Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Praktijk speuren

Moderator: moderatorteam

Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Praktijk speuren

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Vandaag met Rein en Huette begonnen met praktijk speuren. Alhoewel reddingshondentraining het leukste is wat er is voor mij, is het me op het moment te veeleisend en tijdrovend.

Ik heb IPO speuren geprobeerd maar dat bevalt me niet, te veel aan regels gebonden en het gaat niet van de hond uit maar van de regels in de sport. Regels volgen omdat het nu eenmaal de regel is past me niet dus daar ga ik niet mee verder.
Viavia hoorde ik van praktijk speuren in de regio waar ik woon en vandaag was de kennismakingsles. Deze is me erg goed bevallen. De trainster steekt goed in op het niveau van de hond en de honden mogen hun neus hoog of laag gebruiken, zo als het hen goeddunkt. De hond is dus aan zet en krijgt alle ruimte om de geur te gebruiken zoals hij dat graag wil.

Huette was mooi geconcentreerd en vastberaden op het spoor, zij krijgt een voerbeloning aan het eind. Zij deed twee keer een spoortje van de trainster en 1 keer mocht ze mij opsporen.

Rein was vol vuur en ging als een razende roeland over het spoor, met name hoog lucht pakken maar bij de bochten ging ie naar de grond om daar geur te pakken. Hij is veel meer ervaren door zijn tijd in de reddingshondentraining. Rein krijgt een bal aan het einde van het spoor, voer interessert hem niet als ie aan het 'werk' is. Ook hebben beide honden geur leren nemen van een persoon.

Beide honden trekken als een wilde en gaan veel harder dan ik volhoud, maar de trainster vertelde dat dat later in de training wel een punt van aandacht wordt. Het is de bedoeling dat ze straks een uur lang een spoor kunnen volgen, over wisselend terrein van een vreemd persoon.
Het is voor mij in de buurt en dat is zalig, het is alleen erg duur, dus wekelijks trainen zit er niet in maar ik ga uitproberen of eens in de 2 weken te doen is.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Praktijk speuren

Ongelezen bericht door marye »

Leuk!
Super dat ze het zo leuk vonden!
Ik heb het met Caja ook een aantal maanden gedaan, maar het werd me te duur.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Waar doe je dit Sieneke?
Bas Rouge
Zeer actief

LongFields schreef:Waar doe je dit Sieneke?
In Meijendel bij Judith Strijbos. Dit is haar site.
http://www.dogontrack.nl/speuren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat is leuk :ok:
Heel vermoeiend als de honden zo snel gaan.
Teckel Gregor ging op een zweetspoor ook zo snel :N:
Het maakt het risico op fouten groter.
Bovendien brak ik zo ongeveer mijn nek over de omgevallen boomstammen en kuilen omdat hij zo snel ging :mrgreen:
Ik denk dat je daar ook leert om je hond rustiger te laten werken?

Ik had in die tijd graag wat lessen gehad :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Bas Rouge
Zeer actief

ranetje schreef:Dat is leuk :ok:
Heel vermoeiend als de honden zo snel gaan.
Teckel Gregor ging op een zweetspoor ook zo snel :N:
Het maakt het risico op fouten groter.
Bovendien brak ik zo ongeveer mijn nek over de omgevallen boomstammen en kuilen omdat hij zo snel ging :mrgreen:
Ik denk dat je daar ook leert om je hond rustiger te laten werken?

Ik had in die tijd graag wat lessen gehad :wink:
Dit was de eerste les, dus ze wilde graag zien wat voor vlees ze in de kuip had. Zeker omdat Rein best ervaren is in neuswerk en zoeken van vermiste personen en voorwerpen. Hij werkt normaliter los van de lijn dus kan zo hard gaan als ie wel en zoveel ruimte nemen als ie wil. Dat is nu anders want ik zit aan het andere eind van de lijn en houd zijn tempo onmogelijk bij. Dat moet ie wel gaan leren nu. Huette heeft nog veel meer tijd nodig om wisselingen in het spoor; bochtjes in het spoor, pad oversteken enzo uit te werken en houdt dan even in maar als ze eenmaal weer op de goede weg is gaat ook zij hard. Het is enig. Ik word er zo blij van mijn honden zo bezig te zien. Ik vind het ook zo verschrikkelijk knap van ze en neem diep van mijn pet voor ze af. Ze kunnen dat toch mooi wel, met die zwarte natte dop van ze.

