker niet. Wel belangrijk voor de hond. :wink: Naast asielhonden zijn er ook veel honden die particulier herplaatst worden. Ik zou me goed oriënteren in het circuit en echt uitkijken naar de hond van je dromen en niet zomaar een hond. DE ware hond geeft jullie meer energie omdat je voor net die speciale hond meer over hebt dan voor een hond. Klinkt raar maar dat is echt zo. :ok:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik sluit me helemaal aan bij Marc. :ok:
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Hoi,

Ook ik sluit me helemaal aan bij de vorige reacties.
Ga samen eens kijken op hondenshows en op dierenasiels.com en bedenk eerst goed wat je wilt.
Val je op kleine honden of juist groot?
Zoek je een hond waar je echt veel mee wil werken en trainen of zullen er voornamelijk dagen zijn dat je alleen gewoon wandeld?
Hoeveel tijd wil je aan de vacht besteden? Kortharige honden zijn makkelijker te onderhouden dan ruwe of lange vachten, sommige honden moeten regelmatig voor hun vacht naar trimmers, anderen kan je ook goed thuis verzorgen.

Bedenk ook samen met je vriendin alvast wat huisregels, mag de hond op de bank? Waar gaat de hond slapen? En wat doe je in de vakanties?

Misschien wel leuk om alvast te lezen is een boek zoals Tweedehonds van Cela den Biesen.
Er zijn uiteraard nog heel veel meer boeken maar deze gaat echt over het in huis nemen van een herplaatser wat toch anders is dan een pup.

Succes!

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
fungus
Zeer actief

Allemaal bedankt voor de interessante informatie.
De komende 2 weken zou de hond maar 3 dagen alleen thuis moeten zijn. Mij leek het een goed moment om een hond in huis te nemen. We zullen immers waarschijnlijk geen zomervakantie kunnen nemen, wegens een nogal ingewikkelde situatie op mijn vriendin haar werk.
Ik begrijp iedereen wel goed dat je beter niet zomaar een hond kiest. Een puppy lijkt me niet verantwoord, aangezien we dan echt een paar weken aan een stuk thuis zouden moeten kunnen zijn.
De klik met een hond moet er uiteraard zijn: tot nu toe heb ik maar met 1 hondje uit het asiel een echte klik gehad. Vandaag gaan we hoedanook eens terug gaan kijken, al is het maar om verder ideeën op te doen. In eerste instantie ben ik voorstander van een kleine hond. Mijn vriendin zou liever een tussenslag hebben. Een vriendin-dierenarts gaat met ons meegaan om het gedrag van het beestje te observeren en ons wat meer uitleg te geven bij het karakter.
Ik weet dat het wel eens een heel lange zoektocht zou kunnen worden, maar het moet dan ook 100% "kloppen". Uiteraard gaan we nooit 100% zekerheid hebben over het gedrag van een asielhond met onze katten. Het klinkt misschien wreed, maar in het asiel is er steeds een proefperiode van 2 weken. Moest het niet lukken met de katten kunnen we het dier dus altijd terugbrengen binnen die termijn. Ik ben ook niet direct voorstander van een rashond.
Voor de vakanties hebben we al een oplossing: een nicht van mijn vriendin heeft een boerderij en daar mag hij/zij gedurende de vakantie verblijven. Wij gaan nooit op vakantie tijdens de zomer, dus voor hen was het geen probleem.
Over de concrete leefruimte van de hond hebben we ook al afspraken gemaakt: de hond zou enkel met de drie katten in de benedenverdieping mogen leven en uiteraard in de tuin. De tuin is volledig ommuurd, dus daar moeten we ons geen zorgen over maken.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Klinkt wel goed hoor, zeker met een bevriende dierenarts erbij voor wat advies gaat het vast wel goedkomen.
Geef in het asiel wel duidelijk aan dat je katten hebt, sommige honden kunnen echt niet bij katten. Verder is het inderdaad een kwestie van uitproberen.

Ik heb zelf een hond die met bepaalde katten prima kan, maar niet bij allemaal..
Zo heb ik dus kat Rakker die de beste maatjes is met mijn hond, hij kan bij haar niets verkeerd doen. Maar mijn andere kat Max jaagt ze fanatiek weg als ze de kans krijgt.

Die 2 weken proef zijn er inderdaad voor om te zien of het met jou katten goed gaat, het moet ook tussen de dieren onderling klikken.

