Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
Veenmug schreef:Ps. Laten we het maar op Veenmug houden. Mug=bijnaam van een (oud-)Meppeler
Muggen zijn bij mijn weten Haarlemmers. ;)
Dat dacht ik ook :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een oud-Meppeler die nu in Haarlem woont? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Mijn excuses voor het niet doorlezen van de hele topic.
Wat betreft Meppeler mug geen lang verhaal maar wanneer je even Googled met "bijnaam Meppeler" wordt het dacht ik wel duidelijk.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Veenmug schreef:Mijn excuses voor het niet doorlezen van de hele topic.
Zo krijgen we ze d'r allemaal onder :smile: :W:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Veenmug schreef:Mijn excuses voor het niet doorlezen van de hele topic.
Wat betreft Meppeler mug geen lang verhaal maar wanneer je even Googled met "bijnaam Meppeler" wordt het dacht ik wel duidelijk.

Mvg Veenmug
Google maar even op Mug en Haarlem ook, als je toch bezig bent ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Op 3 september heb ik meegedaan aan een oefening veldwerk.
De dag werd georganiseerd door de Griffonclub.
De trainer was een zeer gepassioneerd veldwerkman. :wink:

Het weer werkte niet mee.
Niet buitengewoon nat ondanks de voorspellingen, maar een wind om U tegen te zeggen.
Met zo’n harde wind wordt de geur van het wild heel snel verdund, dus het wild is heel moeilijk vindbaar.
Volgens de trainer moet zelfs een zeer ervaren hond wel heel kort onder het wild komen om het op te merken.
Je kreeg tijdens het oefenen duidelijk te zien dat deze uitleg klopte.
Wij zagen de fazanten in de bieten komen, maar er was geen hond die ze vond.
In één stukje van de bieten, waar de wind veel minder heftig was door een bomenrij met bossages net op de windkant, kon een hond er drie vinden. Maar ze vlogen wel meteen.
Vastzetten en opstoten was niet aan de orde.

Als ik het zo bekijk vind ik het trainen toch wat problematisch.
Het advies voor het veldwerk is om de hond eerst wakker te maken.
Hij mag dus alles er uit lopen zodat hij een verband gaat leggen tussen begroeiing en wat er te vinden is aan wild.
Eigenlijk komt dat neer op een vorm van “stropen”.
Ik ben benieuwd wie zijn velden daarvoor beschikbaar stelt? :wink:
Als hij dan enthousiast is geworden in zijn eerste levensjaar, moet je hem daarna gecontroleerd laten werken, dus het "stropen" afleren. :?
Een van de manieren waarop dat dan zou kunnen is met de TT.
Voor mijn gevoel is dat behoorlijk oneerlijk tegenover de hond.
Eerst staan juichen bij iets en hem er vervolgens voor straffen. :(
Een andere manier is een lange lijn (los meeslepend)………….
Daardoor kan je afstoppen.
Nou ja, het is bekend hoe Ita er dan na 5 minuten uit ziet, dus ook geen optie. :mrgreen:
Hond meenemen aan een korte lijn……………?
Zou kunnen, ware het niet dat ik donderdag heb ontdekt dat met Ita aan een lijn door de bieten weinig productief is.
Ik heb een heleboel bieten van nabij kunnen bestuderen met mijn neus op de grond! :mrgreen: :smile:
We moesten n.l. een smal veld oversteken om de hond vanaf de andere kant in te kunnen zetten.
Man wat een gestrompel! :N:

In de eerste loop liet Ita meer zien dan ik had verwacht.
Ze maakte zowaar zelfs wat slagen en ze hield ook nog contact met mij.
Een kort fluitje als ze de kop onder de bieten stak (geen gepeuter, doorlopen!!) was genoeg om haar verder te krijgen. :ok:
In de middagloop mocht ze samen met een wat oudere meer ervaren hond lopen.
De bedoeling was dat ze er wat van zou leren.
Voor sommige jonge hondjes gold dat inderdaad.
Voor Ita niet.
Die liep volgens mij alleen maar achter die hond aan en vergat om na te denken waar ze was. :denken:

Over twee weken gaan we weer.
Kijken of ze er dan wat meer van bakt.
Duimen op gunstiger weer dus. :ok:
Als ze die fazant er eenmaal uit heeft zien komen zijn we volgens de trainer een stuk verder.
Hij was best te spreken over de ochtendloop van Ita :D
Op de middagloop vond hij haar weinig geïnspireerd.
Daarover waren we het eens :8):
Misschien dat haar loopsheid ook mee heeft gespeeld?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

leuk dat je hier aan hebt meegedaan, is super voor de staande hond.
inderdaad moet je hond leren dat er wild te vinden is, onze hond loopt zowel in de praktijkjacht en in de veldwedstrijden, dus die heb ik nooit laten hetsen en het wild eruitlopen. het wild er uit lopen deed hij uit zich zelf niet, hij staat super vast voor. wil je echt veldwedstrijden gaan lopen, dan is het wel aan te raden om er tijd in te steken. maar de juiste velden vinden is erg moeilijk. hier hebben we dat probleem ook, wel genoeg veld maar heeel weinig fazanten helaas. en nog minder patrijzen. toch heeft hij in de jeugd een kwalificatie gehaald, en dit voorjaar 2 kwalificaties in de open klasse. dit najaar doen we niet mee. niet echt goed te combineren met de jacht en die gaat voor.
kijken bij een veldwedstrijd is altijd erg leuk, leer je ook heel veel van. is Ita al te oud voor de jeugdklasse???
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jeanine schreef:leuk dat je hier aan hebt meegedaan, is super voor de staande hond.
inderdaad moet je hond leren dat er wild te vinden is, onze hond loopt zowel in de praktijkjacht en in de veldwedstrijden, dus die heb ik nooit laten hetsen en het wild eruitlopen. het wild er uit lopen deed hij uit zich zelf niet, hij staat super vast voor. wil je echt veldwedstrijden gaan lopen, dan is het wel aan te raden om er tijd in te steken. maar de juiste velden vinden is erg moeilijk. hier hebben we dat probleem ook, wel genoeg veld maar heeel weinig fazanten helaas. en nog minder patrijzen. toch heeft hij in de jeugd een kwalificatie gehaald, en dit voorjaar 2 kwalificaties in de open klasse. dit najaar doen we niet mee. niet echt goed te combineren met de jacht en die gaat voor.
kijken bij een veldwedstrijd is altijd erg leuk, leer je ook heel veel van. is Ita al te oud voor de jeugdklasse???
Ita zou dit najaar nog kunnen lopen in de jeugd (geloof ik).
Maar ik heb veel te weinig kansen om haar voor fazant te krijgen.
En helemaal voor nop aan een wedstrijd meedoen ligt me niet.
Bovendien weet ik er zelf ook nog te weinig van.
Ik heb de geadviseerde boeken allemaal gelezen en herlezen.
De praktijk is weerbarstiger.
Vooral ook omdat ik niet over genoeg kennis beschik over het gedrag van het wild.

Ik wil daarover nog wel het een en ander bij leren, maar ik kan niet alles tegelijk :mrgreen:
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Leuk zo.n snuffelstage voor veldwerk :ok: Het is altijd leuk om te
zien hoe je hond het doet. Maar inderdaad niet simpel om goede
trainingsvelden te vinden. Er gaat veel tijd inzitten en ook veel kilometers.
Maar is het kwartje eenmaal gevallen en neemt je hond mooi veld en staat
prachtig voor dan weet je weer waarvoor je het doet.
Dat is toch o.a. waar staande honden voor bedoeld zijn.

