Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
weinig eten
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Re: weinig eten
Fijn dat het zo goed bevalt.
Ik weet dat er meer honden zijn die geen last hebben van brokken met vers vlees door elkaar gemengd.
Maar ideaal is het niet.
Als jouw honden geen spijsverteringsproblemen krijgen hierdoor, zou ik dit gewoon blijven doen.
Pens is heel gezond, het bevat allerlei enzymen en bacteriën die de darmflora op peil houden.
Hierdoor krijgen slechte bacteriën vrijwel geen kans om zich te vermeerderen en je hond ziek te maken.
Ze helpen ook om het voedsel beter te verteren.
Je zou ook eens kunnen kijken naar andere 'smaken'
En verschillende soorten gaan proberen.
En dan bijvoorbeeld een paar maaltijden per week volledig vervangen door een diepvriesproduct.
Ik weet zeker dat het jou en je honden gaat bevallen.
Ik voerde eerst ook brokken, en één van onze honden at heel slecht, allerlei soorten voer geprobeerd.
Ze werd ook steeds magerder, en had op den duur alleen nog maar diarree.
Toen toch maar eens verse diepvriesvoeding geprobeerd, en ik heb nog geen dag spijt gehad.
Inmiddels voer ik al bijna twee jaar alleen maar vers, en ik stel het nu helemaal zelf samen.
Als ik eerder had geweten hoe gezond zo'n natuurlijke voeding is, dan had ik nooit ook maar één brok gevoerd.
Want eerlijk is eerlijk, zo gezond als onze honden nu zijn, zijn ze nooit eerder geweest.
Ik weet dat er meer honden zijn die geen last hebben van brokken met vers vlees door elkaar gemengd.
Maar ideaal is het niet.
Als jouw honden geen spijsverteringsproblemen krijgen hierdoor, zou ik dit gewoon blijven doen.
Pens is heel gezond, het bevat allerlei enzymen en bacteriën die de darmflora op peil houden.
Hierdoor krijgen slechte bacteriën vrijwel geen kans om zich te vermeerderen en je hond ziek te maken.
Ze helpen ook om het voedsel beter te verteren.
Je zou ook eens kunnen kijken naar andere 'smaken'
En verschillende soorten gaan proberen.
En dan bijvoorbeeld een paar maaltijden per week volledig vervangen door een diepvriesproduct.
Ik weet zeker dat het jou en je honden gaat bevallen.
Ik voerde eerst ook brokken, en één van onze honden at heel slecht, allerlei soorten voer geprobeerd.
Ze werd ook steeds magerder, en had op den duur alleen nog maar diarree.
Toen toch maar eens verse diepvriesvoeding geprobeerd, en ik heb nog geen dag spijt gehad.
Inmiddels voer ik al bijna twee jaar alleen maar vers, en ik stel het nu helemaal zelf samen.
Als ik eerder had geweten hoe gezond zo'n natuurlijke voeding is, dan had ik nooit ook maar één brok gevoerd.
Want eerlijk is eerlijk, zo gezond als onze honden nu zijn, zijn ze nooit eerder geweest.

- Tato
- Vaste gebruiker
oke, ik ben gezwicht..
Mijn hondjes krijgen nu ook vlees, elke dag!!
Nu eten ze gelukkig goed en hun ontlasting is ook heel goed
geef ze nu een lekkere schenkel bot..hondjes helemaal gelukkig.
Nu eten ze gelukkig goed en hun ontlasting is ook heel goed
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Tato schreef:oke, ik ben gezwicht..
Nu eten ze gelukkig goed en hun ontlasting is ook heel goed![]()
Welk merk heb je gekozen? Het kan overigens geen kwaad om de diverse merken en smaken af te wisselen, als je maar de complete varianten koopt, dus niet de enkelvoudige. Op de verpakking staan dan woorden als "compleet" of "volledig", dat is de goede. Als er staat "Aanvullend diervoeder" dan heb je een enkelvoudige variant te pakken. Niet erg voor een keertje, maar niet als hoofdvoer.
