Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

haakse barf

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dorien83
Actief

haakse barf

Ongelezen bericht door dorien83 »

een vraagje mijn hond krijgt haakse barf.

nou lees ik dat ze 2 tot 3 % van haar lichaamsgewicht moet krijgen.
ze is nu 12 kilo en lijkt altijd honger te hebben.

hoeveel moet ze nou precies krijgen ?

nu krijgt ze 250 gram per dag. dit komt omdat ze hiervoor bandit kreeg waar ze ook 250 gram van kreeg maar dat voer is natuurlijk anders samen gesteld.

hopelijk weet iemand dit. want zelf kom ik er niet helemaal uit
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Re: haakse barf

Ongelezen bericht door Joera »

De meeste mensen voeren gewoon met het oog. Kijk naar je hond. Het klinkt als voldoende wat je hond krijgt.
Mijn herder van een kilo of 42 krijgt 800gr KVV per dag. Daar blijft hij mooi slank op.
Mijn Rhodesian Ridgeback van 7 mnd krijgt ook 800gr KVV en ook zij blijft daar mooi slank op.
Wel is zij altijd "hongerig". Ze krijgt niets te weinig, maar ze is gewoon erg op eten gesteld :tongue:
Dus op alleen hongerig zou ik persoonlijk niet meer gaan voeren.
Maar kijk of je hondje mooi slank blijft. Niet te dun dat de ruggegraat en de heupbeenderen teveel uitsteken.
Afbeelding
dorien83
Actief

oke dus opzich gaat het niet om de hoeveelheid die je geeft gewoon op hoe je hond erop reageert.

mijn hond heeft namelijk door ziekte erg last gehad van onder gewicht en nou heeft ze opzich weer een mooi gewicht. ze mag namelijk niet te zwaar worden vanwege haar HD.

maar dan blijf ik gewoon zo door voeren en soms wat extra's met bot en lamshart.
nou mijn vader nog overtuigen die vind dat ze te weinig krijgt.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Mijn herder is op 6mnd leeftijd geopereerd aan ED aan beide poten. Dus voor zijn gewrichten houd ik hem ook gewoon lekker schraal. Je voelt zn ribben heel goed, maar zijn ruggegraat en heupbotten zijn gewoon mooi bedekt.
Veel gezonder dan een dikke hond :ok:
Dus ik zou inderdaad gewoon kijken naar je hond, je ziet vanzelf wel wanneer ze te dik worden. Maar ik zou dan de dosering van 250gr proberen en aan de hand daarvan kijken of het meer of minder moet. Onze honden krijgen ook vaak genoeg tussedoortjes, dus dan is 800gr kvv voldoende. :D

Iedereen vind ook altijd dat mijn kat te weinig eten krijgt, maar die komt veel te makkelijk aan omdat ze gecastreerd is, dus wat mensen ook zeggen, ik bepaal zelf hoe veel (of weinig :tongue: ) ze krijgt :pffff:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Als de fabrikant aangeeft dat je 2 tot 3 % van het lichaamsgewicht mag geven, dan komt dat voor een hond van 12 kg op 240 tot 360 gram per dag. Of net 240 gram moet zijn of juist 360 hangt af van factoren die per hond verschillen, bijvoorbeeld een gecastreerde hond heeft meestal minder nodig dan een niet-gecastreerde hond, een actieve hond meer dan een lui vloerkleedje en ga zo maar door.
Met die 250 gram zit jij dus aan de ondergrens. Als je zelf al aangeeft dat ze continue honger heeft moet je in de gaten houden of ze niet te mager wordt (want dat is ook niet goed). Als dat het geval is kun je wat meer gaan geven, bijvorbeeld 300 gr per dag, en als dat nog geen zoden aan de dijk zet, bijvoorbeeld 350 gram per dag. Dat kun je alleen zelf inschatten aan de hand van hoe het met je hond gaat, die 2 a 3 % (of dus 240 tot 360 gram) is alleen een richtlijn.

Groetjes,

Kees
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Je kunt naast de Haaksbarf gerust ook een vleesbot geven (50% vlees/50% bot) het nadeel van KVV is namelijk dat het vaak fijngemalen is en dus snel is verteerd. Het geven van vleesbot naast de de KVV is ook nog eens heilzaam voor het gebit.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dorien83
Actief

bedankt voor deze informatie hier kan ik zeker wat mee.

ik ga dan toch mijn hond meer geven aangzien ze toch een beetje aan de magere kant is. nou krijgt ze wel veel extra's maar het kan dus iets meer.

en voor goede botten ga ik dan eens zoeken want waar ik het nu vandaan haal is er de laatste tijd niet veel keus.
dorien83
Actief

nou ben ik aan het zoeken via google en alles voor adressen waar ik haakse barf etc kan kopen en het leifts dat het bezorgt wordt en anders dat ik het kan ophalen maar dan moet het wel in de buurt zijn. maar dat is nog niet zo makkelijk.
dan wordt het bezorgt via tnt post en met diepvries lijkt me dat niet zo handig.

weet iemand winkels in de omgeving van hoorn/andijk die de spullen verkopen of webshops die hier leveren.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”