Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak ontwormen jullie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marion.

Re: hoe vaak ontwormen jullie?

Ongelezen bericht door Marion. »

Nooit. Alleen als pupje zijnde op 12 weken ofzo. Saar is dus al 9 jaar niet meer ontwormd, Miep 7 jaar.
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Shanu is ook alleen als pup ontwormd, zo'n 6 jaar geleden dus.
Groet,
Dorien
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Nog nooit. Misschien als pup/jonge hond, maar toen woonden ze nog niet hier. :wink:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik ontworm nooit.
Als pup zijnde zijn ze wel ontwormt.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Petra68
Actief
Mijn ras(sen): yorkshire terrier

Ongelezen bericht door Petra68 »

Ik ontworm mijn hond 2 a 3x per jaar

http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... ormen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.boozoo.be/html/Dogs_Worms.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De DA verdient er goed aan, vind je het gek dat ie dat dan zegt?
Er zijn ook nog steeds DA die stug blijven volhouden dat je elk jaar moet enten terwijl dat bewezen is niet te hoeven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby

Ongelezen bericht door cybert2 »

Alleen als ze wormen hebben en dat hebben ze nu al jaren niet. Preventief ontwormen bestaat ook niet. Leuk van al die dierenartsen en fabrikanten die dat aanraden maar dat is gewoon een kwestie van de centen.
Groet, Janine
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Enya schreef:Als ik het me goed herinner, kapselen de wormen zich in bij volwassen honden. Zodra de teef drachtig is, komen de wormen weer op gang en worden de pups besmet in de baarmoeder. Maar het is al een tijdje geleden dat ik hierover geleerd heb en ik zou na moeten zoeken of dit klopt.
Ja, dit klopt, alleen zijn het niet de volwassen wormen zélf die zich inkapselen, maar de larven. Op het moment dat de teef drachtig raakt reageren die larven op bepaalde stoffen, worden wakker en migreren naar de baarmoeder en de melkklieren, om zo voor en vlak na de geboorte de pups te besmetten. De teef hoeft daarvoor dus zelf géén volwassen wormen bij zich te dragen.

Kees
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

De laatste keer dat ik heb ontwormd was na de vakantie in Kroatië. Met al die zwerfhonden daar en enge ziektes vond ik ht nogal een risico. Ik denk dat ik verder alleen ga ontwormen als ik wormen zie of een vermoeden krijg dat hij ze heeft. Dan is zo'n mestonderzoek makkelijk gedaan.
Marjoleine schreef: Of als ik een "wormkuchje" hoor, wat overigens zo goed als nooit het geval is.
Wat is een wormkuchje?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dan hoor je ze kuchen, vaak na inspanning maar ook zo wel eens, dat is ook de reden dat ik nu met DuCain ook een kuurtje doe met flubenol, Hij kuchte :ugh:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Het schijnt 4x per jaar te moeten tegenwoordig.
http://www.dierenkliniek-overtoom.nl/si ... :Ontwormen
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Femia schreef:Het schijnt 4x per jaar te moeten tegenwoordig.
Tegenwoordig?? De DA'en hier beweren dat al jaren en al jaren hou ik me daar niet aan :cool2: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Femia schreef:Het schijnt 4x per jaar te moeten tegenwoordig.
En nu gaan ze dus maar extra benadrukken dat het ook voor de mens van belang is, want stel je voor dat die extra inkomsten wegvallen.......... :blah:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Verstandiger is om ontlastingonderzoek te doen, voordat je zoveel gif geeft aan je dier.
4x per jaar preventief ontwormen heeft geen enkel nut en kan het immuunsysteem van je hond lam leggen op termijn.
http://www.wormbestrijding.nl/hond_index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik ontworm nooit. Ja, Juul als pup, Sun toen hij bij ons kwam en Bono tot nu toe niet. Juul is dus al 9 jaar niet meer ontwormt en Sun 5 jaar geleden voor het laatst. Alles toont gezond, glimmend, geen rare buikjes en goede ontlasting dus er gaat voorlopig ook niets in van die troep.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Van de week nog, maar alleen omdat ik ze zag. Anders niet.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:Verstandiger is om ontlastingonderzoek te doen, voordat je zoveel gif geeft aan je dier.
4x per jaar preventief ontwormen heeft geen enkel nut en kan het immuunsysteem van je hond lam leggen op termijn.
Welke giftige stof zit er dan in zo'n wormenpilletje?
Een aantal mensen heeft het over de winst die dierenartsen maken op die pilletjes, maar dat ontlastingsonderzoek is ook pittig in de prijs. Maar als die pillen écht zo giftig zijn is het de moeite waard, maar dan heb ik het niet over de kosten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:
SandraH schreef:Verstandiger is om ontlastingonderzoek te doen, voordat je zoveel gif geeft aan je dier.
Een aantal mensen heeft het over de winst die dierenartsen maken op die pilletjes, maar dat ontlastingsonderzoek is ook pittig in de prijs. Maar als die pillen écht zo giftig zijn is het de moeite waard, maar dan heb ik het niet over de kosten.
Mijn hond heeft het kantjeboord gered, incl. IC opname met een totaal plaatje van ruim 1000 euro en een half jaar voor hij weer de oude was.
En dat door 1 wormentabletje (godzijdank nog te weinig ook omdat ik niet meer had).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Femia
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Mijn hond heeft het kantjeboord gered, incl. IC opname met een totaal plaatje van ruim 1000 euro en een half jaar voor hij weer de oude was.
En dat door 1 wormentabletje (godzijdank nog te weinig ook omdat ik niet meer had).
Daar schrik ik van! Had je deze pillen van de DA gekregen en weet je ook welke stof er in zit die giftig is?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:
malinois schreef:Mijn hond heeft het kantjeboord gered, incl. IC opname met een totaal plaatje van ruim 1000 euro en een half jaar voor hij weer de oude was.
Daar schrik ik van! Had je deze pillen van de DA gekregen en weet je ook welke stof er in zit die giftig is?
Ja van de DA, Drontal.
Ik ben met een doodzieke hond die van voren niet meer wist dat ie van achteren leefde doorgestuurd naar Ommen naar Dr Gerritsen. Die heeft het nog wel gezegd maar ben het door alle hectiek destijds vergeten. Hij heeft nl ook nog contact gehad met het Vergiftigingscentrum en deze heeft idd. de kenmerken van deze stof vergeleken en dat kwam overeen.
Het was overigens niet de eerste keer dat hij (Gerritsen) dit gezien had, hij zei het ook direct toen ik binnenkwam, heb je hem zeer recent ontwormt?
Afbeelding
RusselLies
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel

Ongelezen bericht door RusselLies »

Ik doe het 1x om de 3 maanden :oeps:
mijn DA had me dit aangeraden.
Afbeelding
mwillow

malinois schreef:
Femia schreef:
Mijn hond heeft het kantjeboord gered, incl. IC opname met een totaal plaatje van ruim 1000 euro en een half jaar voor hij weer de oude was.

Femia@ Het is zeker pittig aan de prijs, maar.....liever dit verspild geld risico waarvan ik zeker weet dat op alles gecheckt is, dan preventief een gifpil dat in elk geval 1 hondje om zeep kan helpen. Aangezien ik 2 honden heb, laat ik de ontlasting van 1 hond in mei/juni onderzoeken en de ontlasting van de andere hond in okt/nov. Dus niet allebei in 1x. Mocht 1 hond wormen hebben, dan is de kans reëel dat de ander het ook op datzelfde moment heeft en ja, dan vind ik het weggegooid geld om de ontlasting van 2 honden op hetzelfde moment te laten onderzoeken. Dit lab is erg kritisch, omdat ik erbij verzoek op allerhande parasieten en gisten te checken die rauwe voedings gerelateerd zijn. Tot op heden is er niets gevonden en gaan we rustig door met ademhalen.

Hier wat info over chemische ontworming en side effects:
http://www.thewholedog.org/artcaninecolon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan wordt tegenwoordig het advies afgegeven om puppies vanaf 2 t/m 6 weken elke 2 weken te ontwormen en daarna elke 2, 4 en 6 maanden.... :piew:
Volgens een paar dierenartsen op vaccinosislists is het veelvuldig chemisch ontwormen oorzaak nr. 1 voor o.a. IBD en liver disease. Als je besluit veelvuldig te ontwormen, dan zou ik liever voor wat minder immuunbelastende alternatieven gaan.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef: Als je besluit veelvuldig te ontwormen, dan zou ik liever voor wat minder immuunbelastende alternatieven gaan.
Wij ontwormen eigenlijk maar 1 x per jaar. Wij hebben Milbelax gegeven, geen Drontal gelukkig.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ja, zeker met honden die gevoelig kunnen zijn voor MDR1-gen-defect (collies en aanverwante rassen, witte herders in ieder geval, en hun kruisingen!) is het opletten met het middel wat je erin stopt.

Ik heb Merlijn destijds keurig conform schema DA ontwormd. wist ik veel? ;-(
Tristan wel als pup, maar niet conform schema, meer "als ik eraan dacht" ;-)

Zou er weer en pup bijkomen, dan ga ik me er weer in verdiepen en maak ik een keuze. Vooralsnog neig ik naar "wel ontwormen" maar het is naturlijk behoorljk krom dat ik dat bij een pup wel denk, maar bij een volwassen hond niet? Ik weet 't ;-)

Suzanne
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Ik ontworm alleen als ik wormen zou zien in de ontlasting van mijn honden. Nooit dus.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb Kenji als pup zijnde 1x ontwormt en vorig jaar nog een keer maar dat was omdat ik dacht dat ze wormen had.

Bleek later niet zo te zijn overigens.

