Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rauw op bakken?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

billyboy2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Rauw op bakken?

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Hallo iedereen,

Ik heb een paar vraagjes.

Billy gaat de aankomende 6 week op een intolerantiedieet. Dit betekend dat onze bill op het luxe vlees over gaat.
Nou heb ik bij de lidll struisvogelsteaks gekocht.

Echter vraag ik mij af of ik dit ook gewoon rauw kan geven? Billy heeft nogal aanleg op te dik te worden, dus lijkt het mij niet echt goed dat hij vlees krijgt wat in boter of slaolie gebakken is. En daarbij eet ik al vanaf mijn 7e geen vlees meer, dus heb geen idee hoe ik vlees moet bakken en wanneer het goed is.

Ik kan via een vriendin van mij fazantenribben krijgen. Kan ik dit hem zo geven? Of eerst bakken en dan van de ribben pulken?

Weet iemand trouwens of hij ook eens mag hebben? Of zit dat ook wel eens in hondenbrokken? Kan hij dit ook rauw krijgen?

En hoe doe ik dat met gewicht? Hij mag maar 60 gram per dag hebben, en daarnaast 60 gram rijst of macaroni. Hoe ga ik dat berekenen als ik het rauw geef incl. bot?

Ik hoop dat jullie wat vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Rauw op bakken?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een intolerantiedieet geef je gewoon rauw.
En je geeft niet verschillende dingen maar eerst 6 weken één soort vlees.

De rijst kook je en weeg je daarna af.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
billyboy2
Zeer actief

Van DA mocht ik verschillende soorten gebruiken. Mits het maar vlees is wat niet standaard in hondenbrok zit. Dus wild vlees ens.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

billyboy2 schreef:Van DA mocht ik verschillende soorten gebruiken. Mits het maar vlees is wat niet standaard in hondenbrok zit. Dus wild vlees enz.
Tja, maar als hij dan toch reageert weet je niet op welke soort ;)

Beter een soort en na 6 weken een soort toevoegen en dan zo uitbouwen.

Afbeelding

mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Dat is dan geen intolerantiedieet. Het lijkt me verstandig om je dan eerst in te lezen op de verschillende fora. Als je een verantwoorde omschakeling wilt voor een hond met 'intolerantieproblemen', dan is het raadzaam om met 1 diersoort (compleet) te beginnen zonder toevoegingen en dat per week uit te breiden naar een diersoort er bij. Dan hou je ook rekening met de makkelijkst te verteren botsoorten (kwartel, eend, konijn, fazant, hert etc.), maar ook met het spiervlees en orgaan waarmee je aanvult, juist omdat je hond nog geen KVV gehad heeft. En dat is heel goed mogelijk, alleen ben ik bang dat je wat te chaotisch van start wil hiermee. Als je echt wilt elimineren, dan ben je daar meer weken op 1 diersoort aan kwijt. Er zijn goeie verkooppunten te vinden die behoorlijk snel kunnen leveren. Verdiep je dan eerst in wat je exact wilt aanschaffen, voordat je zoveel geld kwijt bent terwijl het een stuk goedkoper kan en goede kwaliteit heeft.
Laatst gewijzigd door mwillow op 23 okt 2009 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
billyboy2
Zeer actief

hmm. Da had het erover dat als hij goed zou reageren op vreemd vlees. Hij dan vermoedelijk allergisch zou kunnen zijn voor het standaard vlees.

Ik heb maar 3 pakjes meegenomen. En het was een aanbieding die deze week eindigt. En ze hebben het niet standaard in het assortiment. Hmm zuslief aankijken of ze kan kijken of het er nog is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

billyboy2 schreef:hmm. Da had het erover dat als hij goed zou reageren op vreemd vlees. Hij dan vermoedelijk allergisch zou kunnen zijn voor het standaard vlees.
Tja, maar je weet niet welk vlees dat is natuurlijk ;)

Geit is ook ee optie.
Daar is vaak wel aan te komen via Islamitische slagers.
Anders even informeren op versvleesfora, waar zij hun vlees vandaan halen.
Moet wel lukken hoor.
Succes!

