Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Prednison en rimadyl
Moderator: moderatorteam
-
chrico
- Zeer actief
Prednison en rimadyl
Heb momenteel iemand aan de telefoon waarbij de pijnstilling is weggehaald en prednison voor in de plaats is gekomen.
Ik snap dat niet, volgend haar DA mocht de prednison pas 24 uur na de laatste rimadyl gegeven worden.
Volgens haar DA zouden deze twee medicijnen niet samen gaan.
De hond reageerd matig op de prednison en het uitzicht is bar slecht (zie Vethoek)
Dyna kreeg hier prednison en rimadyl + tramadol tegenlijk
Ik zeg net ook, duw die rimadyl er in.
Wie heeft er een andere mening over.
Ik snap dat niet, volgend haar DA mocht de prednison pas 24 uur na de laatste rimadyl gegeven worden.
Volgens haar DA zouden deze twee medicijnen niet samen gaan.
De hond reageerd matig op de prednison en het uitzicht is bar slecht (zie Vethoek)
Dyna kreeg hier prednison en rimadyl + tramadol tegenlijk
Ik zeg net ook, duw die rimadyl er in.
Wie heeft er een andere mening over.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Re: Prednison en rimadyl
Dit is wat mijn DA zei.....het mag niet samen gegeven worden , alleen bij hoge uitzondering zoals toen bij Lance(hernia) Maar zijn maag is dan ook helemaal naar de kl.te gegaan. Als je een hele lage dosering pred geeft per dag hoef je geen 24 uur te wachten met de rimadyl en mag je af en toe wisselen als het echt nodig is..
Laatst gewijzigd door jip007 op 01 okt 2009 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
chrico
- Zeer actief
Maar voor een hond die zijn laatste weg ingaat, dan pak je toch alles aan. Evt een andere pijnstiller die niet tot die groep behoord. Nu krijgt hij helemaal niets anders dan prednison.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Ik zou dit niet schrijven als ik dacht dat het baasje daar voor de volle honderd procent achter zou staan. Ergens is er een twijfel en dat zijn wij aan het bepraten. Ik ben van mening dat een hond die toch zijn einde ziet naderen dat de nadelen van een bepaalde combi niet zwaar hoeven te tillen. Daarbij als het om een korte periode gaat zal de schade in mijn ogen lager zijn dan niets doenNanna schreef:Als we het over dezelfde hond hebben is het geloof ik allemaal redelijk facultatief nu; het beestje wordt vandaag ingeslapen....
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- jip007
- Erelid
leg kreeg toen ze ineens velamd was , een grote spuit prednison en een soort morfine.chrico schreef:Maar voor een hond die zijn laatste weg ingaat, dan pak je toch alles aan. Evt een andere pijnstiller die niet tot die groep behoord. Nu krijgt hij helemaal niets anders dan prednison.

-
chrico
- Zeer actief
Daarom snap ik dat dus niet. Eerst op de rimadyl vanwege de klachten, leek verbetering, daarna minder en overstappen op de prednison. Ik heb haar nu aan de telefoon en samen eigenlijk besloten dit hier te vragen. Niet dat het de hond ermee red maar als er nog ergens lichtpuntje is dan word die aangegrepen.
Voor mijn gevoel is de prednison een ondersteunig of beter nog samen met een pijnstiller een goede start geweest ipv geen pijnmedicatie.
Voor mijn gevoel is de prednison een ondersteunig of beter nog samen met een pijnstiller een goede start geweest ipv geen pijnmedicatie.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
ik denk dat prednison al moet worden gezien als stap boven alle pijnstillers.
Yuma kreeg bij zenuwbeklemming ook kuurtje prednison dit is een extra stoot als het echt serieus is.
Gewone rymadil of metacam had dan niet geholpen. Ook mocht het idd niet samen worden gegeven.
Ik ken de situatie niet maar zou het niet samen geven
Yuma kreeg bij zenuwbeklemming ook kuurtje prednison dit is een extra stoot als het echt serieus is.
Gewone rymadil of metacam had dan niet geholpen. Ook mocht het idd niet samen worden gegeven.
Ik ken de situatie niet maar zou het niet samen geven
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Eens.chrico schreef:Maar voor een hond die zijn laatste weg ingaat, dan pak je toch alles aan. Evt een andere pijnstiller die niet tot die groep behoord. Nu krijgt hij helemaal niets anders dan prednison.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Ook ik ben het hier mee eens. Op het moment dat we Massai hebben moeten laten inslapen heb ik een 3-tal dagen een dubbele dosis rymaldil gegeven. Zo stoned als een garnaal maar hij had zich in lange tijd niet meer zo prettig gevoeld als je hem zo rond zag lopen. compleet pijnloos.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ook mee eens.Marjoleine schreef:Eens.chrico schreef:Maar voor een hond die zijn laatste weg ingaat, dan pak je toch alles aan. Evt een andere pijnstiller die niet tot die groep behoord. Nu krijgt hij helemaal niets anders dan prednison.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Het oraal toedienen van zowel pred. als n'saids kan heftige maag- en darmbloedingen geven.
Er kan wel gekozen worden voor orale pijnstilling en het spuiten van de prednison. Daarbij is het risico op bovengenoemde problemen stukken minder.
Kan ze desnoods zelf de prednison niet spuiten? Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en wettelijk gezien mag een eigenaar zelf prednison spuiten, omdat het een humaan medicijn is.
Zo moeilijk is het spuiten niet, zeker niet als het goed uitgelegd wordt door een dierenarts of paraveterinair.
Er kan wel gekozen worden voor orale pijnstilling en het spuiten van de prednison. Daarbij is het risico op bovengenoemde problemen stukken minder.
Kan ze desnoods zelf de prednison niet spuiten? Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en wettelijk gezien mag een eigenaar zelf prednison spuiten, omdat het een humaan medicijn is.
Zo moeilijk is het spuiten niet, zeker niet als het goed uitgelegd wordt door een dierenarts of paraveterinair.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
chrico
- Zeer actief
Misschien dat daar het verschil zit. Dyna kreeg het per injectie en de pijnstilling oraal.
Hij krijgt de prednison per tablet. Ze neemt deze discussie in elk geval mee als zij vanmiddag naar de DA gaat. Het is gewoon moeilijk als je je maatje zo ziet, zo niet zoals het hoort te zijn
Hij krijgt de prednison per tablet. Ze neemt deze discussie in elk geval mee als zij vanmiddag naar de DA gaat. Het is gewoon moeilijk als je je maatje zo ziet, zo niet zoals het hoort te zijn
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- jip007
- Erelid
volgens mijn DA maakt het niet zoveel uit of je het per injectie geeft of via een tablet , de maag krijgt er sowieso een opdonder vanchrico schreef:Misschien dat daar het verschil zit. Dyna kreeg het per injectie en de pijnstilling oraal.

