Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'mijn' reddingshondengroep op hart van nederland

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: 'mijn' reddingshondengroep op hart van nederland

Ongelezen bericht door malinois »

Maeve schreef:Laat mij maar een team zijn met mijn honden, dan is ons team groot zat :mrgreen: Is dat bij recreatieve IPO clubs ook zo? Hele dagen trainen?
je moet 3 onderdelen doen, dus ik heb geen idee hoe je dat enorm wil gaan inkorten :wink: Of je moet maar heel weinig hondjes hebben dan ben je sneller klaar maar het lukt je niet in een ochtendje.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
Maeve schreef:Laat mij maar een team zijn met mijn honden, dan is ons team groot zat :mrgreen: Is dat bij recreatieve IPO clubs ook zo? Hele dagen trainen?
je moet 3 onderdelen doen, dus ik heb geen idee hoe je dat enorm wil gaan inkorten :wink: Of je moet maar heel weinig hondjes hebben dan ben je sneller klaar maar het lukt je niet in een ochtendje.
Ja ook bij een 'recreatieve' IPO club ben je op zondag van een uurtje of 8:30 uur t/m 15:00 uur wel bezig. Het kost nou eenmaal veel tijd, vooral het manwerk waarbij je toch steeds maar 1 hond op het veld kunt hebben.

Maar dat tot 2:00 uur op de club zitten vind ik overdreven hoor. Op de clubs waar ik heb gezeten gebeurde dat heus weleens een keer. Op mjin laatste club gebeurde dat zelfs vaak maar dat was echt geen verplichting ofzo. Dat was dan een groepje dat bleef hangen en dan ging het allang niet meer over de honden of de sport.
Nee wat men verwacht is dat je gewoon blijft tot iedereen klaar is. Dat je even helpt met opruimen, misschien even nog iets mee drinkt maar daarna even goede vrienden als je weggaat hoor. En dat als er iets moet gebeuren aan het veld/kantine dat je komt helpen e.d.
En ook op die clubs trainen africhters die meedraaien aan de top.

Voor mensen die deze manier van trainen niet kennen (zoals een aantal in dit topic) lijkt dit afgrijselijk, zoveel op elkaars lip, uren kwijt op een zondag en de halve tijd sta je maar te wachten tot je ook eens iets mag doen...
Maar zo is het dus gewoon niet. Mijn ervaring is dat het gewoon super gezellig is, je trekt veel met elkaar op, leert elkaar gewoon goed kennen en je deelt samen die passie. Het is dan dus gewoon gezellig om na te kletsen, om aan de kant van het veld na te kleppen e.d.
Ik heb het echt nooit als straf ervaren hoor.

2 weken terug gingen wij na een jaar weer eens kijken bij de club van een vriend van mij. En dan proef je gelijk dat sfeertje weer, die gezelligheid, de lol met elkaar e.d.
Heerlijk gewoon.
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

als je 2 onderdelen gemiddeld op 1 dag doet, ben je al zeker een uur of 4 kwijt...ook bij de recreative club...dat heeft gewoon met het programma te maken...daarnaast is IPO sowieso lastig om recreatief te doen, omdat juist de personen die het doen ook per se het certificaat willen halen...dus is het automatisch zeer prestatiegericht...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Maar dat tot 2:00 uur op de club zitten vind ik overdreven hoor. Op de clubs waar ik heb gezeten gebeurde dat heus weleens een keer. Op mjin laatste club gebeurde dat zelfs vaak maar dat was echt geen verplichting ofzo. Dat was dan een groepje dat bleef hangen en dan ging het allang niet meer over de honden of de sport.
dat staat er ook niet dat dit een verplichting is, maar als ik bij ons kijk is dat meer regel dan uitzondering en dat ken ik ook van mn oude vereniging bijv. en dat was geen wedstrijdgerichte vereniging. Verder zie ik dit eigenlijk heel vaak als we ergens anders gaan trainen. Door de weeks bedoel ik dan he, dus 's avonds/'s nachts.
En niet iedereen blijft tot 2 uur, als ik moet werken de volgende dag dan redt ik dat ook niet als ik ook nog 2 uur naar huis moet rijden, dan kan ik direct door. Al is dat best eens gebeurd overigens.
Maar tot 00.00 uur zit je er toch bijna altijd wel, simpelweg omdat we dan pas klaar zijn.
Nee wat men verwacht is dat je gewoon blijft tot iedereen klaar is. Dat je even helpt met opruimen, misschien even nog iets mee drinkt maar daarna even goede vrienden als je weggaat hoor. En dat als er iets moet gebeuren aan het veld/kantine dat je komt helpen e.d.
En ook op die clubs trainen africhters die meedraaien aan de top.

