Chris z'n conditie is niet wat het geweest is, dus ik wil het zeker rustig aan doen met hem. Vandaag hebben we alles bij elkaar schat ik zo'n tien minuten gefietst, morgen een rustdag, vrijdag weer verder. Maar nu zou ik het erg handig vinden om een opbouwschema als leiddraad te kunnen nemen. Heeft iemand hier zo'n schema bij de hand, en/of kun je me vertellen hoe je zelf het fietsen hebt opgebouwd met jouw hond?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met Christo
Moderator: moderatorteam
-
Fin
- Zeer actief
Fietsen met Christo
Bij Christo is de knop om: fietsen is leuk! Heel leuk. Alleen word je er wel heel erg moe van... Dit is natuurlijk geheel niet de bedoeling van het vrouwtje
Chris z'n conditie is niet wat het geweest is, dus ik wil het zeker rustig aan doen met hem. Vandaag hebben we alles bij elkaar schat ik zo'n tien minuten gefietst, morgen een rustdag, vrijdag weer verder. Maar nu zou ik het erg handig vinden om een opbouwschema als leiddraad te kunnen nemen. Heeft iemand hier zo'n schema bij de hand, en/of kun je me vertellen hoe je zelf het fietsen hebt opgebouwd met jouw hond?
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Re: Fietsen met Christo
Misschien kun je iets met onderstaand schema. (getallen zijn minuten)

Zelf bouw ik het op door samen met de hond hard te lopen. Als hij 12 á 15 km mee kan lopen, kan hij ook een uur aan de fiets.
Ik bouw dit dan op adhv normale harloopschema's voor mensen.
Edit: aanvulling

Zelf bouw ik het op door samen met de hond hard te lopen. Als hij 12 á 15 km mee kan lopen, kan hij ook een uur aan de fiets.

-
Fin
- Zeer actief
Dank je. Alleen is een uur aan de fiets lopen een doel waar ik niet naar streef, een half uur vind ik voldoende. Dit schema vind ik al te veel in de richting van sporten met je hond gaan, ik wil niet dat hij risico gaat lopen op vervroegde arthrose en blessures.Jay schreef:Misschien kun je iets met onderstaand schema. (getallen zijn minuten)
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
Niet te ingewikkeld doen. Gewoon iedere keer een straatje erbij
Of als dat er niet is, 2 minuten doorfietsen.
Ik neem aan dat je rustig fietst, in draftempo.
Hou gewoon je hond in de gaten, dan komt de rest vanzelf goed!
Ik vind bovenstaande schema erg pittig. Ik loop ook hard ( nu ben ik dan even verslaafd aan mijn step en dan hoef ik niet te lopen van mezelf
) en ik heb juist geleerd dat je in de opbouwende fase een dag moet uitrusten na flinke inspanning.
Een week zag er zo uit bij mij:
lopen-rust- lopen-rust- lopen-rust-rust
Zo krijgen je spieren de kans om te herstellen om het werk de volgende keer aan te kunnen.
Hou gewoon je hond in de gaten, dan komt de rest vanzelf goed!
Ik vind bovenstaande schema erg pittig. Ik loop ook hard ( nu ben ik dan even verslaafd aan mijn step en dan hoef ik niet te lopen van mezelf
Zo krijgen je spieren de kans om te herstellen om het werk de volgende keer aan te kunnen.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik ben begonnen met 1 keer blokkie om, dat was 6 minuten fietsen geloof ik haha.. en dan de 2e keer blokkie plus extra straatje.. en zo opbouwen.. ik fiets nu 3x per week een half uurtje met sprintjes tussen door en regelmatig een brug 
- Bonnie F
- Zeer actief
En de temperatuur maakt ook veel uit. Hoe kouder, hoe makkelijker het voor de hond is. Boven de 18 graden vinden ze het al snel warm, vooral met zon.
Het opbouwen met Zappa ging heel gemakkelijk, het is een jonge hond. Gewoon goed naar Christo kijken maar als hij een uur door het bos kan rausjen kan die ook wel even fietsen zonder dat je hem stuk maakt.
Het opbouwen met Zappa ging heel gemakkelijk, het is een jonge hond. Gewoon goed naar Christo kijken maar als hij een uur door het bos kan rausjen kan die ook wel even fietsen zonder dat je hem stuk maakt.

