Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwijntje tik

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Zwijntje tik

Ongelezen bericht door Carma »

Het was weer eens zover....

Ik liep (in het losloopgebied) lekker met Luka op de hei. Op een gegeven moment komen we langs een bosje en Luka is opeens erg allert. Voor ik het door heb schiet hij naar iets toe en dan zie ik dat er een aantal meter van het pad een groot mannetjes zwijn staat :80: . Ik roep Luka en mijn knappe kerel draait zich gelijk om en komt naar mij gerent. Hij was echter niet de enige....Het zwijn kwam achter Luka aan! :N: Ik heb dit al eens eerder meegemaakt en ik heb maar weer gedaan wat ik toen ook deed; Luka onmiddelijk "vrij" gegeven (om aan te geven dat hij dus niet meer hoefde te komen). Het volgende moment draait hij zich om en er begint een soort "tikkertje" (alleen dan helaas wat minder onschuldig) tussen Luka en het zwijn. Ik voelde mij zo hulpeloos. Ik kon niets doen. Als ik hard zou gaan schreeuwen zou Luka geheid afgeleid zijn waardoor het zwijn wel eens flink gebruik had kunnen maken van de situatie. Ik kon niet veel meer doen dan toekijken hoe het zwijn en Luka om en om schijnbewegingen naar elkaar maakten in de hoop dat Luka zichzelf kon redden. Er ging van alles door me heen, ik werk in een dierenartsenpraktijk op de veluwe, dus ik wéét hoe zwijnen honden kunnen verwonden, dat kan echt levensbedreigend zijn. Gelukkig begon het zwijn op een gegeven moment toch weg te rennen. Ik riep Luka en weer kwam hij gelijk :I: . Het zwijn stond vervolgens gelijk stil en stond naar ons te kijken.... Met de blubber nog in mijn benen zijn we heel snel doorgelopen. Gelukkig heeft Luka hier helemaal niets aan over gehouden (God dank), maar ik ben wel erg bang dat dat nog wel een keer gaat gebeuren. Dit is nou al derde keer dat Luka in een spelletje zwijntje tik terecht komt. Al die andere keren renden de zwijnen gewoon voor ons weg. En dan te bedenken dat ik het gebied waar de meeste zwijnen zitten (óók losloopgebied) al vermijd.... :roll:
Dan toch maar gewoon het park??! :(: :wink:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Re: Zwijntje tik

Nanna schreef:Ik zou blij zijn dat die beer achter mijn hond aanging ipv mij....
Die honden redden zich wel, die zijn sneller en behendiger dan ik.
Voor mezelf zou ik het dóódeng vinden om daar voortaan nog te wandelen.
God, misschien heel naief, maar weet je dat ik daar nog geen moment aan gedacht heb... :N:
Ik heb altijd het idee dat als ik maar hard genoeg schreeuw zwijnen wel rechtsomkeert maken (want ik kan heul hard schreeuwen hoor :pffff: ), dus voor mezelf ben ik niet zo bang. Ik maak me meer zorgen om mijn kereltje....
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Brr! Ik ben echt panisch voor zwijnen en woon lekker op de veluwe :sst:

Milo loopt niet los in de gebieden waar wild leeft, 5m lijn, zodra hij herten, reeën of zwijnen ruikt istie pleite, en mede omdat we 9 van de 10 x als we in zo'n gebied lopen wel íets zíen, blijft meneer dus vast.