De katten hadden ze begin dit jaar wel en heb ik wel ontwormt

Ik doe het dus eigenlijk alleen als ik denk dat ze ze hebben, wil niet onnodig gif in mn dieren douwen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
CKS
Zeer actief

Suzanne123 schreef: Zou er weer en pup bijkomen, dan ga ik me er weer in verdiepen en maak ik een keuze. Vooralsnog neig ik naar "wel ontwormen" maar het is naturlijk behoorljk krom dat ik dat bij een pup wel denk, maar bij een volwassen hond niet? Ik weet 't ;-)

Suzanne
Dat is juist helemaal niet krom! Pups hebben eigenlijk altijd wormen, omdat ze die zowel via de placenta als via de moedermelk van de moeder meekrijgen. Bovendien zijn pups er veel gevoeliger voor dan volwassen honden. Vandaar dat pups meerdere keren ontwormd moeten worden, bij volwassen honden hoeft dat veel minder vaak en kan je inderdaad gewoon wachten tot er een positief mestonderzoek is.

Kees
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Casey schreef:
Suzanne123 schreef: Zou er weer en pup bijkomen, dan ga ik me er weer in verdiepen en maak ik een keuze. Vooralsnog neig ik naar "wel ontwormen" maar het is naturlijk behoorljk krom dat ik dat bij een pup wel denk, maar bij een volwassen hond niet? Ik weet 't ;-)

Suzanne
Dat is juist helemaal niet krom! Pups hebben eigenlijk altijd wormen, omdat ze die zowel via de placenta als via de moedermelk van de moeder meekrijgen. Bovendien zijn pups er veel gevoeliger voor dan volwassen honden. Vandaar dat pups meerdere keren ontwormd moeten worden, bij volwassen honden hoeft dat veel minder vaak en kan je inderdaad gewoon wachten tot er een positief mestonderzoek is.

Kees
ah! heeft mijn gevoel ook 's gelijk! ;-)
Fijn dat je dit voor me kon onderbouwen...!

Ik hou uiteraard de ontlasting van de honden in de gaten, doe ik altijd, maar ik ga er niet met een stokje in ziten peuren, dat nou ook weer niet ;-) Als er aanleiding is, als ik denk dat ik wat geks zie doe ik dat dan weer wel natuurlijk.
De honden krijgen rauw bij mij (voornamelijk kvv) mogelijk dat dat nog wat positief uitmaakt?

Suzanne
CKS
Zeer actief

Suzanne123 schreef: De honden krijgen rauw bij mij (voornamelijk kvv) mogelijk dat dat nog wat positief uitmaakt?

Suzanne
Dat wordt vaak wel gezegd maar eerlijk gezegd geloof ik daar dan weer niets van. Tenminste, een gezonde hond heeft meer weerstand en kan dus beter tegen wormen, dus goede kwaliteit voeding helpt. Maar dat hoeft weer niet persé vers te zijn. Wormen zijn namelijk gewoon mee- geevolueerd met hun gastheren, en wormen van vleeseters zijn véél agressiever dan wormen van graseters etc. Graseters hebben meestal vriendelijjk wormen die zich hooguit een beetje vastzuigen aan de darmwand, waar vleeseters allerlei gemene beestjes met nare tanden en weerhaken in hun darmen hebben wonen. En die schrikken dus echt niet van een stukkie rauw vlees ;)

Kees
mwillow

Casey schreef:
Suzanne123 schreef: De honden krijgen rauw bij mij (voornamelijk kvv) mogelijk dat dat nog wat positief uitmaakt?

Suzanne
Dat wordt vaak wel gezegd maar eerlijk gezegd geloof ik daar dan weer niets van. Tenminste, een gezonde hond heeft meer weerstand en kan dus beter tegen wormen, dus goede kwaliteit voeding helpt. Maar dat hoeft weer niet persé vers te zijn. Wormen zijn namelijk gewoon mee- geevolueerd met hun gastheren, en wormen van vleeseters zijn véél agressiever dan wormen van graseters etc. Graseters hebben meestal vriendelijjk wormen die zich hooguit een beetje vastzuigen aan de darmwand, waar vleeseters allerlei gemene beestjes met nare tanden en weerhaken in hun darmen hebben wonen. En die schrikken dus echt niet van een stukkie rauw vlees ;)

Kees
Toch denk ik dat als er 'soortgerichte' voeding verschaft wordt, in dit geval rauwe zelf samengestelde voeding, dat de kans op zware worminfecties sterk gereduceerd wordt. Ik baseer mij daarbij op de fokkerslists waarbij veel fokkers (niet de eerste de beste) claimen dat hun fokteven dus niet onder de wormen zitten na dracht en de pups indirect ook geen zware worminfecties hebben. Zij kunnen daardoor volstaan met het behandelen via een alternatieve methode, waardoor er niet of nauwelijks chemisch ontwormd hoeft te worden. Ik denk dat soortgerichte voeding een nog betere bescherming biedt qua weerstandsopbouw en dat dit pas merkbaar en onderbouwd zal zijn in fokkerssituaties. Dit zijn fokkers die hun honden al jaren op rauwe voeding hebben staan en voor die tijd wel problemen hadden met zware worminfecties van pups op brokvoeding.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”