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
-
Fin
- Zeer actief
Ik heb al één hond die stuk is, daar hoeft geen tweede bij.Bonnie F schreef:En de temperatuur maakt ook veel uit. Hoe kouder, hoe makkelijker het voor de hond is. Boven de 18 graden vinden ze het al snel warm, vooral met zon.
-
Fin
- Zeer actief
Dan ga ik dat ook maar doen. En net als Antheman zegt, genoeg rustdagen inbouwen. Dank je.jacq1970 schreef:Ik ben begonnen met 1 keer blokkie om, dat was 6 minuten fietsen geloof ik haha.. en dan de 2e keer blokkie plus extra straatje.. en zo opbouwen.. ik fiets nu 3x per week een half uurtje met sprintjes tussen door en regelmatig een brug
-
Fin
- Zeer actief
Ik probeer het rustig te doen, maar af en toe snel (voluit) vind hij leuheuk - dus dat houden we er voor die korte stukjes maar in.antheman schreef:Niet te ingewikkeld doen. Gewoon iedere keer een straatje erbij![]()
Hou gewoon je hond in de gaten, dan komt de rest vanzelf goed!![]()
Ik vind bovenstaande schema erg pittig. Ik loop ook hard ( nu ben ik dan even verslaafd aan mijn step en dan hoef ik niet te lopen van mezelf) en ik heb juist geleerd dat je in de opbouwende fase een dag moet uitrusten na flinke inspanning.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Bij Marjoleine ( vrouwtje van Rinne Roos ) op de site staat een heel goed schema.
Nja dat vind ik dan
Zelf hou ik me dr niet aan.
Heb inmiddels 4 honden leren fietsen.
Fietste dan gewoon naar t einde vd straat en dan terug.
En dan elke week een stukje verder.
Fietsen doe ik trouwens elke dag behalve op de dagen dat ik naar de hondenclub ga.
En als t weer mee zit, dus geen regen ( lopen ze de poten kapot ), temperatuur niet boven de 20 gr enz
Heb er hier zelfs eentje rondlopen die de boel zowat afbreekt als ze een dag niet gefietst heeft.
Nja dat vind ik dan
Fietsen doe ik trouwens elke dag behalve op de dagen dat ik naar de hondenclub ga.
En als t weer mee zit, dus geen regen ( lopen ze de poten kapot ), temperatuur niet boven de 20 gr enz
Heb er hier zelfs eentje rondlopen die de boel zowat afbreekt als ze een dag niet gefietst heeft.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
Fin
- Zeer actief
Dank voor de tip, op Marjoleine's site staan heel veel nuttige tips. Het schema dat daar staat is echter op het oog hetzelfde als wat hier eerder in dit topic neergezet is.** Angela ** schreef:Bij Marjoleine ( vrouwtje van Rinne Roos ) op de site staat een heel goed schema.
Nja dat vind ik dan
Elke dag een stukje verder en voldoende rustdagen, daar houden we het nu maar op.
-
blondie
- Zeer actief
Fijn dat jullie al vorderen! Heb de andere topics ook steeds meegelezen hoor de avonturen en de opbouw naar
geweldig
hierboven heb je iets over dat je niet teveel in de lange afstanden wilt gaan en geen blessures wilt zoals arthrose ed.
als je op mooie fietspaden fietst en als christo in een gewone draf naast de fiets meedraaft.. is dit juist iets wat goed is voor zijn conditie en bespiering..
Als je denkt aan arthrose.. is dit juist de manier om minder arthrose te ontwikkelen heb ik me laten vertellen door de da.. maar dan niet met korte stukken... ongeveer een half uur of iets meer om bepaalde stoffen in de gewrichten vrij te maken die dan als het ware gaan olieen.. net als een auto zei ze.. het is als het koud is allemaal wat dik en koud.. maar na een twintig minuten word de olie warm en gaat het werken.. en stromen en wordt alles soepeler..
hierboven heb je iets over dat je niet teveel in de lange afstanden wilt gaan en geen blessures wilt zoals arthrose ed.
als je op mooie fietspaden fietst en als christo in een gewone draf naast de fiets meedraaft.. is dit juist iets wat goed is voor zijn conditie en bespiering..