Gelukkig is het goed afgelopen, pfiew.
Carma
Zeer actief

Nanna schreef:
Carma schreef:
Ik heb altijd het idee dat als ik maar hard genoeg schreeuw zwijnen wel rechtsomkeert maken (want ik kan heul hard schreeuwen hoor :pffff: )
Reken er maar vast op dat een kwaaie beer of een zeug met jongen GEEN rechtsomkeert maakt. En dat ze donders hard kunnen lopen en heel gemene slagtanden hebben.
Ik heb heilig respect voor ze.
Maar ze gaan toch alleen in de aanval als je ze stoort? (Toch??? :80: ) In dit geval voelde het zwijn zich wrs ook bedreigd door die lompe hond die op hem afrende. De aanval (len) waren dan ook echt op Luka gericht, terwijl ik best dichtbij stond.
Die slagtanden zijn idd erg gemeen, helaas heb ik daar de resultaten van mogen bewonderen bij patienten van ons :eek:
Afbeelding
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

de zwijnen worden best vaak door honden opgejaagd en dan kan het zijn dat dit zwijn heeft gedacht aanval is de beste verdediging
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

Heb ook van dichtbij de gevolgen gezien bij een hond...Brrrrrr!
Ik woon ook op de Veluwe, maar heb het geluk dat mijn honden nergens achteraan gaan. Dus op de stukken waarvan ik weet dat er zwijnen kunnen zijn klap ik regelmatig hard in mijn handen en maak lawaai. Dit om ze niet te verrassen.
Werkt wel, enige nadeel:
lieve hertjes en reetjes zien we ook niet meer.... :(
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik zag laatst nog een zwijnen-waarschuwing staan in een hondenblad. Kennelijk zijn ze nog steeds vrij agressief na het krijgen van de jongen... Dus pas op!

Informatie zoeken over dieren die in zo'n gebied leven loont echt. :)
Afbeelding
Carma
Zeer actief

nana schreef:de zwijnen worden best vaak door honden opgejaagd en dan kan het zijn dat dit zwijn heeft gedacht aanval is de beste verdediging
Daar heb ik ook aan zitten denken ja. Dit gebied (Edese hei) is een zeer druk bezocht losloopgebied, dus je kan er donder op zeggen dat de zwijnen die daar komen te maken hebben gehad met honden. Op zich logisch dat zo'n dier dan in de verdediging gaat :19:
Afbeelding
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull

Ongelezen bericht door nana »

Inge O schreef:
Carma schreef:
nana schreef:de zwijnen worden best vaak door honden opgejaagd en dan kan het zijn dat dit zwijn heeft gedacht aanval is de beste verdediging
Daar heb ik ook aan zitten denken ja. Dit gebied (Edese hei) is een zeer druk bezocht losloopgebied, dus je kan er donder op zeggen dat de zwijnen die daar komen te maken hebben gehad met honden. Op zich logisch dat zo'n dier dan in de verdediging gaat :19:
maar het kan ook andersom : dat ze zo vaak honden zien dat ze eraan gewend zijn, waardoor het afschrikkende effect helemaal verloren gaat en ze er dus ook niet meer mee zitten om er achteraan te gaan om wat voor reden ook.
Ja dat kan ook....had het nog niet andersom bedacht.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Wees blij dat het er maar eentje was ;)

Tijdje terug ging ik hier in het bos wandelen, zette mijn fiets neer, en liet mevrouw hond uit haar hondenkarretje .. Staan er in ene een stuk of wat van die wildezwijnen op uit de bosbessenstruikjes! :80:

Gelukkig liepen ze van ons vandaan, maar het was wel gelijk mevrouw hond weer inladen in het karretje, en een zandweggetje verder maar de wandeling voortzetten! :mrgreen:

Btw, waar ergens op de Veluwe woon je ? Of is dat een goed bewaard publiekelijk geheim ? :engel:
Carma
Zeer actief

Felix schreef: Btw, waar ergens op de Veluwe woon je ? Of is dat een goed bewaard publiekelijk geheim ? :engel:

Haha, nee hoor, geen geheimen hier :wink: Ik woon in Ede.
Uitwijken naar Apeldoorn heeft ook geen zin begrijp ik?! :lol1:
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Misschien had het zwijn in de buurt wel jongen liggen.
Morgen gaat het seizoen weer open en dit weekend mogen de honden weer achter de zwijnen aan in de ardennen.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Eng zeg, lijkt me echt niets.
Afgelopen weekend heb ik daar gestept en daardoor kwamen we veel verder dan we lopend op de hei komen.
Ons viel het ook al op dat er zoveel tekenen van zwijnen waren (omgeploegde grond enzo), maar gelukkig zijn we geen zwijnen tegen gekomen.
Afbeelding
Carma
Zeer actief

marye schreef:Eng zeg, lijkt me echt niets.
Afgelopen weekend heb ik daar gestept en daardoor kwamen we veel verder dan we lopend op de hei komen.
Ons viel het ook al op dat er zoveel tekenen van zwijnen waren (omgeploegde grond enzo), maar gelukkig zijn we geen zwijnen tegen gekomen.

Ze zitten er echt heel veel inderdaad :ugh:
mooi gebied hè, als je verder gaat? Ik maak wel eens tochten van 3 a 4 uur (picknickmandje mee :cheer: ) en ik verbaas me elke keer weer hoe mooi de Ginkelse hei is :wink:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Goh, nog nooit een zwijn tegengekomen. Ik heb ook schrik voor die beesten, ze zijn bepaald niet tam.

Jouw hond is gelukkig behendig genoeg om het dier te pesten (ja, ook honden houden van pesten, het is niet een specifiek menselijke eigenschap) maar hij hoeft maar een keer traag te zijn.

Als je hem nu niet vrij gegeven had, wat was er dan denk je gebeurd? Had het zwijn je hond dan achtervolgd?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Carma schreef:
Felix schreef: Btw, waar ergens op de Veluwe woon je ? Of is dat een goed bewaard publiekelijk geheim ? :engel:

Haha, nee hoor, geen geheimen hier :wink: Ik woon in Ede.
Uitwijken naar Apeldoorn heeft ook geen zin begrijp ik?! :lol1:
Het ligt er een beetje eraan waar je gaat lopen hier in de bossen, maar momenteel stikt het er inderdaad van de zwijnen e.d. ;)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Dan is het toch maar goed dat de wolven deze kant opkomen :mrgreen:
Carma
Zeer actief

iones schreef:Goh, nog nooit een zwijn tegengekomen. Ik heb ook schrik voor die beesten, ze zijn bepaald niet tam.

Jouw hond is gelukkig behendig genoeg om het dier te pesten (ja, ook honden houden van pesten, het is niet een specifiek menselijke eigenschap) maar hij hoeft maar een keer traag te zijn.

Als je hem nu niet vrij gegeven had, wat was er dan denk je gebeurd? Had het zwijn je hond dan achtervolgd?

Ik ben blij dat mijn hond behendig genoeg is om de aanvallen van het zwijn te ontwijken en dat hij de moed heeft om het uiteindelijk weg te jagen, maar ik geloof niet dat hier sprake is van pesten hoor :wink:

Ik weet niet wat er anders was gebeurd. Waarschijnlijk had Luka het van achter naderende zwijn wel gehoord en had hij zich sowieso wel omgedraaid. Maar misschien was hij ook te laat geweest met omdraaien en dan had hij een beuk van het zwijn gekregen denk ik. Het scheelde niet veel. Maar goed,...dat is koffiedik kijken. gelukkig is het nu goed afgelopen.

@Nanna: Ik zie mezelf al lopen! :smile:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Carma schreef:
marye schreef:Eng zeg, lijkt me echt niets.

