Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplicht testen op HD, PRA etc

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Angelique.

Re: Verplicht testen op HD, PRA etc

Ongelezen bericht door Angelique. »

hercujess schreef:Ik vind het een goede zaak. Als dit van meet af aan duidelijk is voor de pupkopers, dan weten ze direct hoeveel geld ze aan een hond kwijt zijn. Het is de taak van de fokker om de noodzaak ervan uit te leggen en ik kan me niet voorstellen dat er dan nog mensen zijn die het dan nog geen reet interesseert. Degenen die het dan alsnog niet interesseert, zou ik niet eens een pup willen verkopen!

helemaal eens !

Ik laat Dallas doen omdat ik dat wil, omdat ik zijn vader ook wil gebruiken op mijn teef en tuurlijk vind de fokker het fijn om te weten maar ze heeft me niet verplicht ofzo...
Hoe kan iemand er nou tegen zijn dat soort onderzoeken te doen, komt het ras uiteindelijk alleen maar ten goede denk ik dan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:Waarom is die narcose eigenlijk verplicht?
omdat je zonder narcose een iets betere uitslag kan krijgen, omdat de spierspanning de heupkop net iets beter in de kom houdt :wink: .
Maar het betekent toch ook dat een of andere idioot die aan de boel staat te rukken bij narcose ook een vertekend beeld kan geven?
Als de spieren niet meer gespannen zijn kan je toch elk gewricht uit elkaar trekken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Inge O schreef: hmmm, ik zou dit toch met ietsje meer nuance formuleren :mrgreen: .

die idioot die er staat aan te rukken doet dat volgens strikte regeltjes, het enige doel is namelijk de heupen in beeld te krijgen in de verplichte positie en dat gebeurt dus voor alle honden (en alle heupen) op dezelfde manier.

en nee, gewrichten kan je niet zomaar uit elkaar trekken, dat zou wel jammer zijn :F: . maar oké, je bedoelt vast dat er wat speling op zit - nu, net om die maximale speling gaat het dus bij hd-foto's : heupen zijn wat dat betreft een speciaal gewricht, want de heupkop zit met een bandje vast aan het centrum van de heupkom, dit juist om te vermijden dat er speling zou op zitten.

zit die er wel op, dan kan je die onder narcose beter aantonen dan in wakkere toestand, dat is ook waar de hele pennhipmethode op gebaseerd is :wink: .
Dan zou het eigenlijk nog beter zijn om te pennhippen of begrijp ik het verkeerd
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:Maar het betekent toch ook dat een of andere idioot die aan de boel staat te rukken bij narcose ook een vertekend beeld kan geven?
Als de spieren niet meer gespannen zijn kan je toch elk gewricht uit elkaar trekken?
hmmm, ik zou dit toch met ietsje meer nuance formuleren :mrgreen: .

die idioot die er staat aan te rukken doet dat volgens strikte regeltjes, het enige doel is namelijk de heupen in beeld te krijgen in de verplichte positie en dat gebeurt dus voor alle honden (en alle heupen) op dezelfde manier.
Hmmmmm die regeltjes geven aan hoe de foto gemaakt moet worden, niet elke DA is daar uitermate handig in :?
Inge O schreef:en nee, gewrichten kan je niet zomaar uit elkaar trekken, dat zou wel jammer zijn :F: . maar oké, je bedoelt vast dat er wat speling op zit - nu, net om die maximale speling gaat het dus bij hd-foto's : heupen zijn wat dat betreft een speciaal gewricht, want de heupkop zit met een bandje vast aan het centrum van de heupkom, dit juist om te vermijden dat er speling zou op zitten.

zit die er wel op, dan kan je die onder narcose beter aantonen dan in wakkere toestand, dat is ook waar de hele pennhipmethode op gebaseerd is :wink: .
Die pennhip methode is interessant.
Het geeft ook aan wanneer een foto niet geaccepteerd kan worden (met die luchtbelletjes en zo).
Dat betekent ook dat er dus te hard of te zacht getrokken en geduwd kan worden.
Bij een volwassen hond zou ik dat denk ik dan geen uitzonderlijk groot probleem vinden.
Bij puppy's van 4 maanden, gevoelsmatig, wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik vind dat een goed idee.

Maar wat als nu blijkt dat een van je puppen dan bv zwaar HD heeft. Wat zeg je dan tegen zo's pupkoper.
"ja vervelend voor je maar we weten het nu, succes verder" :19:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ailena schreef:Ik vind dat een goed idee.