Voor mensen die deze manier van trainen niet kennen (zoals een aantal in dit topic) lijkt dit afgrijselijk, zoveel op elkaars lip, uren kwijt op een zondag en de halve tijd sta je maar te wachten tot je ook eens iets mag doen...
Maar zo is het dus gewoon niet. Mijn ervaring is dat het gewoon super gezellig is, je trekt veel met elkaar op, leert elkaar gewoon goed kennen en je deelt samen die passie. Het is dan dus gewoon gezellig om na te kletsen, om aan de kant van het veld na te kleppen e.d.
Ik heb het echt nooit als straf ervaren hoor.

2 weken terug gingen wij na een jaar weer eens kijken bij de club van een vriend van mij. En dan proef je gelijk dat sfeertje weer, die gezelligheid, de lol met elkaar e.d.
Heerlijk gewoon.
:ok: precies.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dongo schreef:als je 2 onderdelen gemiddeld op 1 dag doet, ben je al zeker een uur of 4 kwijt...ook bij de recreative club...dat heeft gewoon met het programma te maken...daarnaast is IPO sowieso lastig om recreatief te doen, omdat juist de personen die het doen ook per se het certificaat willen halen...dus is het automatisch zeer prestatiegericht...
met prestatiegericht bedoel ik over het algemeen wedstrijdgericht. Dus je moet een hond hebben die minstens IPO III kan halen. Een recreatieve vereniging vind het niet zo erg om een hondje te blijven trainen die nooit verder zal komen dan bijv. IPO I.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ach zo. Ja, dat snap ik. Vergeef me, ik weet nauwelijks wat van IPO. :mrgreen: Oh en ik kijk er zeker niet negatief tegen aan hoor, ben alleen geinteresseerd omdat ik dit bij geen enkele andere sport zie. Bij ringtraining kan ik komen en gaan wanneer ik wil, ondanks dat die instructeurs ook vrijwillig staan te blauwbekken in de kou, soms voor maar 3 a 4 honden. Daar blijf ik wel altijd tot het einde: voor als ik misschien iemand anders kan helpen met het gebit tonen, betasten etc. Daar heb ik dus ook niets tegen, maar ze moeten het me niet verplichten. Ik kom nogal eens te laat omdat ik op die avond ook erg druk ben met stage en werk. Dat weten ze van mij dus hoor ik daar ook niks van. Als ze me daar (negatief) over zouden aanspreken was ik ook al snel een keer weg hoor.

Je hebt helemaal gelijk dat zoiets erg gezellig is: gewoon kletsen met elkaar over je hobby/passie. Maar het móeten wat ik in het IPO verhaaltje wel vaker lees zou mij persoonlijk niet zo aan staan.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dat weet je vooraf, dus het is aan jezelf of je daaraan wil meewerken of niet. :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Maeve schreef:Ach zo. Ja, dat snap ik. Vergeef me, ik weet nauwelijks wat van IPO. :mrgreen: Oh en ik kijk er zeker niet negatief tegen aan hoor, ben alleen geinteresseerd omdat ik dit bij geen enkele andere sport zie. Bij ringtraining kan ik komen en gaan wanneer ik wil, ondanks dat die instructeurs ook vrijwillig staan te blauwbekken in de kou, soms voor maar 3 a 4 honden. Daar blijf ik wel altijd tot het einde: voor als ik misschien iemand anders kan helpen met het gebit tonen, betasten etc. Daar heb ik dus ook niets tegen, maar ze moeten het me niet verplichten. Ik kom nogal eens te laat omdat ik op die avond ook erg druk ben met stage en werk. Dat weten ze van mij dus hoor ik daar ook niks van. Als ze me daar (negatief) over zouden aanspreken was ik ook al snel een keer weg hoor.

