Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Deemoedsplasjes
Moderator: moderatorteam
-
suusje78
- Actief
- Mijn ras(sen): ?
Deemoedsplasjes
Kiki laat erg snel haar plasje lopen.
Soms ligt er een grote plas binnen maar dat is anders dan elke keer het beetje plas laten lopen als ik haar bijv. van bovenaf aanhaal, optil, als er hier een man binnenkomt of soms als ik haar bij me roep en ze wil eigenlijk niet komen.
Ik heb eea gelezen over deemoedsplassen en daar stonden ook goeie tips bij.
Volgens haar vorige baasje zou ze binnenkort loops moeten worden, zou dit een verband kunnen hebben? Volgens haar vorige baasje wel, maar het lijkt mij nadat ik over dat deemoedsplassen gelezen heb net een beetje vreemd omdat dat deemoedsplassen toch uit onderdanigheid, onzekerheid of zenuwen (of vreugdeplasje?)gedaan wordt?
Dat is natuurlijk wel te verklaren want ze is hier natuurlijk nieuw.
Iemand een idee of dit verband kan houden met loopsheid?
Soms ligt er een grote plas binnen maar dat is anders dan elke keer het beetje plas laten lopen als ik haar bijv. van bovenaf aanhaal, optil, als er hier een man binnenkomt of soms als ik haar bij me roep en ze wil eigenlijk niet komen.
Ik heb eea gelezen over deemoedsplassen en daar stonden ook goeie tips bij.
Volgens haar vorige baasje zou ze binnenkort loops moeten worden, zou dit een verband kunnen hebben? Volgens haar vorige baasje wel, maar het lijkt mij nadat ik over dat deemoedsplassen gelezen heb net een beetje vreemd omdat dat deemoedsplassen toch uit onderdanigheid, onzekerheid of zenuwen (of vreugdeplasje?)gedaan wordt?
Dat is natuurlijk wel te verklaren want ze is hier natuurlijk nieuw.
Iemand een idee of dit verband kan houden met loopsheid?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Deemoedsplasjes
Nooit gehoord
Als teven loops worden kunnen ze wel alvast wat vaker gaan plassen.
Maar dat heeft niks met deemoeds of vreugdeplasjes te maken.
Ik ben benieuwd of iemand jouw verhaal herkent.
-
suusje78
- Actief
Ja daar ben ik ook benieuwd naar omdat deemoedsplassen volgens mij niet iets lichamelijks of medisch is maar met het gedrag te maken heeft.ranetje schreef:Nooit gehoord![]()
Dat een teefje die loops moet worden buiten wat meer plasjes doet weet ik wel, maar binnen....ik vond het ook een vreemd verhaal. Vandaar mijn vraag.
-
miekmiek
Ik denk dat een hond die een deemoedsplasje doet er heel anders uitziet dan een hond die loops gaat worden en daarom haar geur meer gaat uitzetten. Wel is het zo dat bij een deemoedsplasje er interactie met een persoon of andere hond moet zijn, het is immers een signaal van deemoed naar iemand toe. Als je teefje ook zomaar plasjes doet waar niemand bij is, dan kan het wellicht met een loopsheid te maken hebben maar zou ik ook een blaasontsteking niet uitsluiten. (of het gewoon moeten wennen, misschien is ze nog niet helemaal zindelijk)
overigens denk ik niet dat ze niet wil komen, ik denk dat ze onzeker is en niet durft te komen als ze op dat moment haar plas laat lopen. daar zou ik heel voorzichtig mee omspringen.
overigens denk ik niet dat ze niet wil komen, ik denk dat ze onzeker is en niet durft te komen als ze op dat moment haar plas laat lopen. daar zou ik heel voorzichtig mee omspringen.
-
suusje78
- Actief
Ik weet het ook allemaal niet.
Wat het nou wel of niet is.
Inmiddels ben ik er wel achter dat ik haar niet aan moet halen als ik thuiskom of even boven ben geweest want dan gaat ze in de plashouding zitten plassen en dan lopen. Kwispelt er met haar staart nog eens lekker doorheen en laat zo een heel spoor achter...
Het zal wel het wennen aan de nieuwe situatie zijn, volgens mij heeft ze er nogal moeite mee namelijk. Hoop wel dat het overgaat.
Inmiddels ben ik er wel achter dat ik haar niet aan moet halen als ik thuiskom of even boven ben geweest want dan gaat ze in de plashouding zitten plassen en dan lopen. Kwispelt er met haar staart nog eens lekker doorheen en laat zo een heel spoor achter...
