Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond op tafel?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maris88
Actief
Mijn ras(sen): Staffords

Re: Hond op tafel?

Ongelezen bericht door Maris88 »

yamie schreef: er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar het slaat ietwat door, nogmaals, als mensen zich prettig bij die regels voelen, dan moeten ze die volgen, alleen wil dat dus niet zeggen, dat mensen die dat niet doen, rangorde issues hebben/krijgen.
rangorde is ook gebaseerd op begrip en respect, van beide kanten dus, duidelijk zijn, grenzen stellen, als een hond respect heeft voor een mens, word het heus geen bloeddorstig onhandelbaar ding, wanneer hij/zij als eerste door de deur mag, of eens hoger dan de baas zit/staat, eerder eet enz enz.
men kan zelf wel inschatten met welke hond het wel of niet kan.
ik kan mijn honden prima aanleren, dat ik als eerste de deur uit ga, of dat ze niet in mijn nek liggen, maar het zal qua onderlinge omgang/verhoudingen geen klap uitmaken. mijn honden weten heeeel goed wanneer ze te ver gaan en ze zullen het ook niet in hun hoofd halen om naar mij te grommen oid ;) ( ondank dat ze dus ook wel stront verwend zijn :mann: )
Ik moet eerlijk zeggen, dat het nu ook niet meer uitmaakt wat er gebeurt. Hij slaapt dan ook gewoon bij me in bed en ligt op de bank. Maar in het begin had hij er echt problemen mee dat als ik of een ander lager of gelijk aan hem gingen zitten, dat hij dan te hard ging spelen en happen etc.

Ik beweer verder ook niet dat een hond waarbij geen rangorde bepalende handelingen gedaan worden, dat hij een bloeddorstig monster is/zal worden. Maar ik geloof eigenlijk nog wel dat als je een hond hebt die daar gevoelig voor is, je de relatie kan maken of breken met dit soort dingen, zeker in het begin en de wat dominantere rassen. Of het nou is dat je hem met deze handelingen zijn plaatst wijst, of gewoon door de beslissingen voor hem/haar te nemen.
Afbeelding

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat is niet zo goed snap is dat in het fototopic waar ik op sta met een Akita hoog boven mij uitgetorend reareert met: leuke foto's!! en je even daarna een topic opent waaruit blijkt dat je onfris vindt en bang bent voor rangordeproblemen. Conclusie: je vindt het eigenlijk helemaal geen leuke foto's :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

alm@ schreef:Wat is niet zo goed snap is dat in het fototopic waar ik op sta met een Akita hoog boven mij uitgetorend reareert met: leuke foto's!! en je even daarna een topic opent waaruit blijkt dat je onfris vindt en bang bent voor rangordeproblemen. Conclusie: je vindt het eigenlijk helemaal geen leuke foto's :mrgreen:

oh gelukkig je leeft nog wel :mrgreen: :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Maris88 schreef:Dus als ik het goed begrijp gaat het er alleen maar om dat ik de beslissingen voor hem/hun neem?

Maar is hoe dan het verhaal met die deur en het eten in de wereld gekomen?
En waarom wordt dit dan nog op meerdere hondenscholen verkondigt?
Ik denk (maar ik weet het natuurlijk weer eens niet :mrgreen: ) dat mensen ooit hebben ontdekt dat hun hond wat gezeggelijker werd als ze hem bepaalde zaken, die in de praktijk toevallig veel voorkomen, zoals gedoe bij de deur en op de bank springen enzo gingen verbieden.
En het is de mens eigen om daar dan een geheel eigen verklaring voor te bedenken met de op dat moment aanwezige kennis. Zoiets denk ik.
En dat krijg je moeilijk weer uit :wink:

Het werken met honden is een spelletje wat draait om volgen en leiden, als je weinig bepaalt voor je hond zul je, onbewust, meestal reageren op de hond. Terwijl het eigenlijk zo moet zijn dat de hond vooral op jouw moet reageren.
En daarvoor moet je initiatieven nemen, bijvoorbeeld het deurbeleid is een initiatief. Meer is het niet :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

yamie schreef:
alm@ schreef:Wat is niet zo goed snap is dat in het fototopic waar ik op sta met een Akita hoog boven mij uitgetorend reareert met: leuke foto's!! en je even daarna een topic opent waaruit blijkt dat je onfris vindt en bang bent voor rangordeproblemen. Conclusie: je vindt het eigenlijk helemaal geen leuke foto's :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:
Ik snap het trouwens wel :pffff: , want ik ben er ook een beetje dubbel in :mrgreen:
Ik vind het uitermate komisch en aandoenlijk, maar ik frons er ook bij (bij die foto dus) :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jaap* schreef:
yamie schreef:
Ik snap het trouwens wel :pffff: , want ik ben er ook een beetje dubbel in :mrgreen:
Ik vind het uitermate komisch en aandoenlijk, maar ik frons er ook bij (bij die foto dus) :wink:

oh bij iemand die ik verder niet ken ( en de honden) zou ik dat misschien ook wel meer hebben hoor ;)
Maris88
Actief
Mijn ras(sen): Staffords

Ongelezen bericht door Maris88 »

Nee hoor, je kan foto's leuk vinden, maar je twijfels hebben bij het beleid/handelen van iemand.
Dat zijn voor mij twee geheel verschillende dingen. Daarbij vond ik het ook niet iets om in dat topic te bespreken.

Als ik het geen leuke foto's vond, had ik niet de moeite genomen om te reageren. Dat wil overigens niet zeggen dat ik alle foto's waar ik niet op reageer niet leuk vind. Kom er alleen niet altijd toe om te reageren.
Afbeelding

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène loopt/springt over de salontafel als ze denkt dat het etenstijd is.
Nou ja...daar eet ik toch nooit aan. :mrgreen:

Ze springt ook op iedere picknictafel of bank die we buiten tegen komen, rare hond.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik zie het nut van een Hades op een tafel niet in en Hades gelukkig ook niet :mrgreen: . Ik zou ook niet weten hoe hij er met z'n logge lijfje überhaupt op zou komen, hij zou er zo overheen glijden en aan de andere kant eraf donderen. Rangordeproblemen (bijv. bij het borstelen van kleinere hondjes op tafel) zou ik er niet van verwachten, tenzij hondje de tafel gaat verdedigen en zelf mag kiezen of hij er al dan niet lekker op gaat liggen. Maar dat zal dan wel niet alleen aan het tafel-beleid liggen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Onze eettafel alias werktafel ligt veel te vol met zooi om er ook nog een hond bij te hebben. Nee hoor, die van ons liggen lekker languit op de bank. :pffff:

Maar in het kader van de weerstand tegen de Mexicaanse griep zou het nog wel eens door het ministerie van volksgezondheid aanbevolen kunnen worden: zet uw hond driemaal daags 5 minuten op uw eettafel en u bouwt een perfect immuunsysteem op.
Natuurlijk niet daarna in de weer gaan met vaatdoekjes enzo :engel:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier zitten de chineesjes vaak op de salontafel , kunnen ze makkelijker naar buiten kijken , je moet toch wat als je zo klein bent :19:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:Beeeeetje flauw om te schamperen richting "rangorde" :wink:
Waarom?
Ik geloof niet zo in die dingen.
Ik denk dat rangorde, voor zover dat aan de orde is, heel anders werkt dan door simpel ergens op klimmen als je hogerop wilt komen.

