Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rhodin heeft hd (nu met foto's!)
Moderator: moderatorteam
- plekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn
- Aantal honden: 3
Re: Rhodin heeft hd
Ik heb helaas geen tips voor je, maar las in een ander topic net hoe enthousiast je bent over Rhodin (en terecht!), dus wilde even laten weten dat ik het hardstikke rot voor je vind. Ontzettend k.. bericht!!!! 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, wel 30 euro.Hutsje schreef:ik denk dat het in dit geval om financiele redenen niet is opgestuurd. kost toch weer een hoop geld om ze officieel te laten beoordelen.Inge O schreef:dat vind ik zo'n rare instelling : alleen de goede heupen mogen dus officiëel bekend zijn?ridgebackfan schreef: toen we met de fokker alsnog bij Atjo Westerhuis officiele foto`s hebben laten maken dikke HD D voorspelde ze dus niet meer op gestuurd.
Dat is een hoop hoor, poehpoeh.
Het geeft wél een scheef beeld vind ik, want die hond is geröntgend.
Zo komen er dus relatief meer goede uitslagen in de database.
Want de honden die niet geröntgend zijn, die kunnen dus beide zijn.
Maar de honden die wel gedaan zijn en slecht zijn, die sturen we maar niet op, dan lijkt het net of degenen die wel gedaan zijn allemaal goed zijn
Het trekt het beeld volledig uit het verband.
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
nee hoor het staat ook netje op de site van de fokker, is ook gemeld bij het gezondheids punt van de clubInge O schreef:dat vind ik zo'n rare instelling : alleen de goede heupen mogen dus officiëel bekend zijn?ridgebackfan schreef: toen we met de fokker alsnog bij Atjo Westerhuis officiele foto`s hebben laten maken dikke HD D voorspelde ze dus niet meer op gestuurd.
alleen waarom zal ik extra gaan betalen om ze bij de raad van beheer te laten beoordelen als ik al weet dat ze slecht zijn?
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Contacteer:
nee ik heb eerst foto bij mijn eigen DA om de hoek gemaakt en die gaf aan dat het er niet best uit zag.Inge O schreef:nee, dat is ook zo. ik dacht er waarschijnlijk aan door de formulering 'dat het omwille van het resultaat niet de moeite was om door te sturen'. dat iemand beslist om louter informatief foto's te nemen vind ik absoluut ok hoor, maar het krijgt zo'n vreemde wending als je het wel officiëel wil laten beoordelen, maar de uitslag dan alleen wil doorsturen als hij goed genoeg is (lees : als de fokker er wat aan heeft).Hutsje schreef:ja, ik snap je, dat was ook het eeste waar ik aan dacht. aan de andere kant, er de meeste honden worden niet gerontgend, dus hoe erg klopt het beeld?
Dus ben ik naar Atjo gegaan die officele foto`s mag maken zodat ik zeker geen verkeerde diagnose zou krijgen.
Juist omdat de fokker ook geschrokken was is ze mee gegaan voor de extra informatie van Atjo ( we wisten dus ook dat het wrs slecht was)

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Contacteer:
van Dorith Aharon hoorde ik juist dat het beter is om elke dag een flauw talud op te lopen.Hutsje schreef:als ze rustig traplopen is dat juist een goede oefening om de spieren sterk te houdenridgebackfan schreef: Kortom ze is bijna 6 en kan prima uit de voeten, mag alleen niet meer traplopen ze slapen nu beneden en omdat ik de sprong in onze jeep te groot vind lopen ze met loopplank de Jeep in en uit..

