Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond carnivoor?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Hond carnivoor?

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik wist altijd niet beter dan dat de hond een carnivoor is.
Nu hoor ik op school verschillende meningen daarover.
De een zegt carnivoor, de ander zegt omnivoor, en weer een ander zegt dat de hond tussen beide inzit.
Wat zeggen jullie? of is dat nog niet helemaal tot op de bodem onderzocht/duidelijk?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Hond carnivoor?

Ongelezen bericht door marye »

Ik zeg carnivoor :pffff:
Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Een hond heeft volgens mij een typisch carnivorengebit . Dus een carnivoor
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Trouwens de redenen:
- de sterkte verwantschap tussen wolf en hond
- het gebit
- de vertering begint pas in de maag en niet in de bek
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

marye schreef:Trouwens de redenen:
- de sterkte verwantschap tussen wolf en hond
- het gebit
- de vertering begint pas in de maag en niet in de bek
En weet jij zo ook van welke wolf precies?
Ik hoorde namelijk ook iets van dat ze van een of andere wolf afstammen die in woestijngebieden leeft (ik weet de naam niet meer).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Maar de wolf is niet alleen vleeseter, want wat eten ze als eerste van hun prooi op? De vuile pens met de onverteerde resten van hun prooi (welke dus herbivoren zijn)
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

ja ik denk ook carnivoor
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Rezza
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
[GEEN BROODFOK]

Ongelezen bericht door Rezza »

Een carnivor is niet per difinitie een alleen-maar-vlees-eter en een herbivor is niet per definitie helemaal-geen-vleeseter.
Dit is een misvatting.
Een herbivoor heeft plantaardig voedsel nodig om succesvol te kunnen overleven als soort. Een carnivoor heeft vlees nodig om succesvol te kunnen overleven als soort.

Dat betekend niet dat een soort niet van beide iets nodig heeft om gezond te zijn.
Een hondachtige heeft vezels nodig voor de darmen, net als bijna ieder zoogdier.
De soort is er echter niet van afhankelijk voor haar overleving. Zij is echter wél afhankelijk van vlees en kan zonder dierlijke eiwitten niet overleven. Iedere hondachtige, dus ook de wolf, is dan ook carnivoor.
Omdat een dier nooit alle vitamines en mineralen kan krijgen uit vlees eet zij ook plantaardig voedsel als bosbessen. Die zijn nuttig voor onder andere een goede hormoonproductie, (oa jodium), goed werkende hersenen (glucose) en een sterk afweersysteem. Een wolf eet zelfs heel erg veel bosbessen wanneer dit mogelijk is.
Daarnaast vinden veel dieren bepaald eten ook gewoon lekker.
Egeltjes bijvoorbeeld. Die eten cigarettenpeuken uit de goot en veel ervan zijn daar zelfs aan verslaafd.

Omgekeerd kan een herbivoor ook vlees nodig hebben voor bijvoorbeeld een goede reproductie. Parkieten bijvoorbeeld: zij hebben dierlijk eiwit nodig om goed te kunnen broeden maar kunnen ook overleven op granen.

Er zijn ook omnivoren die ongebruikelijke gewoontes er op na houden en niet veel nodig hebben om te overleven. Neem de rat: dit is voor zover ik weet het enige zoogdier dat vitamine D aanmaakt en dus zonder zonlicht kan overleven. Een rat is echter een omnivoor, omdat zij voor haar overleven niet afhankelijk is van dierlijke eitwitten of plantaardig voedsel. Er zijn dan ook met tamme ratten, afstammelingen van bruine ratten (vroeger ook wel dakratten genoemd), die gezond leven leiden tot een jaar of 2-3, op een gemengt en goed gebalanceerd dieet, maar op eenzijdige graanvoeding kunnen zij zo 6 jaar worden (buiten is dat gemiddeld anderhalf, maar omdat dit prooidieren zijn wordt die leeftijd amper gehaald).
Laatst gewijzigd door Rezza op 07 okt 2009 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dood ga je zeker, leven niet.
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Een carnivoor :M:
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Het is al een tijdje duidelijk bekend dat honden strikte carnivoren zijn.
Inderdaad is het een misvatting dat carnivoren uitsluitend vlees/bot/orgaan tot zich zullen nemen. Ook een wolf voedt zich met besjes, takjes, blaadjes, grassen, kruidenplanten en zelfs met leemstenen etc. De hond is een specifieke ondersoort van de wolf, die door de tijd is geëvolueerd maar zeker niet de belangrijkste eigenschappen van een wolf is kwijtgeraakt. En dat is het schaargebit van een carnivoor en het korte darmstelsel. Een hond heeft beslist geen goed ontwikkelde blinde darm die een herbivoor wel heeft om grote hoeveelheden vegetatie voor te kunnen verteren. Ook mist het de enzymen in de bek die verantwoordelijk zijn voor de voorvertering van koolhydraten in de bek. Uit de diverse studies blijkt ook de negatieve invloed van een te koolhydraatrijk (ongeschikt) voer op de organen van een carnivoor, ook gedaan op huishonden.
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