Succes.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

fungus schreef:Allemaal bedankt voor de interessante informatie.
De komende 2 weken zou de hond maar 3 dagen alleen thuis moeten zijn. Mij leek het een goed moment om een hond in huis te nemen. We zullen immers waarschijnlijk geen zomervakantie kunnen nemen, wegens een nogal ingewikkelde situatie op mijn vriendin haar werk.
Ik begrijp iedereen wel goed dat je beter niet zomaar een hond kiest. Een puppy lijkt me niet verantwoord, aangezien we dan echt een paar weken aan een stuk thuis zouden moeten kunnen zijn.
De klik met een hond moet er uiteraard zijn: tot nu toe heb ik maar met 1 hondje uit het asiel een echte klik gehad. Vandaag gaan we hoedanook eens terug gaan kijken, al is het maar om verder ideeën op te doen. In eerste instantie ben ik voorstander van een kleine hond. Mijn vriendin zou liever een tussenslag hebben. Een vriendin-dierenarts gaat met ons meegaan om het gedrag van het beestje te observeren en ons wat meer uitleg te geven bij het karakter.
Ik weet dat het wel eens een heel lange zoektocht zou kunnen worden, maar het moet dan ook 100% "kloppen". Uiteraard gaan we nooit 100% zekerheid hebben over het gedrag van een asielhond met onze katten. Het klinkt misschien wreed, maar in het asiel is er steeds een proefperiode van 2 weken. Moest het niet lukken met de katten kunnen we het dier dus altijd terugbrengen binnen die termijn. Ik ben ook niet direct voorstander van een rashond.
Voor de vakanties hebben we al een oplossing: een nicht van mijn vriendin heeft een boerderij en daar mag hij/zij gedurende de vakantie verblijven. Wij gaan nooit op vakantie tijdens de zomer, dus voor hen was het geen probleem.
Over de concrete leefruimte van de hond hebben we ook al afspraken gemaakt: de hond zou enkel met de drie katten in de benedenverdieping mogen leven en uiteraard in de tuin. De tuin is volledig ommuurd, dus daar moeten we ons geen zorgen over maken.
Hm.... ik pik dit er even uit.. ik ben het hier namelijk niet mee eens!
Een hond die uit het asiel komt moet evenzeer wennen aan jullie en omgekeerd als een pup. Dat is dus NIET het moment om zo'n hond al meteen 3 hele dagen van 8 uur (!!) alleen te laten!
Elke hond die net bij jullie komt heeft recht op een paar weken "gewenning" waarin jullie dus niet hoeven werken. Zo'n vakantie hoeft niet in de zomer te zijn hoor; het gaat er maar om dat je vrij kunt zijn. Ik vind dat essentieel!

Ik adviseer dringend om te wachten met aanschaf totdat 1 van beiden parttime werkt en er vakantie kan worden opgenomen op het moment dat de hond werkelijk komt! Ga een paar keer naar asiels en laat je goed voorlichten.

Je denkt er overigens verder wel goed over na ;-) maar gun jezelf de tijd om een hond te zoeken en vinden die echt bij jullie past. Het is daarna echter niet "doorgaan met het leven" maar de eerste 3, 4 weken aan de hond wijden, dat jullie hem/haar leren kennen en hij jullie. Hij moet regels leren en beslist wennen in huis.

Suzanne
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou geen enkel risico nemen. Had je een van mijn honden meegenomen uit het asiel dan was dat dus wel einde kat die zo stom was om weg te rennen of aan te vallen. Ga dus voor een hond die in ieder geval katten kent want "testen" kan je een van je katten kosten en de hond een heleboel stress. Ik wist overigens niet dat mijn honden echt iets zouden doen maar op een kwade dag hebben ze de kat van familie gepakt en stonden ze er aan twee kanten aan te trekken. Hij heeft het overleefd maar dat was niet omdat de honden hem gespaard hadden maar omdat er snel en kordaat ingegrepen is dus :oohja:

Pas daar dus aub erg mee op!
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

enige wat ik zou zeggen, ga niet over 1 nacht ijs, kijk wat voor soort hond je het liefste wil en kijk dan of er ergens een herplaatser is die het beste bij jullie gezins situatie past.

succes :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
fungus
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
fungus schreef:Allemaal bedankt voor de interessante informatie.
Hm.... ik pik dit er even uit.. ik ben het hier namelijk niet mee eens!
Een hond die uit het asiel komt moet evenzeer wennen aan jullie en omgekeerd als een pup. Dat is dus NIET het moment om zo'n hond al meteen 3 hele dagen van 8 uur (!!) alleen te laten!

