Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rhodin heeft hd (nu met foto's!)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Rhodin heeft hd (nu met foto's!)

Ongelezen bericht door crutz »

Shima schreef:Gaby, ik lees dit nu pas, wat rot dat je hond geen goede heupen heeft. :(
Gelukkig schijnt hij er nog niet zoveel last van te hebben en ben je al begonnen met spieren kweken.
Ja en dan krijg je een andere uitslag misschien, maar dan is er dus niets veranderd aan zijn heupen, behalve de uitslag
Voor de hond zelf veranderd er inderdaad niets aan de heupen, maar misschien dat de fokker wel graag een juiste uitslag heeft? Het zou van invloed kunnen zijn op de beslissing of zij nog verder wil fokken met andere pups uit dit nest. Zeker als het zusje ook niet zulke goede heupen heeft. :19:

idd,
en als het alleen de ondiepe kommen en evt een wat mindere aansluiting zijn hoeft hij er nooit last van te krijgen, zeker niet met goede bespiering,
maar bij botafwijkingen wordt t een ander verhaal.....

verder voor de fokker, de lijn is dus toch niet zo gezond als dat ze hopen (wat ik nu al weet dus 2 met HD, 1 dove hond (1 of 2 zijdig? en was dit vooraf getest, want dit kan bij de fokker al getest worden)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:ik denk dat je mijn reactie verkeerd begrijpt : ik bedoel dat dit geen goede heupen worden omdat een hd-commissie hier om welke reden dan ook een A zou aan geven. ik ben geen expert, maar als dit A-heupen zijn ben ik een kikker.
Of het is weer een taalbarrière, het zou de eerste keer niet zijn :N:
Het goede nieuws is dat ik het alleen bij Vlaams heb ;)

Nee, ik denk niet dat dit A-heupen zijn, hoor.
Maar een juiste inschatting en de goede diagnose van de eventuele botafwijkingen en de plaats en oorzaak en gevolgen...
Dat zijn redenen om meer te willen weten.
Lijkt mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:verder voor de fokker, de lijn is dus toch niet zo gezond als dat ze hopen (wat ik nu al weet dus 2 met HD, 1 dove hond (1 of 2 zijdig? en was dit vooraf getest, want dit kan bij de fokker al getest worden)
Maar het was een nest met dubbel merles erin (dat is Rhodin toch ook?), dus dat is de oorzaak van die doofheid.
Dat is een andere (en voorkoombare) oorzaak.

Ik mag hopen dat deze fokker dat in elk geval niet meer zal doen :?

Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

crutz schreef:1 dove hond (1 of 2 zijdig? en was dit vooraf getest, want dit kan bij de fokker al getest worden)
Volgens mij is hij doof (eenzijdig als ik me het uit andere topics goed herinner) omdat ie dubbel merle is :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
crutz schreef:verder voor de fokker, de lijn is dus toch niet zo gezond als dat ze hopen (wat ik nu al weet dus 2 met HD, 1 dove hond (1 of 2 zijdig? en was dit vooraf getest, want dit kan bij de fokker al getest worden)
Maar het was een nest met dubbel merles erin (dat is Rhodin toch ook?), dus dat is de oorzaak van die doofheid.

zo ver me er nog niet in verdiept (in de achtergrond van Rhodin), maar zeker als het voorkoombaar is is het dubbel zo erg van de fokker vind ik.....
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

crutz schreef:
Shima schreef:Gaby, ik lees dit nu pas, wat rot dat je hond geen goede heupen heeft. :(
Gelukkig schijnt hij er nog niet zoveel last van te hebben en ben je al begonnen met spieren kweken.
Ja en dan krijg je een andere uitslag misschien, maar dan is er dus niets veranderd aan zijn heupen, behalve de uitslag
Voor de hond zelf veranderd er inderdaad niets aan de heupen, maar misschien dat de fokker wel graag een juiste uitslag heeft? Het zou van invloed kunnen zijn op de beslissing of zij nog verder wil fokken met andere pups uit dit nest. Zeker als het zusje ook niet zulke goede heupen heeft. :19:

idd,
en als het alleen de ondiepe kommen en evt een wat mindere aansluiting zijn hoeft hij er nooit last van te krijgen, zeker niet met goede bespiering,
maar bij botafwijkingen wordt t een ander verhaal.....

