Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koekies geven

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Koekies geven

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

maja schreef:ik ben zelf ook niet zo een voorstander van belonen met voedsel , een enthousiaste stem
en een aai over zijn bol heeft voor een hond volgens mij ook meerwaarde
er zijn natuurlijk altijd honden die een moord doen voor iets lekkers
Daar ben ik t niet mee eens. Een aai over de bol of een enthousiaste stem heeft enkel meerwaarde als de hond dit op een dergelijke manier heeft leren waarderen. Een hond vind dit niet automatisch een beloning. Als ik een hond zou nemen, en ik zou besluiten vanaf dag 1 de hond nooit aan te raken, kan deze hond nog prima niets te kort komen en perfect tevreden zijn. Echter, een hond heeft voedsel altijd nodig. Altijd. Dit is dus een intrinsieke beloning en dus uitermate geschikt. Een hoop honden hebben aaien ed leren waarderen doordat dit gecombineerd met een voedsel-beloninng gegeven werd. Dan krijg je 'Skinner-reacties... :mrgreen:

Overigens is die Natural Dogmanship volgens mij wel degelijk die voer-methode. Niet helemaal mijn methode, maar wel een duideljik voer-gebaseerde methode. :wink:
http://www.hondenschooltwente.nl/downlo ... anship.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 15 okt 2009 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat het effect van een aai als beloning nog wel eens overschat wordt. Veel honden waarderen het totaal niet als ze geaaid worden in training. Maar ja, de baas vindt het zo fijn. M'n stem gebruik ik wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hoe lang blijven jullie dan bezig met koekkies en ballen? Ik vind alle beloningen prima hoor, maar op een gegeven moment is het toch ook genoeg om leuk met de baas buiten te zijn? Ik heb nooit koekjes op zak, en ook geen speeltjes mee. Soms als Saar muizen aan het graven is (Deutsche Grundlichkeit) dan ga ik die kleine bezig houden met takjes en eikeltjes apporteren enzo.

Ik ben er eigenlijk wel blij om dat ik niet hele zakken vol spullen hoef te stouwen voordat we op weg kunnen. En toch vinden ze het nog leuk om met mij te wandelen :scratch:
Anne&Taar
Zeer actief

O, maar lekker wandelen is ook geen voer voor nodig. Lekker trainen wel. En als ik dit tijdens het wandelen wil doen, bv op moeilijke stukken los volgen, negeren van allerlei mensen en dieren, zit en blijf, dan gebruik ik bij de commando's die nog in de aanleerfase zijn een voertje. Gedrag dat er al goed inzit, daar is een vrolijk 'goed zo' ook voldoende voor. Maar zeker in de aanleerfase train ik met hetgeen mijn honden het meest waarderen: Voer.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Zoek stok! schreef:Ik denk dat het effect van een aai als beloning nog wel eens overschat wordt. Veel honden waarderen het totaal niet als ze geaaid worden in training. Maar ja, de baas vindt het zo fijn.
Inderdaad. Daarbij aaien heel veel bazen over de kop en dat zien heel veel honden al helemaal niet als beloning.
Anne&Taar
Zeer actief

De 'grap' bij een hoop rashonden is overigens wel dat er op een hoop gedragingen dermate geselecteerd is, dat dit gedrag bijna een intrinsieke beloning an sich wordt: Een retriever vindt (vaak) apporteren van zichzelf al een grote beloning, en heeft hier niet veel aanmoediging meer voor nodig. Een Border vind hoeden zelf al een geweldige beloning, en doet dit dus ook vaak al vanzelf. Door sterk op bepaald gedrag te selecteren krijg je in een aantal gevallen ook meer probleemgedrag in mijn ogen, als je hier van tevoren niet voldoende rekening mee gehouden hebt. Bv de Border, of de staande hond, of...Dit is ook, als je dan toch wilt vergelijken met een wolf, een groot verschil. Deze hebben dit soort overdreven uitspattngen niet.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Scooby schreef:
Zoek stok! schreef:Ik denk dat het effect van een aai als beloning nog wel eens overschat wordt. Veel honden waarderen het totaal niet als ze geaaid worden in training. Maar ja, de baas vindt het zo fijn.
Inderdaad. Daarbij aaien heel veel bazen over de kop en dat zien heel veel honden al helemaal niet als beloning.
De mijne wel. Niets liever dan dat ik ze even aanhaal onderweg. Haha, en op dit moment komt Mieppie ook weer even een kroel halen, en douwt haar koppie onder mijn arm. Als ik haar niet kroel dan regelt ze zelf wel even dat ze gekroeld wordt op de plek waar zij het graag wil hoor (en dat is dus zijkant koppie/oor)
Anne&Taar
Zeer actief

