Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is het meest veelzijdige hondenras?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Re: Wat is het meest veelzijdige hondenras?

Ongelezen bericht door Nawosh »

De grote poedel.
Groetjes, Marjan
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk een Poedel. Maar ook Retrievers als de Labrador en Golden. Tollers en Flatcoats zullen sommige voor in aanmerking komen, maar vooral bij de Toller verschillen de karakters ook nog binnen het ras, dus dat vind ik wat moeilijk. Daarnaast inderdaad de Mechelaar, Hollander (hoewel die wat feller zijn dacht ik?) en Duitse Herder.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Retrievers brouwen weer niets van het waak- en verdedigingswerk. Ik ga ook voor de DH, maar deze zit dan wel op alle vlakken in de sub-top.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

jullie vergeten de duitse staande draadhaar.

jacht/ apporteren
zweetwerk/speuren
behendigheid
flyball
gehoorzaamheid, enz, enz.

ze zijn denk ik voor veel takken van sport dan wel werk geschikt.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

De dalmatier :D

Heeft een erg goed uithoudingsvermogen; daarbij ook erg goed in sporten. Die van mij heeft erg the will to please. ff :denken: het is mijn hulphond :pffff:
Afbeelding
Tesslys
Zeer actief
Mijn ras(sen): BC's.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tesslys »

Tsssss de border collie natuurlijk. (naast de MH)
Afbeelding
rilana
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door rilana »

geen enkel ras of niet ras evenaart black bisquit honden niks veelzijdiger dus als een black bisquit hond :mrgreen: :I: :lekkerpuh:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Elmo/maureen schreef:De dalmatier :D

Heeft een erg goed uithoudingsvermogen; daarbij ook erg goed in sporten. Die van mij heeft erg the will to please. ff :denken: het is mijn hulphond :pffff:
Ik vind het prima dat iedereen weer z'n eigen ras gaat noemen (wat de vraag ook is, het antwoord is altijd het eigen ras :mrgreen: ), maar nee, de Dalmatier springt er bij mij uit als gek antwoord op deze vraag :F: Je kunt er best iets mee hoor, maar qua geschiktheid voor sporten valt de Dalmatier in het niet bij een ras als de Duitse en Mechelse Herder. Iemand die een sporthond zoekt, zal nooit voor een Dalmatier kiezen. En dat geeft toch ook niet, lang niet iedereen wil een veelzijdige sporthond :smile1: En elk ras heeft zo z'n eigen kwaliteiten. Maar ik wilde het toch even kwijt, ook al zie ik veel smiley's bij je bericht :pffff: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 30 okt 2009 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Heerlijk, dit soort topics. Iedereen noemt zijn eigen ras :smile:

Ik vind (uiteraard) de Border Collie het meest veelzijdige hondenras, omdat ze zo goed luisteren, gehoorzaam zijn en ontzettend graag willen werken. Je ziet ze in alle takken van sport hoog scoren.
Afbeelding
Iedere dag feest!
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

:mrgreen: Ja natuurlijk noem ik mijn eigen ras, het is mede een reden dat ik een Catahoula genomen heb... :idea:

Maar omdat ze zo zeldzaam zijn en je ze (nog) niet vaak tegen zult komen in de hondensportwereld, vind ik de Mechelaar ook een goede, maar die zie ik weer niet zo als hulphond. De DH ook, maar die vind ik niet zo snel, als je kijkt naar de geschiktheid voor behendigheid bijvoorbeeld. De Catahoula kan op hoog niveau behendigheid doen (er is er nu 1 die het erg goed doet in NL), maar wordt in Amerika ook als hulphond gebruikt.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Magic schreef:Heerlijk, dit soort topics. Iedereen noemt zijn eigen ras :smile:
Telt mijn antwoord dan zwaarder omdat ik geen ras heb (maar wel voorkeur :F: )?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Kruising herder x retriever :D

Die etters van mijn ouders kunnen ook behoorlijk waken :)

Ik denk dat er niet 1 hond het meest veelzijdig is in de zin van in alles uitblinken. Ik denk dat er veel rassen zijn die vanalles een beetje kunnen.
Zoals herders, retrievers, poedels...
Elk ras heeft zijn eigen sterke punten, net als elke hond zijn eigen sterke en zwakke punten heeft.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik ga duidelijk voor de Labrador, agility, flyball, behendigheid, jacht, hulphonden, en reddingswerk, drugshond
Zoek stok!
Zeer actief

