Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wildschaar voor kipkarkas?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Wildschaar voor kipkarkas?

Ongelezen bericht door Rami »

Ennath, ik doe het even zonder quoten (waar is m'n bril! :ugh: :wink: ).

Maar die runderstrotten dat kan echt niet 'krak-krak' zijn hoor, als dat wel zo is, heb je hele enge honden. :mrgreen:
Nee, ze zijn echt heel groot, met niet alleen luchtpijp maar ook 'botjes/kraakbeen' wat bij de keel/strot van de koe (of paard zit) en een dikke laag spiervlees er om wat echt ontzettend strak om de die strot/keel/luchtpijn heen zit. Ze doen er hier zeker net zo lang over als een borstbeen en/of ribben. Ik heb er op het moment geen liggen, anders had ik even een paar foto's gemaakt.

Hier wel een foto met Bill aan een halve strot:
Afbeelding

En een filmpje van SIlka (bijna op, maar goed, het geeft wel een idee).
Afbeelding

Lam- en geitenschouder is te koop bij het Islam Centrum. Eventueel kan Shaweca het denk ik ook wel leveren, want die verkrijgen - volgens mij - hun lam, schaap en geitenproducten van het Islam Centrum.
Ribben hebben ze sowieso en als je een flink stuk neemt met een stuk of 6/8 ribben aan elkaar is het echt een hele kluif.
Bill aan een halve rib:
Afbeelding

Knieën en hakken misschien ook wel via het Islam Centrum? Ik geef dit soort botten niet omdat vooral Billy denkt dat alles 'op' moet en kan. Dus dat wordt tanden breken. Daarom geef ik graag van die grote vleesbotten, veel werk en het is tegelijkertijd een maaltijd.

Oh en de visboerin is heel lief, het is idd die vieze koffie... :ugh: :mrgreen:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ennath schreef:
Hutsje schreef:
Ennath schreef: Ik heb trouwens onlangs de fokkers van mijn laatste gekochte hond gesproken.
Dat waren zelfslachtende slagers uit Wolphaartsdijk.
Waren: want ze zijn ermee opgehouden.
Zelfsslachten is inmiddels verboden, je moet laten slachten in het slachthuis,
En daar zitten ze niet te wachten op de enkele koe en twee varkens per week van een plaatselijke slager (koe en varken mag sowieso niet in dezelfde slachtronde).
Dus dan moet geslacht en gedeeltelijk uitgebeend vlees kopen van de grote slachterijen: en dan kan je lang niet alles meer krijgen zoals je het zou willen hebben.
Runder of kalfsribben worden bijvoorbeeld niet meer geleverd.
Dat terwijl hier traditioneel soepvlees een stukje vlees op de platterib van een rund is dat in zijn geheel getrokken en afgeplozen wordt ( en dat een fantastisch stuk hondenvoer vormt).
Kan niet meer geleverd worden.... :boos:
Varkenskop -ook zoiets- HET vlees voor de snert.
Niet meer leverbaar.
Recreatiebotten als knieën, hakken, schouderblad.
Gewoon niet meer leverbaar, óók niet als aparte bestelling.
Gaat rechtstreeks vanuit het slachthuis naar een opkoper.
Slagers kunnen het niet meer bestellen.
Ik koop anders nog zeer regelmatig bij zelfslachtende slagerijen.......... :denken: die alles perfect volgens de regels doen...
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rami schreef:Ennath, ik doe het even zonder quoten (waar is m'n bril! :ugh: :wink: ).

Maar die runderstrotten dat kan echt niet 'krak-krak' zijn hoor, als dat wel zo is, heb je hele enge honden. :mrgreen:
Nee, ze zijn echt heel groot, met niet alleen luchtpijp maar ook 'botjes/kraakbeen' wat bij de keel/strot van de koe (of paard zit) en een dikke laag spiervlees er om wat echt ontzettend strak om de die strot/keel/luchtpijn heen zit. Ze doen er hier zeker net zo lang over als een borstbeen en/of ribben. Ik heb er op het moment geen liggen, anders had ik even een paar foto's gemaakt.
Ooookay, de runderstrotten die ik ooit een keer gekocht heb bestonden alleen maar uit luchtpijp en flubbertjes.
Dat werd in dank opgegeten, maar was wél zo weg :19:
Maar Eva is inderdaad wel een enge doorknauw hond :N:

Als ik zo kijk denk ik dat ik wel botten en kluiven in het Islam centrum kan bestellen.
Nu alleen nog een chauffeur (mijn partner krijg ik echt, echt, echt niet zo gek)
Rami schreef: Oh en de visboerin is heel lief, het is idd die vieze koffie... :ugh: :mrgreen:
Dan trakteer jij toch de volgende keer op koffie :engel:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

SandraH schreef: Ik koop anders nog zeer regelmatig bij zelfslachtende slagerijen.......... :denken: die alles perfect volgens de regels doen...
Niet meer mogen zelfslachten is misschien verkeerd uitgedrukt.
Maar de regelgeving voor zelfslachten is zo vreselijk aangescherpt dat het voor de plaatselijke slager gewoon niet meer haalbaar is.

Zo mag het vee niet meer over de openbare weg lopen bij het uitladen.
Je moet dus uit de Veewagen rechtstreeks de slachtruimte die over het algemeen genomen achter de winkel ligt.
En tja, dat kan bij de meeste slagers niet :19:
Daar wordt het vee op straat uitgeladen en loopt het achterom .
Dus moet er verbouwd worden ....
Fors verbouwd worden .....
En dat kost veel geld en veel vergunningen ....
En dat geld is er niet, net zo min als die vergunningen.
Want de meeste gemeentes geven hier geen vergunning meer voor.

Je mag natuurlijk wel een nieuwe slagerij/slachterij openen buiten het dorp.
En laat die investering nou óók veel te hoog zijn voor de dorpsslagers. :19:

Verder mag je in één slachtronde geen vee van verschillende aanbieders slachten (daar hebben kleine slachthuizen ook een probleem mee).
Mag je geen verschillende veesoorten in dezelfde ronde slachten, dus koeien en varkens moeten gescheiden geslacht worden.
- misschien wel in dezelfde ruimte op dezelfde dag maar dan tussendoor de hele ruimte schoongemaakt (schoongemaakt: niet afgespoten) worden-
etc. etc.

Er is geen zelfslachtende slager in de wijde omtrek meer overgebleven.
En daar zaten toch grote slagersfamilies die zelf ook vlees produceerde bij.
-die slagerijen zijn er nog wel maar ze kopen nu halfproducten in bij de groothandel-
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Het ging mij om het woordje 'verboden', dacht gelden toch geen andere wetten en regeltjes op jouw eiland? Hier zijn er ook wat verdwenen, hoor. Maar gelukkig niet allemaal. Heb niet gezien dat ze varkens slachten, alleen rund, kalf, lam en geit en een gevogelteslachter. Met name in Drenthe zitten nog heel veel zelfslachters/slagers en kleine loonslachtbedrijven, waar je ook eigen vee kunt aanbieden. Dat is een stuk minder stressvol en diervriendelijker dan meteen naar die grote massale slachterijen te gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”