verder voor de fokker, de lijn is dus toch niet zo gezond als dat ze hopen (wat ik nu al weet dus 2 met HD, 1 dove hond (1 of 2 zijdig? en was dit vooraf getest, want dit kan bij de fokker al getest worden)
De fokker is gestopt met fokken en heeft al zijn Catahoula's weggedaan. Zo ver ik weet, zijn er geen fokplannen met andere broers/zussen. Wel met halfbroers en halfzussen die nu in Tsjechië wonen, twee daarvan zijn getest (zo ver ik weet) en hebben prima heupen. Ik heb hem ingelicht (gemaild), maar nog geen reactie terug gehad. Volgens de fokker heeft hij van andere pups nog nóóit klachten gehoord, gaf de eigenaresse van zijn zusje aan, die hem daar laatst over gebeld heeft toen bleek dat zijn zusje flinke hd had. Zijn reactie scheen niet zo heel leuk te zijn... :ugh: (Ik heb inmiddels ook wel flinke vraagtekens bij de fokker, maar dat is weer een ander verhaal en wil dat liever niet zo op het forum uiten.)

De fokker heeft wel het gehoor getest bij de pups met een BAER-test. Rhodin is eenzijdig doof. Bij Catahoula's is doofheid een voorkomend probleem, vanwege de merle x merle combinaties. Normaal gesproken worden alle pups die wit zijn afgemaakt bij de geboorte, maar ik hoorde van een andere eigenaar van een witte halfzus van Rhodin, dat de vrouw van de fokker bij de bevalling was en zij wilde niet dat de pups werden afgemaakt. Daarom zijn er witte pups in leven gebleven, waaronder die van ons. Hij komt namelijk ook uit een merle x merle combinatie, ontzettend slecht, maar wat voor Catahoula's niet ongewoon is. Eigenlijk gebeurt er niet anders in Amerika. (Heb geen zin in een discussie daarover nu, is eerder al uitvoerig gebeurt.) Toen ik Rhodin mee nam, wist ik dat van die merle x merle niet eens en dat de doofheid dus eigenlijk bewust zo gefokt is. Ik dacht dat het kwam omdat hij 'toevallig' zo wit was. De fokker heeft ons er nooit wat over verteld. Ga het in de toekomst in ieder geval ontzettend anders doen. :ugh:

Ik heb de DA trouwens niet gehoord over botafwijkingen. Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Hij is gestopt met fokken.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:uiteraard kan je nooit teveel weten, maar of dat weten dan ook correct weten is is blijkbaar nog maar de vraag, ik reageerde dus op wat je hier zei :
Marjoleine schreef: Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.
Ik heb onlangs nog zo'n uitslag gezien.
Ah, ja, maar daarmee bedoelde ik niet te zeggen dat Rhodin misschien wel A zou kunnen hebben hoor.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat je niet af moet gaan op wat een gemiddelde DA zegt over een foto, tenzij je weet dat het een orthopeed is die echt weet waar hij het over heeft.
Omdat een mindere NB niet meteen zegt dat de hele heup niet deugt.

Overigens betrof het in bovenstaand geval een forse reu van pakweg 40 kilo en 4 jaar oud, die deze uitslag kreeg.

Afbeelding

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Re: Rhodin heeft hd

Ongelezen bericht door duitse herder »

Inge O schreef:
Hutsje schreef:
Inge O schreef:
dat vind ik zo'n rare instelling : alleen de goede heupen mogen dus officiëel bekend zijn?
ik denk dat het in dit geval om financiele redenen niet is opgestuurd. kost toch weer een hoop geld om ze officieel te laten beoordelen.
ja, ik weet het, maar juist dat geeft finaal een fout beeld binnen een ras : de commissie krijgt alleen de goede heupen door :wink: .
Dat viel mij ook al op, ik hoor steeds vaker dat als de heupen slecht zijn de beoordeling niet opgestuurd wordt. Dan heeft het toch nog weinig nut de uitslagen?
Perry en Noah