Het zal wel het wennen aan de nieuwe situatie zijn, volgens mij heeft ze er nogal moeite mee namelijk. Hoop wel dat het overgaat.
- ranetje
- Zeer actief
Deemoedsplasjessuusje78 schreef:Ik weet het ook allemaal niet.
Niet direct aanhalen is inderdaad voorlopig de beste optie.
Kan je af en toe iets met haar doen/oefenen waar je haar heel sterk voor kan belonen?
Daarmee krijgt ze misschien wat meer vertrouwen in de nieuwe situatie wwarin ze is terecht gekomen.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ze doet duidelijk deemoedsplasjes.
Inderdaad hond even negeren bij binnenkomst, dus ook niet aankijken, dat kan bij sommigen al aanleiding zijn voor deemoedsplasjes.
Rekening houden met aanhalen/aanlijnen, dus onderlangs het kinnetje.
Wanneer je wel tegen haar praat dit rustig doen, niet te vrolijk of te bars.
Bij je eerste post, zag ik dat er ook weleens een grote plas binnen ligt?
De zindelijkheid/blaascontrole lijkt mij dan ook nog niet helemaal goed.
Ik zou haar ook net als een pup wat vaker uitlaten (na slaapje, spel, eten).
Bijkomend voordeel is dat haar blaas dan niet zo vol is, dus mocht er een deemoedsplasje komen is het niet zo veel.
En wat Ranetje al zei natuurlijk, zelfvertrouwen opbouwen.
Inderdaad hond even negeren bij binnenkomst, dus ook niet aankijken, dat kan bij sommigen al aanleiding zijn voor deemoedsplasjes.
Rekening houden met aanhalen/aanlijnen, dus onderlangs het kinnetje.
Wanneer je wel tegen haar praat dit rustig doen, niet te vrolijk of te bars.
Bij je eerste post, zag ik dat er ook weleens een grote plas binnen ligt?
De zindelijkheid/blaascontrole lijkt mij dan ook nog niet helemaal goed.
Ik zou haar ook net als een pup wat vaker uitlaten (na slaapje, spel, eten).
Bijkomend voordeel is dat haar blaas dan niet zo vol is, dus mocht er een deemoedsplasje komen is het niet zo veel.
En wat Ranetje al zei natuurlijk, zelfvertrouwen opbouwen.
-
suusje78
- Actief
Sowieso moet ik haar een beetje als een pup beschouwen, want nu, met haar 2 jaar, heeft ze in principe voor het eerst het ''nest'' verlaten.
Ze heeft dus altijd bij haar papa en mama gewoond en ze sliepen met z'n vieren in een mand.
Niet zo gek dus dat ze wat onzeker overkomt....
Ik hoop alleen wel dat ze eraan went om nu alleen te zijn want ze lijkt er erg veel moeite mee te hebben.
Van de anderhalve week is ze 1 nacht gewoon gaan slapen. De rest van de nachten piept ze nog steeds, niet de hele nacht, maar toch...
Ook als ik naar de wc ga of naar boven zit ze te piepen bij de deur....eigenlijk heel zielig maar ik moet net doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is
Ze heeft dus altijd bij haar papa en mama gewoond en ze sliepen met z'n vieren in een mand.
Ik hoop alleen wel dat ze eraan went om nu alleen te zijn want ze lijkt er erg veel moeite mee te hebben.
Van de anderhalve week is ze 1 nacht gewoon gaan slapen. De rest van de nachten piept ze nog steeds, niet de hele nacht, maar toch...
Ook als ik naar de wc ga of naar boven zit ze te piepen bij de deur....eigenlijk heel zielig maar ik moet net doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is
- Renee1966
- Zeer actief
Slaapt ze beneden of boven naast je bed?
Ik heb mijn 1e hond (kwam met 7 maanden uit asiel) eerst naast het bed laten slapen, net als ik met een pup doe.
Na een week of 2 pas naar beneden.
Dan eerst nog zelf paar dagen op de bank erbij geslapen, daarna alleen beneden laten slapen.
En alleen zijn moet ze leren.
Dus bewust op oefenen.
Dus, blijf in de bench/mand, eerst in zicht blijven, dan na paar seconden belonen in de bench en vrijgeven.
Dit uitbouwen naar enkele minuten.
