Marjoleine schreef:Dat zal zeker een opluchting zijn!
Hoe gaan jullie met de fokkerij om wat DM betreft?
Moeilijke vraag. Het gevaarlijke met DM is dat je als je test ook het gegeven kunt krijgen dat je hond lijder is. Hij heeft dan nog geen klinische verschijnselen, maar kan deze dan wel ontwikkelen. Het is nog niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd, en als dit dan gebeurd waardoor dat zo is. Waarom de ene hond die lijder is wel en de ander niet. Eigenlijk weten we er nog niet genoeg van.
Omdat de populatie zo klein is bij de saarloos is genenverspreiding belangrijk. Maar ja, waar kies je voor. Alleen vrij x vrij geeft uitsluitend vrije honden, maar dan versmal je de basis zo ontzettend dat je zo bent uitgefokt. Daarbij is DM niet het enige probleem. maar ook dwerggroei speelt nog mee. Ik heb nu het geluk dat ik een reu heb die zowel dwerggroei als DM vrij is. Maar helaas geldt dat lang niet voor alle honden.
We zijn dus nog volop in bespreking wat wijsheid is. Eerlijk gezegt zou ik het niet weten. Ik vind het heel erg moeilijk. Soms zakt me de moed ook een beetje in de schoenen als ik eerlijk ben.