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:maar in het geval wat jij noemt heeft het toch eerder met een zeer vreemde beslissing van de commissie dan met de kennis van de da te maken?
De maatstaven zijn dat de aansluiting en de (afwezigheid van) botafwijkingen doorslaggevend kunnen zijn.
Dat is wat mij is uitgelegd.
Dus een hond met een foto die niet goed is zodat de NB niet goed gemeten wordt en de aansluiting die niet deugt (vanwege combi roesje en grote hond) krijgt een slechtere uitslag, en bij een goede foto en daardoor iets betere NB en een goede aansluiting (want geen roesje) vallen die twee factoren anders uit.
De BA was natuurlijk altijd al 0, anders had het niets uitgemaakt.
Inge O schreef:en de commissie beoordeelt de foto's toch blind, zonder rekening te houden met ras of leeftijd :denken: ?
Ja, uiteraard.
Ik noemde dat alleen omdat jij aangaf dat HD bij oudere honden eerder BA geeft. En dit is dus geen piepjonge hond, die ondanks die eerste uitslag op zijn 4e dus nog steeds BA-0 had.
Ik (en wellicht jij) trek dus conclusies uit de combi leeftijd-uitslag, maar de commissie natuurlijk niet.

Afbeelding

sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Oh vreselijk wat een rotnieuws :(
Wij hebben ook een hond met HD gehad, hij was altijd onrustig 's avonds enz. en hij werd er agressief van en heeft toen een klant gebeten. We hebben hem toen in laten slapen, hij is 2 jaar geworden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:dat foto's onder verschillende omstandigheden genomen een verschillende beoordeling kunnen geven, ja, maar dat verklaart toch nog steeds niet waarom er aan een hond met een extreem lage norbergwaarde door de commissie een A zou gegeven worden zoals in jouw voorbeeld dat ik quootte?
Omdat ie goede aansluiting en geen botafwijkingen had.
Dat is wat de uitleg was.

Afbeelding

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Marjoleine schreef:Nee, ik denk niet dat dit A-heupen zijn, hoor.
Maar een juiste inschatting en de goede diagnose van de eventuele botafwijkingen en de plaats en oorzaak en gevolgen...
Lijkt mij.
Ik zal voor Frenk nooit een officiele uitslag kunnen vragen, maar ik zou hem bij verdenking van orthopedische kwesties toch altijd laten bekijken door een orthopeed. :19: Gewoon omdat dat mijzelf een prettig gevoel geeft. Want stel je voor dat er wel een behandeling mogelijk of raadzaam is, dan denk ik dat je dat eerder hoort bij een orthopeed dan bij een algemene DA.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Inge O schreef:als een gewricht niet goed in elkaar zit zal een lichaam daarop reageren door te proberen 'bij te bouwen' om het gewricht te 'verbeteren'. veel verbetering brengt dat echter niet mee, omdat het alleen botwoekering is en geen kraakbeen, het gewricht wordt dus niet beter maar ontwikkelt arthrose :wink: .

meestal is het zo dat er meer woekeringen ontstaan naarmate de hd erger is én naarmate de hond ouder is : erge hd op jonge leeftijd kan zo minder botafwijkingen laten zien als matige hd op oudere leeftijd.

maar die botafwijkingen komen er zeker niet altijd in voorspelbare mate en zelfs als die er zijn kan je niet voorspellen hoeveel last de hond er van heeft.
Frenk moet een onderhoudsdosering glucosamine/chondroitine blijven slikken om oa artrosevorming zoveel mogelijk te voorkomen. Omdat bij hem op de geopereerde plaatsen ook sneller artrose kan ontstaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

-Gaby- schreef:De fokker heeft wel het gehoor getest bij de pups met een BAER-test. Rhodin is eenzijdig doof. Bij Catahoula's is doofheid een voorkomend probleem, vanwege de merle x merle combinaties. Normaal gesproken worden alle pups die wit zijn afgemaakt bij de geboorte, maar ik hoorde van een andere eigenaar van een witte halfzus van Rhodin, dat de vrouw van de fokker bij de bevalling was en zij wilde niet dat de pups werden afgemaakt. Daarom zijn er witte pups in leven gebleven, waaronder die van ons. Hij komt namelijk ook uit een merle x merle combinatie, ontzettend slecht, maar wat voor Catahoula's niet ongewoon is. Eigenlijk gebeurt er niet anders in Amerika. (Heb geen zin in een discussie daarover nu, is eerder al uitvoerig gebeurt.) Toen ik Rhodin mee nam, wist ik dat van die merle x merle niet eens en dat de doofheid dus eigenlijk bewust zo gefokt is. Ik dacht dat het kwam omdat hij 'toevallig' zo wit was. De fokker heeft ons er nooit wat over verteld. Ga het in de toekomst in ieder geval ontzettend anders doen. :ugh:

Ik heb de DA trouwens niet gehoord over botafwijkingen. Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Nee, ik denk niet dat ze bewust doofheid fokken.
Ze nemen waarschijnlijk wel bewust een risico op doofheid.
Dat blijkt ook wel want anders zouden ze niet op het idee komen om een Bear-test te doen met de puppy's.
Daarbij komt dan ook nog weer dat niet alle witte honden doof zijn :roll:
Dat maakt het extra ingewikkeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Gaby-
Zeer actief

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:Nee, ik denk niet dat dit A-heupen zijn, hoor.
Lijkt mij.
Ik zal voor Frenk nooit een officiele uitslag kunnen vragen, maar ik zou hem bij verdenking van orthopedische kwesties toch altijd laten bekijken door een orthopeed. :19: Gewoon omdat dat mijzelf een prettig gevoel geeft. Want stel je voor dat er wel een behandeling mogelijk of raadzaam is, dan denk ik dat je dat eerder hoort bij een orthopeed dan bij een algemene DA.
Op het moment heeft Rhodin dus nog geen last, mochten we denken dat hij er meer last van krijgt, dan ga ik wel direct naar een orthopeed en niet meer langs de DA. Hij krijgt nu Glucosamine, Chondroitrine en visolie.
ranetje schreef:
-Gaby- schreef:De fokker heeft wel het gehoor getest bij de pups met een BAER-test. Rhodin is eenzijdig doof. Bij Catahoula's is doofheid een voorkomend probleem, vanwege de merle x merle combinaties. Normaal gesproken worden alle pups die wit zijn afgemaakt bij de geboorte, maar ik hoorde van een andere eigenaar van een witte halfzus van Rhodin, dat de vrouw van de fokker bij de bevalling was en zij wilde niet dat de pups werden afgemaakt. Daarom zijn er witte pups in leven gebleven, waaronder die van ons. Hij komt namelijk ook uit een merle x merle combinatie, ontzettend slecht, maar wat voor Catahoula's niet ongewoon is. Eigenlijk gebeurt er niet anders in Amerika. (Heb geen zin in een discussie daarover nu, is eerder al uitvoerig gebeurt.) Toen ik Rhodin mee nam, wist ik dat van die merle x merle niet eens en dat de doofheid dus eigenlijk bewust zo gefokt is. Ik dacht dat het kwam omdat hij 'toevallig' zo wit was. De fokker heeft ons er nooit wat over verteld. Ga het in de toekomst in ieder geval ontzettend anders doen. :ugh:

Nee, ik denk niet dat ze bewust doofheid fokken.
Ze nemen waarschijnlijk wel bewust een risico op doofheid.
Dat blijkt ook wel want anders zouden ze niet op het idee komen om een Bear-test te doen met de puppy's.
Daarbij komt dan ook nog weer dat niet alle witte honden doof zijn :roll:
Dat maakt het extra ingewikkeld.
Ja, je hebt gelijk. Ik heb het een beetje ongelukkig opgetypt. Maar dit is wat ik bedoel inderdaad, een bewust risico op doofheid, terwijl het prima vermeden kan worden.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Volgens de fokker heeft hij van andere pups nog nóóit klachten gehoord, gaf de eigenaresse van zijn zusje aan, die hem daar laatst over gebeld heeft toen bleek dat zijn zusje flinke hd had. Zijn reactie scheen niet zo heel leuk te zijn..
Ach, hoe herkenbaar! :jank: De fokker van mijn allereerste Bouvier reageerde ook ongeveer zo. Hij zei (en sloeg daarbij met zijn vuist op tafel) IK FOK AL 25 JAAR BOUVIERS EN HEB NOG NOOIT 1 MET HD GEHAD! Je wilt niet weten wat ik toen dacht.:devil: Hoe simpel was het voor hem geweest om even contact op te nemen met mijn dierenarts?
Jammer, dat fokkers zo reageren.
Gaby, goed dat jij de fokkers inlicht. Ik vind dat ze dat mogen/horen te weten als ze met halfbroers en -zussen willen gaan fokken :ok:
-Gaby-
Zeer actief