Suzanne
- Tato
- Vaste gebruiker
Ik geef ze smuldier en rodi, is teminste beetje betaalbaar, pens krijgen ze van duck.
Maar nu begint Taika moeilijk te doen met dat vlees, alsof ze niet goed weet hoe ze dat moet eten...pfffffffffff, wat een mier zeg!!
Ja ik geef ze compleet natuurlijk
Maar nu begint Taika moeilijk te doen met dat vlees, alsof ze niet goed weet hoe ze dat moet eten...pfffffffffff, wat een mier zeg!!
Ja ik geef ze compleet natuurlijk
- Tato
- Vaste gebruiker
Nou het kvv eten gaat super nu!!
Taika eet nu alles, de rodi en de smuldier.
1x per week krijgen ze ook een kippen nek/eendennek, Taika moest het ff leren maar dat gaat nu heel goed.
Ben zo blij dat mn hondjes eindelijk lekker eten en hun bakje schoon leeg slikken.
wat ik nog wil weten: kan ik ze een kippenbout gewoon zo rauw geven? een keer als andere maaltijd sávonds?met bv beetje pens erbij? of bv met wat kippen levertjes en hartjes/niertjes?
zo af en toe dus he...
1x per week krijgen ze ook een kippen nek/eendennek, Taika moest het ff leren maar dat gaat nu heel goed.
Ben zo blij dat mn hondjes eindelijk lekker eten en hun bakje schoon leeg slikken.
wat ik nog wil weten: kan ik ze een kippenbout gewoon zo rauw geven? een keer als andere maaltijd sávonds?met bv beetje pens erbij? of bv met wat kippen levertjes en hartjes/niertjes?
zo af en toe dus he...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,Tato schreef:Nou het kvv eten gaat super nu!!
zo af en toe dus he...
Als je echt heel veel meer wilt weten, meld je dan aan bij een rauwvoerforum; ik weet er zo 4 te noemen
Een kippenpoot is niet geschikt om meteen na de kipnekken te geven; denk dan eerder aan kipvleugeltje (het gewricht even met een goede geschikte schaar inknippen) en erbij blijven, altijd erbij blijven
Als dat goedgaat, probeer dan een "drum-metje" zo'n klein drumstickje, en dan evt een gewone drumstick. Een kppenpoot lijkt me te groot en te hard.
Als je ca 1 maaltijd in de week vervangt, dus 13 maaltijden Rodi / Smuldier en 1 "vers vlees" kun je dat probleemloos gewoon zo geven, daar hoeft niets bij. Zeker niet orgaan (levertjes, hartjes, niertjes) omdat dat al doorgaans genoeg / teveel in rodi / Smuldier zit.
Je kunt daarnaast ook heel goed bijv. 12 maaltijden Rodi/Smuldier + 1 x pens (echte pens, NIET uit een pakej!) en wat kipbot geven.
Voor de zekerheid: alle vlees rauw he? !
Heel geschikt als "beginnersbot" is kwartel. Hele kwartel. Mogelijk, nu het wildseizoen er weer aankomt bij een poelier verkrijgbaar...
Laat je niet verleiden om bij een slager "vlees / bot voor de hond" te gaan kopen; je krijgt dan vaak dat wat niet geschikt is.
Het is echt zo leuk!
Wil je ooit (veel) meer rauw vlees geven en dus minder Rodi/Smuldier is het wel heel belangrijk dat je je goed inleest, welke percentages je moet aanhouden, wat wel en niet kan. Zeker voor wat betreft botten kun je flink de mist ingaan als je te harde dingen koopt... van afbrekende tanden tot geperforeerde maag-darmstelsels, maar als je eerst goed navraagt voor je wat geeft en evt meeleest / meedoet op rauwvoerforums kom je een heel eind.