Afbeelding

mwillow

Het is niet verstandig om enkel vlees te voeren over een langdurige periode als 'eliminatiedieet' bij een ongezonde hond. Ik weet niet wat jouw hond mankeert, maar het feit dat jouw dierenarts voorstelt een intoleratiedieet uit te proberen, duidt vaak op inwendige problemen waarvan de symptoomuitingen naar buiten toe zichtbaar zijn. Vaak heeft zo'n hond ook met mineralentekorten te kampen, die dan groter worden naar mate het dieet vordert, omdat je niet 'compleet' over een bepaalde periode voert. Persoonlijk zou ik (gezien je niet ervaring met zelf samenstellen...) of je aanmelden op een rauwe voedingsforum en je daarvan op de hoogte laten stellen of een rauw eliminatiedieet van bijv. Carnivoer, Bandit, Carnibest uitproberen. Het zelf samenstellen is overigens absoluut geen drempel. Op mijn forum zijn er meerderen zo uit het niets begonnen, waarvan de honden het perfect doen.
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder

Ongelezen bericht door tervueren milo »

Volgens mij zijn die struisvogelbiefstukken behandelt in een soort zoutachtige substantie.
Het is van dat geplakte vlees,ik weet niet of dat kwaad kan...........maar puur natuur lijkt me beter.
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

zou je dan niet beter bv carnibest eend nemen, is compleet en een soort die vaker wordt gebruikt in een eliminatiedieet
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

Bill krabt heel erg. En aangezien vlooien is uitgesloten. Gaan we dit dieet proberen. Omdat het danwel iets van buitenaf is of inwendig. Een bloedtest is heel erg duur en daar zal ik eerst voor moeten sparen. Daarom proberen we eerst dit. Buiten het gekrab op heeft hij nergens last van. Ontlasting is prima enz.

Bills kreeg sinds korte tijd extra homeopatischspul. Voor huid en vacht. Hier ben ik eerst weer mee gestopt want ben vergeten te vragen of ik hiermee door kon gaan. Daar zal ik DA over bellen.

Ik heb inderdaad 0,0 verstand van vlees. Ik eet het zelf niet dus daarom er nooit in verdiept.

De bedoeling is dat bill na dit dieet weer terug gaat op brokken. Alleen is het dan bekijken op welke brok.

Da heeft mij een papier gegeven met hoe en wat voor het dieet. Ik vertrouw haar dat ook zij het beste voor heeft met mijn hond(weet ik wel zeker) en zal mij geen dingen laten doen die niet verantwoord zijn.

Ik zal maandag als ik haar bel, de dingen eens voorleggen die hier besproken zijn.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om veel vlees in te slaan. O
billyboy2
Zeer actief

tervueren milo schreef:Volgens mij zijn die struisvogelbiefstukken behandelt in een soort zoutachtige substantie.
Het is van dat geplakte vlees,ik weet niet of dat kwaad kan...........maar puur natuur lijkt me beter.
Ik heb geen idee. Da zei: struisvogelvlees hebben ze nu bij de lidll. Haal dat maar :)
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Jeannettebo schreef:zou je dan niet beter bv carnibest eend nemen, is compleet en een soort die vaker wordt gebruikt in een eliminatiedieet
Die hebben wij ook gebruikt voor Sjon, ging heel goed. Is ook een complete versie, lijkt me
beter dan alleen struisvogelbiefstuk.
Paardenvlees zou je overigens ook kunnen proberen met uitbouwen.
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

Hmm heb eens naar dat carnibest gekeken en dat lijkt mij nog wel wat. En ook nog wel betaalbaar.