Shima schreef:
Volgens de fokker heeft hij van andere pups nog nóóit klachten gehoord, gaf de eigenaresse van zijn zusje aan, die hem daar laatst over gebeld heeft toen bleek dat zijn zusje flinke hd had. Zijn reactie scheen niet zo heel leuk te zijn..
Ach, hoe herkenbaar! :jank: De fokker van mijn allereerste Bouvier reageerde ook ongeveer zo. Hij zei (en sloeg daarbij met zijn vuist op tafel) IK FOK AL 25 JAAR BOUVIERS EN HEB NOG NOOIT 1 MET HD GEHAD! Je wilt niet weten wat ik toen dacht.:devil: Hoe simpel was het voor hem geweest om even contact op te nemen met mijn dierenarts?
Jammer, dat fokkers zo reageren.
Gaby, goed dat jij de fokkers inlicht. Ik vind dat ze dat mogen/horen te weten als ze met halfbroers en -zussen willen gaan fokken :ok:
Lief berichtje. :) Wat een rotreactie van de fokker van jouw bouvier. :ugh: Ik heb "mijn" fokker gemaild (nog steeds geen reactie terug :19: ) omdat ik dacht dat ik anders zou ontploffen... :oeps:

Gelukkig sta ik samen sterk met de eigenaresse van Amy, Rhodins zusje. Zij heeft ook de kennel in de VS ingelicht waar Rhodins ouders vandaan komen. Maar die reageerden ook niet zo vriendelijk vond ik. :roll: Een beetje alsof het een persoonlijke aanval is, terwijl het helemaal niet zo bedoelt is, we proberen juist het ras te verbeteren. Maar zodra ik antwoord van de fokker heb, mail ik alle mensen waarvan ik weet dat zij broers/zussen van Rhodin hebben, ten minste, als de fokker dat zelf niet wil doen. Ik wil dat iedereen het weet, zodat ze er rekening mee kunnen houden. Zo ver ik weet zijn er geen fokplannen met zussen en broers.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier helaas ook ervaring met hd

Roan had volgens de vorige eigenaren hd +- , is nu hd c
Nooit wat aan die hond gemerkt.

Kenji heeft c maar t neigt meer naar d met artrose.
Heb haar bij een da aangesloten bij rvb laten rontgenen , foto's zijn niet opgestuurd ik wist genoeg.

Op t moment dat ik t hoorde stortte heel mn wereld ff in. Heb daar zitten janken als een klein kind.
En toen heb ik me na 5 min een schop onder mn kont gegeven, want het is niet het einde vd wereld.

Kenji heeft er geen last van, behalve als ze met Ditch op een veldje aan t rauzen is geweest en dat gebeurt dus niet meer.
Maar verder doe ik gewoon alles met haar.

Er word elke dag met haar gefietst, trainen in de ipo dus speuren , appel en manwerk.
Springen word wel beperkt, maar dat doe ik ook met mn andere honden.

Ik ga haar net als Roan niet stilleggen, dat gaat niet goedkomen. Krijg je een hele sjacho Kenji of ze is niet te houden hier.

Belangrijk is dat je de bespiering goed houd. Dat kan dus idd met fietsen , maar ook lekker op t strand door t zand laten lopen, balletje de duinen opgooien en laten halen.
Door t water laten lopen, zwemmen , aangelijnt wandelen enz

Suplementen geef ik nog niet, dat kan ik altijd nog doen als ik wel wat ga merken aan haar.

Roan kreeg overigens wel suplementen, maar dat was meer voor zn artrose in de voorpoten.
Hij kreeg glucosamine/chodroitine/msm tabletten, en vitamine c
En over zn eten kreeg hij omega olie van de paardendrogist

Roan is 11 jaar en 9 mnd geworden, hij is ingeslapen wegens nierfalen en niet vanwege zn hd, hernia of artrose

Hoe t met Kenji gaat lopen weet ik niet, dat zien we wel.
Heb liever dat ze kort maar leuk en vrolijk leventje heeft dan dat ze lang leeft en niets meer mag en ze sjacho word.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