-Gaby- schreef:De Catahoula kan op hoog niveau behendigheid doen (er is er nu 1 die het erg goed doet in NL)
Welke dan? Ik heb er nog nooit een op een wedstrijd zien lopen namelijk. Als ik jouw onderschrift zie, kan ik je nu al op een briefje geven dat de hond te log gebouwd is tov een Belgische Herder of Border Collie :wink: Welke sporten doe jij dan met je hond? Omdat je die mede om de veelzijdigheid hebt gekozen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Ik vind het prima dat iedereen weer z'n eigen ras gaat noemen (wat de vraag ook is, het antwoord is altijd het eigen ras :mrgreen: ),
heb ik tijdens bijna 7 jaar forummen nog maar één keer gedaan :pffff: (toen iemand die twijfelde over een aantal rassen allerlei hovawart-eigenschappen opnoemde :mrgreen: ).

meer nog, als een puppykandidaat hier zou aangeven dat hij een hovawart ziet als meest veelzijdige hondenras dan kan hij/zij meteen door naar een andere fokker :mrgreen: .
Haha, dat bedoel ik :mrgreen: Mensen die verwachten op een bepaald niveau mee te willen meedraaien in de sport, gaan met een hoop van de rassen die hier door de 'rasliefhebbers' genoemd worden heel erg teleurgesteld worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
rilana
Actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Ik vind het prima dat iedereen weer z'n eigen ras gaat noemen (wat de vraag ook is, het antwoord is altijd het eigen ras :mrgreen: ),
heb ik tijdens bijna 7 jaar forummen nog maar één keer gedaan :pffff: (toen iemand die twijfelde over een aantal rassen allerlei hovawart-eigenschappen opnoemde :mrgreen: ).

meer nog, als een puppykandidaat hier zou aangeven dat hij een hovawart ziet als meest veelzijdige hondenras dan kan hij/zij meteen door naar een andere fokker :mrgreen: .
Haha, dat bedoel ik :mrgreen: Mensen die verwachten op een bepaald niveau mee te willen meedraaien in de sport, gaan met een hoop van de rassen die hier door de 'rasliefhebbers' genoemd worden heel erg teleurgesteld worden.

ben wel eens benieuwd wat die rakkertjes van jou doen dan met de sporten waar wij ons mee bezig houden :F:

" onclick="window.open(this.href);return false;
tug of war

high jump

weightpulling

net wat je zegt valt je dan behoorlijk tegen indd als je met sommige hondenrassen danwel niet rassen wilt gaan sporten indd genoemt zijnde best een terleurstelling is dat. dat is het zelfs nog als een een hond op alle qwaliteiten selecteerd is en dan nog een hond hebt die denkt doe het allemaal zelf maar.... :engel:

belangrijkste is in mijn ogen dat de honden baas 100 % achter zijn keus staat, en dan kan ik dat alleen maar respecteren eigenlijk dat iemand zo voor een ras staat of gaat danwel niet ras...
ook daar zitten genoeg top sporters tussen overigens....
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:heb ik tijdens bijna 7 jaar forummen nog maar één keer gedaan :pffff: (toen iemand die twijfelde over een aantal rassen allerlei hovawart-eigenschappen opnoemde :mrgreen: ).
Was ik dat niet toevallig? :F:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

rilana schreef:

ben wel eens benieuwd wat die rakkertjes van jou doen dan met de sporten waar wij ons mee bezig houden :F:

tug of war

high jump

weightpulling
Mijn hond kan ook hoog springen hoor.
Trekken kan ze ook prima, alleen als sport zoals op de filmpje is het nogal illegaal.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Zoek stok! schreef:
-Gaby- schreef:De Catahoula kan op hoog niveau behendigheid doen (er is er nu 1 die het erg goed doet in NL)
Welke dan? Ik heb er nog nooit een op een wedstrijd zien lopen namelijk. Als ik jouw onderschrift zie, kan ik je nu al op een briefje geven dat de hond te log gebouwd is tov een Belgische Herder of Border Collie :wink: Welke sporten doe jij dan met je hond? Omdat je die mede om de veelzijdigheid hebt gekozen?
Bah, net een lang verhaal getypt, druk op verkeerd knopje en alles is weg. :ugh:
Maar goed, even kort, Rhodin lijkt log, maar is veel sneller dan je denkt qua bewegingen. Alhoewel ik goed voor kan stellen dat je dat denkt. Onze instructrice stond ook echt te kijken dat hij zo snel is. Hij is echt wel te vergelijken met een Belgische herder, maar niet zo vliegensvlug als de Border. En daarbij is Rhodin een grof gebouwde (bijna dogachtige) Catahoula, maar ze verschillen heel erg in type en in bouw. Met Rhodin wilde ik behendigheid gaan doen, maar door zijn hd moet ik dat helaas laten. We trainen nu gehoorzaamheid en daar doet hij het ook goed in (vandaag examen Vervolg I gehaald met alleen voldoendes! :cheer: ). Ik wil via onze hondenschool meerdere cursussen met hem gaan volgen, zolang ze maar niet al te belastend zijn wat de heupen betreft, dus behendigheid, maar dan zonder springen. Uiteindelijk wil ik met hem gaan speuren. Verder doe ik erg vaak beroep op zijn veelzijdigheid in het dagelijks leven, we trainen elke dag een tijd, ik leer hem trucjes, maar hij gaat ook mee naar mijn bijbaan, waar ik werk met dementerenden. We wonen aan de rand van de stad en hij gaat overal mee naar toe, dat vraagt ook veel aanpassingsvermogen van een hond, hij doet het o.h.a. best aardig. En daarom wilde ik ook een ras die dat aan zou kunnen.
Bayou heet de Catahoula die mee deed aan behendigheidswedstrijden. Hij is een oudere broer van Rhodin. De eigenaar zei dat hij 20ste(?) was geworden in het NL klassement o.i.d. Hij was in elk geval erg goed in agility en ik vond hem ook erg snel, toen de eigenaar even wat liet zien.
Nog even de filmpjes die ik kon vinden van Catahoula's in snelle sporten ;) :
Australian shepherds, Borders en ....Catahoula's :http://www.youtube.com/watch?v=q9RvAotvrrs
Agility: http://www.youtube.com/watch?v=wUYmJ6Y_qy4
Frisbee: http://www.youtube.com/watch?v=SJzRFtaZemM

Edit: Ik vond deze link ook nog: http://tumblingrun-catahoulas.com/versatility.html
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
rilana
Actief
Contacteer:

marye schreef:
rilana schreef:

tug of war

high jump

weightpulling
Trekken kan ze ook prima, alleen als sport zoals op de filmpje is het nogal illegaal.

neehoor niks illegaals aan enige is dat ze pullen nogal indd een beetje mee zitten van waarom mag het eigenlijk niet indd omdat het gebaseert is op een hele oude wet. maar daar zijn inmiddels al genoeg nederlandse clubs mee bezig daar verandering in te brengen.

buiten dat kan men gewoon naar het buitenland om mee te doen aan dit soort evenementen. :ok:

overigens heb ik ookal een aantal andere rassen en niet rassen indd op de wedstrijden zien verschijnen zou leuk zijn indd jouw ras er ook eens te zien zou zeker niet laten om eens een bezoekje te brengen :mrgreen: maar je moet er wel wat voor over hebben indd. namelijk veelal wel indd een eindje rijden :cheer: maar dat zal hopenlijk niet lang meer nodig zijn :engel: de andere sporten zijn niks illigaals aan zoals je het benoemt.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

http://video.google.com/videosearch?hl= ... CA8QqwQwAA#" onclick="window.open(this.href);return false;

Leeuwhondje aan het weightpullen :Q:
rilana
Actief
Contacteer:

Linsey schreef:http://video.google.com/videosearch?hl= ... CA8QqwQwAA#

Leeuwhondje aan het weightpullen :Q:

:ok: :ok: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

rilana schreef:

tug of war

high jump

weightpulling

net wat je zegt valt je dan behoorlijk tegen indd als je met sommige hondenrassen danwel niet rassen wilt gaan sporten indd genoemt zijnde best een terleurstelling is dat. dat is het zelfs nog als een een hond op alle qwaliteiten selecteerd is en dan nog een hond hebt die denkt doe het allemaal zelf maar.... :engel:

belangrijkste is in mijn ogen dat de honden baas 100 % achter zijn keus staat, en dan kan ik dat alleen maar respecteren eigenlijk dat iemand zo voor een ras staat of gaat danwel niet ras...
Ik kan de filmpjes niet openen, youtube is in onderhoud begrijp ik. Maar laat ik nou mijn eigen rassen niet genoemd hebben als meest veelzijdig :F: En nee, om eerlijk te zijn erger ik me er aan dat veel mensen in elk topic hun eigen ras noemen. Ik vind dat nogal kokervisie. Maar dat was al wel duidelijk geloof ik :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

-Gaby- schreef:
Zoek stok! schreef:
Bah, net een lang verhaal getypt, druk op verkeerd knopje en alles is weg. :ugh:
Maar goed, even kort, Rhodin lijkt log, maar is veel sneller dan je denkt qua bewegingen. Alhoewel ik goed voor kan stellen dat je dat denkt. Onze instructrice stond ook echt te kijken dat hij zo snel is. Hij is echt wel te vergelijken met een Belgische herder, maar niet zo vliegensvlug als de Border. En daarbij is Rhodin een grof gebouwde (bijna dogachtige) Catahoula, maar ze verschillen heel erg in type en in bouw. Met Rhodin wilde ik behendigheid gaan doen, maar door zijn hd moet ik dat helaas laten. We trainen nu gehoorzaamheid en daar doet hij het ook goed in (vandaag examen Vervolg I gehaald met alleen voldoendes! :cheer: ). Ik wil via onze hondenschool meerdere cursussen met hem gaan volgen, zolang ze maar niet al te belastend zijn wat de heupen betreft, dus behendigheid, maar dan zonder springen. Uiteindelijk wil ik met hem gaan speuren. Verder doe ik erg vaak beroep op zijn veelzijdigheid in het dagelijks leven, we trainen elke dag een tijd, ik leer hem trucjes, maar hij gaat ook mee naar mijn bijbaan, waar ik werk met dementerenden. We wonen aan de rand van de stad en hij gaat overal mee naar toe, dat vraagt ook veel aanpassingsvermogen van een hond, hij doet het o.h.a. best aardig. En daarom wilde ik ook een ras die dat aan zou kunnen.
Bayou heet de Catahoula die mee deed aan behendigheidswedstrijden. Hij is een oudere broer van Rhodin. De eigenaar zei dat hij 20ste(?) was geworden in het NL klassement o.i.d. Hij was in elk geval erg goed in agility en ik vond hem ook erg snel, toen de eigenaar even wat liet zien.
Nog even de filmpjes die ik kon vinden van Catahoula's in snelle sporten ;) :
Australian shepherds, Borders en ....Catahoula's :http://www.youtube.com/watch?v=q9RvAotvrrs
Agility: http://www.youtube.com/watch?v=wUYmJ6Y_qy4
Frisbee: http://www.youtube.com/watch?v=SJzRFtaZemM

Edit: Ik vond deze link ook nog: http://tumblingrun-catahoulas.com/versatility.html
Ook jouw filmpjes kan ik niet openen. Maar wel de foto's en daar zie ik idd meer atletische honden. Zal morgen de filmpjes gaan bekijken.

Hier de uitslag van de C klasse large dit jaar: http://www.lhbsystems.nl/asp/db_kwalifi ... SelId=1079" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit geeft de kansen voor een ander ras dan de BC of Belgische Herder goed weer :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

De Engelse setter :lol1:

In een grijs verleden heb ik er een gehad. Beet op de mouw tijdens IPO, heeft EG en GG gedaan, Behendigheid draaide hij ook keurig mee, Als huishond de ideale hond, wilde jagen, hield rauwe eieren zachtjes in zijn bek. alleen zwemmen was er absoluut niet bij.