Maar wat als nu blijkt dat een van je puppen dan bv zwaar HD heeft. Wat zeg je dan tegen zo's pupkoper.
maar als b.v 3 pups zwaar HD hebben van een nest van niet meer dan 5 pups. weet je dus dat het verstandig is niet meer met die combinatie van ouderdieren te fokken.
ervanuitgaande dat het dus duidelijk is dat het is vererft. en het niet door een val of te wild spelen is gekomen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als een hond zware HD heeft, dan zou het toch al opgevallen zijn? Weet het niet hoor, ik heb helemaal geen ervaring met dat soort dingen maar het lijkt me dat de eigenaar dat merkt in het dagelijkse gedrag van de hond. Nouja en als het als een verassing komt denk ik dat menig eigenaar blij is om het te weten, want dan kan je je er op aanpassen. Dus de hond meer laten zwemmen, voorzichtig zijn met balspellen etc.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Maeve schreef:

Als een hond zware HD heeft, dan zou het toch al opgevallen zijn? Weet het niet hoor, ik heb helemaal geen ervaring met dat soort dingen maar het lijkt me dat de eigenaar dat merkt in het dagelijkse gedrag van de hond. Nouja en als het als een verassing komt denk ik dat menig eigenaar blij is om het te weten, want dan kan je je er op aanpassen. Dus de hond meer laten zwemmen, voorzichtig zijn met balspellen etc.
Ik dus ook niet. Maar ik heb het meer over tegemoetkomingen naar de pupkopers dan.
Ik weet niet hoe dat zit bij een hond met HD... maar ik heb ook wel eens gehoord van fokkers die bv een heel nest op de ogen laten testen met die regeling of iets anders.... Stel dat daar dan nu iets uitkomt?
Ik kan me aan de ene kant best voorstellen dat niet iedere fokker erop zit te wachten zijn knip te moeten trekken omdat een pup wat mankeerd en hij/zij medische vergoeding kan gaan betalen.
Misschien hadden ze er wel nooit achter gekomen als die fokker die testen niet had gewild en dan had iedereen nog lang en gelukkig geleefd....
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind het wel een goed idee. Zou sowiezo willen weten uit nieuwsgierigheid hoe het met mijn hond gesteld zou zijn en ik wil later met mijn honden ook een sport doen dus zou ik sowiezo willen weten met de HD/ED enz.
maar als b.v 3 pups zwaar HD hebben van een nest van niet meer dan 5 pups. weet je dus dat het verstandig is niet meer met die combinatie van ouderdieren te fokken.
Dat zou ik als fokker ook graag willen weten. Is het gezond als ik verder met deze ouderdieren fok of is dit geen optie voor de volgende keer ivm verkeerde verervingen. Denk dat dit voor de fokker wel handige informatie kan zijn.. Als dit ook een reden voor de fokker van mijn hond was zou ik er zeker aan meewerken.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Anne&Taar schreef:Ik vind t een goede zaak, maar denk wel dat de gemiddelde pupkoper misschien over de centjes gaat vallen...
dat lijkt mij ook. ik zou er zelf ook over vallen denk ik, hoewel ik wel het nut ervan zie. maar goed de kans dat ik ooit een rashond-puppy koop is sowieso minimaal, ik ben meer van de "2e hands honden". misschien dat mensen die echt gek zijn van 1 bepaald ras ook graag die extra moeite doen.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik ben er niet zo voor om de pupkopers op kosten te jagen. Bovendien zie ik persoonlijk ook niet zoveel voordeel om alles te fotograferen. Het is misschien van belang voor een ras waar deze problemen veel voorkomen, bij mijn ras is er nog geen probleem mee.

Vanuit de RV wordt hier al helemaal niets aan gedaan, je hoeft van de fokdieren ook geen foto's te laten maken. Ik wil dit voor mijn eigen teven nu wel gaan doen, maar zal een reu ook niet afwijzen omdat er geen foto's van zijn.

Bovendien zijn al deze problemen maar gedeeltelijk erfelijk, een groot deel is toch afhankelijk van de manier waarop de hond wordt grootgebracht. Ik vind het wel belangrijk om mijn pups te blijven volgen wat betreft gezondheid, en dan kom je deze eventuele problemen ook tegen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik kreeg hier du ook mee te maken als fokker zijnde, ik vroeg aan medefokkers wat de pupprijs was.
Nou dat was 1200,00 en de mensen kregen 200,00 terug als de hond was geröntgend op HD en OCD.

Nu moeten ze hier in Duitsland (regeltjes van de club) onder gehele narcose, ik wil de mensen dat niet verplichten. Stel dat de hond wel in narcose blijft :jank:
Ik heb gezegd ik verplicht het niet, natuurlijk zal ik de mensen ondersteunen die het wel doen, want dat geeft een beter beeld over het nest.

Nu mag Dolina 3 nesten hebben, maar als ik bv een vierde wil (ff de situatie stel he) zou ik Dolina opnieuw moeten voorstellen op een ZTP en van 50% van de puppen de HD uitslag moeten weten ... dat gaat dus bijna nooit lukken.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Wat zijn de kosten voor zo'n onderzoek eigenlijk??
En de groeten van de mannen :zwaai
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”