Wij hebben dit weekend de eerste officiele veldwedstrijd georganiseerd
door de Bracco ver. Georganiseerd door drie dames waarvan ik er een ben :F:
Best veel werk maar wel heel leuk om te doen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat
lopen. En ik moet zelf ook lopen met Vita dat zou ik bijna vergeten in alle drukte :N: :mrgreen:
Ik zal nog een update geven hoe het allemaal verlopen is.
Afbeelding
jeanine
Actief

ranetje schreef:
jeanine schreef:leuk dat je hier aan hebt meegedaan, is super voor de staande hond.
Ita zou dit najaar nog kunnen lopen in de jeugd (geloof ik).
Maar ik heb veel te weinig kansen om haar voor fazant te krijgen.
En helemaal voor nop aan een wedstrijd meedoen ligt me niet.
Bovendien weet ik er zelf ook nog te weinig van.
Ik heb de geadviseerde boeken allemaal gelezen en herlezen.
De praktijk is weerbarstiger.
Vooral ook omdat ik niet over genoeg kennis beschik over het gedrag van het wild.

Ik wil daarover nog wel het een en ander bij leren, maar ik kan niet alles tegelijk :mrgreen:
dat is jammer, want de jeugdwedstrijden zijn de ideale omstandigheden om er eens aan te proeven. je ziet er veel jonge honden met weinig ervaring, maar er zit vaak veel wild wat weer ideaal is voor de jonge hond.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Succes Brigitte :ok:
Ik zal het verslag graag lezen.

De Griffonclub heeft dit jaar geen velwedstrijd, juist om de jeugd de gelegenheid te geven om onder begeleiding te oefenen.
We kunnen op 3 dagen oefenen
Donderdag was de tweede dag en over ruim twee weken nog een keer.
Zo veel velden zijn er niet beschikbaar inderdaad :wink:
jeanine schreef:dat is jammer, want de jeugdwedstrijden zijn de ideale omstandigheden om er eens aan te proeven. je ziet er veel jonge honden met weinig ervaring, maar er zit vaak veel wild wat weer ideaal is voor de jonge hond.
Het veld waar wij waren zat echt mooi vol met wild.
Maar je hebt geen invloed op het weer hé? :(
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Heel knap een kwalificatie in de openklasse!
( Ik ga regelmatig bij de veldwedstrijden kijken)
Mijn DSK staat ook goed vast voor en houdt het wild hierbij goed in de gaten en is dus hierdoor makkelijk te benaderen.
Op zich vind ik dat makkelijk om beter controle te houden en makkelijker dan wanneer je hond veel op voetverwaaiing gaat.
Mijn DSK heeft geen stamboom en het is ook puur voor het plezier, maar zoals je schrijft de hond gaat toch voorstaan en is het is denk ik ook wenselijk om dit dan te belonen.
Nu heb ik wel eens gelezen, dat de hond het wild eigenlijk voor de baas moet pointen en niet voor zichzelf. En dat is: zelf bij opdracht om te flushen blijft ze soms gewoon staan en springt alleen maar in wanneer ik dan zelf vooruit loop.
Om dit te bereiken zou ik dan een blijf bij het voorstaan kunnen geven en zelf het wild eruit lopen.
Nu ben ik alleen bang, wanneer ik hier aan begin dat ik mijn korthaar dan bij het voorstaan niet meer goed kan naderen. Het middel is dan erger dan de kwaal.
Wat zou je doen in mijn geval?
Verder ben ik benieuwd waarom je het veldwerk niet met de jacht kan combineren.
Heb wel eens gelezen dat de apporteerwedstrijden moeilijk tegelijkertijd met het veldwerk te combineren zijn. En dat zelfs hiervoor het apporteren en het veldwerk door verschillende personen worden gedaan.
jeanine
Actief