Ik adviseer dringend om te wachten met aanschaf totdat 1 van beiden parttime werkt en er vakantie kan worden opgenomen op het moment dat de hond werkelijk komt! Ga een paar keer naar asiels en laat je goed voorlichten.

Je denkt er overigens verder wel goed over na ;-) maar gun jezelf de tijd om een hond te zoeken en vinden die echt bij jullie past. Het is daarna echter niet "doorgaan met het leven" maar de eerste 3, 4 weken aan de hond wijden, dat jullie hem/haar leren kennen en hij jullie. Hij moet regels leren en beslist wennen in huis.

Suzanne
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar als werkende mens zie ik niet direct in wanneer ik zo'n lange periode zou kunnen opnemen. Misschien kunnen we dan niet geven wat een hond nodig heeft, maar 3 a 4 weken aan een stuk bij de hond zijn is gewoon onmogelijk.
Nu zou ik 11 dagen op 14 90% van de tijd bij de hond kunnen zijn. De andere dagen zou het beestje in de voormiddag van 8.00 tot 12.15 alleen moeten zijn en van 13.15 tot 16.15. In mijn middagpauze kan ik ermee gaan wandelen.
Ik heb glijdende werkuren dus zou zelfs kunnen schuiven van 9.15 tot 12.00 en van 13.45 tot 16.15. Dat is dus 2.45 + 2.30 = 5.15 alleen zijn.
Als het niet kan moet ik me erbij neerleggen, maar dan worden alle mensen die full-time werken hoedanook uitgesloten als hondeneigenaars.
Qua soort hond heb ik me al behoorlijk ingelezen. Maar aangezien ik wil gaan voor een kruising weet je nooit zeker van welk ras hij zijn karakter zal meehebben. Verder wil ik een geen te grote hond, die toch voldoende actief kan zijn. Basislessen in gehoorzaamheid wil ik zeker volgen en verder zien of de hond ook meer wil, of liever gewoon gaat wandelen.
fungus
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik zou geen enkel risico nemen. Had je een van mijn honden meegenomen uit het asiel dan was dat dus wel einde kat die zo stom was om weg te rennen of aan te vallen. Ga dus voor een hond die in ieder geval katten kent want "testen" kan je een van je katten kosten en de hond een heleboel stress. Ik wist overigens niet dat mijn honden echt iets zouden doen maar op een kwade dag hebben ze de kat van familie gepakt en stonden ze er aan twee kanten aan te trekken. Hij heeft het overleefd maar dat was niet omdat de honden hem gespaard hadden maar omdat er snel en kordaat ingegrepen is dus :oohja:

Pas daar dus aub erg mee op!
Daar heb ik dus wel schrik van. Maar goed, in een asiel weten ze niet altijd de afkomst van de hond. Verder blijft het altijd afwachten. Tklinkt mss belachelijk, maar dat is een van de redenen dat ik geen grote hond wil, alhoewel dat ik me er bewust van ben dat kleine honden ook aardig kunnen uithalen.
smoekie
Zeer actief

Ik kan heel veel reacties wel begrijpen hoor, maar zoals men het soms weet te brengen zou niemand die werkt een hond kunnen of mogen aanschaffen.

Tuurlijk moet je zorgen dat je de hond de tijd kan geven om te wennen net zoals dat met een pup het geval is, maar je hoeft daar echt geen weken voor uit te trekken hoor. Je hebt binnenkort "genoeg" tijd om te wennen aan de hond en vice versa. Wat ik gewend ben van honden is dat ze snel genoeg aan een nieuwe situatie wennen. Je wil de basislessen gaan volgen, je weet al wat voor soort hond je wilt. Je weet wanneer je tijd hebt, en wanneer de hond het "alleen" moet zien te rooien. Zoals ik het lees ben je niet iemand van over 1 nacht ijs gaan omdat je graag een "hondje" wilt. Dus komt vast wel goed hoor.

Kijk naar mensen die honden opvangen en daarbij ook nog gewoon een full time baan hebben. Denk je nou echt dat die mensen weken vrij gaan nemen om de hond te laten wennen :neenee: er zullen er ongetwijfeld bij zijn, maar de rest gooit de honden gewoon in het "diepe" en de honden moeten zich maar aanpassen. Zo gaat het 9 van de 10x.

