Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom wanneer wel/niet

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Stamboom wanneer wel/niet

Ongelezen bericht door lianne05 »

Ik heb effe een vraagje,
wanneer krijgt een hond nou een stamboom? ik weet dat hij aan de rasbeschrijving moet voldoen en ouders van hetzelfde ras moet hebben.
Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld de oud duitse herder? Is volgens mij geen erkend ras...
Wie kan mij dat uitleggen????
Groetjes Lianne
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Re: Stamboom wanneer wel/niet

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als beide ouderdieren een stamboom hebben , kan je ze ook aanvragen voor hun pups.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
lianne05
Zeer actief

Ok dat snap ik...

Maar hoe zit het verhaal nou? waneer wel een stamboom en wanneer niet? Zoals de oud duitse herder is geen erkend ras (toch) hebben die dan wel of niet een stamboom?
En de leuke doodles?
Groetjes Lianne
theab
Actief
Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door theab »

Alle pupjes uit ouderdieren MET stamboom krijgen een stamboom, mits op tijd gemeld en betaald bij de Raad van Beheer.

De oud Duitse herders krijgen van hun eigen vereniging een registratiebewijs. Dit is een registratieformulier waarop je kan nazien welke voorouders erin zitten. Daar kunnen ook honden met stamboompapieren tussen zitten maar ook zonder. Vooral in de beginjaren werd je gevraagd om met je stamboomhond met rechte rug en lange haren een dekking te verrichten bij b.v. een stamboomloze teef met dezelfde beharing. De ODH is dus een mengeling.

De stamboomdragende DH met lang haar krijgt sinds kort erkenning door de VDH (ras- Vereniging Duitse Herdershonden). Dus mensen die een langhaar DH willen aanschaffen hoeven nu niet meer uit te wijken naar de ODH.
De VDH heeft vastgesteld dat langhaar DH met aangekeurde ouderdieren als aparte groep ook zelf aangekeurd mogen worden. Deze DH mogen echter alleen verder fokken met andere aangekeurde langhaar DH.

De via de VDH-eisen aangeschafte langhaar krijgt bij aankoop een normale stamboom plus het certificaat van fokniveau. Dit papier geeft extra zekerheid over de afstamming. Al deze ouderdieren zijn aangekeurd op hun fokwaarde qua karakter en gezondheid.
Geeft dus een beetje meer zekerheid wat de gezondheid-/show-/karaktereigenschappen zijn omdat je deze honden tot heel ver na kan trekken.
Laatst gewijzigd door theab op 15 okt 2009 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Thea, Saartje, Atlas, Blufie en Coca
http://www.burgerboschoase.nl
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Doodles zijn bastaarden.

De ouders moeten van hetzelfde ras zijn en dan kun je, binnen drie weken na de dekking, die dekking aangeven bij de Raad.
Als je vervolgens binnen tien dagen na de geboorte de pups aangeeft krijg je een stamboom bij die pups.

De Oudduitse herders vragen al generaties lang niks meer aan en die krijgen dus ook niks.

Dit is overigens de Nederlandse regel. Het is niet overal gelijk namelijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Zo ver ik kan zien staat op de site van Raad van Beheer de Duitse Herder bij de populaire maar niet erkende rassen, waar we eveneens de labradoodle, maar ook de Boerboel (dacht dat die eigenlijk al erkend was). Er zijn rassen die bijvoorbeeld nog niet door de FCI erkend zijn maar wel bij andere instanties die ook aan uitgifte van stambomen doen. Zo zie je de American Buldog in hetzelfde rijtje staan, maar die is dan AKC erkend.

Tja het is verder heel simpel. Als papa en mama tot hetzelfde ras behoren en beide een stamboom hebben behorende bij het ras, krijgen pups ook een stamboom(als de gehele aanvraagprocedure goed doorlopen wordt). Volgens mij kan het bij bepaalde rassen nog wel eens zo zijn dat een niet erkende kleur niet opgenomen wordt en geen stamboom krijgt (maar ben hier niet zeker van, dit gebeurd volgens mij niet bij de Border Collies). Nu zijn er ook rassen met een open stamboek (zo is dat bijvoorbeeld bij markiesje gegaan, om het ras terug te kunnen fokken op honden die voldeden aan raskenmerken). Dit om een brede basis op te kunnen bouwen voor een stabiel ras. Zulke stamboeken zullen uiteindelijk wel gesloten worden als de fokbasis breed genoeg is.