Ik bewijs namelijk nooit dat ik de baas ben door op tafel te gaan staan :pffff:
Ik hou ook niet van die term, maar dat is nu eenmaal een ingeburgerd begrip. Daar kan ik ook niks aan doen :mrgreen:
Ik denk dat je een ietwat verkeerd beeld heb van wat ik bedoel, jammer dat je alleen deze zin kwoot :wink:
Dat gevoel heb ik ook, Jaap.
Meestal zijn we het gewoon eens, dus ik begrijp je denk ik gewoon verkeerd.
Enlighten me! :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge schreef: Ze springt ook op iedere picknictafel of bank die we buiten tegen komen, rare hond.
Dat doet Nilo ook :ugh: Omdat mensen daar vaak tennisballen op leggen als ze niet meer willen gooien. En nu word elke picknicktafel gecontroleerd :roll:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier is het geen drama als zij eens op tafel staan, als ik er niet ben doen ze het ook om naar buiten te kijken. Wij hebben geen problemen met gedrag of wat ook naar ons toe. Kito is wat van slag omdat de baas weg is en dat uit hij door heel aanhankelijk te zijn, nog net geen schoothond. Hij kreeg toestemming om op tafel te gaan en omdat hij zo zat te slijmen ben ik mijn camera gaan pakken en heb die fotos gemaakt.
Het optutten van de honden gebeurd ook op tafel.
Als ik merk dat er 1 zich meer voelt bij het hoger staan is het afgelopen maar zolang dat geen probleem geeft mag het af en toe :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

chrico schreef:
alm@ schreef:
Frenk schreef:Wat ik dan wel weer stoer vind is dat Frenk zelf op de tafel springt als hij ziet dat ik de kam en borstel pak. :engel:
Dan heb je toch écht een rangordeprobleem :F:
Kijk, daar heb ik weer geen last van. Als ik hier een kam pak zijn ze allemaal weg :pffff:

:smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Eigenlijk heb ik hele zielige hondjes, ze mogen namelijk niet op de tafel, niet op de bank en ook niet op bed.
Niet uit rangorde oogpunt maar gewoon omdat ik het niet nodig vind ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

nell mag alleen aan tafel na het gourmetten. :engel:

Na het gourmetten (ze weet het precies) snijdt ik 3 stukjes vlees klein, dan springt ze op mijn schoot en eet het van het bord(en van tafel dus) af en daarna krijgt ze nog een klein schaaltje melk toe ook, laat netjes een boertje waarna ik haar er even uit laat :mrgreen:
edit:
renee-uk schreef:Eigenlijk heb ik hele zielige hondjes, ze mogen namelijk niet op de tafel, niet op de bank en ook niet op bed.

medelij :jank: :engel:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack weet dondersgoed dat het niet mag, maar klimt in de tuin af en toe wel op de picknicktafel. Soms doe ik alsof ik het niet zie omdat hij er zo supertrots kan gaan liggen, maar als hij dan ook nog eens uitdagend gaat blaffen scheld ik hem er weer van af.

Binnen weet hij dondersgoed dat zelfs een poot op tafel zetten al heel fout is, en die regel is veel en veel strenger, dat hadden we al helemaal duidelijk na twee keer NEE, net als op het aanrecht springen en de trap op lopen. Ik geloof zelfs niet dat hij die regels overtreedt als ik er niet bij ben.

Ik moet geen honden op tafels, en al helemaal geen honden die daar niet meer veilig vanaf kunnen door hun rotte poten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Afbeelding
Het slaapt heerlijk, zo'n tafel

Afbeelding
Roken doet tie 't liefst liggen op de bank

Afbeelding
Heeft dienst al kruimeldief

Afbeelding
Met de kerst, wel graag met tafelkleed

Afbeelding
Trouwens hier komt de kat ook in de koelkast als ik 'm kwijt ben :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik vind het ook belachelijk, honden op tafel en op schoot :roll:

Afbeelding

zo belachelijk dat ze niet even om loopt maar de kortste weg neemt om een knuffel te halen :piew: (ze zat dus bij mij op schoot)

Afbeelding

wel even blijven aaien :lees:

Afbeelding
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Maris88 schreef:
Kijk dat je het af en toe toe staat om de hond te trimmen, kan ik nog in komen. Al zou ik persoonlijk toch de hond dan ook op de grond laten.

Waarom heb ik dan een trimTAFEL gekocht, niet om ze alsnog op de grond te laten staan ??? :denken:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik lieg, zag ineens een foto op een tuintafel voorbij komen en bedacht me dat ik wel een hond heb die altijd en eeuwig buiten op tafel ligt/staat....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of op de rollen die er speciaal voor madam staan....