opzich is het veldwerk goed met de jacht te combineren. alleen zijn de wedstrijden vaak op zaterdag en dan gaat de hond nu mee op eendenjacht.
in het najaar zit er ook een aport bij. dus voorstaan, opstoten, steady zijn en apporteren. senna is wel steady op het schot maar mag daarna altijd gewoon apporteren. we hebben geen zin om dat voor een wedstrijd te gaan "veranderen".
andere mensen zullen hun hond alleen op commando laten apporteren. maar als de hond mee bv op eendenjacht is met 3 geweren, dan haalt hij gewoon zelf al het wild binnen, kijkt hij zelf waar het valt. als mijn man hem dan steeds moet begeleiden dan schiet het niet op.
misschien dat we hem het voorjaar nog wel inschrijven, dan is er meer tijd. maar we wonen voor de veldwedstrijden niet echt handig. het is wel een heel mooi gebeuren en zeker een hele mooie sport.

als senna tijdens het lopen voorstaat dan loop ik naar hem toe, beloon hem voor het voorstaan en neem hem mee. als hij staat op een haas of konijn mag hij het niet opstoten, duif of zo wel, dan kijkt hij even en loopt weer mee. soms gaat het wild al op voor ik er ben dan kijkt hij even maar achtervolgt het niet. op de jacht is het natuurlijk anders, als hij dan staat op bv een fazant, mag hij het opstoten en na het schot ook apporteren, dat is de beloning.

veldwerk en apporteren is wel goed te combineren bij onze hond hij loopt ook gewoon knvj proeven en zometeen de eerste maps. en na het voorjaarsseizoen ligt het veldwerk voor deres ook stil en gaan we weer wat trainen voor de proeven. alleen is het meegaan op jacht daar niet echt handig bij, daar wordt hij niet netter van in het werken.
op het veldwerk pakt hij veel ruimte en dat is prima, mag hij op sommige stukken op de jacht ook zeker niet. maar op de een of andere manier gaat het toch allemaal goed. het zal nergens een superuitblinker in zijn, maar het is een echte allrounder.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ben nog steeds aan het bijlezen, duurt effe voor ik er doorheen ben :mrgreen:
Maar ik heb er met Macho ondertussen 4 lessen opzitten en het gaat super!
Echt heel mooi om te zien dat Macho het op een of andere manier gewoon snapt.
Toen Macho net 1 was heb ik 5 lessen gevolgd maar daarna ben ik gestopt (tijdgebrek) en heb alleen nog maar GG gedaan.
Nu heb ik weer alle tijd en ik ben echt van plan er in verder te gaan met Macho.

Vorige week voor het eerst een konijn geapporteerd.
Konijn wordt 20 meter verder gegooid en ik stuur Macho.
Hij ging er als een speer op af maar remde keurig op tijd.
Hij rook 1 keer en pakte het enorme konijn gelijk op om gelijk terug te brengen en het zware ding nog netjes zittend af te geven ook :80:
Met het over zwemmen heeft hij me ook verbaasd.
Het was een brede sloot en ik mocht 1 keer proberen of hij over ging (hij kent dat eigenlijk niet echt), anders zou er iemand hem roepen aan de overkant.
Ik stuurde hem over en ja hoor hij ging naar de overkant!
Toen stond hij aan de andere kant en keek me aan van: ja? wat nu?
Ik: zoek apport en daar verdween hij in de bosjes om enkele seconden later terug te komen met dummy.
Hij kwam gelijk netjes terug en gaf keurig zittend af zonder te schudden.
Ik was toch wel heeeeel trots op mijn kereltje. :cheer:
Het heeft me wel gemotiveerd om echt verder te gaan!
Alles gaat eigenlijk prima!

