Wat een leuke vraag. Finn is mijn eerste hond, en die was vier toen ik hem kreeg. Van hem heb ik geleerd wat de africhting een beetje inhoud, hij leerde mij speuren, hij leerde mij hem te motiveren in appel... en met manwerk.. pffff... liet hij mij zien dat hij veel meer wist als ik

, boven alles heeft hij mij geleerd wat samenwerken is en onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar, soms met vallen en opstaan.
Eerdere honden als Tarzan, de mechel leerden mij dat ik echt gek was op honden, en dat ze mij ook wel leuk vonden.. Iwan de kruising labrador/pitbull die ik mocht uitlaten omdat zijn bazinnetje door reuma niet ver kon lopen daarvan heb ik geleerd dat het fijn is om met een gehoorzame hond te wandelen

ik was toen dertien of zo.. en de hond had nooit echt geleerd te luisteren.. die heb ik een beetje leren gehoorzamen zo jong als ik was heerlijke wandelingen maakten we over strand en door duin..
Ook van de poedel van een oudtante, Loekie, toen ik nog jonger was heb ik van geleerd.. dat beestje wist precies wanneer ik belde of weer langs zou komen daar, echt liefde en blijdschap ontving je van dat dier..
Amber van de camping de Drecht in Leimuiden.. een duitse herder.. liefde op het eerste gezicht, en wederzijds..deze kon absoluut niet met andere honden.. en het is 1x misgegaan met een stel teckels omdat hij los was gebroken omdat hij bij mij wilde zijn en net toevallig kwamen er twee teckels al blaffend voorbij.. en Amber was dus los bij mij..gelukkig met een sisser afgelopen, maar van hem heb ik op jonge leeftijd dus al geleerd dat niet alle honden even leuk met elkaar omgaan.. voor mij was het een kameraad op de camping waar ik samen mee zwom en die me naar de kant trok, en waar ik bij in de mand in slaap viel.. heb me altijd nog afgevraagd hoe het hem vergaan is toen zijn vrouwtje stierf..
En toen kwam ook Bluf nog haha, van haar leer ik ook veel, geduldig zijn... en in omgang en gehoorzaamheid weer een totale andere hond als Finn, juiste manieren zoeken om dingen aan te leren, en ik leer wederom dat vertrouwen en liefde een belangrijk iets is in de omgang tussen hond en baas.. Bluf kwam ook hier als een volwassen hond, 2 1/2 was ze, en dolblij als ze haar "mama"ziet, maar net zo blij om fijn met mij en finn weer mee naar huis te gaan, van haar leer ik overigens ook weer dat er ook honden zijn die niet het gevecht verkiezen, maar simpelweg accepteren als honden niet van haar gediend zijn.. als het een mens zou zijn zou ze haar schouders ophalen
Van alle honden, heb ik wel geleerd wat affectie is, een band die je samen hebt, niet te omschrijven en ook met iedere hond anders maar die band is er wel.