** Angela ** schreef: Suplementen geef ik nog niet, dat kan ik altijd nog doen als ik wel wat ga merken aan haar.
dan ben je dus al te laat. de supplementen die je aan roan gaf voorkomen dus ook juist klachten (en dus ook artrose, of vertragen dat proces een heel stuk) en houden de boel soepel ;).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge, ik kan er niks aan doen, zo is het gegaan blijkbaar :19:
Shima schreef:
-Gaby- schreef:Volgens de fokker heeft hij van andere pups nog nóóit klachten gehoord, gaf de eigenaresse van zijn zusje aan, die hem daar laatst over gebeld heeft toen bleek dat zijn zusje flinke hd had. Zijn reactie scheen niet zo heel leuk te zijn..
En toch he, je moet je wel realiseren dat het echt niet altijd alleen maar aan die fokker ligt.

HD is wel erfelijk, maar een veel groter deel wordt bepaald door milieu.
Natuurlijk weet ik heel goed dat dit gegeven misbruikt wordt door veel fokkers om de zaak goed te praten, maar het is wel een samenspel van dingen.

En natuurlijk is het zo dat een hond die geen enkel verkeerd gen heeft iets niet ontwikkeld.
Maar aan de andere kant is er nog niet zo heel veel bekend over de genen in kwestie en is naar elkaar wijzen dus makkelijk en gebeurt dat ook veel.

Het zou zo prettig zijn als iedereen zich zou realiseren dat het een samenspel van dingen is en dat iedereen daar verantwoording in heeft, en ook dat die verantwoording nooit verder kan reiken dan de kennis die bekend is.
En we weten nog lang niet alles.

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief

@ Angela, balen zeg. Ik heb het idee dat het toch best vaak voor komt onder hondeneigenaren. :ugh: Ik ga ook voor het korte leventje mét plezier, dan voor het lange leven zonder. Vanochtend toch weer afgesproken met zijn grote vriendin een Hollandse Herder en ze hebben heerlijk gespeeld. :)
Hutsje schreef:
** Angela ** schreef: Suplementen geef ik nog niet, dat kan ik altijd nog doen als ik wel wat ga merken aan haar.
dan ben je dus al te laat. de supplementen die je aan roan gaf voorkomen dus ook juist klachten (en dus ook artrose, of vertragen dat proces een heel stuk) en houden de boel soepel ;).
Rhodin krijgt nu dagelijks 2 vitamine C tabletten, 2 Glucosamine/Chondroitine tabletten en 2 visoliecapsules (allemaal spul voor mensen). Is dat goed zo?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

van glucosamine is de standaarddosering 100 mg per 10 kg lichaamsgewicht, van chondro 80 mg per 10 kg lichaamsgewicht. wat zijn de doses van de vit c en visolie? vit. c zou ik niet elke dag geven maar om de dag of hoger gedoseerd 2 dagen niet 1 dag wel, of een paar keer per week.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Het zou zo prettig zijn als iedereen zich zou realiseren dat het een samenspel van dingen is en dat iedereen daar verantwoording in heeft, en ook dat die verantwoording nooit verder kan reiken dan de kennis die bekend is.
En we weten nog lang niet alles.
helemaal mee eens :ok: .
Ja, daar ben ik het ook mee eens. We hebben alleen altijd voorzichtig gedaan, ik weet niet wat wij anders hadden kunnen doen. :(
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hutsje schreef:van glucosamine is de standaarddosering 100 mg per 10 kg lichaamsgewicht, van chondro 80 mg per 10 kg lichaamsgewicht. wat zijn de doses van de vit c en visolie? vit. c zou ik niet elke dag geven maar om de dag of hoger gedoseerd 2 dagen niet 1 dag wel, of een paar keer per week.
De dosering van visolie is verschillend per merk en ligt aan de hoeveelheid EPA en DHA. Je kan hier kijken of de hoeveelheden erbij staan:
http://talkoftheinternet.com/etvma2/fish-oil.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De visolie die ik besteld heb staat er als merk niet bij, maar de hoeveelheden wel. Ik heb visolie capsules van NML (EPA 180 en DHA 120) besteld voor Lotjes artrose. Dus dan kan je ook kijken hoeveel ze mogen hebben door gewoon naar die hoeveelheden te kijken. :wink:
En hier kan je kg naar lb omrekenen:
http://www.convertunits.com/from/lb/to/kg" onclick="window.open(this.href);return false;
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