Kan nu alsnog toch, lessen nemen. Weliswaar niet met Gregor maar met Ita en/of Rana.
ranetje
Zeer actief

Bas Rouge schreef:Kan nu alsnog toch, lessen nemen. Weliswaar niet met Gregor maar met Ita en/of Rana.
Ik ben met Ita al aardig bezig :8): en daar wil ik ook nog wat meer mee.
Misschien dat Rana het leuk zou vinden :denken:
Alleen komt er hier wel herrie in de tent als ik nóg vaker weg ben :N: :mrgreen:

Dat je trainster de honden wilde beoordelen en ze daarom liet racen kan ik me voorstellen :ok:
Eerst kijken naar wat ze kunnen en dan vorm gaan aanbrengen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Bas Rouge
Zeer actief

Inge O schreef:
Bas Rouge schreef:

Huette was mooi geconcentreerd en vastberaden op het spoor, zij krijgt een voerbeloning aan het eind. Zij deed twee keer een spoortje van de trainster en 1 keer mocht ze mij opsporen.
hier ben ik nu wel benieuwd naar want heb dit nog van een trainer gehoord en kan me er niks bij voorstellen : hoe motiveer je een compleet blanco hond om meteen het spoor van een vreemde uit te werken? mij lijkt het eerder logisch dat je zelf moet gezocht worden tot de hond het 'spelletje' doorheeft en dat je van daaruit op een vreemd spoor begint?
De trainster krijgt van mij een bakje met heeeeeel lekkere snoepjes zo dat Huette dat ziet. Ze start het lopen van haar spoortje met het laten zien van het bakje lekkers. De hond krijgt dat als beloning aan het eind van het spoor. Dus; geur volgen van dat specifieke mens is lekkers vinden!
Of in Reins geval, bal vinden.
Bas Rouge
Zeer actief

Inge O schreef:
hmmm, zelfs dat deed die ene speurtrainer toen niet eens : hond kreeg wel wat lekkers op het eind maar dat werd niet speciaal getoond of zo :denken: .

maar willen ze dan voor dat lekkers meteen al een lang spoor uitwerken? en hoe pakken ze het dan aan met een minder voer- en balgerichte hond?
Huette's spoor was ook niet lang hoor. Het 1e was denk ik een meter of 20, het laatste een meter of 60. Maar het kwartje 'spoor volgen is lekkers krijgen' is wel al gevallen, dat kon ik zien.
Rein had meteen een veel langer stuk, ik kreeg dan ook een portofoon mee om te kunnen communiceren met de vermiste/de trainster.

Ik weet niet wat ze als oplossing gebruikt bij honden die niet met spel of voer makkelijk te motiveren zijn maar ik kan me voorstellen dat je die honden eerst alleen op het spoor van de eigenaar zet of een dag geen eten geeft en dan met heel lekker voer gaat trainen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bas Rouge schreef:
LongFields schreef:Waar doe je dit Sieneke?
In Meijendel bij Judith Strijbos. Dit is haar site.
http://www.dogontrack.nl/speuren.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor je info, ik ga eens kijken op de site! :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb op die site gekeken en wat lijkt het me geweldig om te doen :ok:

Heel veel plezier hiermee en blijf vooral ervaringen plaatsen, dan kan ik nog een beetje uit de tweede hand genieten ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Klinkt erg leuk zeg! Vond het reddingshonden ook geweldig maar inderdaad erg tijdrovend. Maar dit klinkt zeker zo leuk :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Cindy de Wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cindy de Wolf »

Ja gaaf he. Ik doe het nu sinds mei bij Judith en heb nog geen moment spijt gehad dat ik hiermee begonnen ben. Dusty met haar achtergrond zie je groeien. Zo wonderbaarlijk en zo enorm gaaf om te zien. Sinds een maand nu ook met Jesse maar die heeft natuurlijk al veel meer ervaring met zoeken vanuit de apporteersport. Bij Jesse ben ik nog net geen vliegende non erachteraan. Beide honden genieten. Ik doe het om en om. De ene week Dusty en de andere week Jesse. Nooit gedacht dat dit zo keigaaf zou zijn.
Cindy de Wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cindy de Wolf »

Lysette schreef:Klinkt erg leuk zeg! Vond het reddingshonden ook geweldig maar inderdaad erg tijdrovend. Maar dit klinkt zeker zo leuk :ok:

Lysette, het is ook leuk. Spreek je nog wel 7 november :ok:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat leuk!!! Heerlijk he, die kick die je krijgt als je je hond dat ziet doen, en met zo'n drive. En je zelf aan het lijntje hangt, hihi. Ze zijn ervoor gemaakt, en dat zie je dan.

