Ik denk nog altijd dat jij de mensheid overschat. Want zijn we er werkelijk beter van geworden dat we dingen kunnen vervaardigen? Het gaat namelijk altijd ten koste van iets anders, en nu zijn we bezig onze eigen ondergang te bespoedigen: met andere woorden: we zijn onze eigen ergste vijand. Want met alles wat we kunnen maken we onze leefomgeving kapot. Onze EIGEN leefomgeving die we zo keihard nodig hebben voor ons bestaan. Misschien uniek in dat opzicht, maar dan ook alleen in dat opzicht. Je hebt andere diersoorten die weer hun eigen unieke eigenschappen hebben, die wij weer niet hebben.Maxiem schreef:
Misschien moet jij de mensheid niet te weinig toedichten. De mens is zo ongelooflijk veel intelligenter dan welke diersoort dan ook, dat het haast bizar is als je er over nadenkt. Vanwege dit veel complexere brein, doen we inderdaad dingen die geen enkele andere diersoort doet. Ik zei: "de enige soort die werktuigen op deze schaal maakt". Het klopt dat chimpansees wel eens stenen gebruiken, spechten wel een takjes bewerken, dolfijnen wel eens sponzen gebruiken. Maar heb jij ooit een chimpansee een computer zien bouwen? Een auto? Of veel eenvoudiger nog, vuur zien maken? Een productieproces van een dag ingaan om vervolgens een betere speer te hebben? Echt niet. Dus ja, de mens is uniek in dat opzicht.
Ook in vriendschap, omdat echte vriendschap empathie vereist, je in kunnen leven in de ander. Dieren kunnen dat niet. Dieren kunnen voor elkaar zorgen, maar dat doen ze maar onder twee omstandigheden: óf het individu waarvoor ze zorgen kan later voor hun zorgen (denk bijvoorbeeld aan het vlooien bij apen) óf het individu heeft hun genen, is een familielid. Een moeder verdedigt haar kind omdat dat haar instinct is, om haar genen door te laten leven.
Dieren kennen echt wel vriendschap en ik denk wel dat ze in staat zijn om voor de ander te zorgen. En dat dat niet altijd gebeurt alleen in moeder kind relatie.