En toch he, je moet je wel realiseren dat het echt niet altijd alleen maar aan die fokker ligt.
Zeker, dat ben ik ook helemaal met je eens! Het zou alleen zoveel prettiger zijn geweest als de fokker mij destijds had willen aanhoren en door middel van vragen had geprobeerd om uit te vinden of het een "omgevingsfactor" of iets erfelijks was. Nu vloog hij al bijna in de gordijnen toen ik alleen maar HD noemde :cry: Dat gaf mij dus het gevoel dat hij donders goed wist dat ik gelijk had. Ik moet er misschien nog bij vertellen dat ik haar pas van hem kocht toen zij al 11 maanden was, niet goed gesocialiseerd want ze was altijd kennelhond geweest. Hij vertelde mij dat zij te groot was voor een teef en daarom weg moest. Zij was mijn eerste Bouvier en ik nog niet zo ervaren met honden kopen of voor mijn recht opkomen :oeps: Als andere fokkers haar zagen zeiden ze dat ze beslist niet te groot was voor een teef. Wist ik veel, wilde niet fokken en showen maar gewoon een hond om lekker mee te trainen. Gelukkig heb ik bijgeleerd. Maar nog steeds voel ik de pijn in mijn hart als ik weer verhalen lees van mensen die een "niet gezonde" hond hebben en de fokkers ze dan laten stikken. Ik had mijn hond nooit weggedaan, wilde niet gratis een nieuwe hond, alleen erkenning en hulp. :19:
Nu, bijna 25 jaar later, ga ik zelf fokken en zal mijn uiterste best doen om een betere fokker voor mijn puppymensen te zijn dan de paar fokkers die ik tot nu toe heb gehad. :engel: De fokkers van mijn laatste twee honden zijn fijne mensen die luisteren en proberen alle vragen die ik heb te beantwoorden en durven het ook toe te geven dat ook zij wel eens een probleemhondje hebben gefokt. Dat kan toch ook gebeuren, dan hoeft men als fokker echt niet zo defensief te worden, je werkt met levend materiaal dus je kunt nooit 100% garantie geven dat een pup niets mankeert. Probeer de mensen alleen een beetje te helpen en steunen, dat is (meestal) alles wat ze willen. :roos:
Sorry voor het lange verhaal, dit is iets wat ik heel erg mee zit.

edit:typefout
-Gaby-
Zeer actief

Shima schreef:
Zeker, dat ben ik ook helemaal met je eens! Het zou alleen zoveel prettiger zijn geweest als de fokker mij destijds had willen aanhoren en door middel van vragen had geprobeerd om uit te vinden of het een "omgevingsfactor" of iets erfelijks was. Nu vloog hij al bijna in de gordijnen toen ik alleen maar HD noemde :cry: Dat gaf mij dus het gevoel dat hij donders goed wist dat ik gelijk had. Ik moet er misschien nog bij vertellen dat ik haar pas van hem kocht toen zij al 11 maanden was, niet goed gesocialiseerd want ze was altijd kennelhond geweest. Hij vertelde mij dat zij te groot was voor een teef en daarom weg moest. Zij was mijn eerste Bouvier en ik nog niet zo ervaren met honden kopen of voor mijn recht opkomen :oeps: Als andere fokkers haar zagen zeiden ze dat ze beslist niet te groot was voor een teef. Wist ik veel, wilde niet fokken en showen maar gewoon een hond om lekker mee te trainen. Gelukkig heb ik bijgeleerd. Maar nog steeds voel ik de pijn in mijn hart als ik weer verhalen lees van mensen die een "niet gezonde" hond hebben en de fokkers ze dan laten stikken. Ik had mijn hond nooit weggedaan, wilde niet gratis een nieuwe hond, alleen erkenning en hulp. :19:
Nu, bijna 25 jaar later, ga ik zelf fokken en zal mijn uiterste best doen om een betere fokker voor mijn puppymensen te zijn dan de paar fokkers die ik tot nu toe heb gehad. :engel: De fokkers van mijn laatste twee honden zijn fijne mensen die luisteren en proberen alle vragen die ik heb te beantwoorden en durven het ook toe te geven dat ook zij wel eens een probleemhondje hebben gefokt. Dat kan toch ook gebeuren, dan hoeft men als fokker echt niet zo defensief te worden, je werkt met levend materiaal dus je kunt nooit 100% garantie geven dat een pup niets mankeert. Probeer de mensen alleen een beetje te helpen en steunen, dat is (meestal) alles wat ze willen. :roos:
Sorry voor het lange verhaal, dit is iets wat ik heel erg mee zit.

