Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Asha ED (LPC)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marlie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Asha ED (LPC)

Ongelezen bericht door Marlie »

Asha is een Duitse Herder van 11 maanden oud. Nadat ze bij mijn ouders op vakantie was geweest, circa 2 weken geleden, liep ze mank op haar rechtervoorpoot. In het begin dachten we aan overbelasting, omdat ze bij mijn ouders 4 speelkameraadjes heeft en de woorden 'rustig' of 'voorzichtig' niet in het woordenboek van Asha lijken te bestaan.

Na een paar dagen rust, werd het echter niet beter en dus gingen we naar onze DA (vorige week maandag). Behalve een hoop gemopper op de DA, omdat ze die gewoon niet leuk vindt kwam er uit het klinische onderzoek geen bijzonderheden. Daarom besloten om haar Flexicam te geven (ontstekingsremmer/pijnstiller) met de afspraak dat als het zich niet binnen enkele dagen zou verbeteren wij weer terug zouden komen.

Omdat het niet beter werd, zijn we op donderdag terug gegaan en werden er vrijdagochtend foto's van haar gemaakt. Onze DA kon aan de hand van deze foto's neit direct zeggen dat het LPC betrof, maar vond de rechterelleboog er verdacht uit zien. Daar ik behoorlijk voorzichtig ben wat honden betreft en onze DA het niet vertrouwde heeft hij ons doorverwezen naar Maarten Kappen in Eersel voor verder onderzoek en een eventuele operatie. Hier konden we afgelopen maandag al terecht. Hij herkende ons nog van onze vorige DH, die met 7,5 maand ingeslapen moest worden vanwege hele zware HD (had heel veel arthrose, geen kans op een pijnloos leven). Ook deze dierenarts vond Asha niet leuk, maar met een snuitje om verliep het onderzoek zonder problemen. Aan de hand van het onderzoek en de foto's kwam Maarten tot de conclusie dat ze LPC had in haar rechterelleboog. Gelukkig was er op de foto's nog geen arthrose te zien. Volgens Maarten was het stukje nog niet helemaal los, maar dit zou zonder operatie wel gebeuren.

Tijdens de kijkoperatie hebben ze het stukje verwijderd. Ze had wel al last van een 'kissing lesion' (beschadiging tegenover het loszittende stukje), maar ook dit is bijgewerkt. De prognose voor haar is in principe goed, hoewel ze altijd last gaat krijgen van arthrose.

De afgelopen dagen zijn erg intensief geweest. In het begin heb ik haar rustig proberen te krijgen door haar op een mat in de woonkamer te laten liggen, maar de aanwezigheid van 3 katten maakt dit niet erg functioneel. De katten opsluiten is helaas ook geen optie, dus ligt ze op dit moment in een bench. Hartverscheurend, maar ik weet dat het voor haar eigen bestwil is. Ze heeft inmiddels alle liedjes die ze kent al gezongen...

Ze lijkt beter te lopen dan dat ze voor de operatie deed, alhoewel het wel met ups en downs gaat. Soms wat beter en soms wat minder. We laten haar regelmatig buiten wat rondsnuffelen en strooien soms wat brokjes om een beetje afleiding te geven. Vanochtend (4 dagen na de operatie) liep ze behoorlijk stijf en mank, weet ook niet of dit normaal is of niet... :scratch:

De reden dat ik dit verhaal hier opschrijf is vooral om van anderen hun ervaringen met LPC te horen en het e.e.a. van me af te schrijven. Ik heb de verhalen van Lana, Levi, Kaya en vele anderen gelezen. Hoewel positief, blijft het een spannende periode voor ons.

Als er nog iemand een goede tip heeft of ervaring, heel graag!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Asha ED (LPC)

Ongelezen bericht door Hutsje »

sterkte en succes! ik zou meteen een glucosamine/chondroitine preparaat geven met visolie, maar ms doe je dat al ;).
Afbeelding
Marlie
geregistreerd lid

Hutsje schreef:sterkte en succes! ik zou meteen een glucosamine/chondroitine preparaat geven met visolie, maar ms doe je dat al ;).
Jep, heeft ze direct meegekregen van de dierenarts (zit volgens mij geen visolie in trouwens, maar wel glucosamine/chondroitine).