Ik ben nu voor mezelf wat aan het trainen en heb wel een vraagje (die ik uiteraard ook aan mijn trainer ga stellen maar het is altijd leuk om van andere mensen te horen hoe zij erover denken).
Ik heb begrepen dat het vooruitsturen voor het C diploma een rechte lijn vooruit lopen is zonder dat er iets is?
Wij hebben het op de training tot nu toe alleen maar geoefend als er wel een dummy lag en dan allerlei bospaden in vooruit sturen, dat gaat ook prima.
Nu heb ik het vandaag eens gewoon probeerd zonder dat er wat ligt op een veld en dat ging ook prima.
Hij gaat rechtstreeks in een rechte lijn vooruit maar als ik hem dan terugfluit dan kijkt hij me aan van: ik moest toch vooruit, dan moet ik toch wat doen? :roll:
Hij komt dan echt langzaam en twijfelend terug.
Hij gaat ook echt als een speer vooruit en als ik niks zeg gaat hij gerust 100 meter verder :mrgreen:
Is het zo dat er op het examen niks ligt en je je hond dus vooruit moet sturen zonder doel?
Als dat zo is snap ik het nut eigenlijk niet zo, maar goed dat zou wel aan mij liggen :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Hij gaat ook echt als een speer vooruit en als ik niks zeg gaat hij gerust 100 meter verder :mrgreen:
Is het zo dat er op het examen niks ligt en je je hond dus vooruit moet sturen zonder doel?
Als dat zo is snap ik het nut eigenlijk niet zo, maar goed dat zou wel aan mij liggen :mrgreen:
Het gaat op de proef dan ook niet om het uitsturen maar om het influiten.
Ja, ik vind dat ook buitengewoon onlogisch, want influiten kun je ook anders bekijken en voor mijn part integreren in de andere proeven.
Je moet maar hopen dat je hond niet op een goede dag snapt dat er altijd wat ligt behalve op proeven, en dat hij dan dus op proeven niet meer gaat :?

Maar goed, er ligt op proeven dus inderdaad niks.

Afbeelding

samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Hij gaat ook echt als een speer vooruit en als ik niks zeg gaat hij gerust 100 meter verder :mrgreen:
Ja, ik vind dat ook buitengewoon onlogisch, want influiten kun je ook anders bekijken en voor mijn part integreren in de andere proeven.
Je moet maar hopen dat je hond niet op een goede dag snapt dat er altijd wat ligt behalve op proeven, en dat hij dan dus op proeven niet meer gaat :?

Oke dan moet ik dat dus wel gaan oefenen zonder dat er wat ligt.
Hij gaat wel hoor, heel snel zelfs maar als ik hem dan influit draait hij zich om en kijkt hij me aan alsof hij het niet snapt.
Als ik hem dan ondersteun met stemcommando HIER komt hij heel sneu aangelopen en probeert dan toch nog even om te kijken de andere kant op.
Ik moet dus heel goed oefenen op het terugkomen na het uitsturen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:jee,samantha, jij hebt echt wel een natuurtalentje in huis :ok: . ik kan me nog wel herinneren van je eerste trainingen dat het toen ook al zo goed ging, maar dit klinkt echt super :ok: .
Dankje :oops: , ik ben ook echt heel trots op hem!
Nu alleen nog hopen dat het zo blijft want het is natuurlijk allemaal vrij nieuw voor hem.
Maar ik denk dat het wel zo blijft want bijvoorbeeld GG vind hij ook nog geweldig om te doen :D
De jachttraining is veel afwisselender dus dan blijft het hopelijk spannend genoeg voor hem.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef:
Marjoleine schreef:Het gaat op de proef dan ook niet om het uitsturen maar om het influiten.

Oke dan moet ik dat dus wel gaan oefenen zonder dat er wat ligt.
Hij gaat wel hoor, heel snel zelfs maar als ik hem dan influit draait hij zich om en kijkt hij me aan alsof hij het niet snapt.
Als ik hem dan ondersteun met stemcommando HIER komt hij heel sneu aangelopen en probeert dan toch nog even om te kijken de andere kant op.
Ik moet dus heel goed oefenen op het terugkomen na het uitsturen.
wees met die combinatie (er ligt niks en ik word steeds teruggeroepen) wel heel voorzichtig, want wat marjoleine zegt : voor je het weet laten ze zich niet meer uitsturen :wink: .
Ja, daar moet ik echt even op letten dan!
Want ik heb het vandaag een paar keer achter elkaar geoefend.
Toen merkte ik na een aantal keer wel dat hij wat langzamer ging en zijn koppie echt ingesteld stond op: ik ga, maar ik moet zo toch weer terugkomen :oeps: .
Ik kan het dus beter niet zo heel veel oefenen en al helemaal niet meerdere keren achter elkaar zodat hij die link niet legt?
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Marjoleine schreef:

Even een aanvulling, het gaat ook wel degelijk ook om het uitsturen, dat je kunt laten zien dat je hond wel bij de baas weg wil.
Dus beide kanten wordt naar gekeken.
Leuk dat het zo goed gaat Samantha!
Eigenlijk zorg je dat er altijd iets ligt voor je hond met de training, juist om te zorgen dat hij gemotiveerd blijft gaan!
samantha!
Zeer actief

TeamWork schreef:
Marjoleine schreef:

Even een aanvulling, het gaat ook wel degelijk ook om het uitsturen, dat je kunt laten zien dat je hond wel bij de baas weg wil.
Dus beide kanten wordt naar gekeken.
Leuk dat het zo goed gaat Samantha!
Eigenlijk zorg je dat er altijd iets ligt voor je hond met de training, juist om te zorgen dat hij gemotiveerd blijft gaan!
Oke dan ga ik het alleen nog maar oefenen als er wat ligt.
Op de training ligt er ook altijd een dummy.
En dan moet je hem op het examen dus nog wel in kunnen fluiten zonder dat hij iets heeft :mrgreen:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

jeanine schreef:opzich is het veldwerk goed met de jacht te combineren. alleen zijn de wedstrijden vaak op zaterdag en dan gaat de hond nu mee op eendenjacht.
in het najaar zit er ook een aport bij. dus voorstaan, opstoten, steady zijn en apporteren. senna is wel steady op het schot maar mag daarna altijd gewoon apporteren. we hebben geen zin om dat voor een wedstrijd te gaan "veranderen".
andere mensen zullen hun hond alleen op commando laten apporteren. maar als de hond mee bv op eendenjacht is met 3 geweren, dan haalt hij gewoon zelf al het wild binnen, kijkt hij zelf waar het valt. als mijn man hem dan steeds moet begeleiden dan schiet het niet op.
misschien dat we hem het voorjaar nog wel inschrijven, dan is er meer tijd. maar we wonen voor de veldwedstrijden niet echt handig. het is wel een heel mooi gebeuren en zeker een hele mooie sport.

als senna tijdens het lopen voorstaat dan loop ik naar hem toe, beloon hem voor het voorstaan en neem hem mee. als hij staat op een haas of konijn mag hij het niet opstoten, duif of zo wel, dan kijkt hij even en loopt weer mee. soms gaat het wild al op voor ik er ben dan kijkt hij even maar achtervolgt het niet. op de jacht is het natuurlijk anders, als hij dan staat op bv een fazant, mag hij het opstoten en na het schot ook apporteren, dat is de beloning.

veldwerk en apporteren is wel goed te combineren bij onze hond hij loopt ook gewoon knvj proeven en zometeen de eerste maps. en na het voorjaarsseizoen ligt het veldwerk voor deres ook stil en gaan we weer wat trainen voor de proeven. alleen is het meegaan op jacht daar niet echt handig bij, daar wordt hij niet netter van in het werken.
op het veldwerk pakt hij veel ruimte en dat is prima, mag hij op sommige stukken op de jacht ook zeker niet. maar op de een of andere manier gaat het toch allemaal goed. het zal nergens een superuitblinker in zijn, maar het is een echte allrounder.
Jeanine, bedankt voor je duidelijke uitleg!
Het is natuurlijk ideaal wanneer je een Staande Hond, vanuit het jagen en voorstaan kan laten apporteren.
Leuk, dat je schrijft dat het apporteren dan de beloning is. Er wordt bij het apporteren ook wel meer van de appel gedachte uitgegaan.
Bij een passievolle Staande Hond als huishond blijft het wat improviseren, om de hond toch een beetje datgene te laten doen wat bij de natuur past.
De duif opstoten tijdens de wandeling, maar de fazant niet snap ik ook wel.
Een houtsnip kan misschien nog net? Je CF staat overigens ook lekker kort voor, zo te merken!
Dat moet ik mijn overigens drukke korthaar nageven, die doet dat ook geweldig en steady!
jeanine
Actief

