Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond op tafel?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffords
Hond op tafel?
Ik zie steeds vaker foto's voorbij komen (niet alleen hier) dat honden gewoon op tafel staan/zitten/liggen.
Dat verbaast me eigenlijk nogal.
Persoonlijk vind ik het erg onhygiënisch (ze lopen immers toch met hun poten buiten door van alles om later bij je tafel te staan waar jij je bord hebt staan.), vreselijk irritant (grote kans dat alles er overheen gaat), en ik vind het verstoring van de rangorde.
Een hond hoort naar mijn inziens als laagste in de roedel te staan. Daar ze op tafel te laten, zet je ze dus op een hoger voetstuk. En vaak ook op de zelfde hoogte als jij/mensen. Wat voor hun ook gelijk in houd een hogere plaats in de roedel. Bij rassen/honden die een duidelijke rangorde nodig hebben, kunnen dit soort acties voor nogal wat problemen zorgen lijkt mij.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie mening..
Dat verbaast me eigenlijk nogal.
Persoonlijk vind ik het erg onhygiënisch (ze lopen immers toch met hun poten buiten door van alles om later bij je tafel te staan waar jij je bord hebt staan.), vreselijk irritant (grote kans dat alles er overheen gaat), en ik vind het verstoring van de rangorde.
Een hond hoort naar mijn inziens als laagste in de roedel te staan. Daar ze op tafel te laten, zet je ze dus op een hoger voetstuk. En vaak ook op de zelfde hoogte als jij/mensen. Wat voor hun ook gelijk in houd een hogere plaats in de roedel. Bij rassen/honden die een duidelijke rangorde nodig hebben, kunnen dit soort acties voor nogal wat problemen zorgen lijkt mij.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie mening..

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Re: Hond op tafel?
Het enige moment dat er hier een hond op een tafel staat is als ik hem moet kammen. *Niet met een diepere gedachte erachter overigens. Hij heeft anders gewoon niks op tafel te zoeken. 

Laatst gewijzigd door Frenk op 02 sep 2009 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Hier mag het niet. Maar eigenlijk gewoon omdat ik het wat onhandig vind. Niet omdat ik bang ben dat het de rangorde zou beïnvloeden (want ik denk niet dat het dat doet) en niet uit hygiënisch oogpunt (mag je dan ook geen seks meer op de keukentafel hebben?!) 

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik kan zelf prima inschatten of een hond op tafel problemen oplevert of niet, en hygiënisch? ach... ik eet niet rechtstreeks van mijn tafel en de onderkant van mijn bord lik ik ook niet af, daarnaast... vaatdoekie?
dus een ieder doet maar lekker wat hij/zij wilt

dus een ieder doet maar lekker wat hij/zij wilt

- Spike4
- Actief
Hier staat de hond alleen op tafel als er gekamt moet worden
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat rangorde betreft: kan ik me echt geen zorgen om maken. Als hij uit zichzelf op tafel spring om hoger te staan dan mij, dan grijpen we in. Zolang ik bepaal wanneer hij op tafel gaat en er weer af zie ik er niets dominants aan, I'm in charge. Overigens hebben die van ons daar niets te zoeken 

-
- Actief
Vind ik ook niet fris, maar is toch wat anders.miekmiek schreef:en niet uit hygiënisch oogpunt (mag je dan ook geen seks meer op de keukentafel hebben?!)

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier staat er wel eens een op tafel om eten van mijn bord te jatten :N:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Maris88 schreef:Vind ik ook niet fris, maar is toch wat anders.miekmiek schreef:en niet uit hygiënisch oogpunt (mag je dan ook geen seks meer op de keukentafel hebben?!)Alles waar je hond buiten doorheen loopt is toch een berg minder fris dan lichaams eigen sappen.
nou...

