Ik moet eerlijk zeggen, dat het nu ook niet meer uitmaakt wat er gebeurt. Hij slaapt dan ook gewoon bij me in bed en ligt op de bank. Maar in het begin had hij er echt problemen mee dat als ik of een ander lager of gelijk aan hem gingen zitten, dat hij dan te hard ging spelen en happen etc.yamie schreef: er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar het slaat ietwat door, nogmaals, als mensen zich prettig bij die regels voelen, dan moeten ze die volgen, alleen wil dat dus niet zeggen, dat mensen die dat niet doen, rangorde issues hebben/krijgen.
rangorde is ook gebaseerd op begrip en respect, van beide kanten dus, duidelijk zijn, grenzen stellen, als een hond respect heeft voor een mens, word het heus geen bloeddorstig onhandelbaar ding, wanneer hij/zij als eerste door de deur mag, of eens hoger dan de baas zit/staat, eerder eet enz enz.
men kan zelf wel inschatten met welke hond het wel of niet kan.
ik kan mijn honden prima aanleren, dat ik als eerste de deur uit ga, of dat ze niet in mijn nek liggen, maar het zal qua onderlinge omgang/verhoudingen geen klap uitmaken. mijn honden weten heeeel goed wanneer ze te ver gaan en ze zullen het ook niet in hun hoofd halen om naar mij te grommen oid( ondank dat ze dus ook wel stront verwend zijn
)
Ik beweer verder ook niet dat een hond waarbij geen rangorde bepalende handelingen gedaan worden, dat hij een bloeddorstig monster is/zal worden. Maar ik geloof eigenlijk nog wel dat als je een hond hebt die daar gevoelig voor is, je de relatie kan maken of breken met dit soort dingen, zeker in het begin en de wat dominantere rassen. Of het nou is dat je hem met deze handelingen zijn plaatst wijst, of gewoon door de beslissingen voor hem/haar te nemen.