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ze alleen dan in de database van gezondheidsonderzoeken worden meegenomen.ridgebackfan schreef:nee hoor het staat ook netje op de site van de fokker, is ook gemeld bij het gezondheids punt van de clubInge O schreef:dat vind ik zo'n rare instelling : alleen de goede heupen mogen dus officiëel bekend zijn?ridgebackfan schreef: toen we met de fokker alsnog bij Atjo Westerhuis officiele foto`s hebben laten maken dikke HD D voorspelde ze dus niet meer op gestuurd.
alleen waarom zal ik extra gaan betalen om ze bij de raad van beheer te laten beoordelen als ik al weet dat ze slecht zijn?
Want dat is de database van de officiële uitslagen, nationaal en internationaal.
En als veel mensen dat doen (en dat gebeurt dus) krijg je een scheef beeld.
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Contacteer:
[quote="Omdat ze alleen dan in de database van gezondheidsonderzoeken worden meegenomen.
Want dat is de database van de officiële uitslagen, nationaal en internationaal.
En als veel mensen dat doen (en dat gebeurt dus) krijg je een scheef beeld.[/quote]
om dan een goed beeld te krijgen moet je alle nesten verplichten om foto`s te laten maken.
Er zijn helaas niet veel fokkers die dat doen dus het beeld zal altijd scheef lopen
En als veel mensen dat doen (en dat gebeurt dus) krijg je een scheef beeld.[/quote]
om dan een goed beeld te krijgen moet je alle nesten verplichten om foto`s te laten maken.
Er zijn helaas niet veel fokkers die dat doen dus het beeld zal altijd scheef lopen

- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
renee-uk schreef:Ben ik nou zo in de war als ik denk dat C gelijk aan tc is?crutz schreef: ja en nee, er is natuurlijk nogal een nuance verschil tussen good/tc/B (tc zou de oude vorm vd huidige B moeten zijn, maar is in de praktijk als je kijkt naar de uitslagen ook A, dus als good de oude tc is neigt dat ook meer naar een A (snap je hem nog) ) enechte HD, alhoewel een hond met Bheupen klinisch veel meer klachten kan hebben dan een hond met slechtere heupen zoals veel hier al schreven.
TC = B
HD - (A) is HD negatief : betekend dat de hond röntgenologisch vrij is van HD, wat echter niet betekend dat de hond geen "drager "van de afwijking is.
HD TC (B) is een overgangsvorm: betekend dat op de röntgenfoto's geringe veranderingen zijn gevonden, die weliswaar worden toegeschreven moeten worden aan heupdysplasie, maar waaraan in het kader van de fokkerij geen directe betekenis kan worden toegekend.
HD ± (C) is licht positief: betekend dat bij de hond duidelijke veranderingen, passend in het ziektebeeld van HD zijn gevonden.
HD + (D) is positief: betekend dat er nog duidelijker veranderingen zijn gevonden.
HD ++ (E) is positief in optima forma: betekend dat de heupgewrichten ernstig misvormd zijn. Zoals op deze foto goed te zien is.

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Fijn.ranetje schreef: Als de bespiering goed is en je kan hem rustig laten lopen is er niet veel tegen traplopen hoor![]()
Mocht hij er wel een probleem mee hebben, dan kan je hem ondersteunen door een in de lengte dubbel gevouwen lange handdoek onder zijn bui k door te halen en de uiteinden zelf vast te houden.
Of je neemt een tuig met handvat
- -Gaby-
- Zeer actief
Dankjewel, wat een lief berichtje zeg, wordt er helemaal verlegen van.plekkie schreef:Ik heb helaas geen tips voor je, maar las in een ander topic net hoe enthousiast je bent over Rhodin (en terecht!), dus wilde even laten weten dat ik het hardstikke rot voor je vind. Ontzettend k.. bericht!!!!
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Maarten Kappen zei bij Naffie , als je mazzel hebt wordt het een HD-C , maar het werd toch een HD-DInge O schreef:
ok, dat is op zich al een goed punt voor de fokker, maar een correcte uitslag is het dus niet, want een individuele da kan wel zeggen dat heupen goed of minder goed zijn maar hij kan er geen quotering aan geven.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Contacteer:
[quote="Inge Ook, dat is op zich al een goed punt voor de fokker, maar een correcte uitslag is het dus niet, want een individuele da kan wel zeggen dat heupen goed of minder goed zijn maar hij kan er geen quotering aan geven.[/quote]
dit ging niet om goed of minder goed maar gewoon slecht en op zo`n moment ben je al zo van de kaart om je liefste hondje dat je wel wat anders aan je hoofd hebt als denken ik stuur ze op voor de database op orde te houden
En idd je hebt helemaal gelijk je weet nu niet hoe slecht.
Maar zolang niet iedere fokker zijn nesten laten rontgenen zal de database nooit een eerlijk beeld geven.
dit ging niet om goed of minder goed maar gewoon slecht en op zo`n moment ben je al zo van de kaart om je liefste hondje dat je wel wat anders aan je hoofd hebt als denken ik stuur ze op voor de database op orde te houden
En idd je hebt helemaal gelijk je weet nu niet hoe slecht.
Maar zolang niet iedere fokker zijn nesten laten rontgenen zal de database nooit een eerlijk beeld geven.