Nu kan je naast een stamboom ook een bijlage stamboom hebben. Dit is tot generatie 3 en dan wordt het weer een normale stamboom. Bij de Border Collie komt dat bijvoorbeeld nog voor als er in de lijn nog Border Collies gebruikt zijn met een ISDN-stamboom. Zo is duidelijk dat er bloed van buitenaf gebruikt is en dergelijk honden kunnen niet op alle shows uitgebracht worden (geen kampioenschappen)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

gyanty schreef:Zo ver ik kan zien staat op de site van Raad van Beheer de Duitse Herder bij de populaire maar niet erkende rassen, knip
dat lijkt me toch niet helemaal kloppen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lianne05
Zeer actief

Pff ik vind het toch nog wel een lastig verhaal...
Hoe zit het dan bijvoorbeeld met een pup met een verkeerde kleur? de ouders hebben stamboom mag er dan voor de pup wel een stamboom aangevraagd worden??

@Gyanty
Ik heb zo'n stamboom met BIJL ervoor wat houd dat dan precies in??? Nooit geweten wat t betekend! En wat is een ISDN stamboom dan?? Sorry hoor....Van dit onderwerp weet k niet zo veel
Groetjes Lianne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lianne05 schreef:Pff ik vind het toch nog wel een lastig verhaal...
Hoe zit het dan bijvoorbeeld met een pup met een verkeerde kleur? de ouders hebben stamboom mag er dan voor de pup wel een stamboom aangevraagd worden??
jawel dan komt er NEK op te staan (niet erkende kleur) maar hij krijgt wel een stamboom
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

lianne05 schreef: @Gyanty
Ik heb zo'n stamboom met BIJL ervoor wat houd dat dan precies in??? Nooit geweten wat t betekend! En wat is een ISDN stamboom dan?? Sorry hoor....Van dit onderwerp weet k niet zo veel
Dat eerste komt omdat de witte herder pas recentelijk (1 mei 2003) erkend is, voor die tijd kreeg je een VR stamboom, Voorlopige Registratie.
Wat een ISDN stamboom is weet ik niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lianne05
Zeer actief

Heb idd al ff op internet gezocht en ze hebben het over Bijlage G0, G1 en G2 die horen bji het hoofdstamboek...nooit geweten...
Kan niet eens kampioenschappen lopen met deze stamboom! :ugh:
Groetjes Lianne
renee-uk
Zeer actief

lianne05 schreef:Heb idd al ff op internet gezocht en ze hebben het over Bijlage G0, G1 en G2 die horen bji het hoofdstamboek...nooit geweten...
ach voor die tijd kon je niet eens showen.... ;)
Afbeelding

lianne05
Zeer actief

renee-uk schreef:
lianne05 schreef:Heb idd al ff op internet gezocht en ze hebben het over Bijlage G0, G1 en G2 die horen bji het hoofdstamboek...nooit geweten...
? :denken:
Groetjes Lianne
renee-uk
Zeer actief

lianne05 schreef:
renee-uk schreef:
? :denken:
Voordat ze erkend werden en ze nog een VR stamboom hadden werd je niet toegelaten op een show
Afbeelding

lianne05
Zeer actief

Ow haha zo...ik denk wat bedoel je nou?? Haha ben nog niet wakker geloof ik!
Nee hoor showen doe ik toch niet aan! Dus die kampioenschappen boeit me ook niet! Maar goed ik heb dus nooit geweten dat BIJL. daar dus voor staat!
Groetjes Lianne
renee-uk
Zeer actief

lianne05 schreef:Ow haha zo...ik denk wat bedoel je nou?? Haha ben nog niet wakker geloof ik!
Nee hoor showen doe ik toch niet aan! Dus die kampioenschappen boeit me ook niet! Maar goed ik heb dus nooit geweten dat BIJL. daar dus voor staat!
Ze begonnen als ACWH (Amerikaans Canadese Witte Herdershonden), toen werden het Witte Herders en nu zijn het dan de Zwitserse Witte Herdershonden, best een lange weg die ze afgelegd hebben tot het eindpunt.
Ik moet zeggen dat er wel een heel verschil is tussen de ACWH en de Zwitserse Witte Herdershond zowel in uiterlijk als in karakter.
De 'canadees' stond veel dichter bij zijn dh voorouders en dat was absoluut te merken.
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

malinois schreef:
lianne05 schreef:Pff ik vind het toch nog wel een lastig verhaal...
jawel dan komt er NEK op te staan (niet erkende kleur) maar hij krijgt wel een stamboom
Klopt.
Wat volgens mij nieuw is, maar helemaal zeker ben ik niet, is dat je NIET meer mag fokken met dieren die op de stamboom deze aantekening hebben. Fok je toch, krijgen de pups geen stamboom.
Was nog zo'n heise om bij een bepaalde kleurslag poedels staat me bij.