Niet te veel beren op de weg zien hoor. Komt allemaal vast wel goed.Enne uiteraard goed navragen of de betreffende honden (indien bekend) met katten overweg kan he :wink:
Succes met het zoeken naar de juiste hond :E:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
~Suzanne~
Zeer actief

fungus schreef: Hm.... ik pik dit er even uit.. ik ben het hier namelijk niet mee eens!

Suzanne
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar als werkende mens zie ik niet direct in wanneer ik zo'n lange periode zou kunnen opnemen. Misschien kunnen we dan niet geven wat een hond nodig heeft, maar 3 a 4 weken aan een stuk bij de hond zijn is gewoon onmogelijk.
Nu zou ik 11 dagen op 14 90% van de tijd bij de hond kunnen zijn. De andere dagen zou het beestje in de voormiddag van 8.00 tot 12.15 alleen moeten zijn en van 13.15 tot 16.15. In mijn middagpauze kan ik ermee gaan wandelen.
Ik heb glijdende werkuren dus zou zelfs kunnen schuiven van 9.15 tot 12.00 en van 13.45 tot 16.15. Dat is dus 2.45 + 2.30 = 5.15 alleen zijn.
Als het niet kan moet ik me erbij neerleggen, maar dan worden alle mensen die full-time werken hoedanook uitgesloten als hondeneigenaars.
Qua soort hond heb ik me al behoorlijk ingelezen. Maar aangezien ik wil gaan voor een kruising weet je nooit zeker van welk ras hij zijn karakter zal meehebben. Verder wil ik een geen te grote hond, die toch voldoende actief kan zijn. Basislessen in gehoorzaamheid wil ik zeker volgen en verder zien of de hond ook meer wil, of liever gewoon gaat wandelen.[/quote]

Dit snap ik niet zo goed?
Je hebt toch recht op vrije dagen? Het zal je baas echt niet uitmaken wanneer je die opneemt, als je dat maar in goed overleg doet. Dus, zorg dat je tijdig aangeeft dat je naar een hond op zoek gaat en dat je, als de hond er echt komt een periode van een paar weken vrij wilt zijn. Dan ga je dus niet op vakantie dat jaar, maar spendeer je die aan je hond. Simpel toch?

Ik vind dat je minimaal, echt minimaal 2 aaneengesloten weken bij een herplaatser moet zijn als die net uit het asiel komt. Zo'n hond meteen in de eerste week / dag alleen laten is vragen om problemen. Zou je gaan voor een pup, vind ik het minimaal 4 weken. Echt, heel echt minimaal!
En dan kun je het zo doen dat jij 1 week vrij bent en je partner ook 1 week.
Je MOET de hond kans geven aan jullie te wennen, aan het huis, aan elkaar.... dus die tijd ben je gewoon verplicht erin te steken, in mijn beleving.

Als beiden nu fulltime werken, moet je er zeker nu niet aan beginnen, maar het uitstellen tot 1 van beiden parttime werkt. Het tussen de middag uitlaten klinkt leuk, maar dat zal kort zijn en het gaat 'm niet zozeer om het uitlaten (nou ja, ook natuurlijk) maar vooral om het onderlinge contact wat je dan met de hond hebt. Dan is zo'n lunchpauze gewoon te kort.

Ik vind zowiezo dat mensen die beiden fulltime werken (door de bank genomen) niet aan een hond moeten beginnen. Ja, er zijn vele uitzonderingen mogelijk ;-) maar je moet dan zeker wel in het begin die eerste paar weken erbij kunnen zijn. Als DAT niet lukt... dan niet doen.

Kijk ook naar bijv. een pension/dagopvang voor "later"... het is belangrijk dat de hond sociale contacten heeft.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

smoekie schreef:Ik kan heel veel reacties wel begrijpen hoor, maar zoals men het soms weet te brengen zou niemand die werkt een hond kunnen of mogen aanschaffen.

Tuurlijk moet je zorgen dat je de hond de tijd kan geven om te wennen net zoals dat met een pup het geval is, maar je hoeft daar echt geen weken voor uit te trekken hoor. Je hebt binnenkort "genoeg" tijd om te wennen aan de hond en vice versa. Wat ik gewend ben van honden is dat ze snel genoeg aan een nieuwe situatie wennen. Je wil de basislessen gaan volgen, je weet al wat voor soort hond je wilt. Je weet wanneer je tijd hebt, en wanneer de hond het "alleen" moet zien te rooien. Zoals ik het lees ben je niet iemand van over 1 nacht ijs gaan omdat je graag een "hondje" wilt. Dus komt vast wel goed hoor.