Maar jemig, als je het laat opsturen komt er nog eens 13 euro overheen.
Maylala
Zeer actief

Ja hoor. Als je het krijgt is het nog bevroren, kun je het zo in de vriezer mikken.
Ook als je het ontdooit hebt kan het nog terug de vriezer in. :ok:
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

Maylala schreef:
Jeannettebo schreef:zou je dan niet beter bv carnibest eend nemen, is compleet en een soort die vaker wordt gebruikt in een eliminatiedieet
Die hebben wij ook gebruikt voor Sjon, ging heel goed. Is ook een complete versie, lijkt me
beter dan alleen struisvogelbiefstuk.
Paardenvlees zou je overigens ook kunnen proberen met uitbouwen.

Paardenvlees krijgt hij niet. Mijn eigen paardje is nog niet zo lang geleden geslacht en wil niet dat mijn hond mijn paard opeet. :cry:

Maar heb al een verkooppunt hier in de buurt gevonden!

Wil nog even voor de zekerheid overleggen met de DA en als zij het goedkeurd gaat hij daarop.

Wat kan ik nou het beste doen? Hij heeft zijn eerste stuk struisvogel gehad. Daarmee doorgaan of stoppen?

Iemand nog belang bij 2,5 pak struisvogel :D

Oja, normaal krijgen de hondenbeesten botten. Maar dat mag hij dus ook niet meer. Kan ik hem wat anders geven om op de knagen?
Maylala
Zeer actief

Ik zou die struisvogel lekker zelf opeten en voor de hond beginnen met
Carnibest Eend.

Wat een dierenarts te zeggen heeft over (rauwe) voeding is niet altijd
iets om al te serieus te nemen trouwens. Dierenartsen zijn over het algemeen
geen voedingsdeskundigen. ;) Zelf heb ik een da die haar eigen honden ook
rauw voert, en ik moet zeggen dat ik dat een verademing vind.

Kijk eens rond op het voedingsforum hier, dan vind je al veel informatie waar je wat
aan hebt. :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maylala schreef:Ik zou die struisvogel lekker zelf opeten en voor de hond beginnen met
Carnibest Eend.
TS is vegetariër ;)

Verder sluit ik mij geheel aan bij wat er eerder gezegd is.
Ik haal nooit struisvogel bij de Lidl, dus ik heb geen idee waarover we het dan hebben.
Maar een complete is altijd beter als dat kan.
Glutenvrij en zo uiteraard (dat zal CB eend wel zijn, neem ik aan).

Afbeelding

Maylala
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Maylala schreef:Ik zou die struisvogel lekker zelf opeten en voor de hond beginnen met
Carnibest Eend.
TS is vegetariër ;)
Oh. :smile: Sorry. :roos:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Voor te knagen zou je eventueel kunnen proberen ergens wat eendenkarkasjes te scoren. :ok:
Afbeelding
mwillow

billyboy2 schreef:Ik zal maandag als ik haar bel, de dingen eens voorleggen die hier besproken zijn.
Zelf zou ik deze adviezen niet bespreken met mijn dierenarts, maar gewoon vermelden dat ik van plan ben om mijn zeer bekwame holistische dierenarts te raadplegen. Simpelweg omdat mijn dierenarts de ballen verstand heeft van de voordelen van rauwe voeding en zich verlaat op de gesponsorde zak brokken in zijn praktijk. De homeopathie idem dito. Ik bepaal zelf hoe mijn honden op een verantwoorde manier behandeld kunnen worden voor hun eventuele kwalen. Als dat zonder reguliere medicatie kan, dan heel graag. Het schaadt vaak meer dan het baadt. Maar ik ben wel benieuwd hoe jouw dierenarts daar tegenover staat. Blijf te allen tijde zelf nadenken.