Suzanne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

renee-uk schreef:
lianne05 schreef: @Gyanty
Dat eerste komt omdat de witte herder pas recentelijk (1 mei 2003) erkend is, voor die tijd kreeg je een VR stamboom, Voorlopige Registratie.
Wat een ISDN stamboom is weet ik niet.
Dat komt omdat het een ISDS stamboom is, en dat is voor zover ik weet (maar weet het niet zeker) alleen voor Bordercollies (sheep dogs)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

theab schreef:Alle pupjes uit ouderdieren MET stamboom krijgen een stamboom, mits op tijd gemeld en betaald bij de Raad van Beheer.

De oud Duitse herders krijgen van hun eigen vereniging een registratiebewijs. Dit is een registratieformulier waarop je kan nazien welke voorouders erin zitten. Daar kunnen ook honden met stamboompapieren tussen zitten maar ook zonder. Vooral in de beginjaren werd je gevraagd om met je stamboomhond met rechte rug en lange haren een dekking te verrichten bij b.v. een stamboomloze teef met dezelfde beharing. De ODH is dus een mengeling.

De stamboomdragende DH met lang haar krijgt sinds kort erkenning door de VDH (ras- Vereniging Duitse Herdershonden). Dus mensen die een langhaar DH willen aanschaffen hoeven nu niet meer uit te wijken naar de ODH.
De VDH heeft vastgesteld dat langhaar DH met aangekeurde ouderdieren als aparte groep ook zelf aangekeurd mogen worden. Deze DH mogen echter alleen verder fokken met andere aangekeurde langhaar DH.

De via de VDH-eisen aangeschafte langhaar krijgt bij aankoop een normale stamboom plus het certificaat van fokniveau. Dit papier geeft extra zekerheid over de afstamming. Al deze ouderdieren zijn aangekeurd op hun fokwaarde qua karakter en gezondheid.
Geeft dus een beetje meer zekerheid wat de gezondheid-/show-/karaktereigenschappen zijn omdat je deze honden tot heel ver na kan trekken.
volgens mij is alleen de langstokhaar erkend en niet de langhaar door de VDH.
renee-uk
Zeer actief

Dianavdberkt schreef:
theab schreef:Alle pupjes uit ouderdieren MET stamboom krijgen een stamboom, mits op tijd gemeld en betaald bij de Raad van Beheer.

volgens mij is alleen de langstokhaar erkend en niet de langhaar door de VDH.
was het niet lang(stok)haar met ondervacht die erkend is?
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Dat komt omdat het een ISDS stamboom is, en dat is voor zover ik weet (maar weet het niet zeker) alleen voor Bordercollies (sheep dogs)
Klopt.
http://www.isds.org.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

theab
Actief
Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door theab »

Ja, het is voor langstokhaar bedoeld MET onderwol. De lengte van langstok en halflangstok kan per km verschillen.
Zie: http://www.duitseherder.nl/index.php?op ... temid=1051" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes van Thea, Saartje, Atlas, Blufie en Coca
http://www.burgerboschoase.nl
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

gyanty schreef: Volgens mij kan het bij bepaalde rassen nog wel eens zo zijn dat een niet erkende kleur niet opgenomen wordt en geen stamboom krijgt (maar ben hier niet zeker van, dit gebeurd volgens mij niet bij de Border Collies).
Bij borders mogen ook alle kleuren ;-)

Harlekijnpoedels en black en tan poedels krijgen sinds enige tijd geloof ik geen stamboom meer omdat het een NEK is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Lysette schreef:
gyanty schreef: Volgens mij kan het bij bepaalde rassen nog wel eens zo zijn dat een niet erkende kleur niet opgenomen wordt en geen stamboom krijgt (maar ben hier niet zeker van, dit gebeurd volgens mij niet bij de Border Collies).