Kijk naar mensen die honden opvangen en daarbij ook nog gewoon een full time baan hebben. Denk je nou echt dat die mensen weken vrij gaan nemen om de hond te laten wennen :neenee: er zullen er ongetwijfeld bij zijn, maar de rest gooit de honden gewoon in het "diepe" en de honden moeten zich maar aanpassen. Zo gaat het 9 van de 10x.

Niet te veel beren op de weg zien hoor. Komt allemaal vast wel goed.Enne uiteraard goed navragen of de betreffende honden (indien bekend) met katten overweg kan he :wink:
Succes met het zoeken naar de juiste hond :E:
Hoelang stel je je voor dat dat wel moet dan?
Een vergelijk met "honden opvangen" gaat mank... als je een hond opvangt is waarschijnlijk minder van belang.. maar TS moet natuurlijk wel samenleven met de hond... dan moet je regels stellen en zeker ook met de katten.. je kunt niet zomaar op maandag een hond gaan halen en op dinsdag gewoon gaan werken... dat kan echt niet in mijn beleving. Ik zou dat zelfs ronduit dom vinden!

Suzanne
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ppffhhh wat een onzin. In het asiel zitten zoveel verschillende honden en de velen zijn ooit gewoon een huis gewend. Ik vind niet dat je 2 weken moet uittrekken voor een hond. Je moet natuurlijk wel even tijd uittrekken, maar de hond komt in je leven en zal in je leven moeten passen. Dat is wat geld bij een volwassen hond. Wij zijn wel wat dagen bij onze nieuwe asielhonden geweest hoor, maar ze moesten ook snel meedraaien in het gewone leven. Dat hoefde nog niet perfect te gaan en in het begin bouw je dingen natuurlijk wel op, maar je moet niet ineens je leven stopzetten als de hond er is. Die hond die went wel en misschien wel het snelst als hij meteen in het ritme kan meedraaien. Kies dus voor een hond die alleen kan zijn, heb iets voor de eerste tijd achter de hand voor als bepaalde zaken in wat langere tijd getraind moeten worden en dus nog niet lukt.

Mijn zussen hebben zelf bijvoorbeeld beide oudere honden eerst genomen. Ook zij werkten en studeerden en waren dus niet altijd thuis. Ze hebben de hond daar op uitgekozen en een oudere hond vind het vaak als hij het gewend is wel prima. Die band opbouwen lukt je niet in 2 weken. Daar gaat (is mijn evaring) minimaal een jaar overheen(afhankelijk van de achtergrond van de hond)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

gyanty schreef:Ppffhhh wat een onzin. In het asiel zitten zoveel verschillende honden en de velen zijn ooit gewoon een huis gewend. Ik vind niet dat je 2 weken moet uittrekken voor een hond. Je moet natuurlijk wel even tijd uittrekken, maar de hond komt in je leven en zal in je leven moeten passen. Dat is wat geld bij een volwassen hond. Wij zijn wel wat dagen bij onze nieuwe asielhonden geweest hoor, maar ze moesten ook snel meedraaien in het gewone leven. Dat hoefde nog niet perfect te gaan en in het begin bouw je dingen natuurlijk wel op, maar je moet niet ineens je leven stopzetten als de hond er is. Die hond die went wel en misschien wel het snelst als hij meteen in het ritme kan meedraaien. Kies dus voor een hond die alleen kan zijn, heb iets voor de eerste tijd achter de hand voor als bepaalde zaken in wat langere tijd getraind moeten worden en dus nog niet lukt.

Mijn zussen hebben zelf bijvoorbeeld beide oudere honden eerst genomen. Ook zij werkten en studeerden en waren dus niet altijd thuis. Ze hebben de hond daar op uitgekozen en een oudere hond vind het vaak als hij het gewend is wel prima. Die band opbouwen lukt je niet in 2 weken. Daar gaat (is mijn evaring) minimaal een jaar overheen(afhankelijk van de achtergrond van de hond)
Proest, gelukkig weet je dat altijd op voorhand...

Ik sta eerlijk gezegd versteld van het advies om geen periode vrij te nemen om de hond te laten wennen aan het gezin en dat huis. Juist zo'n eerste periode van een paar weken lijken me essentieel om een goede band met de hond op te bouwen.
Je kunt toch niet zomaar een hond uit het asiel vissen, hem alleen laten de volgende dag en maar hopen dat het goed gaat? Als hij de buurt bij elkaar krijst...? De katten aanvalt (of andersom)??