Dan uitbouwen naar uit zicht, dus eerst heel kort de kamer uitlopen.
Daarna uitbouwen naar minuten, en verder uitbouwen naar half uur etc.
Ik heb mijn 1e hond (kwam met 7 maanden uit asiel) eerst naast het bed laten slapen, net als ik met een pup doe.
Na een week of 2 pas naar beneden.
Dan eerst nog zelf paar dagen op de bank erbij geslapen, daarna alleen beneden laten slapen.
En alleen zijn moet ze leren.
Dus bewust op oefenen.
Dus, blijf in de bench/mand, eerst in zicht blijven, dan na paar seconden belonen in de bench en vrijgeven.
Dit uitbouwen naar enkele minuten.
Dan uitbouwen naar uit zicht, dus eerst heel kort de kamer uitlopen.
Daarna uitbouwen naar minuten, en verder uitbouwen naar half uur etc.
- ranetje
- Zeer actief
Zet haar in een mandje naast je bed?suusje78 schreef:Sowieso moet ik haar een beetje als een pup beschouwen, want nu, met haar 2 jaar, heeft ze in principe voor het eerst het ''nest'' verlaten.
En het achter je aan lopen geleidelijk gaan afbouwen, maar niet in een klap?
- Renee1966
- Zeer actief
Vind ik ook hoor Suusje, ik zou er gewoon als een pup mee omgaan.ranetje schreef:Zet haar in een mandje naast je bed?suusje78 schreef:Sowieso moet ik haar een beetje als een pup beschouwen, want nu, met haar 2 jaar, heeft ze in principe voor het eerst het ''nest'' verlaten.
En het achter je aan lopen geleidelijk gaan afbouiwen, maar niet in een klap?
Daar bouw je dit soort dingen ook langzaam bij af.
-
suusje78
- Actief
Grrrr zit net een heel bericht terug te typen, is mn verbinding opeens weg, inclusief bericht dus....
FF een bakkie koffie zetten, ga ik het zo nog een keer proberen!
FF een bakkie koffie zetten, ga ik het zo nog een keer proberen!
-
suusje78
- Actief
Nou, ik had dus geschreven dat ik haar de eerste 2 nachten in een mandje naast mijn bed had. Ze heeft toen mijn halve slaapkamer ondergeplast. Ik snap niet waar ze het vandaan haalde, maar het waren grote plassen. Nou ben ik helemaal geen pietlut met het huishouden (was ik dat maar wat meer) maar als ze elke keer op die vloerbedekking plast dat wordt natuurlijk smerig. En het is van dat touw-vloerbedekking wat je niet makkelijk schoon krijgt.
Misschien zit 'm daar de fout; de eerste 2 nachten mee naar boven, daarna niet meer.
Bij die vorige mensen kon ze goed alleen (met 3 andere honden) thuisblijven en was ook goed zindelijk zeiden ze.
Kies je voor een herplaatsertje zit je toch stiekem met een pup...
Ik laat haar ook mee naar de wc lopen, en doe soms hier en daar een deur achter me dicht en meteen weer open.
Daarbij zeg of doe ik niks.
Ik dacht namelijk altijd dat negeren het beste werkt bij dit soort dingen, doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ook 's nachts dacht ik dat dat het beste was.
Ik dacht dat je de hond, hoe meer aandacht je eraan schenkt, alleen maar bevestigd in haar angst.
Dat ik haar mee naar boven nam was ook meer voor de gezelligheid dan vanuit opvoedkundig oogpunt. Ik zou ook niet zo gauw nachten bij een pup op de bank gaan liggen eerlijk gezegd...
Meestal is het toch na een paar nachtjes piepen over?
Of is dat nou een zeer achterhaalde methode?
Misschien zit 'm daar de fout; de eerste 2 nachten mee naar boven, daarna niet meer.
Bij die vorige mensen kon ze goed alleen (met 3 andere honden) thuisblijven en was ook goed zindelijk zeiden ze.
Kies je voor een herplaatsertje zit je toch stiekem met een pup...
Ik laat haar ook mee naar de wc lopen, en doe soms hier en daar een deur achter me dicht en meteen weer open.
Ik dacht namelijk altijd dat negeren het beste werkt bij dit soort dingen, doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ook 's nachts dacht ik dat dat het beste was.
Ik dacht dat je de hond, hoe meer aandacht je eraan schenkt, alleen maar bevestigd in haar angst.
