Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te veel motivatie - wat nu?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Te veel motivatie - wat nu?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben al een tijdje met Nilo aan het oefenen voor het commando "staan." Nu hebben we nog zo'n 3 weken voor we aan een clubmatch mee doen maar hij kan het nog niet en ik weet niet meer zo goed wat ik nog kan proberen. Het probleem is dat hij TE gemotiveerd is en daardoor niet het geduld heeft om te blijven staan. Hij probeerd ook van alles om maar een beloning te krijgen. Zo gaat hij dus zitten, draaien, pootjes geven etc terwijl ik gewoon wil dat hij blijft staan :smile:

Het komt er dus op neer dat hij TE gemotiveerd is, waardoor het voor mij best moeilijk word om hem duidelijk te maken wat ik van hem wil. Heeft iemand tips hiervoor? Ringtraining is geen optie omdat er maar 1 KC in de buurt is die dat geeft en op tijden dat wij niet kunnen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Te veel motivatie - wat nu?

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:Ik ben al een tijdje met Nilo aan het oefenen voor het commando "staan." Nu hebben we nog zo'n 3 weken voor we aan een clubmatch mee doen maar hij kan het nog niet en ik weet niet meer zo goed wat ik nog kan proberen. Het probleem is dat hij TE gemotiveerd is en daardoor niet het geduld heeft om te blijven staan. Hij probeerd ook van alles om maar een beloning te krijgen. Zo gaat hij dus zitten, draaien, pootjes geven etc terwijl ik gewoon wil dat hij blijft staan :smile:

Het komt er dus op neer dat hij TE gemotiveerd is, waardoor het voor mij best moeilijk word om hem duidelijk te maken wat ik van hem wil. Heeft iemand tips hiervoor? Ringtraining is geen optie omdat er maar 1 KC in de buurt is die dat geeft en op tijden dat wij niet kunnen.
Als hij staat op het koekje uit je hand laten knabbelen en ondertussen even een vlakke hand voor de achterpoten onder de buik houden (niet duwen of zo) en dan gewoon "stáán" zeggen terwijl hij aan het koekje knabbelt.

Even gewoon "mechanisch" laten ervaren wat staan is dus :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Zo heb ik het met Ziva toen ook gedaan. Nu ben ik het gewoon heel langzaam op aan het bouwen. Eerst 1 sec. bijven staan, toen 2 enz. Nu kan ze al best een tijdje blijven staan :ok:
Ik oefen het trouwens altijd aan het eind van een trainingssessie, dan is ze al wat vermoeider en blijft ze makkelijker staan :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ja, zo heb ik dit ook gedaan. Ik ben met Barca gaan wandelen en voor het stoplicht -uiteraard aangelijnd- zei ik 'wacht'. Hij bleef keurig stilstaan en het duurt lang genoeg om vol te houden. Koekje erin en naar het volgende stoplicht. Daar begon het verhaal weer van voren af aan en zo leerde hij staan.

Nu zeg ik in de ring gewoon: wacht, en ik kan het niet helpen dat hij dan denkt dat ie op het stoplicht staat te wachten. :19:

Hij staat, hij staat keurig, netjes en zoals zijn rasbeschrijving voorschijft....perfect toch!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Werk je met de clicker? Dan zou ik het commando sta mbv de clicker gaan aanleren. Als dat niet lukt, met een koekje voor zijn snufferd, ook evt. in de ring.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Wilma+Barca schreef:Ja, zo heb ik dit ook gedaan. Ik ben met Barca gaan wandelen en voor het stoplicht -uiteraard aangelijnd- zei ik 'wacht'. Hij bleef keurig stilstaan en het duurt lang genoeg om vol te houden. Koekje erin en naar het volgende stoplicht. Daar begon het verhaal weer van voren af aan en zo leerde hij staan.

Nu zeg ik in de ring gewoon: wacht, en ik kan het niet helpen dat hij dan denkt dat ie op het stoplicht staat te wachten. :19:

Hij staat, hij staat keurig, netjes en zoals zijn rasbeschrijving voorschijft....perfect toch!
Zo heb ik het ook aangeleerd en dan met het commando 'halt'. Ik vond het erg knap van mezelf dat ik dat helemaal zelf verzonnen had op deze manier, blijkt het vaker zo te gaan :smile:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hihi oude post. Hij kan inmiddels minuten lang stil staan voor de keurmeester. En dat vind hij nog leuk ook :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Show”