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
hier gewoon het hele bordTiny schreef:Hier staat er wel eens een op tafel om eten van mijn bord te jatten :N:

-
- Zeer actief
yamie schreef:hier gewoon het hele bordTiny schreef:Hier staat er wel eens een op tafel om eten van mijn bord te jatten :N:![]()
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
- Zeer actief
Ik vind dat ook niet kunnen. Je moet er toch niet aan denken hoeveel problemen je kan krijgen hierdoor :N:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
En vooral bij Kito nooit doenchrico schreef:Ik vind dat ook niet kunnen. Je moet er toch niet aan denken hoeveel problemen je kan krijgen hierdoor :N:

In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
- Zeer actief
Mijn honden mogen dat gewoon niet want daar is hun karakter niet naar 

Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik zie het nut er niet van om ze op tafel te laten lopen. Honden mogen veel, maar niet op de tafel lopen
En nee niet vanwege eventuele rangordeproblemen 

-
- Zeer actief
Waarom zie je het nut daar niet van in dan? Het is vlak, makkelijk, ze zien meer ehm ehm en kunnen zo aanschuiven. Kinderen moet je altijd roepen om te gaan zittenduitse herder schreef:Ik zie het nut er niet van om ze op tafel te laten lopen. Honden mogen veel, maar niet op de tafel lopenEn nee niet vanwege eventuele rangordeproblemen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Frenk
- Zeer actief
Wat ik dan wel weer stoer vind is dat Frenk zelf op de tafel springt als hij ziet dat ik de kam en borstel pak. 

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Dan heb je toch écht een rangordeprobleemFrenk schreef:Wat ik dan wel weer stoer vind is dat Frenk zelf op de tafel springt als hij ziet dat ik de kam en borstel pak.

-
- Zeer actief
Kijk, daar heb ik weer geen last van. Als ik hier een kam pak zijn ze allemaal wegalm@ schreef:Dan heb je toch écht een rangordeprobleemFrenk schreef:Wat ik dan wel weer stoer vind is dat Frenk zelf op de tafel springt als hij ziet dat ik de kam en borstel pak.

Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Frenk
- Zeer actief
Ja, enormalm@ schreef:Dan heb je toch écht een rangordeprobleemFrenk schreef:Wat ik dan wel weer stoer vind is dat Frenk zelf op de tafel springt als hij ziet dat ik de kam en borstel pak.

chrico schreef:Ik vind dat ook niet kunnen. Je moet er toch niet aan denken hoeveel problemen je kan krijgen hierdoor :N:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Vroegah, toen wij nog suiker gebruikten en derhalve een suikerpot hadden, was die wel eens leeg, zomaar.
Als ik thuiskwam en langs het raam liep zat er wel eens een hondje dromerig in het niks te staren vanaf de tafel...
Ja, je ziet meer zo en de suikerpot stond dan ook onder bereik, twee vliegen in een klap dus.
Maar rangorde problemen hebben daar volgens mij geen barst mee te maken.
Dat laat onverlet dat dat dromerige hondje het natuurlijk niet mocht.
Wat ze drommels goed wist, want zodra ik binnen was lag ze altijd keurig in haar mandje
Wat de hygiëne betreft zou ik graag Annie Schmidt zaliger willen citeren: We hebben volop zeep, dat scheelt.
Als ik thuiskwam en langs het raam liep zat er wel eens een hondje dromerig in het niks te staren vanaf de tafel...
Ja, je ziet meer zo en de suikerpot stond dan ook onder bereik, twee vliegen in een klap dus.
Maar rangorde problemen hebben daar volgens mij geen barst mee te maken.
Dat laat onverlet dat dat dromerige hondje het natuurlijk niet mocht.
Wat ze drommels goed wist, want zodra ik binnen was lag ze altijd keurig in haar mandje

Wat de hygiëne betreft zou ik graag Annie Schmidt zaliger willen citeren: We hebben volop zeep, dat scheelt.
-
- Zeer actief
Jeda doet het ook alleen als er eten opstaat en verder nietFrenk schreef:Ja, enormalm@ schreef:Dan heb je toch écht een rangordeprobleemFrenk schreef:Wat ik dan wel weer stoer vind is dat Frenk zelf op de tafel springt als hij ziet dat ik de kam en borstel pak.Maar wat ik wel grappig vind is dat hij dat dus echt alleen maar doet als ik de kam pak en anders niet

In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Nee ik zie nog steeds het nut er niet vanchrico schreef:Waarom zie je het nut daar niet van in dan? Het is vlak, makkelijk, ze zien meer ehm ehm en kunnen zo aanschuiven. Kinderen moet je altijd roepen om te gaan zittenduitse herder schreef:Ik zie het nut er niet van om ze op tafel te laten lopen. Honden mogen veel, maar niet op de tafel lopenEn nee niet vanwege eventuele rangordeproblemen

