Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat vinden jullie de minimale basisbehoefte van een hond?
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: wat vinden jullie de minimale basisbehoefte van een hond?
Als je alleen maar een drempel in wilt bouwen zou je ook (en misschien wel beter) kunnen denken aan een registratieplicht via de politie ofzo?
Dan zou een eventuele eerdere probleemeigenaar/probleemadres ook sneller boven komen drijven?
Dan zou een eventuele eerdere probleemeigenaar/probleemadres ook sneller boven komen drijven?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Verder zou ik zeggen dat een beginnerscursus onmisbaar moet zijn bij de aanschaf van een hond.Mama Sanneke schreef:Ik zou zeggen met heel vééééééééééél liefde.
Want immers dan kan je goed voor je hond zorgen en zorg je zowiezo dat ie niks tekort komt.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
S@ndr@
- Zeer actief
Niet iedere plaats heft honden belastingNanna schreef:Volgens mij ben je toch al via de hondenbelasting geregistreerd?Jaap* schreef:Als je alleen maar een drempel in wilt bouwen zou je ook (en misschien wel beter) kunnen denken aan een registratieplicht via de politie ofzo?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Nanna schreef:Jij staat sowieso wel bekend als de bonte hondS@ndr@ schreef:
Niet iedere plaats heft honden belastingwij kennen het niet meer hier
![]()
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er zijn ontzettend veel plaatsen waar geen hondenbelasting is.
Ik zeg: verplichte identificatie van de honden.
Strafbaar stellen als je zo'n hond verkoopt, koopt, behandelt of houdt.
Maar goed, dat zeg ik al 15 jaar of zo.
Ik zeg: verplichte identificatie van de honden.
Strafbaar stellen als je zo'n hond verkoopt, koopt, behandelt of houdt.
Maar goed, dat zeg ik al 15 jaar of zo.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Nou, ik ben nogal wars van regeltjes, wetjes, verplichtingen en vergunningen maar een honden identificatie- en registratie plicht, daar ben ik dan weer wel voor.Jaap* schreef:Als je alleen maar een drempel in wilt bouwen zou je ook (en misschien wel beter) kunnen denken aan een registratieplicht via de politie ofzo?
-
Neeltje
Het zou me wat zijn als de fokker bepaalt of ik op cursus ga of niet en zo niet dat hij de pup terug haalt?? Als de pup eenmaal op mijn naam staat heeft hij nog weinig terug te halen. Als het bij wet verplicht zou zijn, ok, (liever niet) maar ik laat me toch niet door een fokker voorschrijven dat ik op cursus zou moeten? Dan ga ik wel naar een andere fokker.Cedhil schreef:Schijnbaar zijn er al fokkers die een pup meegeven en controleren of de eigenaren op puppycursus of een andere cursus gaan. Zoniet, kans dat de pup weer wordt weggehaald. Vertelde de fokker waar ik onze pups vandaan heb.
-
Neeltje
Ik pleit al jaren voor een 'hondenbewijs'. Jan en alleman slaagt toch ook voor zijn rijbewijs/brommerbewijs op die ene enkeling na. Behalve dat mensen 'n keer meer nadenken voordat ze een hond aanschaffen, zullen er ook heel veel 'problemen' die nu ontstaan met honden veelal voorkomen kunnen worden.Nanna schreef:Yup. En wel vóór je die hele hond überhaupt aanschaft. Dus geen flauwekul met africhting en opvoeding op veldjes. Dan is dat beest er al. En dat willen we nou net voor zijnJaap* schreef:Ja oke. Maar dat is dus gewoon een verplichte cursus
Gewoon wat theoretische basiskennis met een klein examen. Moet jij kijken hoeveel potentiële eigenaars afhaken
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik zeg toch nergens dat je niet kunt zakken, als je zakt moet je je theorie nog een keer over doen zo werkt dat toch ook voor rijbewijzen?Jaap* schreef:Je lijkt te vergeten dat, als je iemand een examen af wilt nemen, je daar ook voor moet kunnen zakkenrenee-uk schreef:en examen moet voor iedereen, heb je al hondenkennis kan dat geen probleem zijn, heb je die niet kun je theorielessen nemenJaap* schreef:In plaats van examen bedoelde ik natuurlijk diploma
en slaag je krijg je een mooi diploma in de vorm van een 'hondenhouders bewijs '![]()
Anders is het, wat ik al zei, meer een kwestie van meldingsplicht voor de cursus.
Mijn vraag is dus: Op welke gronden kan iemand een 'hondenbewijs' worden geweigerd?
In dit geval kan een hondenhoudersbewijs worden geweigerd als je niet door het examen heen komt. lijkt me duidelijk dat ik het zo bedoel toch?
wat ben je aan het doen Jaap, spijkers op laag water aan het zoeken?
*een ongelofelijke domme typo
Laatst gewijzigd door renee-uk op 24 sep 2009 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ben blij dat er toch mensen zijn die begrijpen wat ik bedoelNeeltje schreef:Ik pleit al jaren voor een 'hondenbewijs'. Jan en alleman slaagt toch ook voor zijn rijbewijs/brommerbewijs op die ene enkeling na. Behalve dat mensen 'n keer meer nadenken voordat ze een hond aanschaffen, zullen er ook heel veel 'problemen' die nu ontstaan met honden veelal voorkomen kunnen worden.Nanna schreef:Yup. En wel vóór je die hele hond überhaupt aanschaft. Dus geen flauwekul met africhting en opvoeding op veldjes. Dan is dat beest er al. En dat willen we nou net voor zijnJaap* schreef:Ja oke. Maar dat is dus gewoon een verplichte cursus
Gewoon wat theoretische basiskennis met een klein examen. Moet jij kijken hoeveel potentiële eigenaars afhaken