korthaar schreef:
jeanine schreef:opzich is het veldwerk goed met de jacht te combineren. alleen zijn de wedstrijden vaak op zaterdag en dan gaat de hond nu mee op eendenjacht.

Jeanine, bedankt voor je duidelijke uitleg!
Het is natuurlijk ideaal wanneer je een Staande Hond, vanuit het jagen en voorstaan kan laten apporteren.
Leuk, dat je schrijft dat het apporteren dan de beloning is. Er wordt bij het apporteren ook wel meer van de appel gedachte uitgegaan.
Bij een passievolle Staande Hond als huishond blijft het wat improviseren, om de hond toch een beetje datgene te laten doen wat bij de natuur past.
De duif opstoten tijdens de wandeling, maar de fazant niet snap ik ook wel.
Een houtsnip kan misschien nog net? Je CF staat overigens ook lekker kort voor, zo te merken!
Dat moet ik mijn overigens drukke korthaar nageven, die doet dat ook geweldig en steady!
fazant mag hij tijdens het wandelen ook wel uitstoten, maar die kans dat ik die tref tijdens het wandelen... houtsnip is ook goed als ze er op voor staan. senna stond vroeger ook voor op mereltjes ed, nu niet meer en dat is ook ongewenst.
het is wisselent hoe ver hij van te voren voor staat, is ook weer afhankelijk, en hangt ook van de begroeing af, soms staat hij wat verder, en trekt dan rustig aan.als een fazant zich drukt, kan hij er op een meter af staan en een kwartier blijven staan als het moet.
super dat je korthaar zo goed voorstaat, ik kan daar erg van genieten , mag je zonder stamboom ook meedoen aan veldwedstrijden??
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Zonder stamboom mag je niet mee doen aan de veldwedstrijden.
We hebben onze DSK als eerste (huis)hond en gaandeweg rijzen er vele vragen en ga je (moet je) je meer in het jachtgebeuren gaan verdiepen om de hond ook beter te kunnen begrijpen.
Wedstrijden zijn denk ik ook hoofdzakeljk bedoeld om in eerste instantie de aanleg te testen voor het fokprogramma.
Het voorstaan van niet weidevogels ( geen drukkend wild ) is hier ook gedoofd.

Het ritueel is inderdaad ook sterk afhankelijk van de begroeiing en de wind.

In hoge begroeiing zie ik ook wel: min nog meer voorstaan op een spoor, vervolgens heel voorzichtig het spoor volgen met af en toe de kop even omhoog, hierna hoge kop aantrekken en gaan voorstaan.
ranetje
Zeer actief

Ik heb bij evenementen een verslag neergezet van Ita's eerste jachthondenwedstrijd http://www.hondenforum.nl/plaza/eveneme ... 69547.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Samantha, wat ga je goed met Macho!! :ok:

Dat uitsturen en komen op bevel is eigenlijk niet echt vooruit sturen.
Het is vrij geven, alleen moet hij wel lekker op pad gaan want als hij vrij en wel bij jou blijft staan kan je hem niet terugroepen :mrgreen:
Een paar pagina's terug hebben we het hier nog over gehad.
Dus het is min of meer vindbaar :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Oke dan ga ik het alleen nog maar oefenen als er wat ligt.
En dan moet je hem op het examen dus nog wel in kunnen fluiten zonder dat hij iets heeft :mrgreen:
Ik ben geen voorstander van altijd trainen met een dummy.
Als je een apportgerichte hond hebt kan het gebeuren dat ze door blijven zoeken tot ze wat hebben... dat wil je niet als je ze moet influiten.