Natuurlijk gaat er een jaar overheen voordat zo'n hond ECHT helemaal thuis is bij je... maar om dan maar zondermeer geen gwennigsperiode te hebben??? Gaat mijn verstand echt te boven!

Suzanne
Gerda.Z
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Gerda.Z »

ik zou het nog niet doe kom zo veel bij kijken
wacht nog even tot jullie andere werktijden hebben
een pup vraagt zowie zo aandacht
Afbeelding
yoeri 3-12-1999 jenka 20-5-2004
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik zou bij een nieuwe hond, pup of herplaatser echt een aantal weken uittrekken waarin ik (of afgewisseld met mijn partner) grotendeels thuis ben. Alleen zijn moet een hond leren, en zaken als zindelijk worden ook. En dat kost nu eenmaal tijd. Ga je dat afraffelen, dan krijg je daar spijt van. Daar ben ik van overtuigd. Natuurlijk kun je een voorbeeldige pup treffen of een herplaatser die zich moeiteloos in jouw leven voegt, maar het lijkt me reëler om ervan uit te gaan dat het allemaal niet zo fluitend gaat :wink:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Natuurlijk gaat er een jaar overheen voordat zo'n hond ECHT helemaal thuis is bij je... maar om dan maar zondermeer geen gwennigsperiode te hebben??? Gaat mijn verstand echt te boven!

Suzanne
Dat is toch ook niet de situatie die hier geschetst wordt, dat is de situatie die jij er nu momenteel van maakt, en niet ter sprake doende.

Niemand hier die zegt dat het goed is een hond aan te schaffen op de ene dag, om het vervolgens de andere dag direct alleen te laten, maar kom zeg, moet je dan ook voor een herplaatster waarvan je mag verwachten als je dat hebt aangegeven dat je er de tijd niet voor hebt die zindelijk te maken etc je dat ook niet hoeft te doen. Iemand die honden opvangt vangt die doorgaans ook zo op, die neemt er ook geen weken voor vrij om die honden te laten "wennen"

Honden wennen veel sneller dan je denkt hoor. Dat jij dat anders ziet of meegemaakt hebt kan natuurlijk heel goed, maar zoals het nu wordt overgebracht lijkt het wel of de TS pas volgend jaar in de zomervakantie aan een hond moet beginnen (terwijl van vakantie zo te lezen geen sprake is) :scratch:

Edit:
Suzanne123 schreef:Ik neem aan dat als je eea op je werk bespreekt dat je, afhankelijk van het soort werk wat je doet, zo'n afspraak wel kunt maken "ik wil op korte termijn acuut 2 weken vrij kunnen krijgen op mijn aangeven".

@Alice (iwwl) als het een kind betreft whalla, maar een hond :oohja: een baas ziet je (als man zijnde helemaal) aankomen zeg. Voor de geboorte van je kind (als man zijnde) krijg je al minimaal vrij :smile:
Laatst gewijzigd door smoekie op 27 okt 2009 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief

smoekie schreef:Honden wennen veel sneller dan je denkt hoor. Dat jij dat anders ziet of meegemaakt hebt kan natuurlijk heel goed, maar zoals het nu wordt overgebracht lijkt het wel of de TS pas volgend jaar in de zomervakantie aan een hond moet beginnen (terwijl van vakantie zo te lezen geen sprake is) :scratch:
Op hoeveel tijd vind jij dat dat iemand (gemiddeld want we kennen de hond in kwestie niet) zou moeten rekenen? (en dan genoeg tijd dat het ook opgevangen wordt als het niet flitsend gaat :wink: )
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Frenk schreef:Ik zou bij een nieuwe hond, pup of herplaatser echt een aantal weken uittrekken waarin ik (of afgewisseld met mijn partner) grotendeels thuis ben. Alleen zijn moet een hond leren, en zaken als zindelijk worden ook. En dat kost nu eenmaal tijd. Ga je dat afraffelen, dan krijg je daar spijt van. Daar ben ik van overtuigd. Natuurlijk kun je een voorbeeldige pup treffen of een herplaatser die zich moeiteloos in jouw leven voegt, maar het lijkt me reëler om ervan uit te gaan dat het allemaal niet zo fluitend gaat :wink:
daar ga ik helemaal in mee :wink:
wij hebben zelf ook 1 hondje die uit het asiel komt. en die heb ik het alleen zijn toch weer opnieuw aan moeten leren. dat ging na 4 weken ook erg goed. maar dat moest wel getraint worden. soms is het met asielhonden zo, dat je het alleen zijn weer stap voor stap moet aanleren. omdat ze dus al eens echt zijn achtergelaten. en dat geeft een figuurlijk deuk in de hond.
maar steek je daar wat tijd in, krijg je ook een gouden hond ervoor. steek je daar geen tijd in, kon het wel eens erg lastig worden. om nu de hond terug te brengen totdat je eindelijk een hond treft waarbij alles gesmeerd verloopt lijkt me niet echt mijn ding i.i.g.

