Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chocolade vanaf welke hoeveelheid schadelijk...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Chocolade vanaf welke hoeveelheid schadelijk...

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

je hoort altijd van die bericht op tv en in de krant..
Chocolade is schadelijk voor je hond en hij kan er zelfs dood aangaan..

afgelopen weekend beld mijn vriend mij op op het werk..
ehhh..ze hebben 10 chocohazelnootbisquitjes gegeten.. toen wij weg waren..
het mooiste was die zaten alle 10 appart verpakt.. en ze hebben uiterst voorzichtig de verpakking open gemaakt..
was heel netjes gedaan niks kapot gescheurt allemaal met maar een scheurte open gemaakt.. :pffff:

dus tja. ik helemaal in paniek.. dan gaan ze dood ze moeten naar de dierenarts ga maar vast..
mijn vriend doe is rustig aan bel eerst..

ik gebeld..
lacht de dierenarts mij uit.. :lol:
omdat er nog geen 10 gr choc in zat
ik las de verpakking voor (had ik inmiddels aan mijn vriend gevraagd)
zat er nog 10 gram aan chocolade in (lydl koekjes)

dus kon niet echt kwaad wel ff opletten of ze het goed bleven doen..
en de volgende dag zijn we erachter gekomen wie de meeste (of alles op had)
storm was aan de schijt.. :lol:
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Chocolade vanaf welke hoeveelheid schadelijk...

Ongelezen bericht door Felix »

Chocolade bevat theobromide wat ernstige vergiftigingen kan veroorzaken bij honden. Het behoort tot de groep methylxantines waartoe ook cafeine en theofylline behoren. Deze plantaardige alkaloiden geven een stimulatie van het centraal zenuwstelse en de hartspier. Daarnaast geven ze een relaxatie van de gladde spieren(vooral de bronchiale) en een verhoogde diurese.

Een dosis van 100-250 mg theobromine/kg lichaamsgewicht is een potentiele letale dosis. Hieronder wordt in een tabel weergegeven de concentratie theobromine in enkele producten. Produkt Theobromine per gram:

- Witte Chocolade -> 0.009 mg
- Oplos Chocolade -> 0.5 mg
- Melk Chocolade -> 1.5-2.2 mg
- Pure Chocolade -> 4.5- 16 mg
- Cacao Poeder -> 5.3- 26 mg
- Cacao Bonen -> 11 - 43 mg

Theobromine wordt bij honden traag geresorbeerd. Een plasmapiek ziet men na ongeveer 10 uur. De halfwaarde tijd bedraagt ongeveer 17.5 uur.

De eerste symptomen beginnen na ongeveer 2-4 uur; Onrustig; braken; urineverlies; diarree verder met: Tachycardie, Hyperthermieen Polypneu Enkele uren later kunnen de volgende symptomen waarneembaar zijn: Hartritmestoornissen; Spierstijfheid; Hyperreflexie; Ataxie; Convulsies en Coma De dood kan optreden 18-24 uur na het optreden van de ritmestoornissen.

Indien er wordt uitgegaan van 20 mg theobromide per g cacao of 10 mg per gram pure chocolade, dan klopt dat vanaf 100 gram chocolade voor een middelgrote hond serieus moet worden ingegaan op een mogelijk

Er is geen antidoot. De therapie is dus alleen symptomatisch. Indien de inname recent is (<2 uur) en er geen symptomen zijn, is een braakmiddel aangewezen. Bijvoorbeeld door apomorfine 0.02-0.04 ml/kg IV Daarna is herhaald actieve kool aangewezen: 0.5-2.0 g/kg PO of via een maagsonde iedere 4 uur gedurende minimaal 72 uur. Verder symptomatische therapie indien geindiceerd.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Echte chocolade is inderdaad heel erg gevaarlijk, maar de chocolade op koekjes of iets erin is vaak zo'n slechte kwaliteit chocolade en zo weinig, dat het meestal geen schade geeft. Is het echter pure chocolade en een echte hoeveelheid, dan kan het zeer schadelijk zijn.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Des te meer chocolade des te gevaarlijker. Die van mijn moeder had pasgeleden een aardig groot stuk opgegeten en toch de DA gebeld en verteld wat voor groot stuk ze gegeten had (hoeveelheid gr.en chocolade erin verwerkt) was toch best wel veel zeker voor een JR dus geprobeerd om zout in haar bekkie te gooien zodat ze zou overgeven, maar helaas pindakaas dat lukte echt niet. Toen maar 2 schijven uit de vriezer gepakt die ze normaliter achter elkaar opvreet als ze de kans er toe krijgt in de hoop dat ze daar dan van zou gaan spugen. (normaal wel) maar dat deed ze dus ook nu niet, de DA weer gebeld, en omdat ze zoveel gegeten had zouden we niet zo in de zenuwen hoeven te zitten omdat daar best wel veel water weer in zou zitten. Dus goed in de gaten gehouden, en de dag erna was er gelukkig niets aan de hand. Maar het blijft wel schrikken.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door christina »

Mijn hond heeft zo'n jaar terug een megaverpakking marsen opgegeten. Vakkundig uit mijn gesloten tas geroofd.
Omdat ik wist dat het slecht was heb ik de dierenarts gebeld en moest ik meteen komen.
Ze heeft de hond een spuit gegeven om over te geven en afgewacht wat er uit kwam.
De hoeveelheid chocolade die er uit kwam bij het overgeven was zeker dodelijk geweest volgens haar. Ik nam vervolgens een hevig aangedane hond weer mee naar huis. De eerste paar uur was ze nog behoorlijk duf en zakte thuis in de tuin al weer door haar poten.
Ondanks dat mijn hond helemaal niet de makkelijkste hond is en ze mij erg veel energie kost ben ik blij dat ik zo snel opgetreden heb. Mijn man grapte nog wel; "dat is een makkelijke manier om van je hond af te komen" :lol1:
Afbeelding
Gerda.Z
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Gerda.Z »

http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL ... iftig.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lees dit eens misschien heb je iets aan
Afbeelding
yoeri 3-12-1999 jenka 20-5-2004
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”