Ik heb geen van mijn huisdieren verzekerd om een aantal redenen:
- 1. schade aan anderen of aan objecten van anderen die veroorzaakt wordt door je huisdier is al verzekerd
2. omdat je huisdier meestal ook bij de inboedel hoort is deze ook inbegrepen bij je inboedelverzekering
3. het eigen risico is te hoog om een huisdierenverzekering rendabel te maken: zou je bijvoorbeeld een bokser hebben die twee proteses nodig heeft aan beide voorpoten, dan betaal je toch een groot bedrag (zo 4000 euro) ondanks dat je de hond verzekerd hebt
4. vanwege de eisenstelling en risicoanalyse zijn dieren niet altijd goed te verzekeren
maw. al is bovenstaande afhankelijk van de rest van je verzekeringen alsmede het soort dierenverzekering wat voor jou beschikbaar is: het kosten bate plaatje vindt ik gewoon niet goed genoeg om het te rechtvaardigen.
Wat ik doe is gewoon zorgen voor extra krediet bij andere mensen voor het geval er iets gebeurt met mijn dieren of met mij.
Dat doe ik zowel voor de zorg als voor de financiën.
Daarnaast zijn zowel mijn vogels als Damián toch al verplicht geregistreert ter diefstalpreventie en voor tegen het kwijtraken.
Schade is al gedekt door mijn bestaande verzekeringen en het eigen risico is gewoon heel hoog bij medische ingrepen.
Veel blijft er dan niet over om nog te verzekeren voor een gewoon huisdier.
nb. het aanrichten van aanzienlijke schade verloopt altijd via het burger(snel)recht en je hebt dus niet veel te zeggen hebt over wat er vergoed dient te worden wanneer dit je overkomt, zelfs als je verzekerd bent: als je schade maakt doordat je hond in de tuin een kat dood bijt tijdens het waken terwijl je weet dat de hond agressief is je dit niet hebt aangegeven en terwijl je de hond niet geldig als waakhond hebt laten registreren, dan ben je gewoon het zaadje. maw: ondanks je WA verzekering en je eigen ideeën over wat een hond wel of niet moet kunnen blijf jij eindverantwoordelijk voor wat jouw hond doet.
(je bent ten aller tijden verantwoordelijk voor de schade die je hond veroorzaakt, ook als het een waakhond is {of je nu een inbreker laat mishandelen of zelf mishandeld dat maakt geen moer uit: excessief geweld is excessief geweld en jij bent verantwoordelijk. je krijgt alleen bij uitzondering toestemming om een echte waakhond in te zetten en dan nóg ben je eindverantwoordelijk en is de toepassing van de hond gebonden aan regelgeving})