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Maar wat je injecteert, passeert de maag niet. Juist de combinatie in tabletvorm geeft die maag- en darmproblemen omdat deze beide in de maag terecht komen.jip007 schreef: volgens mijn DA maakt het niet zoveel uit of je het per injectie geeft of via een tablet , de maag krijgt er sowieso een opdonder van
Mijn dierenarts zegt dat je, als je al een combinatie moet gebruiken van predison en n-said's, dan beter de prednison kunt spuiten.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom het niet samen kan,want in de humane geneeskunde wordt dat wel gedaan.Ik heb althans én Prednison in hoge doseringen gebruikt én NSAID's.
NSAID's zijn sowieso de pest voor je maag,dus of de combi met Prednison heel erg veel uitmaakt weet ik niet.Ik weet wel dat ik heel beroerd werd als ik Prednison nam en te snel daarop koffie.
Wie weet kan het wel samen als je er wat tijd tussen laat?
NSAID's zijn sowieso de pest voor je maag,dus of de combi met Prednison heel erg veel uitmaakt weet ik niet.Ik weet wel dat ik heel beroerd werd als ik Prednison nam en te snel daarop koffie.
Wie weet kan het wel samen als je er wat tijd tussen laat?
Laatst gewijzigd door marian* op 01 okt 2009 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Ik heb toevallig het er nog over gehad met mijn DA, Daisy had ook veel problemen en wij dachten ook dat voor haar het einde zou naderen.
Mijn DA stelde voor om naast haar hoge dosis previcox, prednison tegaan geven.
Wij hebben niet voor deze optie gekozen omdat haar incontinentie nog erger zou worden door de prednison.
Om een lang verhaal kort tehouden met Daisy gaat het nu zeer goed ( zonder medicatie)
Mijn DA stelde voor om naast haar hoge dosis previcox, prednison tegaan geven.
Wij hebben niet voor deze optie gekozen omdat haar incontinentie nog erger zou worden door de prednison.
Om een lang verhaal kort tehouden met Daisy gaat het nu zeer goed ( zonder medicatie)

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- jip007
- Erelid
maar heeft toch nog wel invloed op de maag volgens mijn DA. Lance kreeg de pred ook via injecties en de rimadyl per tablet , uiteindelijk kreeg hij maagzweren en maagbloedingen. Hij had daarvoor nooit last van zijn maag.MoniqueDM schreef:jip007 schreef:
Maar wat je injecteert, passeert de maag niet.