- Isabelle
- Actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier, Jack Russel, Duitse Herder
Wat vreselijk nieuws voor je Gaby!
Bij de DA kan je glucosamine tabletten halen speciaal voor honden, ze hebben een vleessmaak. Baad het niet dan schaad het niet maar ik zou dit zeker aan je hond geven.
Vroeger hadden we een Duitse Herder die ook een erge vorm van HD had. Ze is tenslotte toch nog 12 mogen worden. We hebben haar wel nooit geen trappen laten doen, maar voor de rest deed ze gewoon haar ding.
Moest je hond echt pijn krijgen dan kan je nog altijd pijnmedicatie bij de DA gaan halen. Onze DA heeft zelf een DH met HD en ze zei me over een tijdje terug dat het niet het einde van de wereld hoeft te zijn. De honden kunnen er tegenwoordig oud mee worden.
Veel sterkte, ik kan me voorstellen dat de grond onder je schoenen weg zakte toen je het nieuws vernam.
Bij de DA kan je glucosamine tabletten halen speciaal voor honden, ze hebben een vleessmaak. Baad het niet dan schaad het niet maar ik zou dit zeker aan je hond geven.
Vroeger hadden we een Duitse Herder die ook een erge vorm van HD had. Ze is tenslotte toch nog 12 mogen worden. We hebben haar wel nooit geen trappen laten doen, maar voor de rest deed ze gewoon haar ding.
Moest je hond echt pijn krijgen dan kan je nog altijd pijnmedicatie bij de DA gaan halen. Onze DA heeft zelf een DH met HD en ze zei me over een tijdje terug dat het niet het einde van de wereld hoeft te zijn. De honden kunnen er tegenwoordig oud mee worden.
Veel sterkte, ik kan me voorstellen dat de grond onder je schoenen weg zakte toen je het nieuws vernam.
Rust zacht lieve Sam ° 9-11-2000 + 8-10-2009
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Hoi Gaby, onwijs vervelend nieuws. Als ik jullie was zou ik het toch nog eens laten beoordelen door een orthopeed. Na dat verhaal laatst met die foto's die niet op de juiste manier gemaakt waren, waardoor de hele diagnose niet klopte, zou ik het als ik jou was toch even laten checken door een deskundige.

- -Gaby-
- Zeer actief
Frenk en Isabelle, nog bedankt voor jullie lieve berichtjes. 
Op onze hondenschool hoorde ik dat de da waar ik de foto heb laten maken, niet altijd even goed is.
Het blijft nu dus knagen. Daarom wilde ik toch even de foto aan jullie laten zien, want ik kreeg de geniale ingeving hem op het aquarium te plakken
, waardoor het redelijk te zien is, maar niet echt super scherp. Nou ja, ik ben nieuwsgierig naar wat jullie er van vinden.

Op onze hondenschool hoorde ik dat de da waar ik de foto heb laten maken, niet altijd even goed is.