SandraH schreef: Uit de diverse studies blijkt ook de negatieve invloed van een te koolhydraatrijk (ongeschikt) voer op de organen van een carnivoor, ook gedaan op huishonden.
Ik voel hem al aan komen:
Uiteindelijk komt ook dit topic vandaag uit op poep.
mwillow

Rezza schreef:
SandraH schreef: Uit de diverse studies blijkt ook de negatieve invloed van een te koolhydraatrijk (ongeschikt) voer op de organen van een carnivoor, ook gedaan op huishonden.
Poep? Neuh....niet direct...maar nu je het aanhaalt. Ja, dat is ook echt een feit bij veel honden. :mrgreen:
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

SandraH schreef:
Rezza schreef:
Poep? Neuh....niet direct...maar nu je het aanhaalt. Ja, dat is ook echt een feit bij veel honden. :mrgreen:
Vandaag was er stront aan de knikker op het forum. :P
mwillow

Rezza schreef:Vandaag was er stront aan de knikker op het forum. :P
Gut...da's toch niets nieuws hier?
Maar uhh...vertel...?! :mrgreen:
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

SandraH schreef:
http://www.hondenforum.nl/plaza/algemee ... 71347.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:engel:
mwillow

Rezza schreef:
SandraH schreef:
http://www.hondenforum.nl/plaza/algemee ... 71347.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:engel:
Ohh..mijn hemel.. :smile:
De bolussen van mijn jongens, daar glij je zeer beslist niet over uit. Het lijken wel van die kleine keitjes, waar je je een keer over verstapt en hooguit je poot mee kan verstuiken. :mrgreen: Heerlijk zo'n poeptopic!
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Vraag een hond hoe een hond gevoerd moet worden en je krijgt zeven sleutelwoorden: rauw, carnivoor, jager, aaseter, opportunist, vegetariër en omnivoor.

HONDEN ETEN RAUWE VOEDING. Wilde honden vertellen, dat ze uitsluitend op rauwe voeding leven, dat hun hele metabolisme gericht is op de consumptie van rauwe voeding. Onze gedomesticeerde honden verzekeren ons dat zij precies hetzelfde zijn.

HONDEN ZIJN CARNIVOREN. Ze eten hetzelfde als wolven. Ze eten andere dieren. Zij zijn dol op orgaanvlees, vlees, botten en al het andere waar een dier van gemaakt is. Elk ras vertelt hetzelfde verhaal: van chihuahua tot Deense dog. Onze honden vragen om voeding, die bestaat uit veel verschillende delen van dieren.

HONDEN ZIJN VEGETARIËRS. Wilde honden zijn dol op de maag- en darminhoud van hun prooidieren. Ze eten het plantaardige materiaal als het warm, sappig en gistend is. Moderne honden zijn net zo. Ze zijn ook dol op fruit. Ze scharrelen in de boomgaard en op de composthoop.

HONDEN ZIJN AASETERS. Laat je hond maar eens alleen met de vuilniston en hij zal laten zien dat het waar is. Elke hond, wild of gedomesticeerd, eet rottende resten van dode dieren, ook de botten. Door zijn lange, evolutionaire geschiedenis kan hij botten eten en veilig omgaan met voeding die bedorven is en alleen natuurlijke bacteriën bevat.

Onze honden vertellen ons dat aaseters zowel aarde als ontlasting eten. De voedingsstoffen in ontlasting zijn topkwaliteit eiwitten, essentiële vetzuren, vitamine B, probiotica en plantaardige vezelstoffen.