Intrinsieke beloning van de Golden. :mrgreen: Daar zijn ze die geweldige Goldens voor. :pffff: :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:
De mijne wel. Niets liever dan dat ik ze even aanhaal onderweg. Haha, en op dit moment komt Mieppie ook weer even een kroel halen, en douwt haar koppie onder mijn arm. Als ik haar niet kroel dan regelt ze zelf wel even dat ze gekroeld wordt op de plek waar zij het graag wil hoor (en dat is dus zijkant koppie/oor)
Dat is dus iets anders dan een grote (dominante) hand vol over het hoofd en soms zelfs over de ogen/snuit.
Zoek stok!
Zeer actief

Scooby schreef: Dat is dus iets anders dan een grote (dominante) hand vol over het hoofd en soms zelfs over de ogen/snuit.
En ik doel op aai'beloningen' in training. Hond heeft oefening goed gedaan en krijgt aai over kop van baas. Moet je eens zien hoeveel honden dat nou echt leuk vinden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Anne&Taar schreef:De 'grap' bij een hoop rashonden is overigens wel dat er op een hoop gedragingen dermate geselecteerd is, dat dit gedrag bijna een intrinsieke beloning an sich wordt: Een retriever vindt (vaak) apporteren van zichzelf al een grote beloning, en heeft hier niet veel aanmoediging meer voor nodig. Een Border vind hoeden zelf al een geweldige beloning, en doet dit dus ook vaak al vanzelf. Door sterk op bepaald gedrag te selecteren krijg je in een aantal gevallen ook meer probleemgedrag in mijn ogen, als je hier van tevoren niet voldoende rekening mee gehouden hebt. Bv de Border, of de staande hond, of...Dit is ook, als je dan toch wilt vergelijken met een wolf, een groot verschil. Deze hebben dit soort overdreven uitspattngen niet.
Dat was voor mij even wennen met drijven inderdaad. De beloning is niet spel of voer, maar weer mogen drijven. Het werk is de beloning dus.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Anne&Taar
Zeer actief