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?Jaap* schreef:Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
Dat je bijvoorbeeld wel een swiffer mag hebben maar (nog) geen herder?

-
S@ndr@
- Zeer actief
Bij motoren is het anders wel heel gewoon dat je eerst niet meer dan een bepaald aantal CCs magFrenk schreef:Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?Jaap* schreef:Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
en pas later aan de zwaardere motoren
- Jaap*
- Zeer actief
Nee, maar wel dat je alleen in een automaat mag/mocht rijden (ik ben niet bij de tijd).Frenk schreef:Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?Jaap* schreef:Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
En ook voor motoren bestaat een staffeling naar rato van cilinderinhoud als ik het goed heb.
- renee-uk
- Zeer actief
dat was vroeger anders .... dus hoeft nu ook niet voor het hondenhoudersbewijsS@ndr@ schreef:Bij motoren is het anders wel heel gewoon dat je eerst niet meer dan een bepaald aantal CCs magFrenk schreef:Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?Jaap* schreef:Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
en pas later aan de zwaardere motoren
gewoon basiskennis opdoen voordat je ergens aan begint!

- renee-uk
- Zeer actief
ja maar je theorie examen geldt voor alle soortenJaap* schreef:Nee, maar wel dat je alleen in een automaat mag/mocht rijden (ik ben niet bij de tijd).Frenk schreef:Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?Jaap* schreef:Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
En ook voor motoren bestaat een staffeling naar rato van cilinderinhoud als ik het goed heb.