Voor mij na de Duitse herdershond nog steeds de meest ideale veelzijdige hond.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

rilana schreef:
marye schreef:
rilana schreef:

tug of war

high jump

weightpulling

neehoor niks illegaals aan enige is dat ze pullen nogal indd een beetje mee zitten van waarom mag het eigenlijk niet indd omdat het gebaseert is op een hele oude wet. maar daar zijn inmiddels al genoeg nederlandse clubs mee bezig daar verandering in te brengen.

buiten dat kan men gewoon naar het buitenland om mee te doen aan dit soort evenementen. :ok:

overigens heb ik ookal een aantal andere rassen en niet rassen indd op de wedstrijden zien verschijnen zou leuk zijn indd jouw ras er ook eens te zien zou zeker niet laten om eens een bezoekje te brengen :mrgreen: maar je moet er wel wat voor over hebben indd. namelijk veelal wel indd een eindje rijden :cheer: maar dat zal hopenlijk niet lang meer nodig zijn :engel: de andere sporten zijn niks illigaals aan zoals je het benoemt.
Nee, weet dat de rest gewoon mag hoor :wink:
Afbeelding
rilana
Actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
rilana schreef:

tug of war

high jump

weightpulling

Ik kan de filmpjes niet openen, youtube is in onderhoud begrijp ik. Maar laat ik nou mijn eigen rassen niet genoemd hebben als meest veelzijdig :F: En nee, om eerlijk te zijn erger ik me er aan dat veel mensen in elk topic hun eigen ras noemen. Ik vind dat nogal kokervisie. Maar dat was al wel duidelijk geloof ik :wink:

kan me dat ook wel in denken indd maarjha om anders maar wat te gaan verzinnen :19:
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

Zoek stok! schreef: Hier de uitslag van de C klasse large dit jaar: http://www.lhbsystems.nl/asp/db_kwalifi ... SelId=1079" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit geeft de kansen voor een ander ras dan de BC of Belgische Herder goed weer :wink:

gister op de club een mechelaar zien trainen(IPO), wat was die snel en atletisch...vloog bijna de bocht uit bij de verstekken...kan me goed voorstellen dat die goed meedraaien bij behendigheid...
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

rilana schreef:
Zoek stok! schreef:
rilana schreef:

tug of war

high jump

weightpulling

kan me dat ook wel in denken indd maarjha om anders maar wat te gaan verzinnen :19:
Ik noem vooral mijn eigen ras hier omdat het een ondergewaardeerd ras is. Ik zie dat zeker niet als kokervisie, kokervisie vind ik mensen die altijd maar hetzelfde ras als tophond aanduiden, terwijl dat ras op zich niet een tophondenras is, het is de hond zelf plus de relatie met de baas wat van een hond een tophond maakt niet zijn ras. Mooi voorbeeld is de border collie, ja die honden staan aan de top, maar wat veel mensen niet weten is dat die honden percentueel een heel klein deel zijn van alle border collies die ooit aangeschaft zijn om de top te bereiken en al flopten in de beginnersklassen. Dan kom je bij minder bekende rassen percentueel veel beter uit en dan mogen die rassen ook wel eens vernoemd worden, het is niet omdat je een ras bijna niet of geheel niet ziet aan de top dat er geen potentieel in zit. Het zegt meer iets over de populariteit van een ras.
Toen ik met Kai in de puppyklas begon bij de gehoorzaamheid zaten er 10 border collies die speciaal waren aangeschaft om ooit de top te bereiken (spijtig genoeg zijn er veel mensen die enkel met die reden een bepaald ras aanschaffen), maar 1 van die honden speelt nu wedstrijden, maar zeker niet aan de top. Al de rest verdween van het toneel.
Hoe kan je bijvoorbeeld nu iets over het potentieel van het leeuwhondje in de belgische gehoorzaamheid zeggen als Kai de eerste is die wedstrijden speelt van zijn ras. Niets natuurlijk.

Daarbij vind ik veelzijdig zijn, niet betekenen dat een hond aan de top moet staan. Veelzijdig zijn vind ik een hond die meerdere hondensporten aan kan.
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

maar lieve linsey...veelzijdigheid betekent niet alleen hondensport, maar ook hoe de hond het zou doen als werkhond (blindengeleide, politiehond enz.) en dan vallen er opeens heel veel rassen af, zo ook jouw ras...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”