Afbeelding

Mja deze hond spoort niet...

Gaat gerust ook op de voerton liggen maffen :ugh:

Afbeelding

Om maar aan te tonen dat ze echt niet goed wijs is...

Afbeelding

ze had warme voetjes :smile:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zoiets dus?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:engel:
Maar het is echt verschrikkelijk. En nog een herder ook! En ook nog kinderen in huis die s'avonds van diezelfde tafel moeten eten. :jank:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nuyvilaq schreef:Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Nuyvilaq schreef:Ik lieg, zag ineens een foto op een tuintafel voorbij komen en bedacht me dat ik wel een hond heb die altijd en eeuwig buiten op tafel ligt/staat....

Of op de rollen die er speciaal voor madam staan....

Afbeelding

Mja deze hond spoort niet...

Gaat gerust ook op de voerton liggen maffen :ugh:
:I: Heeerlijk. Bij veel bazen was dit allang afgeleerd gedrag (al dan niet met opzet) maar ik vind het zalig een hond te zien die zich zo vrij en ontspannen voelt gewoon overal in/op te gaan staan, hahahaha.
Even een paar foto's verwijderd omdat de post anders zo lang wordt ;-)

Hier geen honden op tafels. Alhoewel ik Yanthe er wel een keer op betrapt heb...ik dacht aan het geluid dat ze met de voorpoten op de tafel naar leuks aan het zoeken was en ik draaide me om om aan het "foei, eraf etc" te gaan beginnen en toen stond ze met 4 poten tegelijk op tafel. Ik was zo verbaasd dat ik in lachen uitbarstte...Tot zover mijn "foei, mag niet" :mrgreen:

Maar verder doet ze het niet. Bon kán het natuurlijk niet. Ik zou er niet wakker van liggen overigens als ze bijvoorbeeld bij mijn afwezigheid ging liggen/zitten dromen, maar als ik thuis ben mogen er geen honden op de tafel. Als ik dat zou gaan toestaan werd het binnen de korste keren apekooien hier :gjump:

Ik zie het al voor me...pup Ndidi op bezoek en Yanthe uitdagen...van de bank naar de tafel , van de tafel naar de stoel....rennen naar de slaapkamer via het bed op de bench ("ingebouwd") er weer van af, en met een smak, een sliding en uitglijden over de grond......en weer naar de tafel. En Ndidelidie er maar achteraan...en blaffen en in een sprong Yanthe's hak grijpen....

mwoah...... :neenee:

Dit soort dansjes hebben ze met de bank al, dus dat lijkt me meer dan voldoende ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hahah, die foto's!
Bij ons mogen ze niet op tafel maar ze hebben dat ook nooit geprobeerd.
Op één na dan...Koriyama, die loopt gerust over de tafel als dat een kortere weg naar iets. Of de zon schijnt op de tafel, dan kan ze heel relaxt genietend op de tafel in de zon gaan zitten. Het mag niet, maar we vinden het altijd zo grappig, dat eigenwijze smoelwerk als je binnenkomt van "is er iets ? :mann: " dat we het niet echt afgeleerd hebben.
Ze is ook de enige hond die gewoon in de vensterbank gaat zitten of liggen om een straaltje zon te pikken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Da-ki
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita -japans-

Ongelezen bericht door Da-ki »

dit topic levert iig enorm leuke -smakelijke- foto's op :engel:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Nou hier komt geen hond op tafel hoor, moet er niet aan denken. Of het wel of niet hygienisch is intresseert mij niets, dat rangordeverhaal ook niet.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

renee-uk schreef:Eigenlijk heb ik hele zielige hondjes, ze mogen namelijk niet op de tafel, niet op de bank en ook niet op bed.
Schande :pffff: En jij wilt ooit een grifje?? :Q:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Een hond op tafel vind ik ook niet nodig, het lijkt me zeer onhandig als de tafel vol staat met vanalles en onze hond dendert erover heen. Hij heeft genoeg plaatsen op de grond waar hij kan liggen die véél lekkerder liggen dan zo'n houten tafelblad.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”