edit:typefout
:( Kan me voorstellen dat je er erg mee zit. :knuffel1: Ik baal er ook zo ongelofelijk van, ik heb nog steeds niets van de fokker gehoord. We zijn vier keer bij de fokker wezen kijken voor we Rhodin op hebben gehaald, alles zag er goed uit en achteraf blijkt het dus allemaal niet zo goed te zijn. Mede door onze onwetendheid, Rhodin is ook onze eerste hond. Ik wil niet alles zo op het forum gooien (de fokker heeft hier ook een account, is alleen niet actief zo ver ik weet).

Ik heb er wel veel van geleerd en ik geloof jij ook, als ik een Shiloh zou willen (misschien in de verre toekomst), dan zou ik met alle liefde een pup bij jou vandaan willen halen! Ik denk dat je toekomstige baasjes goed te woord staat en ze niet af valt, als ik dit zo lees, en daar word ik dan wel weer blij van. ;)
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb een berner van 20 maanden nu waar op 7 maanden HD werd geconstateerd, heb even de foto van haar heupen naast die van u hond gelegd en ze lijken zowat op elkaar, bij haar zijn de koppen nog iets verder van de kommen af maar ze was nog niet volgroeid toen.

Mijn ervaring is blijven bewegen, zwemmen is heel goed, fietsen durf ik niet aan me haar, maar denk ook op rustig tempo heel goed is, voornaamste is dat ze spieren, veel spieren aanmaken en jou hond zal deze zeker hebben met hetgeen u allemaal doet.

Ik heb mijn berner tijdje op rust gezet op aanraden van mijn vroegere dierenarts en ze werd gewoon met de dag zwakker, bij een homeopatiche dierenarts waar ik raad ging vragen, deze zei me kvv geven en wandelingen opbouwen, zwemmen.

omdat ze nog niet wilde zwemmen heb ik haar veel in water laten lopen, en toen ze eindelijk durfde zwemmen 5 keer per week gaan zwemmen.

nu is ze 20 maanden en is heel goed, ze is zondag mee naar de galderse meren geweest en heeft daar gewoon mee gespeeld en gelopen zonder problemen, nooit verwacht dat dit kon en dit komt denk ik persoonlijk toch door de spieren die ze heeft aangemaakt en suplimenten die ze al krijgt vanaf haar 7 maanden

ze eet nu elke ochtend kvv en elke avond zalmbrokken en blijft het daarop goed doen

een hond die ik kende had gewoon geen heupkommen, koppen zaten gewoon helemaal los en deze hond kreeg hills jd, deed het er ook heel goed op, zwom elke dag, had massa"s spiermassa.

mijn persoonlijk mening is dus,goede voeding en spieren zijn belangrijkste wat u hond al krijgt en heeft
theab
Actief
Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door theab »

Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.
Dit is onmogelijk. Kan je een kopie van die officiele uitslag daarvan hier plaatsen?

Een te kleine kom kan zelfs met voldoende spieropbouw niet uitgroeien tot een goed volgroeide kom. Zelfs als de kop wel mooi rond is en zonder botwoekering in kop of kom (botafwijking 0) kan deze echt geen A krijgen.

Afbeelding
Zo horen A-heupen eruit te zien.
groetjes van Thea, Saartje, Atlas, Blufie en Coca
http://www.burgerboschoase.nl
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

theab schreef:
Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.
Dit is onmogelijk. Kan je een kopie van die officiele uitslag daarvan hier plaatsen?

Een te kleine kom kan zelfs met voldoende spieropbouw niet uitgroeien tot een goed volgroeide kom. Zelfs als de kop wel mooi rond is en zonder botwoekering in kop of kom (botafwijking 0) kan deze echt geen A krijgen.
Ik ken ook meerdere honden met NBW 12, BA 0 en onvoldoende aansluiting die een A kregen. Persoonlijk zou ik zelf nooit met zo'n hond fokken maar dat gebeurt dus wel want "het is toch een A he". Helemaal blij zijn ze dan omdat hun hond een A als eindbeoordeling heeft :ugh:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”