Onze honden vragen erom en wij geven het, maar niet als poep. Indien nodig voegen we eiwitten toe zoals eieren of cottage cheese, essentiële vetzuren, vitamine B en probiotica. Als onderdeel van de voeding of als supplementen - en plantaardige vezelstoffen als onderdeel van de voeding. Eters van aarde zijn op zoek naar mineralen – zijn krijgen kelp en alfalfa in de voeding.

HONDEN ZIJN JAGERS. Ze genieten van verse, hele, rauwe voeding van dierlijke afkomst. Ze kunnen bijna elk dier dat beweegt, zwemt, vliegt, loopt of kruipt, eten. Ze willen graag vis, insecten, reptielen, knaagdieren, vogels, varkens en elk ander zoogdier zoals herten, schapen, koeien, geiten enz. in hun voeding.

Met andere woorden, onze honden vragen om een breed scala aan verse voedingsmiddelen afkomstig van verschillende dieren. Het is belangrijk om te luisteren naar dit verzoek. Veel mensen die proberen om evolutionaire voeding te geven, geven bijvoorbeeld alleen maar kip.

HONDEN ZIJN OPPORTUNISTEN. Ze eten alles wat eetbaar is en doen het goed op bijna alles. Ze zijn vegetariërs, die leven op fruit en de maag- en darminhoud van herkauwers. Ze zijn carnivoren, die altijd andere dieren eten. Zwerfhonden overleven op huisvuil en de inhoud van vuiltonnen: gedeeltelijk rauw, gedeeltelijk gekookt, plantaardig materiaal, dierlijke producten.

Onze honden vertellen ons, dat hoe meer afwisseling en variëteit in de voeding, hoe beter voor hen.

HONDEN ZIJN OMNIVOREN.

Ze zijn carnivoren, vegetariërs, aaseters, jagers en opportunisten. Ze kunnen alles eten, ook het meeste mensenvoedsel. Dit is een van de redenen waarom ze al zo lang bij de mens vertoeven.

HONDEN VRAGEN OM RAUWE VOEDING DIE LIJKT OP HUN EVOLUTIONAIRE VOEDING.

Bron: Ian Billinghurst
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
http://www.barf-natuurlijk.nl/html/faqindex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

ignit schreef: HONDEN ZIJN OPPORTUNISTEN. Ze eten alles wat eetbaar is en doen het goed op bijna alles. Ze zijn vegetariërs, die leven op fruit en de maag- en darminhoud van herkauwers. Ze zijn carnivoren, die altijd andere dieren eten. Zwerfhonden overleven op huisvuil en de inhoud van vuiltonnen: gedeeltelijk rauw, gedeeltelijk gekookt, plantaardig materiaal, dierlijke producten.

Onze honden vertellen ons, dat hoe meer afwisseling en variëteit in de voeding, hoe beter voor hen.

HONDEN ZIJN OMNIVOREN.

Ze zijn carnivoren, vegetariërs, aaseters, jagers en opportunisten. Ze kunnen alles eten, ook het meeste mensenvoedsel. Dit is een van de redenen waarom ze al zo lang bij de mens vertoeven.

HONDEN VRAGEN OM RAUWE VOEDING DIE LIJKT OP HUN EVOLUTIONAIRE VOEDING.
Of hun geëvolueerde voeding?

Eeuwenlang meeëten met de mensenpot heeft er in mijn ogen voor gezorgd dat honden meer omnivoor zijn geworden dan wolven. Een wolf of kat hou je echt niet in leven op stukkies oud stokbrood, patat en spaghetti, maar menig Spaanse zwerfhond doet het ermee. Voer een kat (een echte carnivoor) alleen maar hondenvoer, en je krijgt een hele zieke of dooie kat.

Mijn honden krijgen goed voer, maar daarnaast een hoop menseneten, naar inzicht, zal ik maar zeggen. Ze zijn dol op sommige groenten en allerlei graanproducten als pasta en brood, terwijl mijn katten dat soort dingen echt niet motten.

Omnivoor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Hi Sandra, Over welke onderzoeken heb je het, wie heeft ze gedaan en wanneer?