Das bij Fenna ook t geval; het apporteren is vaak de beloning. Echter haalt t dit helaas nog steeds niet bij een lekker koekje...Volgende keer NOG selectiever fokken, dus... :boos: :mrgreen: :pffff:
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 15 okt 2009 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Scooby schreef: Dat is dus iets anders dan een grote (dominante) hand vol over het hoofd en soms zelfs over de ogen/snuit.
En ik doel op aai'beloningen' in training. Hond heeft oefening goed gedaan en krijgt aai over kop van baas. Moet je eens zien hoeveel honden dat nou echt leuk vinden.
Ja, daar heb ik het toch ook over?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
Daar heeft Scooby het ook over dacht ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nanna schreef:
Scooby schreef: Dan nog is het niet de bedoeling dat zo'n hond maar te pas en te onpas zelfstandig zijn passie gaat volgen, lijkt mij?
Windhonden wel :pffff:
Ik ken geen windhondenras dat eerst het "bevel" van de baas afwacht. Ze worden vastgehouden, en zodra de tijd rijp is losgelaten. Dat is de enige mogelijkheid.
Iedere rechtgeaarde windhond zal achter wild aanschieten zodra die kans zich voordoet.
vergeet de bassets en de bloedhonden niet ;).
Laatst gewijzigd door Hutsje op 15 okt 2009 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ranetje schreef:Ik ben het er weer wel mee eens :wink:
Ik vraag me wat dat betreft echt serieus af of je al die theorieën over rangorde, dominantie enz. enz. nog wel los kunt laten op honden waarbij tijdens het fokken de verschillende rassen behoorlijk sterk op bepaalde eigenschappen zijn uitvergroot.
dat kan dus ook niet. ik heb wel eens een lezing bijgewoond van klaas wijnberg. heb ik hem ook gemeld dat veel dingen uit zijn theorie niet toepasbaar zijn op bv. een basset hound. geen duidelijke reactie op gekregen ;). helemaal geen reactie, trouwens.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Scooby schreef:
ranetje schreef:Dan kom je niet duidelijk over voor mij :wink:
Want volgens mij zeg je dat hier wel
Ik niet. Een hond die (buiten) zijn plek weet, zal niet zelfstandig gaan jagen. Dat 'mag' alleen als de roedelleider daar aanzet/aanleiding toe geeft. En natuurlijk zeg ik dan niet dat een hond die dat wel doet de hele dag dominantiehandelingen zal plegen, alleen op dàt moment heeft hij wel even sch#t aan zijn leider en daarom gaat hij er vandoor
Volgens mij heeft hij geen schijt aan zijn leider.
Die leider is helemaal niet in beeld :wink:
Het gaat mij om het moment dàt de hond onder je appèl uit gaat. Op dat moment ben je nog wel in beeld en kiest de hond er voor om zijn eigen ding te doen en dus niet datgene wat jij van hem verlangt.
Die hond maakt geen keuze. Ja, als je hond zijn neus in de lucht steekt en jij roept op tijd NEE en hij kijkt je even aan en hij neemt toch een spurt, dat is een keuze. Maar iets spannends in de verte zien en instinctief eropaf, dat heeft niks met gehoorzaamheid te maken. En als een hond eenmaal zo helemaal gefocust weg is gerend, is het verrotte lastig om hem terug te roepen, want hij hoort je gewoon niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Hutsje schreef:
Nanna schreef:
Scooby schreef: Dan nog is het niet de bedoeling dat zo'n hond maar te pas en te onpas zelfstandig zijn passie gaat volgen, lijkt mij?
Windhonden wel :pffff:
Ik ken geen windhondenras dat eerst het "bevel" van de baas afwacht. Ze worden vastgehouden, en zodra de tijd rijp is losgelaten. Dat is de enige mogelijkheid.
Iedere rechtgeaarde windhond zal achter wild aanschieten zodra die kans zich voordoet.
vergeet de bassets en de bloedhonden niet ;).
En beagles. Van wat ik ervan gezien heb, vind ik beagles het toppunt van neus op de grond , blind voor de rest van de wereld en gewoon gaan. Ook als het niet om jagen gaat, maar om iets als spelen met andere honden, waar ik mijn honden dan weer redelijk probleemloos uit terug kan roepen, lijken beagles vaak hun baas echt niet meer te zien.
Hanneke2
Zeer actief

Anne&Taar schreef:De 'grap' bij een hoop rashonden is overigens wel dat er op een hoop gedragingen dermate geselecteerd is, dat dit gedrag bijna een intrinsieke beloning an sich wordt: Een retriever vindt (vaak) apporteren van zichzelf al een grote beloning, en heeft hier niet veel aanmoediging meer voor nodig. Een Border vind hoeden zelf al een geweldige beloning, en doet dit dus ook vaak al vanzelf. Door sterk op bepaald gedrag te selecteren krijg je in een aantal gevallen ook meer probleemgedrag in mijn ogen, als je hier van tevoren niet voldoende rekening mee gehouden hebt. Bv de Border, of de staande hond, of...Dit is ook, als je dan toch wilt vergelijken met een wolf, een groot verschil. Deze hebben dit soort overdreven uitspattngen niet.
Goed punt. Maar jagen is een eigenschap die in elke hond aanwezig is, bij (zelfstandige) jachthonden nog eens extra ingefokt, en vervolgens belonen we ze niet met jagen maar proberen we het juist te onderdrukken. Da's wel krom.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Anne&Taar schreef:Das bij Fenna ook t geval; het apporteren is vaak de beloning. Echter haalt t dit helaas nog steeds niet bij een lekker koekje...Volgende keer NOG selectiever fokken, dus... :boos: :mrgreen: :pffff:
Vera kwat koekies uit zodra er geapporteerd wordt. Meestal neemt ze ze niet eens aan. Ik moet er altijd wel om lachen, dan zeg ik dat het apporteren "klaar" is, stop de bal/dummy/speeltje weg, en ik denk dan haar ter compensatie nog even een fliedertje van het een of ander te geven. Dan hou ik dat voor d'r bek, en zij d'r kaken stijf op elkaar :smile: "stik in je koekie, we kunnen apporteren, of gewoon doorlopen hoor :pffff: " :mrgreen:
Als pup van 10 weken ofzo deed ze dat al, toen heb ik nog moeite staan doen om dat koekie er toch in te krijgen zo erg was ik koekieshonden gewend, ook erg eigenlijk :N: :mrgreen: :mrgreen: Maar zij mot het dus niet.

