Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verkouden? (+ Vraagje)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Verkouden? (+ Vraagje)

Ongelezen bericht door Maeve »

Eigenlijk zwemt Nilo het hele jaar door, behalve als er ijs op het water ligt. Heb ik me nooit zo druk om gemaakt, ging er van uit dat hij het wel aan kan zolang hij vrijwillig het water in gaat :mrgreen: Zijn voorouders moeten immers ook niet alleen in de zomer in die Canadese meertjes zwemmen. Maar goed, sinds een dag of twee is Nilo nu aan het kuchen. Dat begint dan als een soort hoesten/kuchen waarna hij een keer moet kokhalsen. Dat heeft hij meerdere keren per dag maar als hij eenmaal gekokhalsd heeft, is het ook weer voorbij. Verder maakt hij ook geen slome of zieke indruk.

Mijn ouders zijn nu van mening dat het een verkoudheid is veroorzaakt doordat hij met dit koude weer zwemt. Ik wou hem sowieso de komende dagen uit het water houden, tot hij zich weer wat beter voelt. Maar zou dit echt komen door het zwemmen? Naar mijn weten zwom Nora ook wel het hele jaar door (vind ze nu niks meer aan) en heeft daar geen last van gehad.
Laatst gewijzigd door Maeve op 18 okt 2009 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Re: Verkouden?

Ongelezen bericht door malinois »

kennelhoestje :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:kennelhoestje :wink:
Echt? :N: Ik dacht dat ze dan veel meer klachten hadden. Al dat gesnotter en zo :mrgreen: Hm, gaat dat vanzelf over of moet ik naar de DA met hem?
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Denk ook kennelhoest, zou even een hoestdrankje halen voor hem :wink:
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Jouw ouders denken waarschijnlijk nog dat je verkouden wordt van kou.......

Ik dacht trouwens dat kennelhoest de hondenvariant van verkoudheid is? Klopt dat?
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
Echt? :N: Ik dacht dat ze dan veel meer klachten hadden. Al dat gesnotter en zo :mrgreen: Hm, gaat dat vanzelf over of moet ik naar de DA met hem?
ik zou even een kinderhoestdrankje halen en kijken hoe het gaat... als het na een paar dagen niet minder wordt kun je altijd nog naar de DA gaan.
En nee, ze hoeven amper klachten te hebben, maar dat kokhalzen icm kuchen is een heel bekend symptoompje :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hm okay, das balen. Kennelhoest lijkt me heel goed mogelijk trouwens, na de show in Zwolle vorig weekend. Misschien toch even naar de DA, we hebben zaterdag obedience training dus dan wil ik wel duidelijkheid over of dat wel of niet door kan gaan.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou liever geen antibiotica geven als het niet nodig is.
En ik zou zaterdag de training afzeggen :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ohja, je hebt wel kans dat de dierenarts er meteen antibiotica in stopt ja :ugh:
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Volgens mij helpt anti-biotica niet. Kennelhoest zijn virussen!
Alleen als er een bacteriele ontsteking bij komt (wat goed mogelijk is door verlaagde weerstand en beschadiging slijmvliezen door hoesten) is het zinvol om AB te geven.
Bij mensen werkt AB ook niet bij verkoudheid........
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat thijmsiroop geef ik in zo'n geval, als ze erg moeten hoesten.
Naar de DA heeft doorgaans weinig zin.
Even een keertje thuis houden van de training. :ok:
Jammer voor jou, maar daar kom je vast wel overheen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb toch een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Eigenlijk zou ik Nilo gewoon laten uitzieken maar ik ben toch te bang dat hij Nora aan steekt. Die staat momenteel al op AB vanwege een blaasontsteking, dus dat risico vind ik iets te groot. Vrijdag moet ik langskomen met hem en de dierenarts had het over een syroopje wat hij mee zal geven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