Ik heb in het boek Wat moet mijn hond eten van Prof.Dr. Donath (oud boek, maar interessant) wel gevonden, dat een onderzoeker met de naam Samytchkina ontdekte, dat bij honden die 6 a 7 dagen alleen koolhydraathoudende voeding kregen, in het speeksel het enzym diastase (nodig bij de zetmeelvertering) aangetroffen wordt.

Alles gaat over TE VEEL KOOLHYDRATEN.

TE VEEL VLEES, TE VEEL VET, TE VEEL (vul-zelf-maar-in) is ook slecht.

Ik ken geen onderzoeken waaruit blijkt, dat kleine hoeveelheden koolhydraten slecht zijn voor honden.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
http://www.barf-natuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Cootje1963

Ongelezen bericht door Cootje1963 »

Ik zeg omnivoor.Omdat er miljoenen honden leven op brokken die bestaan uit oa granen en niet enkel uit vlees en zij doen het hier gewoon goed op.Ik vind dat de huishond niet meer te vergelijken is met wolven.
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

een hond is een carnivoor die als het moet WEL op voedsel kan overleven wat niet van dierlijke komaf is, zo'n geval wordt een facultatief carnivoor genoemd.

Veel katten zijn obligaat carnivoor en gaan dood zonder voedsel van dierlijke komaf, in tegenstelling tot een hond dus, ook al zijn beide carnivoor.

honden zijn nu eenmaal ingedeeld in de klasse van carnivoren en zolang ze daar niet officieel uitgehaald worden zijn honden nooit omnivoor.
mwillow

ignit schreef:
Hi Sandra, Over welke onderzoeken heb je het, wie heeft ze gedaan en wanneer?

Ik heb in het boek Wat moet mijn hond eten van Prof.Dr. Donath (oud boek, maar interessant) wel gevonden, dat een onderzoeker met de naam Samytchkina ontdekte, dat bij honden die 6 a 7 dagen alleen koolhydraathoudende voeding kregen, in het speeksel het enzym diastase (nodig bij de zetmeelvertering) aangetroffen wordt.

Alles gaat over TE VEEL KOOLHYDRATEN.

TE VEEL VLEES, TE VEEL VET, TE VEEL (vul-zelf-maar-in) is ook slecht.

Ik ken geen onderzoeken waaruit blijkt, dat kleine hoeveelheden koolhydraten slecht zijn voor honden.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
http://www.barf-natuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
He Ignit,

Ik heb het er ook niet over dat kleine hoeveelheden koolhydraten slecht zijn voor honden.
Wat mij betreft vallen alle high carbs af in de voeding van een hond. Geraffineerde granen en suikers dragen nul komma nul bij aan de voeding van een hond (ook niet voor een mens).

Overigens ben ik van mening dat de low carbs in kleine hoeveelheden op meerdere manieren een aanvulling zijn op het rmb dieet van een hond, maar dat terzijde.

Dr. Pitcairn, bekend om zijn kattenstudie maar ook aanbevelingen en onderzoeken op honden heeft gedaan:

Should the diet by entirely raw meat? No, wild carnivore diets include the bones and organs as well as other parts of the body. Meat is too limited as a food source. We can make up for some of this deficiency by drawing on grains and vegetables and other supplements to make a diet sufficiently balanced.
http://www.drpitcairn.com/nutrition/nut ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vrij recent, de thesis van dr. Erwin van Gijtenbeek. Verschil tussen rauw gevoerde en brok gevoerde honden:
http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder heeft dr. Jean Dodds http://www.hemopet.org/" onclick="window.open(this.href);return false; verschillende onderzoeken uitgevoerd, waaruit blijkt dat met name mineralentekorten en de laagwaardige granen in hondenbrokken een issue zijn. In Amerika en Europa geeft zij verschillende seminars aan o.a. rasverenigingen en zet dan uiteen wat haar conclusies zijn omtrent verhitte voeding en wat voor benefits een hond heeft door het toevoegen van hoogwaardige grasgevoerde dierlijke proteïnes en low carbs (groentes, zaden etc.) die een anti-oxidante werking hebben en beschermen tegen bepaalde kankervormen.

En The Weston A. Price Foundation heeft daar ook leuke publicaties over:
http://westonaprice.org/search-results. ... Search#986" onclick="window.open(this.href);return false;

William D. Cusick die stelt dat hondenrassen onderling te sterk doorgeëvalueerd zijn en bepaalde orgaanfuncties ook afwijken van zijn voorvader, de wilde wolf. Maar door aanpassing van een natuurlijk dieet in de behoefte van dat specifieke ras kan een vers of gekookt dieet enorme benefits hebben. E-book kun je opvragen.