Suzann
-
bas
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bordeauxdog en franse bulldog
- Contacteer:
Tato schreef:Nou het kvv eten gaat super nu!!
zo af en toe dus he...
ik zou zowieso erg uitkijken met rauwe kip, ik raad dat zowieso niet aan, beter om te koken, en een kippenbot versplinterd erg snel, is ook gevaarlijk, maar niet iedereen denkt daar zo over, tot ze een keer een bot vasthebben zitten in de kaak, daar wordt je niet blij van hoor...en orgaanvlees vind ik ook niet aan te raden, is ook voor mensen niet goed, wel fijn dat het kvv zo goed aanslaat en de smuldier, heerlijk dat ze weer zo goed eten hoor!!!!!
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Juist door het koken gaat het splinteren. Kippenbotten zijn juist vrij zacht en kan een hond makkelijk eten. Evenals kalfs-, lams- en schaapsbotten. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je hond niet de mogelijkheid krijgt om zo'n bot in één keer in zijn bek te nemen. Gewoon vasthouden, zodat er stukken afgebeten kunnen worden.bas schreef:Tato schreef:Nou het kvv eten gaat super nu!!
zo af en toe dus he...
ik zou zowieso erg uitkijken met rauwe kip, ik raad dat zowieso niet aan, beter om te koken, en een kippenbot versplinterd erg snel, is ook gevaarlijk, maar niet iedereen denkt daar zo over, tot ze een keer een bot vasthebben zitten in de kaak, daar wordt je niet blij van hoor...en orgaanvlees vind ik ook niet aan te raden, is ook voor mensen niet goed, wel fijn dat het kvv zo goed aanslaat en de smuldier, heerlijk dat ze weer zo goed eten hoor!!!!!
Ik word altijd zo moe van dat gedoe over dingen waar ze in kunnen stikken, die vast kunnen blijven zitten. Álles geeft een risico met zich mee. En geef je je hond nooit een bot, hoefje of kauwstaaf omdat hij daar misschien wel in zou kunnen stikken, komt hij misschien wel onder een auto. Het leven is nu eenmaal vol met gevaren, er is altijd een kans dat er iets fout zou kunnen gaan, maar moet je daarom maar alles laten?

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Bas, hier ga je de mist in! Adviseer dit alsjeblieft nooit... je kunt er een hoop kwaad mee doen.bas schreef:Ik zou zowieso erg uitkijken met rauwe kip, ik raad dat zowieso niet aan, beter om te koken, en een kippenbot versplinterd erg snel, is ook gevaarlijk, maar niet iedereen denkt daar zo over, tot ze een keer een bot vasthebben zitten in de kaak, daar wordt je niet blij van hoor...en orgaanvlees vind ik ook niet aan te raden, is ook voor mensen niet goed, wel fijn dat het kvv zo goed aanslaat en de smuldier, heerlijk dat ze weer zo goed eten hoor!!!!!
Juist door te koken/bakken/braden verander je de structuur van het bot en gaat het splinteren. Dus het gevaar wat jij noemt onstaat juist door het koken.
Nooit, nimmer botten die "bereid" zijn aan honden geven, ongeacht van welk dier de botten zijn. Please!
Gewoon vlees gekookt geven kan... maar dat is voor de hond niet meer waardevol als voedingsbron. Je doet daar geen kwaad mee, maar ook zeker niets goeds en dat was juist wel het idee.
Orgaanvlees is in geringe mate prima voor een hond, maar als je kvv geeft zit daar op zich al genoeg orgaanvlees in. Het is echter geen probleem om zomaar 's tussendoor wat orgaan te geven, ook niet als maaltijd, als het maar niet vaak gebeurd.
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi, kleine aanvulling nog... schaap is al snel te hard, als je lam en kalf geeft, zorg dan dat je dat van heel jonge dieren krijgt ivm de zachtheid...Shibby schreef: Juist door het koken gaat het splinteren. Kippenbotten zijn juist vrij zacht en kan een hond makkelijk eten. Evenals kalfs-, lams- en schaapsbotten. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je hond niet de mogelijkheid krijgt om zo'n bot in één keer in zijn bek te nemen. Gewoon vasthouden, zodat er stukken afgebeten kunnen worden.