de tijd die je in het begin in de hond steekt, krijg je dubbel en dwars terug, in een gouden hond. hou je hier geen rekening mee, kun je wel eens een probleemhond krijgen. die dus weer terug gebracht moet worden. waar geen 1 hond beter van wordt.

als jezelf twee weken achtereen vrij neemt, en daarna je vriendin aansluitend ook twee weken vrij neemt. en in die 4 weken de hond begeleidt in zijn of haar zwakheden. dan kost het je zelf maar twee weken. en heb je een prima start voor een herplaatser.
fungus
Zeer actief

Ik vind het een beetje vreemd hoe vanzelfsprekend jullie het vinden om minimum 2 weken aaneengerijgd verlof te nemen. Bij mijn vriendin gaat dat niet zo eenvoudig. Bij mij zou het kunnen, maar dan moet ik dat wel een maand op voorhand aanvragen en dan moet het qua werkregeling nog lukken ook. Aangezien we een adoptiehond willen, is het toch allemaal niet zo evident om net op dat moment een voor mij geschikte hond te vinden?
Ik begrijp ten volle dat het geen verantwoordelijkheid is die licht op te nemen valt, maar dat doe ik ook niet. Ik hoop in ieder geval dat dat ook wel duidelijk is.
Vandaag ben ik terug geweest en een kruising dwergpinscher trok mijn aandacht. Er was een soort klik. Het is een getraumatiseerd, bang hondje dat echter na een half uur al meer op zijn gemak bij mij was en al wat interesse vertoonde. Een heuse opdracht allicht, maar ergens heeft het wel voordelen ook. Ik zie haar bijvoorbeeld weinig problemen met de katten maken. En eens je haar vertrouwen hebt gewonnen lijkt het me een ongelofelijke lieveling te zijn. De komende 3 dagen ga ik hoedanook terug naar het asiel om te zien of er evolutie in zit. We zullen zien.
Frenk
Zeer actief

fungus schreef:Ik vind het een beetje vreemd hoe vanzelfsprekend jullie het vinden om minimum 2 weken aaneengerijgd verlof te nemen. Bij mijn vriendin gaat dat niet zo eenvoudig. Bij mij zou het kunnen, maar dan moet ik dat wel een maand op voorhand aanvragen en dan moet het qua werkregeling nog lukken ook.
Een maand op voorhand is toch niet zo ver van te voren? En over die maand (of langer) thuis zijn... Ik heb zelf alleen een pup gehad, maar wat ik over herplaatsers gelezen heb is dat ook zij toch echt een periode nodig hebben om te wennen.

Mag ik een vraag stellen? Wat ga je doen als na je dagen vrij de hond nog niet zo lang achtereen alleen kan zijn?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

fungus schreef:Ik vind het een beetje vreemd hoe vanzelfsprekend jullie het vinden om minimum 2 weken aaneengerijgd verlof te nemen. Bij mijn vriendin gaat dat niet zo eenvoudig. Bij mij zou het kunnen, maar dan moet ik dat wel een maand op voorhand aanvragen en dan moet het qua werkregeling nog lukken ook. Aangezien we een adoptiehond willen, is het toch allemaal niet zo evident om net op dat moment een voor mij geschikte hond te vinden?
Ik begrijp ten volle dat het geen verantwoordelijkheid is die licht op te nemen valt, maar dat doe ik ook niet. Ik hoop in ieder geval dat dat ook wel duidelijk is.
Vandaag ben ik terug geweest en een kruising dwergpinscher trok mijn aandacht. Er was een soort klik. Het is een getraumatiseerd, bang hondje dat echter na een half uur al meer op zijn gemak bij mij was en al wat interesse vertoonde. Een heuse opdracht allicht, maar ergens heeft het wel voordelen ook. Ik zie haar bijvoorbeeld weinig problemen met de katten maken. En eens je haar vertrouwen hebt gewonnen lijkt het me een ongelofelijke lieveling te zijn. De komende 3 dagen ga ik hoedanook terug naar het asiel om te zien of er evolutie in zit. We zullen zien.
Waarom is dat vreemd? Tijdens vakantie heb je dat toch ook?
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het soms lastiger is, maar ja; je moet wat he?
Ik neem aan dat als je eea op je werk bespreekt dat je, afhankelijk van het soort werk wat je doet, zo'n afspraak wel kunt maken "ik wil op korte termijn acuut 2 weken vrij kunnen krijgen op mijn aangeven".