Dat ik haar mee naar boven nam was ook meer voor de gezelligheid dan vanuit opvoedkundig oogpunt. Ik zou ook niet zo gauw nachten bij een pup op de bank gaan liggen eerlijk gezegd...
- Renee1966
- Zeer actief
Die bench moet je wel aanleren als prettige plek.suusje78 schreef:Nou, ik had dus geschreven dat ik haar de eerste 2 nachten in een mandje naast mijn bed had. Ze heeft toen mijn halve slaapkamer ondergeplast. Ik snap niet waar ze het vandaan haalde, maar het waren grote plassen. Nou ben ik helemaal geen pietlut met het huishouden (was ik dat maar wat meer) maar als ze elke keer op die vloerbedekking plast dat wordt natuurlijk smerig. En het is van dat touw-vloerbedekking wat je niet makkelijk schoon krijgt.
Ze kon goed met haar roedeltje alleen blijven, ze moet nu echt alleen blijven dat is toch anders, dit moet je haar leren.
Kies je voor een herplaatsertje zit je toch stiekem met een pup...![]()
Je mag haar wel steunen natuurlijk, dat is wat anders dan de angst bevestigen.
Ze is wel uit haar veilige nest in een nieuwe wereld gekomen, dat is best eng voor de hond.
Dus geruststellend toespreken in de trant van, daar is het vrouwtje weer, en dan klaar.
Hoeft ook geen nachtenlang, eerst week of 2 naast je bed (tot hond doorslaapt, dus 's-nachts er niet meer uit hoeft.
Dan paar nachten erbij op de bank slapen (heb ik geloof ik 2 of 3 nachten gedaan)
Dat is idd achterhaald.
Ik zou een kleine bench neerzetten naast je bed.
's-Avonds na 7 uur geen drinken meer geven.
Zo laat mogelijk 's-avonds uitlaten en s-morgens heel vroeg weer.
Eventueel 's-nachts tussendoor nog een keertje.
Net als een pup dus.
Dus alle lekkers geven in de bench, nooit voor straf er in stoppen.
Kind mag niet bij de bench komen, dit is hondjes veilige-prettige-terugtrek-plek.
Die van mij staat nog steeds in de kamer.
Suus gaat er zelf in liggen (deur blijft open), ze komt er alleen uit als we gaan wandelen.
's-Nachts slaapt ze er nog steeds in , dan gaat de deur wel dicht, want anders gaat ze op de bank liggen en dat wil ik niet.
-
suusje78
- Actief
Dankjewel voor de tips
Ik heb een benchje sinds een dag of 2 en daar gaat ze wel af en toe in maar nog niet lang en zeker niet een hele nacht. Het gekke is dat als ze beneden slaapt, los in huis, ze helemaal niet plast. Maar wel als ik bijv. even weg ben.
Ik had wel verwacht dat ze heimwee zou hebben, maar dat ik min of meer een puppie heb nu had ik niet verwacht hoor!
Mijn zoon is hier vandaag met een vriendje en daar gromt ze ook behoorlijk naar, terwijl die mensen ook kinderen hadden....ze is dus duidelijk uit haar doen, wel heel sneu hoor....
Ik zal haar vanavond mee naar boven nemen.
Ik heb een benchje sinds een dag of 2 en daar gaat ze wel af en toe in maar nog niet lang en zeker niet een hele nacht. Het gekke is dat als ze beneden slaapt, los in huis, ze helemaal niet plast. Maar wel als ik bijv. even weg ben.
Ik had wel verwacht dat ze heimwee zou hebben, maar dat ik min of meer een puppie heb nu had ik niet verwacht hoor!
Mijn zoon is hier vandaag met een vriendje en daar gromt ze ook behoorlijk naar, terwijl die mensen ook kinderen hadden....ze is dus duidelijk uit haar doen, wel heel sneu hoor....
Ik zal haar vanavond mee naar boven nemen.
-
Lindsey
- Zeer actief
Oh ja, ze zal nog enorm aan het wennen zijn, het is blijkbaar een onzeker hondje. Toen wij onze eerste hond uit het asiel hadden deed ze ook deemoedsplasjes in het begin. Gewoon geen aandacht geven op momenten dat je weet/verwacht dat ze het doet, opruimen en klaar.
Het komt wel goed, maar geef haar de tijd aan alles en iedereen te wennen.
Het komt wel goed, maar geef haar de tijd aan alles en iedereen te wennen.