Ik heb vaak iets van koekjes en een bal bij mij tijdens gewone wandelingen. Gewoon omdat ze dat erg leuk vinden. Zonder luisteren ze ook prima, maar Saar wordt zo vreselijk blij van een koekje tussendoor soms, en Vera van het apporteren. Dus doen we dat :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marion. schreef:Hoe lang blijven jullie dan bezig met koekkies en ballen? Ik vind alle beloningen prima hoor, maar op een gegeven moment is het toch ook genoeg om leuk met de baas buiten te zijn? Ik heb nooit koekjes op zak, en ook geen speeltjes mee. Soms als Saar muizen aan het graven is (Deutsche Grundlichkeit) dan ga ik die kleine bezig houden met takjes en eikeltjes apporteren enzo.

Ik ben er eigenlijk wel blij om dat ik niet hele zakken vol spullen hoef te stouwen voordat we op weg kunnen. En toch vinden ze het nog leuk om met mij te wandelen :scratch:
ik heb altijd balletjes bij me en voertjes... maar wil niet zeggen dat ze het krijgen. Trainen overigens wel altijd balletje...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Heb een keer op een training hier in de buurt gezien dat als de hond een beloningskoekje kreeg de baas het eerst naar zijn eigen mond bracht en het dan aan de hond gaf.
Het idee was dat de baas eerst een stuk mag en daarna de hond.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Langhaar schreef:Heb een keer op een training hier in de buurt gezien dat als de hond een beloningskoekje kreeg de baas het eerst naar zijn eigen mond bracht en het dan aan de hond gaf.
Jammer alleen dat het je op deze manier niet lukt om de hond binnen een seconde na de laatste actie te belonen. Dat is de kracht van de beloning namelijk... Voor hetzelfde geld kijkt de hond in de tussentijd net weer naar iets anders of is net van positie veranderd en dan beloon je hem dus voor iets waar je hem helemaal niet voor wilde belonen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Langhaar schreef:Heb een keer op een training hier in de buurt gezien dat als de hond een beloningskoekje kreeg de baas het eerst naar zijn eigen mond bracht en het dan aan de hond gaf.
dat zei ik op pagina 1 al ;)
renee-uk schreef:Ik vind het nogal vergezocht eerlijk gezegd, maar als oplossing zou je á la Jan Fennell net kunnen doen of je zelf op die koekjesbeloning kauwt en het dan aan de hond geven, dan krijgt ie dat wat jij overlaat
Scooby schreef:Jammer alleen dat het je op deze manier niet lukt om de hond binnen een seconde na de laatste actie te belonen. Dat is de kracht van de beloning namelijk... Voor hetzelfde geld kijkt de hond in de tussentijd net weer naar iets anders of is net van positie veranderd en dan beloon je hem dus voor iets waar je hem helemaal niet voor wilde belonen.
als je een goedzo geeft kan dat best als beloning, met de clicker krijgt je hond het koekje ook niet tegelijk met de click
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Scooby schreef:Jammer alleen dat het je op deze manier niet lukt om de hond binnen een seconde na de laatste actie te belonen. Dat is de kracht van de beloning namelijk... Voor hetzelfde geld kijkt de hond in de tussentijd net weer naar iets anders of is net van positie veranderd en dan beloon je hem dus voor iets waar je hem helemaal niet voor wilde belonen.
als je een goedzo geeft kan dat best als beloning, met de clicker krijgt je hond het koekje ook niet tegelijk met de click
Klopt, maar dan moet die 'Goed zo', dus al een krachtige bevestiging zijn van iets wat de hond goed doet en het blijft een kwestie van goede timing.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Scooby schreef:
renee-uk schreef:
Klopt, maar dan moet die 'Goed zo', dus al een krachtige bevestiging zijn van iets wat de hond goed doet en het blijft een kwestie van goede timing.
ja maar dat geldt voor elke beloning toch
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Scooby schreef:
renee-uk schreef: als je een goedzo geeft kan dat best als beloning, met de clicker krijgt je hond het koekje ook niet tegelijk met de click
ja maar dat geldt voor elke beloning toch
Ja, absoluut. Maar een brokje is, doorda een hond dat vaak erg lekker vindt, al snel een hele krachtige beloning en een 'Goed zo' is dat niet per definitie.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”