Harlekijnpoedels en black en tan poedels krijgen sinds enige tijd geloof ik geen stamboom meer omdat het een NEK is.
Nee NEK's krijgen zelf nog wel een stamboom (met NEK erop), maar als je ermee fokt krijgen de pups geen stamboom meer. Tenminste zo is het mij uitgelegd bij de Markiesjes...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
gyanty
Zeer actief

Lysette schreef:

Tja maar wat als een border collie meer dan de aangegeven percentage wit bevat? Want daar wordt in rasstandaard wel wat over gezegt. Laten we het houden op volledig witte border collie? Officieel mag dat niet, maar toch is het geen NEK bij de border collies volgens mij?

Voor de rest zijn alle vragen beantwoord en heb ik dus niks aan toe te voegen. Kay heeft dus ook een bijlage 3 stamboom, omdat beide ouder dus nogal wat bloed uit het ISDN-register voeren. Dit is inderdaad dus het sheepdog register. De tegenbeweging van de FCI zeg maar. ISDN fokt alleen op werkkwaliteiten en niet naar uiterlijk of zuivere lijnen. En ach ik kan er een show mee lopen als ik wil, een kampioenschap ach dat verwacht ik toch niet te kunnen halen...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:
Lysette schreef:Harlekijnpoedels en black en tan poedels krijgen sinds enige tijd geloof ik geen stamboom meer omdat het een NEK is.

Tja maar wat als een border collie meer dan de aangegeven percentage wit bevat? Want daar wordt in rasstandaard wel wat over gezegt. Laten we het houden op volledig witte border collie? Officieel mag dat niet, maar toch is het geen NEK bij de border collies volgens mij?
Het is maar net wat de RV er voor info over geeft.
Als die de Raad en dus de chipper niet informeren en de fokker doet dat ook niet, worden er gewone stambomen afgegeven.
Een chipper kan niet alles weten en die moet je dus wel informeren.

Dus als witte borders gewoon een stamboom krijgen moet je bij de club klagen ;)

Afbeelding

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Marjoleine schreef:
gyanty schreef:
Lysette schreef:Harlekijnpoedels en black en tan poedels krijgen sinds enige tijd geloof ik geen stamboom meer omdat het een NEK is.

Als die de Raad en dus de chipper niet informeren en de fokker doet dat ook niet, worden er gewone stambomen afgegeven.

Aangezien de BCCN voornamelijk naar werkvermogen kijkt en minder naar uiterlijk, zal het de BCCN weinig interesseren of een hond met overwegend wit wel of geen stamboom krijgt. Overigens zijn er bij de functioneel exterieurkeuring wel al vaker onvoldoendes gegeven voor honden met veel wit, maar ik durf niet met 100 % zekerheid te zeggen of dit inderdaad door de kleur kwam of dat het met een ander aspect te maken had.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
gyanty
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Marjoleine schreef:[quote="gyanty

Aangezien de BCCN voornamelijk naar werkvermogen kijkt en minder naar uiterlijk, zal het de BCCN weinig interesseren of een hond met overwegend wit wel of geen stamboom krijgt. Overigens zijn er bij de functioneel exterieurkeuring wel al vaker onvoldoendes gegeven voor honden met veel wit, maar ik durf niet met 100 % zekerheid te zeggen of dit inderdaad door de kleur kwam of dat het met een ander aspect te maken had.[/quote]

Dat zou bij een functioneel exterieur keuring toch niet mogen, omdat het verder niet afdoet aan de mogelijkheden om te drijven? Of zouden schapen minder reageren op een witte hond?????? Nah lijkt me niet toch? Functioneel exterieur zou alleen moeten gaan over of het lichaam geschikt is om een drijver te zijn.
En dat gaat om lichaamsverhouding en gangwerk.
Afbeelding
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Jane Doe »

wendy71 schreef:Als beide ouderdieren een stamboom hebben , kan je ze ook aanvragen voor hun pups.
Dat is niet bij elk ras zo
Wij zitten bijvoorbeeld nog met de magtest, hebben beide ouders die niet, dan kan je geen stamboom aanvragen!
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Toevallig van de week geleerd dat de Zwitserse Witte herders in 2003 voorlopige erkenning hebben gekregen voor een periode van 10 jaar. Ik neem aan dat na 10 jaar dan gekeken wordt of ze definitief erkend kunnen worden of niet?
Zolang een ras niet erkend is krijg je van de rasvereniging een afstammingsbewijs. Dat heeft hetzelfde doel als een "echte" stamboom, namelijk het kunnen aantonen wie de ouders en voorouders zijn/waren. Ik weet dat van zowel de Witten als de Shilohs dit heel ver terug te zien is. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”