- CKS
- Zeer actief
Maakt geen hout uit want de maag is het grootste probleem niet: de combinatie pred + nsaid vermoort de nieren. In plaats van een NSAID zou ik dus een morfineachtige gebruiken: tramadol of eventueel buprenorfine.MoniqueDM schreef:Maar wat je injecteert, passeert de maag niet. Juist de combinatie in tabletvorm geeft die maag- en darmproblemen omdat deze beide in de maag terecht komen.jip007 schreef: volgens mijn DA maakt het niet zoveel uit of je het per injectie geeft of via een tablet , de maag krijgt er sowieso een opdonder van
Mijn dierenarts zegt dat je, als je al een combinatie moet gebruiken van predison en n-said's, dan beter de prednison kunt spuiten.
Kees
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Casey schreef: Maakt geen hout uit want de maag is het grootste probleem niet: de combinatie pred + nsaid vermoort de nieren.
Gaat dat bij dieren zo snel?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- jip007
- Erelid
onze reu heeft in die tijd zoveel pred en pijnstillers gehad tegelijk , maar zijn nieren waren nogCasey schreef: Maakt geen hout uit want de maag is het grootste probleem niet: de combinatie pred + nsaid vermoort de nieren.

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Maar n-said's verdunnen toch ook het bloed waardoor er een vergrote kans is op maagzweren en dus bloedingen of is dat wat je bedoelde met maag en darmwandbescherming?Inge O schreef:ik zie ook niet meteen het verschil tussen inspuiten en oraal geven - het effect op de maag heeft bitter weinig te maken met het feit dat het pilletje de maag passeert, maar alles met de remming van een enzyme dat nodig is voor maag- en darmwandbescherming.jip007 schreef:maar heeft toch nog wel invloed op de maag volgens mijn DA. Lance kreeg de pred ook via injecties en de rimadyl per tablet , uiteindelijk kreeg hij maagzweren en maagbloedingen. Hij had daarvoor nooit last van zijn maag.MoniqueDM schreef: Maar wat je injecteert, passeert de maag niet.
Ik kan me zo voorstellen dat een pilvorm op een geirriteerde maag meer invloed heeft dan een injecteerbare vorm.

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Caja mocht ze ook niet samen van de DA.
Ze heeft het 1 dag samen gehad toen het echt niet anders kon.
Maar Caja moest daarna ook nog een heel leven voort.
Ze heeft het 1 dag samen gehad toen het echt niet anders kon.
Maar Caja moest daarna ook nog een heel leven voort.

-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Het tijdstip van inslapen was al bepaald hoor. Zo gemeen zijn wij niet.Nanna schreef:Maar waarom laat je hem dan niet meteen inslapen ipv hem nog een paar dagen half van de wereld te laten rondlopen?Dianavdberkt schreef:Ook ik ben het hier mee eens. Op het moment dat we Massai hebben moeten laten inslapen heb ik een 3-tal dagen een dubbele dosis rymaldil gegeven. Zo stoned als een garnaal maar hij had zich in lange tijd niet meer zo prettig gevoeld als je hem zo rond zag lopen. compleet pijnloos.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Het tijdstip van inslapen was al bepaald hoor. Zo gemeen zijn wij niet.Nanna schreef:Maar waarom laat je hem dan niet meteen inslapen ipv hem nog een paar dagen half van de wereld te laten rondlopen?Dianavdberkt schreef:Ook ik ben het hier mee eens. Op het moment dat we Massai hebben moeten laten inslapen heb ik een 3-tal dagen een dubbele dosis rymaldil gegeven. Zo stoned als een garnaal maar hij had zich in lange tijd niet meer zo prettig gevoeld als je hem zo rond zag lopen. compleet pijnloos.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Dat vonden wij dus ook. Hoeveel pijn zoiets ook bij jezelf doet, de hond gaat ten alle tijden voor. Dan maar een dubbele of driedubbele dosis. Ons motto is dan ook de hond zijn laatste dagen pijnloos door te laten komen.
- Isabelle
- Actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier, Jack Russel, Duitse Herder
Ons Sammeke (de dalmatier met acute leukemie) gebruikt ook predisnol aan hoge dosis.
Ik moet hem 3 x daags Zantac geven, is iets dat een filmpje legt in de maag om die te beschermen. Het is een produkt dat voor mensen is en je kan het zo bij de apotheek gaan halen zonder voorschrift.
Voor sam is de dosis 4 ml 3 x per dag en hij weegt nu (nog maar) 25 kg.
Ik vind het ook belangrijker dat het dier geen pijn heeft, het is vreselijk om je dier te zien lijden.
Hopelijk kan dit berichtje helpen en is het nog niet te laat.
Ik moet hem 3 x daags Zantac geven, is iets dat een filmpje legt in de maag om die te beschermen. Het is een produkt dat voor mensen is en je kan het zo bij de apotheek gaan halen zonder voorschrift.
Ik vind het ook belangrijker dat het dier geen pijn heeft, het is vreselijk om je dier te zien lijden.
Rust zacht lieve Sam ° 9-11-2000 + 8-10-2009
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Isabelle schreef:Ons Sammeke (de dalmatier met acute leukemie) gebruikt ook predisnol aan hoge dosis.