Ze zitten er echt heel veel inderdaad :ugh:
mooi gebied hè, als je verder gaat? Ik maak wel eens tochten van 3 a 4 uur (picknickmandje mee :cheer: ) en ik verbaas me elke keer weer hoe mooi de Ginkelse hei is :wink:
Het is er inderdaad prachtig!
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Moet er niet aan denken om zo'n zwijn zo tegen te komen in het bos als je lekker aan het wandelen bent :sst:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Carma schreef:Maar ze gaan toch alleen in de aanval als je ze stoort? (Toch??? :80: )
Als jij oog in oog staat met een wild zwijn, heb je hem gestoord, ga daar maar van uit :mrgreen:

Gelukkig is het goed afgelopen, ik heb ook heilig ontzag voor ze :N:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Felix
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
Carma schreef:Maar ze gaan toch alleen in de aanval als je ze stoort? (Toch??? :80: )
Als jij oog in oog staat met een wild zwijn, heb je hem gestoord, ga daar maar van uit :mrgreen:

Gelukkig is het goed afgelopen, ik heb ook heilig ontzag voor ze :N:
Zo'n zwijn voelt zich al gauw gestoort ;)

Voor de rest, you do the math! :engel:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mijn honden hebben ook weleens een zwijn opgestoten en het enige wat je op zo'n moment kunt doen is blij zijn dat jij niet aangevallen wordt en de beste klimgelegenheid in je buurt uitzoeken,want reken maar dat die beesten heeeeeel hard kunnen rennen!
Ik heb ook alweer behoorlijk wat woelschade op het Rozendaalse losloopgebied gezien.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Jeetje Carma, wat eng!!!
Wat een geluk dat het zo is afgelopen en die bibberbenen kan ik me heel goed voorstellen!!!
Ik hoop dat je heeel vroeg op de hei was (want dat ben ik nl nooit...)
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door antheman »

Jemig, lees dit nu pas!

Wat een eng verhaal!! :hmmm:

Gelukkig is het goed afgelopen.

Ik ben ooit te paard een hele familie zwijn tegengekomen. Andor ging wat drinken en daar stond een MegaGrote beer. Wij heel hard weggaloperen en moeder met een hele tros van die gestreepte biggen achter haar aan, scheurden ook "gezellig" onze kant uit.. Dat kostte me 10 jaar van mijn leven hoor.
Maar ik kon dus snelheid maken en zat hoger dan jij. Kan me je angst en onmacht zoooo goed voorstellen!
marian*
Erelid
Contacteer:

TeamWork schreef:Jeetje Carma, wat eng!!!
Wat een geluk dat het zo is afgelopen en die bibberbenen kan ik me heel goed voorstellen!!!
Ik hoop dat je heeel vroeg op de hei was (want dat ben ik nl nooit...)

Ze worden op het Rozendaalse veld ook overdag gesignaleerd :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Volgens mij zou ik letterlijk in mijn broek pissen van de angst!
:zweep:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Paulala schreef:Volgens mij zou ik letterlijk in mijn broek pissen van de angst!
Wel nee joh! ..

Die zwijnen zijn doorgaans eerder banger voor jou, dan jij voor hun ;)

Echter .. in bepaalde tijden van het jaar kun je ze beter niet storen. En mocht je er toch onverhoopt een stel tegen het lijf lopen, gooi dan je boterhammenzakje hun richting op, als een zwijn wel ergens gevoellig voor is, is het voor een gratis maaltijd! :E:
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

nou ik heb er ooit ook 1 achter een hond zien aangaan, heb sindsdien wel heilig respect voor ze.
ik hoop altijd maar dat ik er geen tegenkom met jongen als ik de honden aangelijnd heb want dan heb ik geen idee hoe ik en de honden los krijg en mezelf in veiligheid breng!
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
marian*
Erelid
Contacteer:

Ragyo schreef:nou ik heb er ooit ook 1 achter een hond zien aangaan, heb sindsdien wel heilig respect voor ze.
ik hoop altijd maar dat ik er geen tegenkom met jongen als ik de honden aangelijnd heb want dan heb ik geen idee hoe ik en de honden los krijg en mezelf in veiligheid breng!

Bente heeft er eens een de richting van Kasteel Rozendaal gewezen door het een meter of 100 achterna te zitten.Max en mij achterlatend op een fietspad.Ik zweette peentjes kan ik je vertellen.
En mij staat ook nog altijd Charlottes verhaal helder voor ogen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”