- Jaap*
- Zeer actief
Nee, serieus niet.renee-uk schreef:wat ben je aan het doen Jaap, spijkers op laag water aan het zoeken?
Ik wordt alleen iebelig van een "examen".
Maar zoals het nu genuanceerd is blijkt dat gewoon een soort certificaat van aanwezigheid te zijn geworden
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Qua motoren zou ik niet weten en voor de automaat geldt dat alleen als je in een automaat afrijdtJaap* schreef:Nee, maar wel dat je alleen in een automaat mag/mocht rijden (ik ben niet bij de tijd).Frenk schreef:Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?Jaap* schreef:Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Neeltje schreef:Het zou me wat zijn als de fokker bepaalt of ik op cursus ga of niet en zo niet dat hij de pup terug haalt?? Als de pup eenmaal op mijn naam staat heeft hij nog weinig terug te halen. Als het bij wet verplicht zou zijn, ok, (liever niet) maar ik laat me toch niet door een fokker voorschrijven dat ik op cursus zou moeten? Dan ga ik wel naar een andere fokker.Cedhil schreef:Schijnbaar zijn er al fokkers die een pup meegeven en controleren of de eigenaren op puppycursus of een andere cursus gaan. Zoniet, kans dat de pup weer wordt weggehaald. Vertelde de fokker waar ik onze pups vandaan heb.
Hm....
Ja en nee
Kijk.... ik ken de achtergrond niet, maar ik kan me voorstellen dat een fokker het "dringend adviseert". Alles hangt ervan af hoe je het brengt. Hoe ik zelf ook plezier heb ineen cursus, stel dat ze mij een traject verplichten waar slipkettingen verplicht zijn en er niet met beloning mag worden gewerkt; dan haak ik af, dan maar geen hond of geen hond van deze fokker.
Er staan in het koopcontract van mijn jongste ook dingen waarvan ik denk dat anderen er een probleem van kunnen maken. Ik vond het helder uitgelegd van de fokker, naar het hoe en waarom.
Ik mag onze hond niet in een kennel houden (of afgezonderd van menselijk contact, ja, echt, het staat er) en ik moet 'm laten HD-testen voordat ik behendigheid ga doen. Dat zijn twee voorbeelden die er letterlijk staan.
Nou was ik al helemaal niet vn plan om de hond in een kennel te gaan houden
Dat "terughalen" is soms een wassen neus, soms niet... als de fokker kan aantonen dat de hond mihandeld wordt, is terughalen een optie, maar het niet volgen van een cursus... lijkt me geen wettelijke grond tot terughalen.
Voor mij zou het overigens dan weer gen bezwaar zijn als er verplicht wordt gesteld "een cursus". Gaan ze vereisen welke en waar.. dan haak ik dus af...
Suzanne
- renee-uk
- Zeer actief
nee hoor dat heb ik in elk geval niet bedoeld en ook niet gezegdJaap* schreef:Nee, serieus niet.renee-uk schreef:wat ben je aan het doen Jaap, spijkers op laag water aan het zoeken?
Maar zoals het nu genuanceerd is blijkt dat gewoon een soort certificaat van aanwezigheid te zijn geworden
het zou een certificaat van bekendheid met de basisbegrippen van het houden van honden worden.
en dat examen is alleen nodig omdat dat de enige manier is om mensen te dwingen (rotwoord maar het is niet anders) aan te tonen dat ze ook inderdaad de materie beheersen.
Als jij daar een andere manier voor weet hoor ik dat graag

- renee-uk
- Zeer actief
het gaat om de theorie niet om de praktijk.... en de theorie is bij een rijbewijs voor alle merken, cylinderinhouden en schakelmethodes dezelfdeFrenk schreef:Qua motoren zou ik niet weten en voor de automaat geldt dat alleen als je in een automaat afrijdtJaap* schreef:Nee, maar wel dat je alleen in een automaat mag/mocht rijden (ik ben niet bij de tijd).Frenk schreef: Bij je rijbewijs wordt toch ook niet gezegd "jij mag wel in een volkswagen kever, maar nog niet in een maserati"?
En ook voor motoren bestaat een staffeling naar rato van cilinderinhoud als ik het goed heb.Maar de vergelijking automaat/schakelen lijkt me anders dan het onderscheid rassen/merken

-
Marion.
Op zich lijkt het mij dan zinvoller om een paar keer per week een hond op "proef" te hebben voor een week. Liefst in erg herfstachtige weken. Majaaaaa, ik leen mijn hond daar niet voor uitNanna schreef:Yup. En wel vóór je die hele hond überhaupt aanschaft. Dus geen flauwekul met africhting en opvoeding op veldjes. Dan is dat beest er al. En dat willen we nou net voor zijn
- Jaap*
- Zeer actief
Verder nergens om hoor.renee-uk schreef:nee hoor dat heb ik in elk geval niet bedoeld en ook niet gezegdJaap* schreef:Nee, serieus niet.renee-uk schreef:wat ben je aan het doen Jaap, spijkers op laag water aan het zoeken?
het zou een certificaat van bekendheid met de basisbegrippen van het houden van honden worden.
Maar als je wel degelijk kunt "zakken", waarop dan?
Zak je dan omdat je het foute antwoord geeft op": Hoe maak je een pup zindelijk?
Of zak je omdat op de één of andere manier doet blijken dat het misschien voor de cursist handiger is om helemaal niet aan een hond te beginnen?
En indien dat laatste, wie bepaald dat dan op welke meetpunten?
En indien dat eerste, is zo iemand dan dús per definitie een slechte hondenbaas?
- renee-uk
- Zeer actief
tja zo in detail heb ik het nog niet bedacht hoor.Jaap* schreef:Verder nergens om hoor.renee-uk schreef:nee hoor dat heb ik in elk geval niet bedoeld en ook niet gezegdJaap* schreef:Nee, serieus niet.
Maar als je wel degelijk kunt "zakken", waarop dan?
Zak je dan omdat je het foute antwoord geeft op": Hoe maak je een pup zindelijk?
Of zak je omdat op de één of andere manier doet blijken dat het misschien voor de cursist handiger is om helemaal niet aan een hond te beginnen?
En indien dat laatste, wie bepaald dat dan op welke meetpunten?
En indien dat eerste, is zo iemand dan dús per definitie een slechte hondenbaas?
maar in zn algemeenheid blijf ik terugkomen bij het theorie examen voor je rijbewijs.
Daar heeft men ook meetpunten kunnen bedenken dus ik denk dat die er voor een hondenhoudersexamen ook wel kunnen komen; gewoon landelijk hè, niet in Amsterdam kom je ermee weg als je dit antwoordt en in Eindhoven moet je iets anders zeggen.
Dat geeft dan meteen ook een antwoord op je andere vraag, want ook bij je theorie examen voor je rijbewijs hoef je niet alles goed te hebben om toch te slagen, alleen als je teveel fouten hebt zak je en mag je het nog een keertje (of tig) overdoen.
Dus voor die mensen zou dan gelden: terug naar de cursus en nog maar eens goed luisteren hoe het wel in elkaar steekt.