BECAUSE OF THE VARIOUS NUTRITIONAL REQUIREMENTS OF THE DIFFERENT BREEDS there is not a single all-breed/any-breed commercial dog food on the market that can come close to meeting the nutritional requirements of all the different dog breeds (no matter what the pet food company claims are).
http://home.att.net/~wdcusick/06.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie vertelt de waarheid? Feit blijft dat wolven opportunisten zijn, maar de gedomesticeerde huishonden ook. En beiden doen het vaak uitstekend op een dieet wat het dichtst bij zijn carnivoor-zijn ligt, maar de gedomesticeerde hond moet het vaak al eeuwenlang gedwongen doen met tafelresten en allerhande vleesafval plus wat hij in zijn leefomgeving nog bij elkaar gescharreld krijgt. En ook dat lijkt ogenschijnlijk prima te gaan.

Maar...daarnaast zijn er genoeg rauw gevoerde honden (in dit geval als voorbeeld) die absoluut geen groentes en fruit moeten. Hoe lang je zo'n hond ook laat vasten, het niet aannemen, maar wel gebruik maken van grassen en bepaalde kruidenplanten die hij in zijn vrije natuur kan vinden. In hoeverre dwingen wij mensen iets af dat van nature niet past in een carnivorendieet?
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

hercujess schreef:Maar de wolf is niet alleen vleeseter, want wat eten ze als eerste van hun prooi op? De vuile pens met de onverteerde resten van hun prooi (welke dus herbivoren zijn)
Waar heb je dat gezien dan?

Ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Wolven beginnen met het eten van de organen en spiervlees, uiteindelijk eten ze de omlijning van de darmen en maag op en krijgen zo dus ook wat plantaardig materiaal mee.

Maar dat vind ik geen reden om een hond een omnivoor te noemen. Ze kunnen er namelijk weinig mee. Dus ik zeg carnivoor.
mwillow

:F:
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Een omnivoor [lat. omnis: geheel, elk, ieder; -vorus: etend, eter] is een alleseter of een dier dat in de natuur zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven. 'Omnivoor' wordt behalve als zelfstandig naamwoord ook als bijvoeglijk naamwoord gebruikt. Een omnivoor is een carnivoor die tenminste 5% plantaardig voedsel eet of een herbivoor die tenminste 5% dierlijk voedsel eet[1]. Organismen die dood organisch (plantaardig of dierlijk) materiaal consumeren worden detrivoor of detritivoor genoemd. Deze zouden ook omnivoor genoemd kunnen worden omdat ze zowel plantaardig als dierlijk voedsel consumeren.

Het dieet is bij een omnivoor afhankelijk van wat er op dat moment beschikbaar is, en allerlei plantaardige en dierlijke producten kunnen worden gegeten. Dit gaat ten koste van specialisaties die het mogelijk maken om het uiterste uit voedsel van een enkel type te halen. Herbivoren hebben meestal een lang darmkanaal met verschillende magen en herkauwen vaak hun voedsel met maalkiezen. Carnivoren hebben een korte darm, lange hoektanden en knipkiezen die geschikt zijn voor het afbijten van vlees. De scheidslijnen zijn in de natuur ook zelden scherp: zelfs een kat eet wel eens van planten en een koe krijgt wel wat insecten binnen met haar gras; iedere overgang tussen een volledig plantaardig en een volledig dierlijk dieet is mogelijk. Om te voorkomen dat we daarom ieder dier een omnivoor moeten noemen, is de bovengenoemde 5%-definitie nuttig.

Leek me wel nuttig omdat men ineens de termen door elkaar ging gebruiken. Niet meest betrouwbare bron, maar dit lijkt me wel redelijk goed (http://www.wikipedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) Iets wat echt dus zowel herbivoor als carnivoor genoemd kan worden is gewoon een omnivoor (rekening houdend met de minimale percentage van 5%
Afbeelding
mwillow

Over termen door elkaar gebruiken gesproken. :mrgreen:

Lees dan dit even door:

http://aspenbloompetcare.com/2009/07/do ... oversy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/1927S" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”