Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

obedience ongezond?

Moderator: moderatorteam

fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

obedience ongezond?

Ongelezen bericht door fleurie »

Je leest altijd dat obedience tot op hoge leeftijd van de hond gedaan kan worden, maar ik vraag me weleens af als ik zie hoe sommige honden lopen bij het volgen, de kop soms bijna achterover in de nek zo extreem kijken ze omhoog, is dat niet slecht voor de nek? Op welke leeftijd begin je hiermee, is het voor jonge pups niet slecht om zo te lopen? Gewoon nieuwsgierig hoor, ik vind het een mooie sport, ik vroeg het me alleen af na het zien van foto's op de site van de Dutch Obedience Society.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: obedience ongezond?

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb geen idee of het op die manier volgen op de lange termijn tot gezondheidsklachten kan leiden.
Wat ik laatst wel hoorde op mijn KC, is dat het opzij naar je opkijken tijdens het volgen (GG-programma's) niet meer de bedoeling is, maar dat de hond recht vooruit moet kijken.
Ik heb tot en met GG-2 getraind met mijn Mechelaar, jaren terug, toen het wel op die manier verplicht was, en zij heeft nooit last gekregen van haar nek.
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik heb er tijdens een sportkeuring wel iets over opgevangen, dat het lichamelijk beter voor de hond zou zijn om hetzelfde volgen ook aan de rechterkant te doen. Maar of het echt tot drastische gezondheidsklachten leidt? Geen idee.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik trap vast op tenen, maar ik vind het een afschuwelijke "sport" :N:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

LongFields schreef: Wat ik laatst wel hoorde op mijn KC, is dat het opzij naar je opkijken tijdens het volgen (GG-programma's) niet meer de bedoeling is, maar dat de hond recht vooruit moet kijken.
Gut is het weer veranderd, dan zijn we nu weer zo'n beetje terug bij het startpunt. :roll:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ja, het kan wel tot nekklachten leiden heb ik begrepen. Het ligt er natuurlijk ook nogal aan hoe lang je je hond zo laat lopen per dag :wink:

Ik ben met obedience begonnen met acht weken. Maar tussen Izzie en mij zit nog ruimte met volgen, nog in de aanleerfase dus. En ze houdt haar kop recht omhoog.

Ik vind het een prachtige sport. Zo precies, heel goed voor ons :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niets over gehoord heb, maar ik ken meerdere honden met bijvoorbeeld heupproblemen of die toch al op leeftijd zijn, die dit nog heel goed kunnen. Heb zelf ook nooit gehoord van nekproblemen. Het ligt denk ik ook aan de manier waarop. Sommige honden volgen wel correct maar met een heel rustig, natuurlijk gangwerk terwijl anderen heel kleine pasjes nemen en echt tegen je aan geplakt lijken. Kan me voorstellen dat dat mee telt. En het lijkt me niet al te gezond om de hond uren achter elkaar te laten volgen :mrgreen:

Wij zijn overigens met een maand of 13 begonnen geloof ik. Met een eventuele volgende hond zou ik denk ik weer op die leeftijd beginnen, maar dat is niet omdat ik bang ben dat ze het lichamelijk niet aan kunnen. Ik vind het zelf een prettiger idee dat een pup rustig op zn eigen tempo kan beginnen aan wat basis gehoorzaamheid. Daarna is er nog genoeg tijd voor obedience.
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik trap vast op tenen, maar ik vind het een afschuwelijke "sport" :N:
Wat is voor jou het verschil met GG en het appeldeel uit de africhting bijvoorbeeld?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef:Ik trap vast op tenen, maar ik vind het een afschuwelijke "sport" :N:
Wat is voor jou het verschil met GG en het appeldeel uit de africhting bijvoorbeeld?
Ik hoef toch geen uitputtende lijst van alle hondensporten die ik vreselijk vind te leveren hé :ugh: :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Het is ook meer een "vrouwending" geloof ik :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik hoef toch geen uitputtende lijst van alle hondensporten die ik vreselijk vind te leveren hé :ugh: :mrgreen:
Nee hoor, ik was gewoon benieuwd waarom je dit er specifiek uitpikt. De jacht zou weer niks voor mij zijn, ieder z'n ding toch :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
LongFields schreef: Wat ik laatst wel hoorde op mijn KC, is dat het opzij naar je opkijken tijdens het volgen (GG-programma's) niet meer de bedoeling is, maar dat de hond recht vooruit moet kijken.
Gut is het weer veranderd, dan zijn we nu weer zo'n beetje terug bij het startpunt. :roll:
Ik denk dat de honden mede door (trainen in) het opkijken ook te dichtbij begonnen te volgen.
Dan gaat het te veel op obediende lijken en dat mag niet.
Want voor G&G is de obedience manier van volgen "hinderen door de hond" :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”