Als je denkt aan arthrose.. is dit juist de manier om minder arthrose te ontwikkelen heb ik me laten vertellen door de da.. maar dan niet met korte stukken... ongeveer een half uur of iets meer om bepaalde stoffen in de gewrichten vrij te maken die dan als het ware gaan olieen.. net als een auto zei ze.. het is als het koud is allemaal wat dik en koud.. maar na een twintig minuten word de olie warm en gaat het werken.. en stromen en wordt alles soepeler..
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Dat gas geven gaat vanzelf overchristo schreef:Ik probeer het rustig te doen, maar af en toe snel (voluit) vind hij leuheuk - dus dat houden we er voor die korte stukjes maar in.antheman schreef:Niet te ingewikkeld doen. Gewoon iedere keer een straatje erbij![]()
Hou gewoon je hond in de gaten, dan komt de rest vanzelf goed!![]()
Ik vind bovenstaande schema erg pittig. Ik loop ook hard ( nu ben ik dan even verslaafd aan mijn step en dan hoef ik niet te lopen van mezelf) en ik heb juist geleerd dat je in de opbouwende fase een dag moet uitrusten na flinke inspanning.
-
Fin
- Zeer actief
Er trekken nog steeds mensen wit weg als ik hem alleen maar naast de fiets zet.blondie schreef:Fijn dat jullie al vorderen! Heb de andere topics ook steeds meegelezen hoor de avonturen en de opbouw naargeweldig
Dank je voor het delen van het advies van je DA, dat stelt me toch wat meer gerust. Zelf zit ik al wat langer te denken om Aidan heel voorzichtig naast de fiets te laten lopen, dat hij zo ook zijn energie kwijt kan met rechtlijnig bewegen i.p.v. rondrennen. Dat wordt heel voorzichtig proberen en aanzien.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
ja idd 1 of 2 rustdagen ertussen.. ik doe liever wat mieperiger en rustiger aan, het is meer voor de afwisseling en conditie behouden , ze vind het vreselijk leuk en ik ook dus ik hou het lekker zo!christo schreef:Dan ga ik dat ook maar doen. En net als Antheman zegt, genoeg rustdagen inbouwen. Dank je.jacq1970 schreef:Ik ben begonnen met 1 keer blokkie om, dat was 6 minuten fietsen geloof ik haha.. en dan de 2e keer blokkie plus extra straatje.. en zo opbouwen.. ik fiets nu 3x per week een half uurtje met sprintjes tussen door en regelmatig een brug
Succes ermee en veel plezier!
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Wat fijn dat hij het leuk vindt
Ik zou het ook opbouwen met elke keer een straatje extra. Zo heb ik het met Frenk ook aangeleerd. Maar die fietst niet verder dan naar het bos en terug en da's nog geen 10 minuten enkele reis.
Mijn dierenarts adviseerde het trouwens ook als beweging voor zijn poten.
Mijn dierenarts adviseerde het trouwens ook als beweging voor zijn poten.

-
blondie
- Zeer actief
Eh, nog een kleine toevoegingchristo schreef:Dank je voor het delen van het advies van je DA, dat stelt me toch wat meer gerust. Zelf zit ik al wat langer te denken om Aidan heel voorzichtig naast de fiets te laten lopen, dat hij zo ook zijn energie kwijt kan met rechtlijnig bewegen i.p.v. rondrennen. Dat wordt heel voorzichtig proberen en aanzien.
Naar mate je meer gaat fietsen krijgt hij dus een beter uithoudingsvermogen.. de energie gaat echt toch kwijt aan de andere doe dingen.. balletje verstoppen en laten zoeken etc.. de spelletjes die je als beloning voor het fietsen wilt gaan doen zoals je in een eerder topic zei..
En je werkt aan zijn bespiering achter als je hem in draf naast de fiets laat lopen, daaraan zou je wel kunnen merken dat hij zich wat makkelijker gaat bewegen omdat de spieren een eventuele rugkwaal wat makkelijker opvangen..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hee nieuw topic
Gaat goed zo te lezen, succes
Gaat goed zo te lezen, succes