Ze krijgt nu ook een heel klein beetje olijfolie over haar voer (olijfolie was de enige olie die ik in huis had) omdat ze last kreeg van verstopping door het vele liggen, gelukkig poept ze nu goed.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik bedoel visolie apart. het beste is trouwens een combi van omega 3, 6 en 9 te geven, ook afhankelijk van wat je voert. in kip zit bijvoorbeeld veel omega 6, en je kunt ook verse vis geven. ik geef bij artrose honden ook vit c.
Afbeelding
Marlie
geregistreerd lid

Zie onderstaande foto voor de reden dat ze op dit moment in een bench moet liggen :W:

Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Hutsje schreef:ik bedoel visolie apart. het beste is trouwens een combi van omega 3, 6 en 9 te geven, ook afhankelijk van wat je voert. in kip zit bijvoorbeeld veel omega 6, en je kunt ook verse vis geven. ik geef bij artrose honden ook vit c.
Hier doe ik dat ook voor een 5-jarige teef met dezelfde klachten, plus dat ze ook artrose heeft en het gaat echt prima..!!
Afbeelding
Marlie
geregistreerd lid

Ik zal dat zeker meenemen in haar herstel! Voor nu is het even op de tanden bijten, want het is echt sneu om haar zo in een bench te moeten zetten. Toch accepteert ze het wonderbaarlijk goed, af en toe wat piepen, maar ze gaat er zonder problemen in en blijft netjes liggen.

Ik kijk er naar uit om vanaf volgende week weer heel rustig aan met haar te mogen gaan wandelen. Ziet ze tenminste iets anders en kan ze weer eens snuffelen.

Heeft iemand ervaring met hoe lang het duurt voordat ze weer mankloos lopen?
Presley
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Presley »

Hier dan ook mijn ervaring met LPC..
Ik heb hem geloof ik wel al eerder gepost hier.
Ik heb zelf een Duitse Herder reu van 3 jaar, met LPC.
Dit bleek uit officiele foto's.
LPC met Artrose Graad 2.
Deze foto's hebben we met 18maanden laten maken, Presley had nog helemaal geen last van zijn poot, en het was ook niet zichtbaar.
Anderhalfjaar later, afgelopen februari zag je wel dat hij zijn linkervoorpoot, de LPC poot dus, wat meer naar buiten zwierde, en hem schuiner zette bij het zitten.
Ook had hij er regelmatig last van.
Hiermee zijn we toen naar de dierenarts geweest, opnieuw foto's laten maken, en deze laten bekijken bij de orthopeed van de kliniek.
De Artrose bleek wel verergerd, maar nog niet zo ernstig dat een operatie nodig was.
De Orthopeed vertelde dat het beter is om zo lang mogelijk te wachten met een operatie hieraan, omdat deze operaties juist artrose verergeren. En de geopereerde plek zal toch altijd een zwakke plek blijven.

Als ontsteuning krijgt hij dagelijks een tablet pure Glucosamine (1500mg van de Hema)
Dit werkt bij hem het beste, Omega 3 -6 krijgt hij ook regelmatig bij, maar dit geeft bij hem weinig tot geen verbetering.
Hij heeft ook wel eens Flexio Balans van Bloem gehad, en ander spul waar ik ff de naam van kwijt ben..

Belangrijk is ook om de bespiering op peil te houden van de hond, dus fietsen, zwemmen als ie dat wil..
Rechtlijnige bewegingen.
En ongecontroleerde bewegingen beperken, zoals achter ballen of stokken rennen, en spelen met andere honden.
Wil niet zeggen dat je hond niks meer mag, maar wel rekening houden met de beperking van Asha..

Met Presley gaat het momenteel super.

Sterkte en veel beterschap voor Asha
Marlie
geregistreerd lid

Dankjewel voor je ervaring. Maarten Kappen adviseerde juist zo vroeg mogelijk opereren, omdat het losse stukje steeds meer schade gaat veroorzaken. Nu liep Asha ook al daadwerkelijk mank, ik denk dat daar ook nog een verschil in zit. Als ze er geen last van had gehad, was het advies waarschijnlijk ook anders geworden.

De ongecontroleerde bewegingen beperken daar zie ik het grootste probleem in. Asha is een wandelende ongecontroleerde beweging. Zelfs binnenshuis kan ze de meest gekke sprongen uit enthousiasme maken.
Presley
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Presley »

Graag gedaan.
Het advies zal natuurlijk voor elke hond anders zijn, is logisch ook natuurlijk.

Als Asha in huis en bij het wandelen al een ongeleid projectiel is :wink: probeer dan de rest, zoals ballen gooien nog meer te beperken.
Zal ook wel wat bijtrekken natuurlijk, ze is nog maar 11maanden oud natuurlijk, op die leeftijd had ik ook nog zo'n ongeleid projectiel haha.

Ps Hoe is het nu eigelijk? Weer wat meer dagen na de operatie?
Marlie
geregistreerd lid

Ik heb het idee dat het inderdaad steeds een beetje beter gaat. Mankt wel nog hoor en het wisselt ook wel. Glijdt ze me zojuist even uit op de tegelvloer (had ik haar voor één keer niet bij haar halsband vast grrr...), maar ook dan lijkt ze er weinig last van te hebben.
Ik ben wel benieuwd wanneer ze mankvrij gaat zijn, maar dat zal nog wel een tijdje duren. Ze vindt in ieder geval zelf dat ze al helemaal hersteld is en de bench is maar grote onzin. Maar dat was natuurlijk te verwachten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”