- -Gaby-
- Zeer actief
Re: Rhodin heeft hd (nu met foto's!)
Haha, die titel is echt vreselijk trouwens, alsof het over een één of ander nieuwsbericht gaat over een BN-er die vreemd gaat en waar ein-de-lijk foto's van zijn o.i.d. Maar goed, jullie snappen vast wat bedoeld wordt. 
- -Gaby-
- Zeer actief
Jammer. Daar was ik al bang voor.Inge O schreef:hmmm, ja, dat lijkt me toch een behoorlijke graad van hd.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
zien er idd niet heel erg goed uit....de kommen zijn behoorlijk ondiep....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar als de officiele uitslagen die bekend zijn allemaal goed zijn en de rest is onbekend, wek je wel de indruk dat alles wat gedaan wordt goed is en er dus geen slechte zijn.ridgebackfan schreef:En idd je hebt helemaal gelijk je weet nu niet hoe slecht.
Terwijl die er wel zijn, maar worden achtergehouden.
Je kunt beter niks weten, dat is een eerlijk beeld.
Maar een deel weghouden vertekent meer dan niets doen of alles doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.crutz schreef:zien er idd niet heel erg goed uit....de kommen zijn behoorlijk ondiep....
Ik heb onlangs nog zo'n uitslag gezien.
Ik zou de boel nogmaals laten beoordelen (of over laten maken) bij een orthopeed.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
t blijft apart, gezien de bijlage die de RvB meestuurt aangeeft dat dat niet zou moeten kunnen (NBW per kant minimaal 15), maar goed....Marjoleine schreef:Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.crutz schreef:zien er idd niet heel erg goed uit....de kommen zijn behoorlijk ondiep....
zou hem laten pennhippen of OFA laten testen, ook voor de database, dan weten andere fokkers ook waar ze aan toe zijnIk zou de boel nogmaals laten beoordelen (of over laten maken) bij een orthopeed.
- -Gaby-
- Zeer actief
Ook als we er verder niets mee willen? We staan nog niet op het punt van een operatie o.i.d., naast dat hij gecastreerd is, is hij doof, dus fokplannen hebben er nooit in gezeten. Ik denk dat het een flinke hap geld is om het bij een orthopeed over te laten doen, of valt dat wel mee?Marjoleine schreef:Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.crutz schreef:zien er idd niet heel erg goed uit....de kommen zijn behoorlijk ondiep....
Ik zou de boel nogmaals laten beoordelen (of over laten maken) bij een orthopeed.
- -Gaby-
- Zeer actief
Wat is het voordeel van pennhippen (weet sowieso niet precies wat dat inhoudt) of OFA laten testen?crutz schreef: zou hem laten pennhippen of OFA laten testen, ook voor de database, dan weten andere fokkers ook waar ze aan toe zijn
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Waarom zou je hem laten over-röntgenen ??
Je wilt er toch verder niets mee.
Gewoon dat doen met Rhodin wat al vele malen gezegd is hier: Spieren kweken!!
Hij heeft toch nog steeds geen klachten
Probeer weer gewoon naar je hond te kijken en niet naar een hond met een uitslag, je weet nu dat zijn heupen niet top zijn, dus fietsen en zwemmen en zwemmen en fietsen en lekker genieten.
Duurt ff maar dan komt de ontspanning vanzelf weer bij je terug. (Tenminste dat was bij mij wel zo)
Je wilt er toch verder niets mee.
Hij heeft toch nog steeds geen klachten
Probeer weer gewoon naar je hond te kijken en niet naar een hond met een uitslag, je weet nu dat zijn heupen niet top zijn, dus fietsen en zwemmen en zwemmen en fietsen en lekker genieten.
Duurt ff maar dan komt de ontspanning vanzelf weer bij je terug. (Tenminste dat was bij mij wel zo)
Gr. Aniek

- -Gaby-
- Zeer actief
Ja, ik weet het niet, maar er wordt toch veel aangeraden het nog een keer over te laten doen, maar dan door een orthopeed. We willen er inderdaad niets mee. En we zijn druk aan het spieren kweken, veel fietsen inderdaad. Zwemmen met dit weer wil meneer niet. Ben gelukkig al een stuk meer ontspannen dan de afgelopen dagen, want als ik niet aan die uitslag denk, dan zie ik gewoon een blije, gezonde hond.Budkes schreef:Waarom zou je hem laten over-röntgenen ??
Je wilt er toch verder niets mee.![]()
Hij heeft toch nog steeds geen klachten![]()
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ja en dan krijg je een andere uitslag misschien, maar dan is er dus niets veranderd aan zijn heupen, behalve de uitslag-Gaby- schreef:Ja, ik weet het niet, maar er wordt toch veel aangeraden het nog een keer over te laten doen, maar dan door een orthopeed. We willen er inderdaad niets mee. En we zijn druk aan het spieren kweken, veel fietsen inderdaad. Zwemmen met dit weer wil meneer niet. Ben gelukkig al een stuk meer ontspannen dan de afgelopen dagen, want als ik niet aan die uitslag denk, dan zie ik gewoon een blije, gezonde hond.Budkes schreef:Waarom zou je hem laten over-röntgenen ??
Je wilt er toch verder niets mee.![]()
Hij heeft toch nog steeds geen klachten![]()
En zelfs al zouden de foto's niet heel erg goed genomen zijn, en zijn heupen beter zijn dan het nu lijkt, dan is het nog niet bezwaarlijk om aan die spieropbouw te werken, daar vaart elke hond wel bij.
Jij hoeft toch niet kost wat kost op papier een beter uitslag, je wilt immers niet fokken....
Maar als je je er prettiger bij voelt moet je dat natuurlijk doen, maar ik wist het wel.
Gr. Aniek