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
hier mogen ze niet op tafel, doen ze ook niet als ik er ben..alhoewel Tyson wel als hij de kans krijgt sinds hij ouder wordt zeg maar
wat ze uitvreten als ik er niet bij ben geen idee, maar soms vind ik wel aardig wat haar op de tafel, dus ik heb zo een vermoeden

wat ze uitvreten als ik er niet bij ben geen idee, maar soms vind ik wel aardig wat haar op de tafel, dus ik heb zo een vermoeden

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hier komen ze niet op de tafel, onze salontafel is te klein en de eettafel is te hoog, dat durven ze niet
Macho zit wel vaak aan de eettafel, en wij schuiven hem dan netjes aan.
Onze konijnen en vogels gaan soms wel op de tafel :N:, dat mag eigenlijk niet

Macho zit wel vaak aan de eettafel, en wij schuiven hem dan netjes aan.
Onze konijnen en vogels gaan soms wel op de tafel :N:, dat mag eigenlijk niet

Hier mogen ze ook niet op tafel, behalve op de trimtafel dan
Maar niet omdat het vies is of omdat ik dan een rangorde probleem krijg .....gewoon omdat ik een klein tafeltje heb die ook nog is vol staat met van alles en dan 7 van die olifanten erop lijkt me geen strak plan

Maar niet omdat het vies is of omdat ik dan een rangorde probleem krijg .....gewoon omdat ik een klein tafeltje heb die ook nog is vol staat met van alles en dan 7 van die olifanten erop lijkt me geen strak plan

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Beeeeetje flauw om te schamperen richting "rangorde"
Als ik een hond zou hebben die zich niet altijd even veel van mij aan zou trekken zou ik het absoluut niet willen hebben. En dat mag je noemen zoals je wilt, maar ik zou er wel een punt van maken. Gewoon om een punt te maken en uit eerlijkheid naar de hond toe.
Felix heeft geen interesse in tafels overigens en als hij dat wel zou hebben zou het jammer voor hem zijn

Als ik een hond zou hebben die zich niet altijd even veel van mij aan zou trekken zou ik het absoluut niet willen hebben. En dat mag je noemen zoals je wilt, maar ik zou er wel een punt van maken. Gewoon om een punt te maken en uit eerlijkheid naar de hond toe.
Felix heeft geen interesse in tafels overigens en als hij dat wel zou hebben zou het jammer voor hem zijn

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Foei!

Op deze tuintafel snij ik altijd het vlees voor de honden, misschien dat Silka er daarom graag ligt...

Maar over hygiëne, ik hoef toch niet weer het verhaal van het vaatdoekje en de hondentong te tikken hè?

-
- Actief
Nee hoor het vaatdoek en zeep verhaal is mij nu wel duidelijk. Ook hoe de voorgaande posters over rangorde denken in deze geschetste situatie.
Er zijn rassen/honden die nog wel eens rangorde problemen kunnen hebben. Die denken dan al dat ze boven de baas staan als ze bijv. 2 tellen eerder dan de baas de kamer in lopen. Laat staan als ze letterlijk over de baas heen kunnen kijken/er boven staan (bijv. doordat de hond op tafel staat en de baas er aan zit). Dan zouden er in mijn ogen toch best wel eens wat problemen kunnen gaan ontstaan, als dit regelmatig/constant gebeurt.
Kijk dat je het af en toe toe staat om de hond te trimmen, kan ik nog in komen. Al zou ik persoonlijk toch de hond dan ook op de grond laten.

Er zijn rassen/honden die nog wel eens rangorde problemen kunnen hebben. Die denken dan al dat ze boven de baas staan als ze bijv. 2 tellen eerder dan de baas de kamer in lopen. Laat staan als ze letterlijk over de baas heen kunnen kijken/er boven staan (bijv. doordat de hond op tafel staat en de baas er aan zit). Dan zouden er in mijn ogen toch best wel eens wat problemen kunnen gaan ontstaan, als dit regelmatig/constant gebeurt.
Kijk dat je het af en toe toe staat om de hond te trimmen, kan ik nog in komen. Al zou ik persoonlijk toch de hond dan ook op de grond laten.