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Als er ooit zo'n examen komt via de overheid dan zal dat w.s. niet zijn om mensen nou eens goed voor de honden te laten zorgen, maar ik denk dat zoiets er dan komt om mensen geen overlast aan anderen te laten bezorgen met hun hond.
Dus de losloopborden uit je hoofd leren, weten wanneer ze waar mogen lopen, belang van aanlijnen, en vragen over hoeveel plastic zakjes je bij je moet hebben bij een uitlaatrondje. Nadruk op aanmelden voor de hondenbelasting en wijzen op het voorkomen van geluidshinder. Zo stel ik me dat voor. Maar verder ben ik nooit negatief

Dus de losloopborden uit je hoofd leren, weten wanneer ze waar mogen lopen, belang van aanlijnen, en vragen over hoeveel plastic zakjes je bij je moet hebben bij een uitlaatrondje. Nadruk op aanmelden voor de hondenbelasting en wijzen op het voorkomen van geluidshinder. Zo stel ik me dat voor. Maar verder ben ik nooit negatief
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik ga al die pag's niet doorlezen, maar heeft iemand al gezegd dat er beter een examen kan komen voor mensen die een kind willen?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- renee-uk
- Zeer actief
ja hoor, die hebben we al gehad, is off topictekkel schreef:Ik ga al die pag's niet doorlezen, maar heeft iemand al gezegd dat er beter een examen kan komen voor mensen die een kind willen?

- renee-uk
- Zeer actief
ben bang dat je gelijk hebt.....maar dromen mag toch?Ri@ schreef:Als er ooit zo'n examen komt via de overheid dan zal dat w.s. niet zijn om mensen nou eens goed voor de honden te laten zorgen, maar ik denk dat zoiets er dan komt om mensen geen overlast aan anderen te laten bezorgen met hun hond.
Dus de losloopborden uit je hoofd leren, weten wanneer ze waar mogen lopen, belang van aanlijnen, en vragen over hoeveel plastic zakjes je bij je moet hebben bij een uitlaatrondje. Nadruk op aanmelden voor de hondenbelasting en wijzen op het voorkomen van geluidshinder. Zo stel ik me dat voor. Maar verder ben ik nooit negatief![]()

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Dromen kan altijd natuurlijk. 
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
ik droom lekker met je meerenee-uk schreef:ben bang dat je gelijk hebt.....maar dromen mag toch?Ri@ schreef:Als er ooit zo'n examen komt via de overheid dan zal dat w.s. niet zijn om mensen nou eens goed voor de honden te laten zorgen, maar ik denk dat zoiets er dan komt om mensen geen overlast aan anderen te laten bezorgen met hun hond.
Dus de losloopborden uit je hoofd leren, weten wanneer ze waar mogen lopen, belang van aanlijnen, en vragen over hoeveel plastic zakjes je bij je moet hebben bij een uitlaatrondje. Nadruk op aanmelden voor de hondenbelasting en wijzen op het voorkomen van geluidshinder. Zo stel ik me dat voor. Maar verder ben ik nooit negatief![]()

- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
- Aantal honden: 2
De benodigde hoeveelheid voedsel (maakt niet in hoeveel porties per dag)
3 maal daags een wandeling
De hele dag schoon drinkwater
Een plek waar het zich terug kan trekken
Niet de hele dag opgesloten zitten en alleen zijn.
3 maal daags een wandeling
De hele dag schoon drinkwater
Een plek waar het zich terug kan trekken
Niet de hele dag opgesloten zitten en alleen zijn.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.