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik snapte het ook niet, maar met een BA van nul kan dat dus blijkbaar.crutz schreef:t blijft apart, gezien de bijlage die de RvB meestuurt aangeeft dat dat niet zou moeten kunnen (NBW per kant minimaal 15), maar goed....Marjoleine schreef:Je kunt met Norberg 12 nog A hebben, als er geen botafwijkingen zijn en de aansluiting niet echt slecht is.crutz schreef:zien er idd niet heel erg goed uit....de kommen zijn behoorlijk ondiep....
Die hond is overgedaan, hij had D nota bene maar de foto was niet erg goed gedaan.
Orthopeed adviseerde dat over te laten doen en dan zonder roesje (grote zware hond, dan heeft die roes invloed p de banden en dus de aansluiting).
Gek genoeg had hij dus eerst een NB van -3.
En nu van 12.
Blijkbaar lag hij de eerste keer dus niet goed?
Maar nu is de aansluiting goed en aangezien hij BA-0 heeft, is dat een A.
Wij wachten (pas 6 weken) op de uitslag van RR, kijken wat de folder nu dan zegt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De grond van de zaak is in dit geval volgens mij dat je niet precies weet wat er dan niet goed is.Inge O schreef:maar zelfs al zou odin hier nog een A voor krijgen verandert dat natuurlijk niks aan de grond van de zaak : hij heeft geen goede heupen.
Als een hond geen botafwijkingen heeft, is dat toch erg prettig om te weten.
Ik heb met een B zonder botafwijking geen enkel probleem, maar met een B met BA-1 wel.
In die zin: ik interpreteer dat anders en voor de hond zelf kan het ook wel degelijk uitmaken.
Dit soort verschillen zijn voor mij de reden zijn om een officiële uitslag te willen, ook al doe je niks met een hond.
Omdat een gemiddelde dierenarts die geen orthopeed is gewoon anders kijkt. Andere dingen ziet ook, of dingen anders interpreteert.
En een hond die niet officieel gedaan kan worden zou ik om die reden door een orthopeed laten röntgenen, en dan die foto's met hem bespreken, zodat je in heldere taal wordt uitgelegd wat er aan de hand is en wat niet.
Dat kan een gemiddelde DA over het algemeen niet, en dan heb ik het er nog niet over dat ze elkaar vaak ook nog eens tegenspreken.
Of eventueel deze foto's door een orthopeed laten bekijken natuurlijk, dat kan ook.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb honden van 15 maanden gezien met BA-3.Inge O schreef:hoe zou zoiets nu moeten kunnen, botafwijkingen krijg je maar op latere leeftijd bij niet té erge hd-gevallen, ik snap hier echt niks van hoorMarjoleine schreef: Ik snapte het ook niet, maar met een BA van nul kan dat dus blijkbaar..
En ik ken ook een reu die NB 18 heeft en BA-0, en die is gedaan toen hij 8 jaar was (je weet wel, zo'n ouwe dekreu
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Gaby, ik lees dit nu pas, wat rot dat je hond geen goede heupen heeft.
Gelukkig schijnt hij er nog niet zoveel last van te hebben en ben je al begonnen met spieren kweken.
Gelukkig schijnt hij er nog niet zoveel last van te hebben en ben je al begonnen met spieren kweken.
Voor de hond zelf veranderd er inderdaad niets aan de heupen, maar misschien dat de fokker wel graag een juiste uitslag heeft? Het zou van invloed kunnen zijn op de beslissing of zij nog verder wil fokken met andere pups uit dit nest. Zeker als het zusje ook niet zulke goede heupen heeft.Ja en dan krijg je een andere uitslag misschien, maar dan is er dus niets veranderd aan zijn heupen, behalve de uitslag