Je hebt helemaal gelijk dat zoiets erg gezellig is: gewoon kletsen met elkaar over je hobby/passie. Maar het móeten wat ik in het IPO verhaaltje wel vaker lees zou mij persoonlijk niet zo aan staan.
het hangt natuurlijk van de club af, zoals mal al aangeeft. M'n man lid van een club waar echt op hoog niveau getraind en gepresteerd wordt, maar waar de meesten aan de limonade zitten na afloop, een enkele aan een pilsje, maar doorzakken eigenlijk helemaal niet gebruikelijk is. Op z'n oude club deden ze dat wel vaak, maar ook daar was van moeten geen sprake hoor.

Ik denk dat er ook wel een verschil zit met bijvoorbeeld ringtraining. Je hebt daar een instructeur die de zaak regelt. In de KNPV bijvoorbeeld heb je dat niet, je richt met elkaar de honden af, dus je helpt elkaar bij vrijwel iedere oefening, bijvoorbeeld door voorwerpen weg te leggen om te zoeken/apporteren/revieren, door een lijn vast te houden bij bijvoorbeeld de springoefeningen of lossen op het pak of bewaken etc. Vaak train je in kleine subgroepjes binnen de totale groep, zodat je (behalve dan bij het stelwerk) niet continu op elkaar hoeft te wachten. Bij zoekhondentraining idem dito, je legt sporen voor elkaar, gaat om beurten in het bos liggen, loopt in tijdens de volgoefeningen etc. Dus je bent, ook als je niet met je eigen hond op de wei staat, toch actief bezig.

Bij het reddingshondenwerk is die samenwerking natuurlijk nog intensiever, omdat je in de praktijk ook daadwerkelijk als team moet kunnen opereren, natuurlijk ten eerste als team van jou met je hond, maar dat ook weer binnen een team van andere geleiders en honden, en andere hulpverleners. Dat maakt zo'n sport/africhtingstak toch anders dan ringtraining, in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door Gos op 06 okt 2009 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Maeve schreef:Ach zo. Ja, dat snap ik. Vergeef me, ik weet nauwelijks wat van IPO. :mrgreen: Oh en ik kijk er zeker niet negatief tegen aan hoor, ben alleen geinteresseerd omdat ik dit bij geen enkele andere sport zie. Bij ringtraining kan ik komen en gaan wanneer ik wil, ondanks dat die instructeurs ook vrijwillig staan te blauwbekken in de kou, soms voor maar 3 a 4 honden. Daar blijf ik wel altijd tot het einde: voor als ik misschien iemand anders kan helpen met het gebit tonen, betasten etc. Daar heb ik dus ook niets tegen, maar ze moeten het me niet verplichten. Ik kom nogal eens te laat omdat ik op die avond ook erg druk ben met stage en werk. Dat weten ze van mij dus hoor ik daar ook niks van. Als ze me daar (negatief) over zouden aanspreken was ik ook al snel een keer weg hoor.

Ja maar als er iemand komt kijken voor het eerst krijgt diegene echt niet te horen 'je moet tot zo en zo laat blijven anders hoepel je maar op'... daar groei je gewoon in. Je ziet dat het er op die manier aan toe gaat en dan beslis jezelf of je dat iets lijkt of niet. Er zijn er dus zat die na 3 zondagen zeggen 'sorry maar ik heb meer te doen op zondag, dit is niks voor mij' .. nou prima zulke mensen adviseer je dan om gewoon leuk GG te gaan trainen o.i.d.
Als er nieuwe mensen komen kijken dan zijn ze of binnen 3 zondagen weer pleite omdat het dus veel intensief is of het zijn mensen die jaren blijven hangen en die leuk in de groep passen.
Ik heb het zelden meegemaakt dat we met mensen in gesprek moesten (ben secretaris geweest) omdat ze te snel weggingen.

Kijk ik vind de manier van het trainen bij GG scholen e.d. dus niet zo leuk. Je komt, doet je ding en je mag weer ophoepelen.
Ik vind het juist leuk om nog even na te kletsen, te kijken naar andere honden e.d.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat je wel een klik moet hebben met de andere mensen op de club. Anders hou je dat op die manier ook niet vol.
Ik ben toen der tijd weggegaan bij een club omdat ik met steeds meer tegenzin heen ging, er dingen gebeurde waar ik totaal niet achterstond, men onze hond (hera toen als pup) links liet liggen uit jaloersheid e.d. Toen ben ik dus snel weggegaan.
De club waar ik daarna terecht kwam was gewoon super leuk. Een groepje jonge africhters, super gezellig. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”