Marjoleine schreef:Het is in elk geval handig om ongeveer te weten hoe het werkt met een worm.
Jouw hond heeft spoelworm.
Die leggen eitjes, die er met de ontlasting uitkomen en die eitjes hebben ca drie weken buitenlucht nodig om zich te kunnen ontwikkelen.
Dat is de reden dat mensen geen katten in de zandbak willen: op die manier kunnen kinderen de eitjes binnenkrijgen en bij mensen zijn spoelwormen een stuk vervelender dan bij dieren.
Bij dieren gaat het zo:
De eitjes komen binnen (opgelikt door liggen in het gras, via vasthouden van een stok die ergens heeft gelegen, enzovoorts).
De eitjes gaan naar de darmen, ontwikkelen zich tot larven, gaan via bloedbaan naar lever, hart, longen en worden dan opgehoest en weer ingeslikt. In de darmen zijn ze inmiddels verworden tot volwaardige wormen die weer eitjes leggen en zo is de cirkel rond. Een deel van de larven kapselt zich onderweg in en die komen onder hormooninvloeden weer vrij.
Dat gebeurt vooral tijdens loopsheid en dracht.
Dat is de reden dat pups vaak met wormen worden geboren.
Bij een besmetting moet je wel iets doen, maar vaak is dat niet echt nodig tenzij de besmetting heel ernstig is.
Als je wormen ziet is dat het geval.
Je moet dus ook de omgeving ontsmetten en je realiseren dat de eitjes lang kunnen leven in de buitenlucht.
Overigens is de manier van voeren vaak van invloed op dit soort zaken.
Hoe bedoel je ontsmetten, ik heb wel gelijk de kennel extra schoongemaakt en geschrobt, nachthok gedweild.
En zowizo, word hier elke dag twee maal gestofzuigerd en er word gedweild,
Ik kan alleen niet met chemische troep als spuitbussen aan de gang, want wij hebben een zee-aquarium van 1000 liter wat open is,, dus ik mg echt nergens mee spuiten(zelfs niet met hararlak)
Wat je trouwens schrijft over de voeding,, daar heb ik ook aan gedacht,, ik zal ook uitleggen waarom!
Ik heb eigenlijk vanaf het begin dat we Kay kregen(15 maanden is ie nu)
Tot aan een maand geleden Kay net als de rest uitsluitend op Kvv gehad,, maar eigenlijk deed ie het er al vanaf het begin niet goed op,, altijd problemen met zijn ontlasting,,
Dus heb ik hem op brok gezet,, (Royal Canine German Shepard)
En hij doet het er super op,, ontlasting is nooit zo goed geweest!
Dus eigenlijk ben ik wel tevreden..
" Maar ik vraag me dus af,, of hieruit toch blijkt het verhaal van brok steriel, geen bacteriien. dus zitten parasieten er graag"
En vlees bevat dit wel,, waardoor wormen niet zo graag aan de darmwand zitten van een vlees hond.
Volgens de da,, is dit toeval.
En heeft het niet met het voer te maken...
Maar ja aan de andere kant hoor ik ook weer veel mensen die een brokken hond hebben en nooit geen wormen, de honden van mijn moeder bijvoorbeeld,,, Maar ze ontwormt ze wel twee maal per jaar!!
Ik baal er echt van,, want ik wil hem eigenlijk op de Rc houden,,
Zeker omdat ie het er echt veel beter op doet,