Ik word altijd zo moe van dat gedoe over dingen waar ze in kunnen stikken, die vast kunnen blijven zitten. Álles geeft een risico met zich mee. En geef je je hond nooit een bot, hoefje of kauwstaaf omdat hij daar misschien wel in zou kunnen stikken, komt hij misschien wel onder een auto. Het leven is nu eenmaal vol met gevaren, er is altijd een kans dat er iets fout zou kunnen gaan, maar moet je daarom maar alles laten?
Suzanne
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Check, over dat schaap zat ik inderdaad nog even te twijfelen. Weer wat geleerdSuzanne123 schreef:Hoi, kleine aanvulling nog... schaap is al snel te hard, als je lam en kalf geeft, zorg dan dat je dat van heel jonge dieren krijgt ivm de zachtheid...Shibby schreef: Juist door het koken gaat het splinteren. Kippenbotten zijn juist vrij zacht en kan een hond makkelijk eten. Evenals kalfs-, lams- en schaapsbotten. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je hond niet de mogelijkheid krijgt om zo'n bot in één keer in zijn bek te nemen. Gewoon vasthouden, zodat er stukken afgebeten kunnen worden.
Suzanne

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
tuurlijk kan je dat doen, doe ik al jarenTato schreef:oke, thanks, had het niet goed gelezen, haha
Ik kan natuurlijk ook de vlees uitvoering door de brokken doen ipv de compleet...
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik zou zowiezo erg uitkijken om "raad" als deze te verkondigen, laat staan op te volgen.bas schreef:
- Tato
- Vaste gebruiker
Ik ga me inlezen op een barf forum, bedankt voor alle adviezen.
Ik wil kvv blijven voeren en 2maaltijden per week door barf vervangen.
als ze 2 x per week een kippen nier en of lever krijgen zal dat te veel orgaan zijn dan?
vind het wel ingewikkeld hoor..
als ze 2 x per week een kippen nier en of lever krijgen zal dat te veel orgaan zijn dan?
- Hamilton
- Zeer actief
Ik heb vanavond weer genoten van Svear z'n maaltijd, terwijl Andra bezig was met een zalm(graat+kop) had Svear een bak met 'n schijf energique, stukje zalm en hand vol kippenbotjes (ter grootte van m'n wijsvinger) ondanks dat het geen grote botten zijn, kraakt hij ze netjes in kleinere stukken en begint altijd als eerst aan deze botjes, en geniet er zichtbaar van.Shibby schreef: Kippenbotten zijn juist vrij zacht en kan een hond makkelijk eten. Evenals kalfs-, lams- en schaapsbotten. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je hond niet de mogelijkheid krijgt om zo'n bot in één keer in zijn bek te nemen. Gewoon vasthouden, zodat er stukken afgebeten kunnen worden.
fijn dat jouw honden nu ook goed eten van de kvv etc.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hm... ja, dat zou denk ik teveel orgaan worden. Ik zou maximaal 1 x per 2 weken 1 maaltijd vervangen door orgaan. Orgaan zit (meer dan) genoeg in kvv.Tato schreef:Ik ga me inlezen op een barf forum, bedankt voor alle adviezen.
En, ik zou dan kiezen voor orgaan van een dier wat niet in kvv zit, dus iets anders dan kip of rund. In het kader van afwisseling
(Als het nou 's een keertje 1 x per week wordt is dat natuurlijk geen drama he?
Suzanne
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Bij de twee barfmaaltijden zou ik geen orgaan bijgeven.(zit meer dan genoeg in KVV).Tato schreef:Ik ga me inlezen op een barf forum, bedankt voor alle adviezen.
Liever iets van spiervlees en een beetje bot.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.