Met de pup van m'n man heb ik een aantal keren gespeurd toen hij pas een paar maanden oud was, en hij had na de eerste keer amper meer voertjes nodig, en wilde gewoon niet meer stoppen aan het einde van het spoor, hij wou door-door-door. De tweede keer sleurde hij me bijna het speurveld op, want hij wist het precies dat we daar de week ervoor gespeurd hadden, en trok meteen al naar het piketje. Ik blijf het machtig mooi vinden om te zien hoe de honden de "problemen" zelfstandig oplossen, en extra diep willen gaan als het moeilijk wordt. Idem dito bij het revierwerk trouwens.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik wist niet dat je IPO speuren ook geprobeerd had. Apart dat ze speuren zodanig veranderd hebben dat enig zelfinitiatief niet gewaardeerd wordt. Leuk dat je praktijkspeuren wel leuk vindt. Misschien een karretje aanschaffen, hoef je niet zo hard te lopen haha.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Leuk dat je er zo van genoten hebt :ok:
Ik doe ook praktijkspeuren met Fenja, helemaal geweldig vinden we dat. Fenja sjeest ook als een gek over het spoor.

Maar wat betreft de kosten (weet niet meer wie dit zei) Je kunt ook bijvoorbeeld samen met iemand of een aantal mensen een groepje vormen om te gaan speuren en voor elkaar een spoor uitzetten. Eerst volg je paar lessen en dat kun je zelf ook veel oefenen. Ik doe het op deze manier en neem af en toe, 1x per maand ofzo, een lesje om weer wat te leren wat ik weer thuis kan oefenen.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
PetraP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door PetraP »

Hier nog een enthousiasteling over praktijkspeuren, toevallig ook bij Judith in de leer :D . Viento vindt het prachtig, met hem ben ik in augustus begonnen. Met Alegra heb ik nu 2 lessen gedaan, maar bij haar is het kwartje nog niet gevallen :( . Alleen toen Frank als zoekobject meedeed, werd ze enorm getriggerd.

Het idee van Airline lijkt me wel wat. Iemand belangstelling uit de regio Den Haag?
Gos
Zeer actief

Inge O schreef: haha, klinkt als dropje als jonge hond. met haar heb ik ook nog een poosje IPO-speuren gedaan - daar werd toen geadviseerd om de hond 'gecontroleerd te hinderen' wanneer die te snel wilde gaan. dropje's reactie was weer een typische : wil je nu dat ik speur of niet? ja?? wel, laat het me dan aan mijn eigen tempo doen :klaar: :hmmm: '.
:F: beest had gelijk ook.
Met andere woorden: "bemoei je je er niet mee mens" :smile:

Noes en ik kregen vorige week een fijn commentaar op het door haar uitgewerkte spoor (door een natuurwei, met o.a. een sloot waar het spoor overheen ging en echt meteen over de sloot rechtsaf ging) van degene die meeliep: dat ze helemaal niet had gezocht naar bevestiging maar al de "problemen" zelfstandig had opgelost. daar was ik heel blij mee :cheer: het voelde ook zo, aan de lijn: als ze iets opgelost had, dan voelde ik dat in de lijn: lopen maar, het is hier!
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Gos schreef:Noes en ik kregen vorige week een fijn commentaar op het door haar uitgewerkte spoor (door een natuurwei, met o.a. een sloot waar het spoor overheen ging en echt meteen over de sloot rechtsaf ging) van degene die meeliep: dat ze helemaal niet had gezocht naar bevestiging maar al de "problemen" zelfstandig had opgelost. daar was ik heel blij mee :cheer: het voelde ook zo, aan de lijn: als ze iets opgelost had, dan voelde ik dat in de lijn: lopen maar, het is hier!
leukkkk, ik wil dit ook :jank: !
Doe dat dan :ok: :wink:

Klinkt geweldig zoals Noes het doet :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

ranetje schreef: Klinkt geweldig zoals Noes het doet :ok:
Dat heeft wel even geduurd hoor (en stiekem reviert ze liever dan ze speurt, dus dat wilde ook nog wel eens in de weg zitten), en daarnaast moet het kwartje bij mij natuurlijk ook vallen. En de balans gevonden worden. Maar ja, ze is echt mijn leerhond, dus we komen er nog wel eens :wink:
Arline
Zeer actief

PetraP schreef: Het idee van Airline lijkt me wel wat. Iemand belangstelling uit de regio Den Haag?
Ben niet gek ben een vliegtuig :engel:

Je kunt wel met ons meedoen, maar ik vermoed dat de achterhoek net iets teveel uit de richtig is..
Afbeelding
PetraP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door PetraP »

Arline schreef:
PetraP schreef: Het idee van Airline lijkt me wel wat. Iemand belangstelling uit de regio Den Haag?