hij was 2 weken geleden al besmettelijk dus dat heeft weinig nut meer op dit moment. :wink: Tegen de tijd dat een hond begint te hoesten is het al te laat.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben Vrijdag met Nilo naar de dierenarts geweest. Die was van mening dat ik hem beter niet gewoon kon laten uitzieken en wou hem toch even zien. Toen was hij al een dag of 5 aan het hoesten, wat betekende dat zijn lichaam het net niet zelf kon overwinnen, anders was het binnen die tijd al verdwenen. Dus een syroopje meegekregen, nog geen antibiotica want dat was niet nodig. Alleen als het niet over gaat of het wordt erger moeten we terug voor mogelijk een AB kuur.

Maar nu een vraag: de dierenarts adviseerde me om Nilo te laten enten tegen kennelhoest. Ten eerste omdat hij zelf veel in contact komt met andere honden (training, shows etc). Maar ook vanwege Nora, wiens weerstand een stuk minder is. Die is nu ook besmet door Nilo en heeft er veel meer last van. Ze hoest veel meer en hoest ook slijm op. Volgens de dierenarts was een enting dit jaar niet nodig, de milde vorm die Nilo nu heeft is genoeg reden voor zijn lichaam om antistioffen aan te maken. Maar voor volgend jaar moesten we er toch wel over nadenken, vooral voor Nora's veiligheid. Het was volgens hem te vergelijken met een griepprik: je kan niet beschermen tegen alle soorten, maar het lichaam maakt sowieso antistoffen aan zodat de andere soorten ook minder hard aan komen.

Ik ben helemaal niet zo'n fan van teveel enten, maar ik vind dit wel moeilijk. Ik moet er ook niet aan denken dat Nora hierdoor een mogelijk dodelijke longontsteking op loopt. Maar als ik wel ent, welke hond moet ik dan enten? Als ik Nilo ent, kan hij het niet doorgeven aan Nora, want Nora komt nooit zoveel in aanraking met andere honden. Alleen Nilo gaat mee naar shows en 2 x in de week naar training, dus voor hem is het risico veel groter. Toch staan Tollers er om bekend dat ze heftige reacties op entingen kunnen hebben (heeft Nilo nog nooit gehad maar je weet maar nooit). Maar om Nora van 12 te enten (dan waarschijnlijk 13) vind ik ook geen fijn idee :U:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Re: Verkouden? (+ Vraagje)

ik zou het niet doen, maar goed dat is natuurlijk helemaal aan jou zeker met een oudere hond...
reden: als je ent tegen het ene kan hij met gemakt het andere doorgeven... dus ongeacht of je ze allebei of een van de 2 laat enten.
Overigens is het niet eens zeker dat de andere hond uberhaupt kennelhoest krijgt als de ene het heeft. Hier heeft er weleens 1 het gehad en dat was net die ene die geent was... de rest heeft het niet gehad.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou het niet doen. hoe ouder hoe meer weerstand ze vaak hebben tegen dit soort dingen (ben there, done that). heb hier wel behoorlijke kennelhoest gehad met veel koorts, ze hadden het allemaal behalve de oudjes ;).
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als nora niet geënt wordt en nilo wel maar nilo krijgt het toch (in verzwakte vorm) kan hij het wel gewoon (in de sterke vorm) aan nora doorgeven hoor.

ter bescherming van nora nilo enten heeft dus weinig zin.
Ohja, dat is waar. Zo had ik het nog niet eens bekeken. Dus dan zou ik sowieso Nora zelf moeten enten als ik haar wil beschermen..
Aradia
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): X wheaten terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aradia »

Het heerst hier in Assen ook. Bandhu heeft het opgelopen tijdens de cursus denk ik.
Cursus is niet in Assen, maar wel in deze regio.

Hij begon maandagavond ineens. Als het vrijdag nog niet beter is, ga ik naar de D.A.
Tot nu toe eerst druppels en honing of hoestdrank.
Groetjes van Aradia en Bandhu (geb. 6 april 2009)

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”