Welke regio woon je? 13 Euro is wel erg veel om bezorgd te krijgen. Er zijn veel dierenspeciaalzaken en perifere vestigingen die de Carnibest ook met korting verkopen. Je moet het wel alleen zelf ophalen, maar dat is de moeite waard.
Maylala
Zeer actief

SandraH schreef:
billyboy2 schreef:Ik zal maandag als ik haar bel, de dingen eens voorleggen die hier besproken zijn.
Zelf zou ik deze adviezen niet bespreken met mijn dierenarts, maar gewoon vermelden dat ik van plan ben om mijn zeer bekwame holistische dierenarts te raadplegen. Simpelweg omdat mijn dierenarts de ballen verstand heeft van de voordelen van rauwe voeding en zich verlaat op de gesponsorde zak brokken in zijn praktijk. De homeopathie idem dito. Ik bepaal zelf hoe mijn honden op een verantwoorde manier behandeld kunnen worden voor hun eventuele kwalen. Als dat zonder reguliere medicatie kan, dan heel graag. Het schaadt vaak meer dan het baadt. Maar ik ben wel benieuwd hoe jouw dierenarts daar tegenover staat. Blijf te allen tijde zelf nadenken.

Welke regio woon je? 13 Euro is wel erg veel om bezorgd te krijgen. Er zijn veel dierenspeciaalzaken en perifere vestigingen die de Carnibest ook met korting verkopen. Je moet het wel alleen zelf ophalen, maar dat is de moeite waard.

Helemaal eens. :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

billyboy2 schreef:hmm. Da had het erover dat als hij goed zou reageren op vreemd vlees. Hij dan vermoedelijk allergisch zou kunnen zijn voor het standaard vlees.

Ik heb maar 3 pakjes meegenomen. En het was een aanbieding die deze week eindigt. En ze hebben het niet standaard in het assortiment. Hmm zuslief aankijken of ze kan kijken of het er nog is.
Hoi,
Dat klopt, maar enkel steaks is te beperkt.
Je moet, uitgaande van 1 dier, bijvoorbeeld eh... kwartel, het HELE dier geven. Poten, ingewanden.. alles.
Dat is zeg maar vergelijkbaar met dat je zelf alleen aardappelen eet. Geen groente, geen vlees erbij. Om volwaardig te eten moet de hond dus het hele dier eten.

Ik zou ook beslist eerst inlezen in een forum voordat je "zomaar wat gaat doen". Dierenartsen weten vaak niets / vrijwel niets over voeding dus luister wel naar je DA, maar doe niet klakkeloos wat die zegt alsjeblift.

En oh ja, vlees altijd rauw!!

Suzanne
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Suzanne123 schreef:En oh ja, vlees altijd rauw!!
En eventuele botten ook rauw.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Frenk schreef:
Suzanne123 schreef:En oh ja, vlees altijd rauw!!
En eventuele botten ook rauw.
Helemaal waar!!! (misschien nog wel belangrijker)

Sommige botten zijn te groot of te hard, dus voer niet zomaar alles!

Suzanne
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Mijn dierenarts adviseert als eliminatiedieet vlees of hart van struisvogel of paard, gekookt, met gekookte witte rijst of aardappelen met wat zout.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Rijst in een eliminatie-dieet.... ik zal het nooit snappen ;-(

Veel honden reageren daarop ;-( en dan bedoel ik niet in positieve zin.

Overigens, ik kwam ook nog tegen dat TS na het dieet weer terug wil op brokken. Dat gaat 'm dus niet worden!
Als je hond ergens allergisch voor is, kan hij dat dus niet verdragen. Los daarvan is "vers" veel beter in mijn optiek, maar daar blijven de meningen over verdeeld.

Als de hond het straks goed doet op vlees (zij het kvv of barf) dan zou ik DAT lekker blijven geven!

Suzanne
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

fleurie schreef:Mijn dierenarts adviseert als eliminatiedieet vlees of hart van struisvogel of paard, gekookt, met gekookte witte rijst of aardappelen met wat zout.
Dat zout zou ik zeker weglaten..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”