Hier trainen we ook met bakjes met iets erin, die dan bij een paaltje staan.
Ik zou heel erg gaan afwisselen wat er is, zodat het een verrassing blijft.
Je moet ook afstoppen gaan leren tenslotte, dus er moet wel wat van controle mogelijk zijn.
Dan ben ik een voorstander van afwisseling, zodat het onvoorspelbaar blijft. Dat houdt het spannend en daarmee houd je dan weer snelheid, ook prettig.

Trainen doe je toch (hopelijk) regelmatig met twee of mee mensen, dus dan zijn er allerlei opties mogelijk ;)

Afbeelding

samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:Ik heb bij evenementen een verslag neergezet van Ita's eerste jachthondenwedstrijd http://www.hondenforum.nl/plaza/eveneme ... 69547.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Het is vrij geven, alleen moet hij wel lekker op pad gaan want als hij vrij en wel bij jou blijft staan kan je hem niet terugroepen :mrgreen:
Oke dan ga ik even een paar pagina's terug zoeken, dankje :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Oke dan ga ik het alleen nog maar oefenen als er wat ligt.
Ik ben geen voorstander van altijd trainen met een dummy.
Als je een apportgerichte hond hebt kan het gebeuren dat ze door blijven zoeken tot ze wat hebben... dat wil je niet als je ze moet influiten.

Hier trainen we ook met bakjes met iets erin, die dan bij een paaltje staan.
Ik zou heel erg gaan afwisselen wat er is, zodat het een verrassing blijft.
Je moet ook afstoppen gaan leren tenslotte, dus er moet wel wat van controle mogelijk zijn.
Dan ben ik een voorstander van afwisseling, zodat het onvoorspelbaar blijft. Dat houdt het spannend en daarmee houd je dan weer snelheid, ook prettig.

Trainen doe je toch (hopelijk) regelmatig met twee of mee mensen, dus dan zijn er allerlei opties mogelijk ;)
Oke dus gewoon veel afwisselen zodat het een verassing is en het spannend blijft.
Ik train inderdaad bijna altijd met meerdere mensen dus er is veel mogelijk.
Bedankt voor de tips :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef: Oke dus gewoon veel afwisselen zodat het een verassing is en het spannend blijft.
nee :N: , zó spannend hoeft nu ook weer niet :N: :mrgreen: !

ver´as·sen
overgankelijk werkwoord; veraste, heeft verast; afleiding: verassing

1 in, tot as doen overgaan
2 cremeren
Nee dat is inderdaad niet zo'n goed idee :N: :mrgreen:
Ik laat het dan maar bij het spannend houden :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef: Oke dus gewoon veel afwisselen zodat het een verassing is en het spannend blijft.
nee :N: , zó spannend hoeft nu ook weer niet :N: :mrgreen: !

ver´as·sen
overgankelijk werkwoord; veraste, heeft verast; afleiding: verassing

1 in, tot as doen overgaan
2 cremeren
:smile: :smile: :smile: :smile:
Een ve r r assing mag wel denk ik :mrgreen:
Maar spannend is genoeg hoor :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

samantha! schreef:
ranetje schreef:Ik heb bij evenementen een verslag neergezet van Ita's eerste jachthondenwedstrijd http://www.hondenforum.nl/plaza/eveneme ... 69547.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Oke dan ga ik even een paar pagina's terug zoeken, dankje :ok:
Het is ietsje meer dan een paar pagina's zag ik. :oeps:
Ik moest er even naar zoeken ...................... pagina 75
http://www.hondenforum.nl/plaza/hondenr ... -2220.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar begint ergens halverwege de pagina de discussie/het overleg over het uitsturen en komen op bevel :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”