Je kunt wel met ons meedoen, maar ik vermoed dat de achterhoek net iets teveel uit de richtig is..
Als ik over een vliegtuigje beschikte, deed ik gelijk met jullie mee :F: .
Arline
Zeer actief

PetraP schreef:
Arline schreef:

Als ik over een vliegtuigje beschikte, deed ik gelijk met jullie mee :F: .
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Even een update.
Rein heeft het lastig. Hij heeft in het reddingshondenwerk geleerd zelfstandig te werken en nu, nu hang ik er aan een lijn achteraan. Dat frustreert hem. Ik ga natuurlijk niet zo hard en hij draait zich dan heftig blaffend om naar mij: "schiet nou toch 'ns op :boos: ". Verder heeft ie moeite met met het diepe speuren, het echte tracken. Hij heeft in bosgebieden tot nog toe vrij van de lijn en met name op verwaaiing gezocht. De bedoeling is nu dat hij ook dieper speurt, echt het spoor van een mens volgt.
Hij heeft geen moeite het spoor van een vreemde te volgen, laat zich niet afleiden door honden en wandelaars tijdens zijn opdracht en heeft power voor tien. Hij vindt het heerlijk om te doen maar hij heeft het op het moment wel wat moeilijk. Hij moet iets bijleren en iets toevoegen aan zijn manier van zoeken.

Hij heeft vandaag een echt moeilijke opdracht gehad. Met de wind in de rug moest ie een spoor volgen. Hij kon dat spoor alleen uitwerken als ie diep geur nam, van de wind kon ie het niet hebben. Hij moest bovendien zelf het begin vinden. Ik startte haaks op het spoor en hij moest dat oppikken. Dat lukte goed maar daarna ging ie cirkelen met hoge neus. Hij kwam wel steeds weer op het spoor terug en ging dan even diep maar verviel snel terug op het werken op verwaaiing, waar ie niets aan had. Het eerste stuk ging dan ook langzaam maar de haak nam ie prima en vanaf dat punt zakte ie ook in dieper zoeken en had snel de 'vermiste' gevonden. Hij was uitgeput en ligt nu het proces in te slapen.
Het is buitengewoon boeiend en interessanter om te volgen voor mij omdat je zo dicht op je hond zit en dus alles ziet en meemaakt. Volgende week mag Huette een uur aan de bak. Ben benieuwd.
Gos
Zeer actief

Het is natuurlijk ook een hele overschakeling, zeker als de hond gewend is te revieren en hoger zoekt. Noes had er in het begin ook veel moeite mee en heeft soms nog steeds die neiging hoger te gaan hangen, maar ik heb wel gemerkt dat door het heel veel doen dat kwartje van diep moeten zitten als hij aan de lijn zit, ook gaat vallen.

Ben benieuwd hoe het je dametje zal vergaan!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Haha die Rein, die wil gewoon tempo maken :mrgreen: Het klinkt wel echt gaaf! Jammer dat we al druk zijn met behendigheid want ik denk dat ze dit ook best leuk zouden vinden :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Hey leuk om te zien dat hier ook mensen aan het praktijkspeuren zijn. Zelf doe ik het nu pak hem beet twee jaar en het is inderdaad een ware aanslag op mijn portemonnee. Daarom zoek ik liefhebbers in de regio Utrecht om naast de lessen in de bossen bij Zeist samen te speuren, iemand interesse?
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

PetraP schreef:Hier nog een enthousiasteling over praktijkspeuren, toevallig ook bij Judith in de leer :D . Viento vindt het prachtig, met hem ben ik in augustus begonnen. Met Alegra heb ik nu 2 lessen gedaan, maar bij haar is het kwartje nog niet gevallen :( . Alleen toen Frank als zoekobject meedeed, werd ze enorm getriggerd.

Het idee van Airline lijkt me wel wat. Iemand belangstelling uit de regio Den Haag?
ja, ik heb wel belangstelling, maar dan vanaf volgend jaar zomer ergens. Ik hoop aankomend voorjaar basiscertificaat te halen, daarna weet ik nog niet wat te doen....

Ik heb even op de site rondgeneuzeld en het ziet er leuk uit, maar wel errug duur.
Gos
Zeer actief

Mechelfan schreef:Ik hoop aankomend voorjaar basiscertificaat te halen, daarna weet ik nog niet wat te doen....
Puinzoeken A en B, Vlakte revieren A en B, Speuren A en B, Sorteren A en B...... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”