Ik zou niet gaan voor een probleemhondje, zeker niet als het julli eerste is en als je geen tijd hebt om eerst een paar weken vrij te nemen. Dan is een probleemloze hond toch een beter advies.
Geen vrij nemen als een asielhond in huis komt lijkt me echt al genoeg vragen om problemen, als het ook nog een probleemhond is, is dat een extra reden waarom dat gaat mislukken.

Maar, eea is slechts mijn mening, ddoe ermee wat je wilt, vergeet de rest
(maar ga niet mekkeren als in zo'n situatie pas na een week of 6- 7 blijkt dat het niet gaat met de katten of met alleen blijven.

Wacht in ieder geval totdat 1 van beiden parttime werkt is mijn dringende, heel dringende advies!

Suzanne
smoekie
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Wacht in ieder geval totdat 1 van beiden parttime werkt is mijn dringende, heel dringende advies!

Suzanne
:smile:
fungus
Zeer actief

Frenk schreef:
fungus schreef:Ik vind het een beetje vreemd hoe vanzelfsprekend jullie het vinden om minimum 2 weken aaneengerijgd verlof te nemen. Bij mijn vriendin gaat dat niet zo eenvoudig. Bij mij zou het kunnen, maar dan moet ik dat wel een maand op voorhand aanvragen en dan moet het qua werkregeling nog lukken ook.
Een maand op voorhand is toch niet zo ver van te voren? En over die maand (of langer) thuis zijn... Ik heb zelf alleen een pup gehad, maar wat ik over herplaatsers gelezen heb is dat ook zij toch echt een periode nodig hebben om te wennen.

Mag ik een vraag stellen? Wat ga je doen als na je dagen vrij de hond nog niet zo lang achtereen alleen kan zijn?
Dat is mijn punt niet. Ik moet een maand op voorhand aaneengesloten periodes aanvragen en dan moet ik nog twee weken aan een stuk me kunnen ontdoen van vergaderingen. In de zomer moet dat inderdaad lukken, maar buiten de zomer is dat niet evident. Bovendien moet ik dan nog eens exact op dat moment een hondje vinden die bij mij past, terwijl ik nu al bijna 2 weken dagelijks in het asiel passeer en nog maar twee hondjes heb gezien waar ik een echte "klik" mee had. Dat lijkt me toch allemaal niet zo vanzelfsprekend als jij het stelt.
Als het hondje niet zo lang achtereen alleen kan blijven, is er inderdaad een probleem. Maar dan is het antwoord simpel: enkel als je niet gaat werken of je hond de hele tijd bij je kan zijn, is een hond mogelijk. Niemand weet immers op voorhand hoe lang een hond alleen gaat kunnen zijn.
fungus
Zeer actief

Suzanne, ik apprecieer je advies, maar je ziet het toch wel heel zwart-wit vind ik. Ten eerste is het op mijn werk neit zo maar mogelijk om buiten de zomer eventjes twee weken "acuut verlof" te nemen. Bij mijn vriendin is dat d'office uitgesloten. Als ik uw motivatie lees kunnen enkel werklozen of parttimers een hond hebben.
Goed, ik neem het zeker mee in overweging, maar als ik rond mij kijk welke mensen een welopgevoede hond hebben: de meesten werken beiden fulltime.
Wat mij nog fascineert: is de overgang voor de hond in kwestie niet geweldig groot als je eerst een maand fulltime met hem/haar bent bezig geweest en daarna overgaat tot de orde van de dag?
smoekie
Zeer actief

als ik zie hoe jij hier reageert en hoe je er over nadenkt komt het echt wel goed hoor :ok: voor sommige is het in huis nemen van een hond nagenoeg hetzelfde als wanneer er een kind bij komt maar dat zijn toch echt 2 verschillende dingen. Voor een kind kan menig werkend mens geen 2 wkn achtereenvolgend vrij nemen die toch meestal echt wel "accuut" geboren worden, dus maak je niet al te druk. De hond past zich echt wel aan. :ok:
succes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”